پیام ویژه-استعفای نمایشی وزیر بهداشت

الیاس حضرتی نماینده تهران در مجلس از استعفای وزیر بهداشت خبر داد. حضرتی نوشت:

نکته بسیار مهم، علت استعفای قاضی‌زاده هاشمی است که اعتراض به کاهش بودجه سلامت عنوان شده است. قبل از این نمایندگان استان اصفهان هم در اعتراض به سیاست دولت در زمینه آب این استان استعفا کرده بودند. متاسفانه مدتی است رسم استعفا برای اعمال فشار در مسئولین کشور باب شده است.

اطلاعات جدید از علت استعفای وزیر بهداشت

باید گفت استعفا برای رسیدن به اهداف در حقیقت استعفایی نمایشی است و چنین استعفایی در حقیقت بازی با سرنوشت مملکت است. اگر آقای قاضی‌زاده حقیقتا با بودجه‌ای کگه در نظر گرفته شده نمی‌توانند وزارت بهداشت را اداره کنند باید حقیقتا استعفا دهند نه‌اینکه با این حربه بخواهد بودجه بیشتری بگیرد.

به‌علاوه قاضی‌زاده هاشمی باید به‌جای طلبکاری، پاسخگوی طرح شکست‌خورده تحول سلامت باشد. محمدجواد روح، روزنامه‌نگار اصلاح‌طلب در کانال تلگرامش در این‌باره نوشت: «امروز اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه جناب دکتر هاشمی، وزیر بهداشت، در اعتراض به کاهش بودجه بیمه سلامت استعفا داده‌اند. البته جا دارد ایشان و شخص رییس‌جمهور، ابتدا درباره چگونگی هزینه‌کرد درآمدهای نفتی شش سال گذشته برای این طرح پوپولیستی و انتقادهای توامان بیمه‌ها، پزشکان و حتی بیماران پاسخگو باشند. انتقادهایی که در این چند سال، به جای پاسخگویی سرکوب شد و امروز با کاهش بودجه و شرایط تحریم، همچون زخمی کهنه سرباز کرده است.»

***

روزنامه ایران و مسئولیت‌پذیری دولت در شکست‌ها
 
 روزنامه ایران، روزنامه رسمی دولت سرمقاله‌ای با عنوان «مسئولیت‌پذیری در شکست‌ها» منتشر کرده است که در آن با توجه به حادثه واژگونی اتوبوس دانشگاه آزاد از عدم مسئولیت‌پذیری  مسئولین دانشگاه آزاد انتقاد کرده است.

ایران نوشته است: «چرا مسئولین ذیربط با انواع و اقسام ترفندها می‌کوشند که شانه خود را از زیر بار مسئولیت بیرون بکشند و برای این منظور به هر رطب و یابسی متوسل می‌شوند، به‌طوری که هر انسانی از خفت و خواری برخی از این مسئولین دچار انزجار می‌شود که چرا شجاعت و شهامت یک برخورد مسئولانه را ندارند؟»

سوال که روزنامه ایران باید به آن پاسخ دهد این است که آیا این عبارات درباره دولت حسن روحانی صدق نمی‌کند؟ آیا این دولت شجاعت برخورد مسئولانه را دارد؟ 

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است: «هنگامی که یک حزب شکست می‌خورد، در حالی که انتظار نمی‌رفته است، دبیرکل آن بدون آنکه عملکردش از حیث حقوقی و اداری بررسی شود (با فرض اینکه از این نظر مشکلی نداشته است) مسئولیت سیاسی می‌پذیرد و از موقعیت خود استعفا می‌دهد تا راه برای تحولات باز شود. هنگامی که فرمانده جنگ شکست می‌خورد، مسئولیت سیاسی می‌پذیرد و استعفا می‌دهد. مسئولیت سیاسی بسیار مهم است و به بازسازی فضای سیاسی جامعه کمک می‌کند.»

با پذیرش این صحبت‌ها-که البته درست است- آیا در پی شکست برجام حسن روحانی نباید مسئولیت‌پذیر می‌بود و استعفا می‌داد؟ 

از قدیم گفته‌اند یک سوزن به خود و یک جوالدوز به دیگران.

***

اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان

محمدرضا تاجیک از تئوریسین‌های اصلاحات در گفت‌وگویی با اعتمادآنلاین گفته است: «حمایت تام و تمام از آقای روحانی اشتباه تاریخی اصلاح‌طلبان بود.»

