پیام ویژه

آخرين مطالب

سامانه ثنا سامانه ای برای مشاهده تا پیگیری ابلاغ قضایی گزارش

  بزرگنمايي:

ویژه_مهم ترین قسمت های دادرسی در قوه قضاییه ابلاغیه های قضایی است. سال ها با توجه به عدم وجود سامانه ثنا این ابلاغیه ها بصورت دستی و کتبی به مردم می رسید و همین امر باعث می شد مشکلات زیادی برای آن قشر از مخاطبان بوجود آید، اما اکنون با الکترونیکی شدن ابلاغ های قضایی و ایجاد سامانه ثنا ، معضلات مربوط به روش سنتی ابلاغ رفع شده است.

امروزه با ورود و گسترش انواع شبکه های مجازی و بهره وری عموم اقشار جامعه با هر سطح سواد و دانشی از اینترنت و فضاهای اینترنتی و نیز ارتقای سطح دسترسی آنان به امکانات و تسهیلات فناوری اطلاعات و ارتباطات نسبت به گذشته، امکان کاهش مراجعات مردم به مراجع قضایی را نیز تسهیل نموده است و آن‌ها می‌توانند جهت طرح دعوا بدون مراجعه به محاکم یا دادسرا‌ها به صورت الکترونیکی اقدام کنند.

بی شک با راه اندازی و بهره برداری از سامانه ثنا، گامی مهم در توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در دستگاه قضایی و توسعه حکومت الکترونیک در کشور برداشته شد.

ارائه خدمات الکترونیک قضایی از طریق سامانه ثنا، از طرح‌های بزرگ و مهم دستگاه قضایی بشمار می رود که البته مورد توجه و تاکید مدیران عالی دستگاه قضایی نیز واقع شد.

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه طی پیامی مورخ 96/10/12 به همایش ابلاغ الکترونیکی گفت: با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی بر بستر شبکه ملی عدالت، خدمات الکترونیکی قضایی به یکی از نقاط اوج بلوغ خود رسیده است.  

آیت الله آملی لاریجانی اشاره نمود: با راه‌اندازی سامانه ابلاغ الکترونیکی به همت مرکز آمار و فناروی اطلاعات قوه‌قضائیه که بر اساس طرح کلان عدالت الکترونیکی و بر بستر شبکه ملی عدالت عرضه شده است، خدمات الکترونیکی قضایی به یکی از نقاط اوج بلوغ خود رسیده است.

وی در ادامه این پیام آورده است: این سامانه علاوه بر ارتقای سطح رضایت‌مندی شهروندان و اصحاب دعوا، آثاری همچون جلوگیری از تجدید اوقات و اطالۀ دادرسی، صرفه‌جویی در هزینه‌های پستی و منابع انسانی ابلاغ سنتی، افزایش اثربخش ابلاغ‌های واقعی و کاهش مشکلات ناشی از ابلاغ‌های قانونی و ارتقای سلامت اداری و قضایی را در پی داشته است. هر کس که از دور و نزدیک با فرآیند رسیدگی به پرونده‌های قضایی آشنا باشد، به خوبی بر این تحول چشم‌گیر اذعان خواهد کرد. افزون بر این، طرح سامانه ثنا یا سامانه ثبت نام، اطلاع رسانی و دسترسی به شهروندان را در موارد نیاز میسور ساخته است. بر مسوولان قضایی ضروری است که با حمایت جدی از این طرح، زمینۀ «ارتقای عدالت الکترونیک در قوه قضائیه» را فراهم آورند.

رئیس دستگاه قضا تاکید کرده است: حال که با تلاش مرکز آمار و فناوری اطلاعات و رؤسای محترم دادگستری‌ها و معاونان و دست اندرکاران حوزۀ فناوری اطلاعات استان‌ها، طرح ابلاغ الکترونیکی اولین سالگرد اجرای خود را جشن می‌گیرد، به پاسداشت این حرکت عظیم و درخورتوجه، با استفاده از فرصت پیش آمده در اجتماع شما عزیزان خدمتگزار به حوزه عدالت از تلاش‌های شما عزیزان صمیمانه تشکر و قدردانی می‌کنم و برای شما آرزوی توفیق روزافزون دارم.

