پیام ویژه

آخرين مطالب

برای از ما بهتران؟ يادداشت

برای از ما بهتران؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اعتماد /متن پیش رو در اعتماد منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
کمتر از سه روز پس از رسانه‌ای شدن یک دستورالعمل برای «خرید جت شخصی 7 نفره»توسط رییس سازمان هواپیمایی، حاشیه‌ها و سوالات فراوانی در این باره در شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی شکل گرفته است. بخشی از واکنش‌ها به انتقاد از فاز جدید زندگی لاکچری قشر ثروتمند جامعه کنونی ایران پرداخته‌اند و آن را «ولخرجی جدید رانتخواران» خوانده‌اند. عده‌ای به مقایسه وضعیت زندگی و شاخص‌های اقتصادی حاکم بر کشور پرداخته و دست به تمسخر این کار زده‌اند و برخی نیز از سیاست‌های دوگانه اقتصادی در کشور انتقاد کرده‌اند. قیمت هواپیمای شخصی از نوع تک‌موتوره فوق سبک که کاربرد تفریحی دارد، در بازار‌های جهانی 100 تا 150 هزار دلار است و در ایران بین 5 تا 7.5میلیارد تومان فروخته می‌شود. از صحبت‌های رییس سازمان هواپیمایی نیز اینگونه بر می‌آید که همین الان 250 فروند جت شخصی در کشور وجود دارد. اما مشخص نیست که آیا از این هواپیماها برای سفر هم استفاده می‌شود یا اینکه فقط جنبه آموزشی یا تفریحی دارند؟ اما در آیین‌نامه منتشر شده مشخص است که بهره‌برداری از هواپیمای شخصی منوط به اخذ مجوز صلاحیت پرواز هواپیما و بهره‌بردار، مطابق استاندارد‌های پرواز و قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری است. در اینجا نگاهی به عمده واکنش‌ها و حواشی شکل گرفته در این باره خواهیم داشت.
آیا جت شخصی کالای لوکس نیست؟
وقتی از «جت شخصی» صحبت می‌کنیم؛ مشخص است که درباره چه چیزی حرف می‌زنیم. یک هواپیما با گنجایش 7 تا 10 نفر که فقط عده‌ای خاص قدرت اجاره یا خرید آن را دارند. بنابراین کسی مخالف دسته‌بندی این کالا در رده لاکچری‌ها نیست. اما کاربران شبکه‌های اجتماعی سوال می‌کنند که چرا در شرایط تنگنای ارزی موجود که بسیاری از کالاها در رده «لوکس» دسته‌بندی شده و واردات آن ممنوع است؛ برای قشر خاصی که قدرت خرید همه‌چیز را دارند، خرید و فروش جت شخصی آزاد شده تا به زندگی لوکس خود چهره تازه‌ای بدهند و از یکنواختی در بیایند؟ این دسته از کاربران، به شرایط واردات آیفون14 که سال‌هاست واردات آن ممنوع است اشاره می‌کنند. یا به واردات گوشی‌های بالای 600 دلار که به عنوان کالای لوکس، ‌انجام این کار منوط به صادرات کالای دیگری شده. یا واردات خودرو که دو سال است به دلایل مختلف انجام نمی‌شود یا فرایند کندی دارد. یا واردات لوازم خانگی که به بهانه حمایت از تولید داخلی ممنوع شده است. این دسته‌بندی تا چندین مورد دیگر ادامه دارد و افکار عمومی می‌پرسد چرا این دوگانگی رفتاری در واردات و خرید و فروش کالا دیده می‌شود؟ و چرا رانت خاصی برای قشر پولدار جامعه فراهم شده است؟ مثلا ‌چطور می‌شود که آیفون 14 به دلیل لوکس بودن رجیستر نمی‌شود اما به از «ما بهتران» اجازه رجیستر جت شخصی می‌دهند؟ چرا مردم اجازه رانندگی با خودرو با حجم موتور 2000 سی‌سی به بالا را ندارند (چون اصولا آنقدر گران و نایاب است که دسترسی عموم به آن راحت نیست) اما ثروتمندان مجوز خرید جت شخصی را پیدا می‌کنند؟