روزنامه صبح‌نو درباره تقابل دیدگاه تاجیک و سعید حجاریان نوشت: محمدرضا در برابر سعید؛ نبرد میان تئوری‌پردازان جریان اصلاحات جدی شده است. این تقابل برساخت جدال دو طیف اصلی جریان اصلاحات است. سعید حجاریان نماد طیف تندرو و پژواک هویت‌خواهان محمدرضا تاجیک است. هویت‌خواهان پیروزی اصلاحات را در بستر جامعه محوری تلقی کرده و عطش کسب قدرت را تقبیح می‌کنند؛ اما طیف تندرو متناسب با وضعیت حاکم در ساخت سیاسی تغییر موضع می‌دهند؛ آنان گاهی در تکاپوی رسیدن به قدرت به هر قیمت هستند و در برهه زمانی دیگر کسب قدرت را گدایی می‌دانند.

نخستین تقابل راهبردی دو طیف اصلی اصلاحات پیرامون شکل‌گیری «هسته سخت» رخ داد. سعید حجاریان مبدع هسته سخت، مختصات اعضای آن را چنین بیان می‌کند: « قرار شده یه هسته سخت شکل بگیره؛ هسته آدم‌هایی هستن که برای اصلاحات هزینه دادن؛ کار کردن؛ فهمیدن اصلاحات یعنی‌چی و چشمی هم به قدرت ندارن.» و مزیت نسبی آنان را «هزینه برای اصلاحات» می‌داند...

 در برابر این اظهارات سعید حجاریان، محمدرضا تاجیک صف‌آرایی کرد؛ او ایده «هسته نرم» با چرخش نخبگانی را پیشنهاد می‌دهد و در همین راستا می‌گوید: «من فکر می‌کنم اتفاقاً این هسته باید هسته نرم باشد. منظورم از هسته نرم این است که باید از پوسته مرکزی ژنرال‌های اصلاح‌طلبی عبور و برای ورود یک نسیم، فکر جدید و نخبگان جدید فضایی باز کنیم؛ اجازه دهیم در آن هسته چرخش نخبگان صورت بگیرد و فکر و گفتمان تازه به وجود آید و نیروهای باطراوت و شاداب وارد قضیه شوند.»...

تقابل دوم طیف هویت‌خواه با طیف تندرو، پیرامون سیاست‌ورزی در ماه‌های آتی است. جریان تندرو خواهان «استمرار پروژه دوم خرداد» با کلیدواژه «نافرمانی مدنی» است. سعید حجاریان برای سرمشق شب کنش سیاسی آنان اظهار داشت: «نافرمانی مدنی در خلا شکل نمی‌گیرد. پیش از آن، ابتدا باید تجمع سلولی داشت و اقداماتی مانند کتاب‌خوانی، جزوه‌خوانی و... صورت داد و سپس تجمع‌های موضوعی و بعد هم تجمع‌های سراسری انجام شود. بعد از این‌هاست که نوبت نافرمانی فرامی‌رسد. در نافرمانی مدنی، افراد با علم به جریمه شدن دست به عمل می‌زنند.» اما در برابر این اظهارات محمدرضا تاجیک به قصارگویی اکتفا کرد و اظهار داشت: «رادیکالیزم در جامعه ایران جواب نمی‌دهد.»

***

کاهش بودجه دفاعی و افزایش بودجه نهاد ریاست جمهوری

تابناک نوشت: «ارقام مندرج در لایحه بودجه سال 1398 نشان می دهند که بودجه در نظر گرفته شده برای نهاد ریاست جمهوری در سال آینده، در مجموع 627 میلیارد تومان می باشد که این رقم در مقایسه با بودجه 578 میلیارد تومانی این نهاد در قانون بودجه سال 1397، رشدی 8.4 درصدی را نشان می دهد.

نهاد ریاست جمهوری خود دارای 22 زیرمجموعه است که بودجه نیمی از این تعداد زیرمجموعه ها در لایحه بودجه سال 98 در مقایسه با قانون بودجه سال 97 افزایش یافته است. در این بین، بیشترین میزان رشد بودجه در بین نهادهای ریاست جمهوری به ترتیب متعلق به سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی قشم (رشد 100 درصدی)، مرکز ملی رقابت (شورای رقابت) (رشد 91 درصدی)، پژوهشکده مطالعات فناوری (رشد 82 درصدی) و نهاد ریاست جمهوری (رشد 31 درصدی) بوده است.

این در حالی است که ارقام و بودجه های در نظر گرفته شده برای برخی نهادها و کارها که بسیار با اهمیت ترند، در سال آینده یا تغییری نکرده و یا کاهش یافته اند که در ادامه به برخی از این موارد اشاره خواهیم نمود.

اولین مورد مهم، کاهش بودجه امور دفاعی و امنیتی کشور می باشد. در حالی که بودجه مصوب برای امور دفاعی و امنیتی کشور در سال 1397، 61.8 هزار میلیارد تومان بوده، این بودجه در لایحه بودجه سال 1398 با کاهشی 15.3 درصدی به 52.3 هزار میلیارد تومان تقلیل یافته است.