پس از راه اندازی سامانه ثنا، قوه قضائیه موظف شد اوراق قضایی را با استفاده از این سامانه ابلاغ کند. مراجعان به قوه قضائیه موظفند جهت دریافت الکترونیکی اوراق قضایی به سامانه‌ای که به این منظور ایجاد شده است مراجعه کنند.

این دسته از مراجعان ابتدا می بایست در سامانه ثبت نام الکترونیکی( سامانه ثنا ) ثبت نام نمایند و پس از ثبت نام و احراز هویت، حساب کاربری (شناسه و رمز ورود به سامانه ابلاغ) به آنها اختصاص می‌یابد، برای دسترسی مستقیم به سامانه‌های ثنا و ابلاغ می‌توان به نشانی‌های www.sana.adliran.ir و www.eblagh.adliran.ir مراجعه کرد.

جهت ثبت نام می‌توانید به دو روش ذیل اقدام نمایید

  1. مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی که با ارائه کارت ملی و اطلاعات شناسنامه‌ای و آدرس و شماره تلفن و کدپستی و اخذ امضای الکترونیک توسط دفتر، می توان در سامانه ثنا جهت ابلاغ اوراق قضایی ثبت نام نمود و پس از آن نیز نسبت به استفاده از امکانات موجود بهره برد.

  2. پیش ثبت نام در سامانه ثنا از طریق اینترنت و سپس مراجعه به دفتر خدمات قضایی و یا مجتمع قضایی جهت تایید ثبت نام.

 

ثبت نام به روش اینترنتی تنها در چند مرحله

  1. ورود به سامانه ثنا.
  2. در صورتی که شخص حقیقی هستید، بر روی ثبت نام شخص حقیقی کلیک کنید.
  3. اطلاعات خود را اعم از کدملی، تاریخ تولد و شماره سریال شناسنامه وارد کنید.
  4. طبق مراحل مشخص شده در سامانه ثنا با دقت اطلاعات را وارد کنید. در انتهای مراحل دکمه اتمام ثبت اطلاعات اولیه را کلیک کنید.

جهت اخذ امضا و احراز هویت با به همراه داشتن کارت ملی و شماره موبایلی که هنگام ثبت نام وارد کرده بودید، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید.

در شهرستان‌هایی که دفتر خدمات قضایی ندارند باید به دادگستری حوزه قضایی مراجعه و شناسه کاربری و رمز عبور دریافت کنید. پس از ثبت نام در سامانه ثنا، برای مشاهده ابلاغ الکترونیک می‌توانید به سامانه eblagh.adliran.ir مراجعه کنید.

 

توصیه امنیتی:

کاربران پس از انجام و اتمام کار کامل از سامانه خارج شوند و رمز عبور خود را در محل امنی ذخیره کنند و به‌صورت دوره‌ای آن را تغییر دهند تا مورد سوءاستفاده احتمالی قرار نگیرد.

 

واما...

سامانه ثنا یا سامانه ابلاغ قضایی چیست ؟

سامانه ثنا یا همان سامانه ابلاغ الکترونیکی قضایی از معظم ترین دستاوردهای قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات است که در سال 95 به بهره برداری رسید. در این سامانه اوراق قضایی از جمله ابلاغیه ها و نتایج آرا به صورت الکترونیکی در پنل شخصی افراد و نیز وکلا قرار می گیرد و این امر باعث می شود تنها خود شخص از نتیجه آرای دعاوی خود مطلع شود و با این اتفاق مهم، حریم خصوصی افراد معنی پیدا کرد و نیز  مهمتر از آن باعث شد بسیاری از مراحل انسانی در تهیه و ارسال ابلاغیه ها از بین برود.

