پیام ویژه

آخرين مطالب

دیپلمات پیشین: اسرائیل می‌خواهد ایران را درگیر بازی منطقه‌ای کند يادداشت

دیپلمات پیشین: اسرائیل می‌خواهد ایران را درگیر بازی منطقه‌ای کند
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
جلال ساداتیان به فرارو گفت: «نتانیاهو برای حفظ جایگاه خود حاضر است همه نظم خاورمیانه و منطقه و حتی جهان را به هم بریزد. سناتور چاک شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، طی هفته گذشته در سخنانی اشاره کرد که نتانیاهو برای تثبیت جایگاه خود، اقدامات اخیر را انجام داده است و باید انتخابات زودهنگام در اسرائیل شکل گرفته و نتانیاهو نیز به سمت آتش بس فوری برود. اما مسئله این است که نتانیاهو هیچ اعتنایی به منتقدان خود و حتی منتقدان آمریکایی خود ندارد. حتی اسرائیل در تدارک حمله‌ای جدید در رفح است و هر آن ممکن است یک فاجعه انسانی دیگر در آن منطقه نیز شکل بگیرد. رفتار‌های نتانیاهو نشان می‌دهد که وی به وضوح به آخر خط رسیده و برای این که از این بن بست نجات پیدا کند، دست به هر جنایتی می‌زند. او تلاش دارد دامنه درگیری‌ها را به شکل مستقیم به ایران بکشاند. نتانیاهو می‌داند که با ورود ایران به جنگ، ایالات متحده نمی‌تواند کنار ایستاده و فقط تماشاچی باشد. نتانیاهو به علت تظاهرات داخلی اسرائیل که از سوی احزاب مخالف، خانواده‌های گروگان‌های اسیر در دست حماس و معترضان به شرایط اقتصادی، به شدت تحت فشار قرار دارد. به همین دلیل، با جنگ طلبی مداوم به دنبال ایجاد یک منفذ برای تداوم فعالیت خود است. اما تنها دستاورد نتانیاهو تا این لحظه فقط کشتار است.»
وی افزود: «اسرائیل هیچ تمایلی به ایجاد آتش بس دائم در غزه ندارد و نه تنها حقوق بشر را در منطقه رعایت نکرده بلکه اقدام به نسل کشی هم می‌کند. باقی ماندن 400 جنازه در بیمارستان شفاء پس از حمله اسرائیل نشان می‌دهد؛ اسرائیل مایل است یا جمعیت غزه را کاملا از بین ببرد یا به حداقل ممکن برساند. این اتفاقات با آن چه که آمریکا مطرح می‌کند و خود را دوستدار و حامی حقوق بشر معرفی می‌کند در تضاد کامل قرار دارد. حالا و در چنین شرایطی نتانیاهو به دنبال این است که ایران را نیز به عنوان یک ضلع جدید وارد جنگ کرده و همه انتقادات داخلی و خارجی را به دست فراموشی بسپارد. نتانیاهو مسئول همه اقدامات حشدالشعبی، حزب الله و حوثی‌ها را ایران می‌داند و انگشت اتهام را به سمت کشور ما می‌گیرد، در نتیجه می‌خواهد پای ایران را به شکل مستقیم به ماجرای درگیری باز کند.»
دیپلمات پیشین ایران در انگلستان گفت: «حرکت ددمنشانه و سخیف اسرائیل در قالب حمله به کنسولگری ایران در سوریه نمونه‌ای از تلاش‌های جدید اسرائیل برای افزایش دامنه جنگ است. حتی مقامات رسمی آمریکا نیز نسبت به اقدامات نتانیاهو نگرش مثبتی ندارند و از تبعات آتی آن ابراز نگرانی می‌کنند. آمریکایی‌ها به علت قرار داشتن در سال انتخابات، هیچ علاقه‌ای به درگیری ندارند، آن‌ها می‌دانند که روسیه و چین ترجیح می‌دهند آمریکا در منطقه درگیر شود تا آنان نیز در سایه این درگیری به اهداف و منافع خود برسند. اگرچه لابی اسرائیل در داخل ایالات متحده بر دولت آمریکا نفوذ دارد، اما ادامه این روند، لابی اعراب داخل ایالات متحده را که دارای حق رای هستند، نابود می‌کند. این چالش‌ها و ناهماهنگی‌ها است که بر دولت آمریکا فشار وارد می‌کند و اتفاقا به همین دلیل است که ایالات متحده در تلاش است هر چه سریعتر قائله جنگ غزه را خاتمه دهد. نتانیاهو تصور می‌کند هر نوع آتش بس به منزله تثبیت موقعیت حماس و اعلام پیروزی حماس خواهد بود و در نتیجه تمایلی به آتش بس ندارد.»