دومین مورد مهم، عدم تغییر بودجه عمرانی کشور در لایحه بودجه سال 1398 در مقایسه با قانون بودجه سال 1397 می باشد. مبلغ در نظر گرفته شده برای هزینه های عمرانی یا همان تملک دارایی های سرمایه ای در لایحه بودجه سال 98، 62 هزار میلیارد تومان می باشد. این عدم تغییر بودجه عمرانی در حالی است که به عنوان نمونه نرخ رشد قیمت مصالح و ماشین آلات مورد استفاده در طرح های عمرانی در سال جاری در مقایسه با سال گذشته قابل توجه بوده است.

سومین مورد مهم، کاهش بودجه راه آهن کشور است. برای شرکت راه‌آهن در سال آینده، بودجه ‌ای معادل 1398میلیارد تومان لحاظ شده که این رقم در بودجه سال جاری 1582 میلیارد تومان مصوب شده بود. با این حساب، بودجه پیشنهادی برای راه‌آهن در بودجه سال آینده 11.6 درصد کاهش یافته است.

چهارمین مورد، کاهش اعتبارات سازمان راهداری کشور است. بودجه سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ ای در لایحه بودجه سال آینده 1692 میلیارد تومان در نظر گرفته شده که این رقم در مقایسه با رقم مندرج در قانون بودجه سال 97 با کاهشی 17 درصدی رو به رو شده است. با توجه به اینکه سازمان راهداری یکی از بخش های مهم و تاثیرگذار در حوزه راه و جاده است، کاهش بودجه این سازمان عواقب و تبعات جدی برای حوزه حمل و نقل در پی خواهد داشت.»

***

ماجرای نماینده سراوان به کجا کشید؟

حدود دو هفته از توهین نماینده سراوان به کارمند گمرک و اقدامات غلط بعدی او می‌گذرد ولی تاکنون مجلس عکس‌العمل مناسبی نداشته است. دیروز احمد توکلی با انتشار نامه‌ای خطاب به هیئت‌رئیسه مجلس با ذکر ادله حقوقی خواستار مجازات محمدباسط درازهی، نماینده سراوان شد.

احمد توکلی: نماینده ناشایسته سراوان را مجازات کنید

سه‌شنبه هفته گذشته سخنگوی هیات نظارت بر رفتار نمایندگان با اشاره به جلسه این هیئت برای بررسی اتفاقات مربوط به نماینده سراوان، گفت که هیئت نظارت چهارشنبه در جلسه فوق‌العاده‌ای به تصمیم‌گیری در این باره می پردازد. ولی علی‌رغم اینکه چهار روز از موعد مورد نظر می‌گذرد همچنان خبری از جلسه این هیئت و تصمیم آن درباره نماینده متخلف سراوان مخابره نشده است.

امروز خبر رسید که درازهی در راهروهای مجلس با خبرنگاران درگیری لفظی پیدا کرده است.

درگیری لفظی نماینده سراوان با خبرنگاران

افکار عمومی انتظار دارد با این نماینده برخورد شود و اگر برخوردی صورت نگیرد نشان‌دهنده کوتاهی و کم‌کاری مجلس در انجام وظایف قانونی است.

***

دولت آینده یا اقتدارگراست یا سوسیالیست

ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس به نامه‌نیوز گفت: روحانی اصلاح طلب نیست و راست مدرن محسوب می شود اما اصلاح طلبان در سال 92 و 96 با او همراه شدند و حالا که می بینند روحانی شکست خورده، می خواهند هر طور شده فرار کرده و خود را از روحانی دور کنند.

وی درباره تحلیل خوشبینانه حزب اعتدال و توسعه به پیروزی در انتخابات 1400 افزود: کسی که شکست می خورد آرزو می کند، من این چیزی جز این تحلیل نمی بینم. دولت آینده یا دولت نظامی اقتدارگراست یا دولت اجتماعی که تفکر سوسیالیست عدالت طلب دارد.

این استاد دانشگاه درباره مصادیق رئیس جمهور دولت اجتماعی یادآور شد: مصداقش در گذشته می شود سیدمحمد خاتمی؛ خاتمی اول سوسیالیسم بود و در مقابل تفکر لیبرالی هاشمی رفسنجانی رای آورد. الان هم مثالش بچه های عدالت طلب می شود، به طور روشن کسی همچون سعید جلیلی. جلیلی وارد راست سنتی و مدرن یعنی بازار و اتاق بازرگانی نشد بلکه بین مردم رفت.