آیا اولویت دیگری وجود ندارد؟
دسته دیگری از کاربران، از شرایط سخت اقتصادی به دلیل تشدید تحریم‌ها می‌گویند و واکنش شدیدی نسبت به تفریح جدید پولدارها دارند. این دسته از واکنش‌ها عمدتا ناظر به شکاف طبقاتی شدیدی است که بین فقرا و ثروتمندان شکل گرفته و موضوع جدیدی هم البته نیست. اما با موضوع آزاد شدن خرید جت شخصی، ‌وارد مرحله جدیدی شده. کاربران زیادی این موضوع را به «تمسخر»گرفته و انواع و اقسام واکنش‌های طنزآمیز درباره آن در شبکه‌های اجتماعی موج می‌زند. اما کاربرانی هم هستند که فضای اقتصادی و شاخص‌های ناگوار آن را دستمایه انتقاد از رویکرد جدید زندگی لاکچری ثروتمندان کرده‌اند. کاربری به این خبر که «6 دهک جامعه توان خرید خانه ندارند» اشاره کرده و کاربری دیگر، می‌پرسد در شرایط فقر و بدمسکنی و فرار نخبگان و بیکاری و... خرید جت شخصی چه تغییری قرار است ایجاد کند؟
تکلیف وعده‌ها چه شد؟
موج دیگری از انتقادات به این خبر نیز از جانب کسانی است که بعد از نزدیک به دو سال از قدرت گرفتن طیف جدیدی از اصولگرایان، می‌پرسند چرا نتیجه وعده‌های سنگین و رنگین خانه‌سازی و ایجاد اشتغال و دور زدن تحریم‌ها و... منتهی به این شده که عده‌ای بتوانند جت شخصی بخرند؟ دولت آقای رییسی با وعده‌هایی چون ساخت 4 میلیون مسکن در 4 سال و ایجاد سالانه 1 میلیون شغل روی کار آمده. اما دو سال گذشته، نه خبری از این 4 میلیون خانه هست و نه وضعیت سفره‌های کوچک شده مردم بهبود یافته. در این دو سال، نرخ ارز از 25 هزار تومان به 65 هزار تومان رشد کرده و 160 درصد از ارزش پول ملی ریزش کرده است. بنابراین باید به منتقدان هم حق داد که به دنبال راستی‌آزمایی وعده‌های رنگینی باشند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 داده شده بود.
لطفا اسامی دارندگان جت شخصی را منتشر کنید
مساله‌ای به نام تحریم در هواپیماهای شخصی اصولا وجود ندارد. بنابراین افرادی که سرمایه دارند و متقاضی خرید هواپیمای شخصی هستند برای خرید کار سختی ندارند. هدف از این گزارش زیر سوال بردن سطح کیفی بالا در زندگی برخی‌ها نیست اما باید روشن بشود که دارندگان این امکانات، اصلا چه کسانی هستند؟ چقدر از امکانات (مانند قشرهای ضعیف‌تر) بهره می‌برند؟
مالیات‌شان چگونه محاسبه می‌شود؟
در کشوری با این آمار فقر و معضل که مسوولان فعلی‌اش، داعیه‌دار عدالت، برابری و روشنگری‌اند، بهتر است روشن بشود که دارندگان این امکانات، چه حقیقی چه حقوقی، بانی سود برای کدام شرکت وابسته به کدام ارگان و نهاد هستند؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1478025/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واحد تولید آمونیاک سبز در بندرعباس احداث می‌شود