اهداف و مزایای ابلاغ الکترونیکی

یکی از اهداف اجرای این طرح، خدمات رسانی آسان و بهتر به مردم و کاهش اطاله دادرسی است. همچنین احترام به حریم خصوصی افراد از مزایای مهم این طرح است؛ در گذشته مامور ابلاغ با لباس فرم برای ارائه اوراق به منزل اشخاص مراجعه می‌کرد و اگر فرد در منزل نبود ابلاغ را به همسایه می‌داد که این امر مشکلاتی را به همراه داشت، که از آن دسته می توان به با خبر شدن افراد غیر مرتبط از مسائل شخصی افراد نام برد و غیر از آن نیز میبایست با طی کردن مراتب و بورکراسی های اداری به کلانتری های محل مراجعه می نمود که خو دردسرهای فراوانی هم برای افراد و هم برای کلانترها به همراه داشت؛ اما امروز بدون نیاز به مراجعه حضوری، افراد می‌توانند بر روی گوشی تلفن همراه اوراق خود را دریافت کنند.

کاهش هزینه یکی دیگر از مزایای اجرایی شدن طرح ابلاغ الکترونیکی است. در این خصوص هم در هزینه دستگاه قضایی و هم طرف دعوی صرفه جویی خواهد شد و همچنین از حواشی و لغزشهای احتمالی در فرایند ابلاغ کاسته می‌شود.

 

روش مشاهده اخطاریه و ابلاغیه در سامانه ثنا

برای مشاهده ابلاغیه های خود در سامانه ثنا، بعد از ثبت نام در این سامانه و طی کردن دو مرحله ثبت نام اینترنتی و حضوری، با ورود به سایت سامانه ثنا به آدرس زیر، پس از وراد کردن رمز عبور و کد ملی خود ابلاغیه مورد نظر را به صورت فایل PDF مشاهده نمایید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/177478/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احداث آرامستان جدید پایتخت در 2 نقطه تهران

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

ریچارد‌ هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد

مرد ثروتمند قربانی طلب یک میلیارد تومانی‌اش شد

بازی Kena: Bridge of Spirits احتمالا به Xbox Series X/S خواهد آمد

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

عابران پیاده 41 درصد فوتیان تصادفات در تهران

«هدفی» که ایران با حمله به اسرائیل زد!

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

سامسونگ سریع‌ترین حافظه LPDDR5X جهان را معرفی کرد

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

سرمقاله جمهوری اسلامی/ کاربردی‌ترین زمان دیپلماسی

برگزاری نخستین جشنواره گندم، نان و شیرینى در جزیره کیش

نمایش انیمیشن پاندای کونگ فو کار 4 درسینما لبخند کیش

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

سرمقاله جام جم/ آبروی از دست رفته

سرمقاله ابتکار/ راه قدس از اردن می‌گذرد؟

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

سرمقاله ایران/ حفاظت از خاکریز حجاب بدون بازی در زمین دشمن

سرمقاله دنیای اقتصاد/ نگاهی دیگر به وزارت امور اقتصادی و دارایی

سرمقاله جمهوری اسلامی/ « » عنوان سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:

سرمقاله اطلاعات/ ایران اوج بازدارندگی و قدرت بلامنازع

Logitech فکر می­‌کند که ماوس­‌ها به هوش مصنوعی نیاز دارند

سرمقاله اعتماد/ یکپارچگی وتوان سیاست سازی

ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

سرمقاله کیهان/ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی!

سرمقاله وطن امروز/ معادله پیروزی

سرمقاله خراسان/ بودجه عمرانی در نقش گوشت قربانی!

علی آقامحمدی؛ چهره امنیتی- اقتصادی طرفدار استقلال/ ویدئو

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

اپل پیام‌رسان‌های واتساپ و تلگرام را از اپ استور چین حذف کرد

گزارش Surfshark: از سال 2004 تاکنون، میلیاردها حساب کاربری هک شده‌اند

گلکسی زد فلیپ 6 با پردازنده پرچمدار قدرت‌نمایی کرد

مایکروسافت از هوش مصنوعی VASA رونمایی کرد؛ ساخت چهره‌های سخنگو از روی عکس

تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات

دارندگان کارت سوخت بخوانند

رونمایی اسپیکر نمایشگردار اپل محتمل‌تر شد

زلزله تایوان نزدیک به 100 میلیون دلار به TSMC خسارت وارد کرده است

ماجرای توییت یک فعال اقتصادی علیه اسرائیل و حمله مجری شبکه منوتو با دروغ پراکنی به او

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