وی افزود: «ایران که می‌داند مدام در معرض تهدید است، نیز باید مراقبت‌های امنیتی داخل کشور را افزایش دهد و هم در نقاطی مثل سوریه که به شکل مستشاری حضور دارد، مراقبت‌های امنیتی را توسعه دهد. فراموش نکنیم که همین افرادی که هم اکنون در معرض حمله قرار گرفته اند، از مدت‌ها پیش، تحت نظر اسرائیل بوده اند. در چنین شرایطی مسائل امنیتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. با تکرار حملات اسرائیل، افکار عمومی داخل کشور نیز به سمتی می‌رود که انتظار دارد نسبت به حملات واکنش نشان بدهیم و عدم اقدام عملی ایران به اشتباه تفسیر می‌شود.»
مدیر کل پیشین شرق آسیای وزارت خارجه گفت: «آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده که هیچگونه نقش و اطلاعی از تصمیم اسرائیل برای حمله به کنسولگری ایران نداشته و در نتیجه مسئولیتی هم در این زمینه بر عهده ندارد یا حامی این اتفاق نیست. اما علت این که ایران مدام آمریکا را مسئول این موضوع می‌داند، می‌تواند این باشد که آمریکا مجبور شود با صراحت بیشتری، همدستی با اسرائیل را تکذیب کند. اما این که آیا این استراتژی واقعا می‌تواند راه حل موثری برای جدا کردن آمریکا و اسرائیل از یکدیگر باشد را بعید می‌دانم. یک راه حل دیپلماتیک و موثر، می‌تواند طرح سوال باشد. درواقع حالا که آمریکا را مخاطب قرار می‌دهیم، می‌توانیم بپرسیم؛ «آیا آمریکا اقدامات اسرائیل را تایید می‌کند؟» اگر به این شکل طرح سوال کنیم می‌توانیم به نتایج بهتری دست پیدا کنیم. اسرائیل هم اکنون در تنگنای بدی افتاده و بازی دیپلماتیکی که شکل گرفته تا این لحظه با خویشتن داری ایران همراه شده است؛ این یعنی ایران هنوز در بازی اسرائیل وارد نشده است. اما نتایناهو این رفتار‌ها را ادامه خواهد داد با این امید که ایران را وارد بازی خود کند. این که این روز چه زمانی خواهد بود و یا اصلا رخ خواهد داد یا نه یک معماست. ما نمی‌دانیم که ایا انتخابات داخلی در اسرائیل رخ خواهد داد یا آمریکایی‌ها به مرحله‌ای خواهند رسید که فاصله و کمک‌های خود با اسرائیل را افزایش دهند؟ هر چند بعید به نظر می‌رسد، اما هر تغییری می‌تواند نتایج آینده را به شدت تغییر دهد. اخیرا رسانه‌های آمریکایی در تحلیل‌های خود مدام به این نکته تاکید دارند که بروز جنگ جدید در منطقه برای همه خسارت بار خواهد بود. حالا باید دید آیا آمریکایی‌ها به این سمت خواهند رفت که جنگ را پایان دهند یا خیر. به نظر می‌رسد شاهد شکل گیری نوعی اراده در دولت ایالات متحده برای حذف نتانیاهو هستیم.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1474195/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حادثه عجیب برای مرد میانسال در میدان آزادی