اپل تأیید کرد؛ استفاده از استورهای جایگزین در iPadOS به‌زودی برای اتحادیه اروپا در دسترس قرار می‌گیرد

انتشار آپدیت One UI 6.1 برای گلکسی S22 متوقف شد

ماجرای گم شدن نوجوان 16 ساله در کوه‌های قمصر

3 اپیزود از افزایش قیمت مسکن در کشور

گوشی قدرتمند X100s در دنیای واقعی رؤیت شد؛ رونمایی نزدیک است

توسعه پارس جنوبی روزانه 42 میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز کشور می‌افزاید

راه اندازی سامانه سوت زنی برای مشاوران املاک

مدیرعامل اپل: در مقابل شکایت دولت آمریکا ایستادگی می‌کنیم

نخستین گجت 6G با 20 برابر سرعت 5G تولید شد

به زبان ساده مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مدیرعامل شرکت پتروایران منصوب شد

این میوه‌ها همچنان زیر 100 هزار تومان قیمت ندارند

سیل در برزیل جان 37 نفر را گرفت

انتقاد عضو هیات مدیره انجمن فولاد از اتلاف گاز خانگی

بلومبرگ تمام دستگاه‌هایی که احتمالاً هفته آینده توسط اپل معرفی می‌شود را فاش کرد

واکنش 2 امام جمعه به مسمومیت الکلی پزشکان/ امام جمعه بخش مرکزی یزد: باید برخورد شود/ امام جمعه یاسوج: در جامعه اسلامی شراب خواری حرام بوده، باید تذکر و جلوگیری شود

آبشار «لوه» گلستان دوباره قربانی گرفت

تصاویری دیده‌نشده از پیدا‌شدن «یسنا»

مصوبه مهم دولت برای حقوق کارگران در 1403 تعیین تکلیف شد

قدردانی مقاومت فلسطین از حمایت یمن از مردم غزه

سامسونگ مشکل جدید آیفون را به سخره گرفت

بدون تعارف با معلمی که منزلش را مدرسه و حقوقش را صرف دانش‌آموزان نیازمند کرد

گوشی سونی اکسپریا 1 VI لو رفت؛ مشخصات دوربین، باتری و پردازنده اینجاست

آینده مبهم چشم‌انداز 2030 بن‌سلمان

انتقال آذوقه با طناب به عشایر آبدانانی

با 350 میلیون دناپلاس سوار شوید

جزئیاتی از پنجمین آتش‌سوزی در شهرک امامزاده ابراهیم شفت

رکورد‌شکنی قیمت مس در سطح جهانی

گلکسی S21 بسیاری از قابلیت‌های هوش مصنوعی سامسونگ را ندارد

استاندار همدان با همسر و فرزندان شهید شناسائی شده رنجنوش دیدار کرد

آب‌گرفتگی خیابان‌های زابل در پی بارندگی‌های امروز

ماجرای ویدئوی وایرال شده عروس 14 ساله چه بود؟

انسداد کارت بانکی این افراد از شنبه قطعی شد

جاری‌ شدن سیل در جادۀ معدن طبس

پیکر مطهر 2 شهید گمنام در مسجد جمکران آرام گرفت

تبلت HTC با تراشه Unisoc و باتری 7,000mAh معرفی شد

آیا سیل امارات عاملی برای گرانی کالا‌های وارداتی می‌شود؟

تفاوت روسیه پوتین با شوروی در آستانه سقوط

نخبه کنکوری مازندران و پدرش بر اثر گازگرفتگی جان باختند

وضعیت دردناک امامزاده ابراهیم پس از آتش‌سوزی

دانش‌آموزی که فرشته نجات سه نفر شد

6 استان کشور متاثر از بارش‌های امروز؛ تداوم عملیات امدادرسانی در سیل و آبگرفتگی

الزام دارندگان پروانۀ دفاتر پیشخوان خدمات دولت به دریافت شناسه یکتا

بارش سیل‌آسا و طوفان در اهواز

نخبه کنکوری مازندران و پدرش در اثر گازگرفتگی جان باختند

این بازی جدید کابوس کالاف دیوتی می‌شود؟

تیم کوک: اپل مزایایی دارد که باعث برتری هوش مصنوعی آن نسبت به رقبا می‌شود

محور کندوان یک‌طرفه شد

سیلاب خیابان‌های ایلام را فرا گرفت