هوش مصنوعی اختصاصی کشور امارات برای رقابت با بزرگان دنیا معرفی شد

سرمقاله خراسان/ به بهانه جشن ملی کتاب

کارشناس مسائل اقتصادی: افزایش نرخ ارز ریشه غیراقتصادی داشت

صدور "اعلان قرمز برای یاسین رامین" منتظر دستور قضایی

ماجرای بازداشت پلیس خاطی

افزایش اندک قیمت جهانی نفت

آیا سربازان غایب می‌توانند از مشوق‌های سرباز ماهر بهره‌مند شوند؟

جنایت در خیابان گاندی؛ متهم، زن مورد علاقه‌اش را به قتل رساند

سایه روشن بازار اجاره با ایجاد سامانه خودنویس

آپدیت iOS 17.5 با قابلیت تشخیص ردیاب‌های بلوتوثی ناشناس برای آیفون منتشر شد

بازی بتل رویال Sonic Rumble برای پلتفرم موبایل معرفی شد؛ تریلر آن را ببینید

تقدیر نماینده ولی فقیه در استان از مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران گلستان

فلسفه وجودی بنیاد شهید و امور ایثارگران ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است

آیین تجلیل از دختران شاهد به مناسبت روز دختر در همدان

بنیاد گیلان، دستگاه برتر در ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر شد

قالیباف در فکر شرکت در انتخابات ریاست جمهوری 1404 است؟

35 بازی پلی استیشن پلاس را ترک خواهند کرد

«حسین صمصامی»؛ آقای دلار ارزان در مجلس

بـازگشت اجباری؛ موج جدید مهاجرت معکوس ایرانیان از کانادا

پیش‌فروش بلیت قطار برای نیمه اول خرداد از فردا آغاز می‌شود

کورتانا بازنشسته شد؛ اما روحش دست از سر مایکروسافت برنمی‌دارد

تغییر سطح بازدارندگی تهران چه معنایی دارد؟

اصلاح‌طلبان قوی‌ترین آلترناتیو وضع موجود هستند

پرونده بزرگ فساد در سکوت فدراسیون فوتبال

هشدار «حجاریان» به اصلاح طلبان

روایت فعال اصلاح طلب از چهارراه پیش روی جامعه ایران

رویکرد رسانه‌های اصلاح‌طلب به سرکوب جنبش‌های دانشجویی مدافع فلسطین

رائفی پور: حضرت عیسی درون کرمچاله است و از زمان عروجش تا امروز یک ساعت از عمرش گذشته!/ ویدئو

کسانی از تصویب «طرح صیانت» بهره می‌برند با مافیای فیلترشکن در ارتباط هستند

سریعترین پهپاد جهان را در اینجا ببینید

ویدیویی ترسناک از کارخانه ساخت ربات انسان نما در چین

تایید حکم قصاص کارتن‌خواب سارق به جرم قتل مامور پلیس

فرشاد مومنی: شاغلان قادر به تامین زندگی شرافتمندانه نیستند

طالبان و آب انحرافی

هوش مصنوعی «عالم‌گیر» GPT-4o رونمایی شد؛ حیرت‌انگیز، پرسرعت و رایگان!

طوفان امروز در بمبئی دست کم سه کشته در پی داشت

درآمد 4.5 میلیارد تومانی یک معلم از تدریس ویدئویی در اینترنت!

اطلاعات تازه‌ای از بازی ترسناک OD هیدئو کوجیما فاش شد

تخیل به جای تاریخ

تحلیلگر اصولگرا: قطعا ریاست قالیباف تغییر نخواهد کرد

مهر محرمانه چینی‌ها بر قرارداد 2/5 میلیارد یورویی

آیین بدرقه زائران ایثارگر حج تمتع در استان البرز برگزار شد

انتقاد رئیس دستگاه قضا به طولانی شدن رسیدگی به پرونده فولاد مبارکه

اختصاص تنها 5 درصد از سهمیه حج تمتع به خانواده‌های شاهد و ایثارگر

تلویزیون‌های خوش‌قیمت پیشرفته TCL با روشنایی چشمگیر معرفی شدند

نبردهای سنگین مقاومت فلسطین با ارتش اسرائیل در جبالیا

وقتی نصرالله وزیر جنگ اسرائیل را دست انداخت

بذرپاش: قطعه 4 پروژه ریلی چابهار به زاهدان تا پایان سال تکمیل می‌شود

گوشی گلکسی A54 دارید؟ این دکمه را بزنید!