پیام ویژه

آخرين مطالب

اصلاح‌طلبان و دولت؛ یک روز حمایت یک روز برائت سياسي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-ایشان واقفند چنانچه حمایت خود از دولت را دریغ کنند، بایست به مخاطبین اجتماعی خود پاسخ بدهند که چرا و بر اساس چه معیاری در دو انتخابات 92 و 96 از دولت اعتدال حمایت کردند اما اگر بخواهند ساز جدایی و عبور از دولت متبوع را سر بدهند، باید هزینه گزاف ریزش نیروهای اجتماعی را بپردازند.

عارف: از دولت نقد داریم

آقای محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید، روز پنج شنبه در کنگره مجمع فرهنگیان به مساله نوع مواجهه اصلاح طلبان در قبال دولت پرداخت. او با تاکید بر اینکه ما در روی کار آمدن دولت تدبیر و امید هم در سال 92 و هم در سال 96 نقش اساسی داشتیم اظهار داشت: نمی‌گوییم سال آینده ما گزارش دولت را می‌دهیم اما سهیم بودیم و نقش داشتیم. او با تاکید بر اینکه ما از دولت و به ویژه وزرا و مدیران اصلاح‌طلبی که با برچسب و عقبه اصلاح‌طلبی وارد دولت شدند انتقاد داریم، گفت: این افراد باید خود را موظف به پیاده کردن وعده‌هایی بدانند که مردم برای تحقق آن‌ها به ما رای داده‌اند.

قوچانی: هاشمی را زدند تا روحانی را بزنند

اخیراً گفت‌وگویی از آقای محمد موسوی خوئینی منتشر شد که محور آن، نقد تند و تیز علیه هاشمی رفسنجانی بود. آقای محمد قوچانی، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در گفت‌وگویی با واکاوی اظهارات خوئینی‌، کنش‌گری این روزهای «مرد خاکستری اصلاحات» را در جهت تلاش او برای بازیابی حیثیت دهه شصت خود که در قالب چپ اسلامی نمود داشت، ارزیابی کرد و گفت: متاسفانه به‌دلیل مبارزات انتخاباتی که همیشه در ایران وجود دارد و هیچ وقت هم تعطیل نمی‌شود، خیلی زود بسیاری به فکر انتخابات 1400 افتاده‌اند و فکر می‌کنند نجات‌شان در جدایی است. تصورشان هم این است که این دولت بعد از خروج آمریکا از برجام، به‌تدریج موقعیت‌های خود را در فضاهای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور از دست داده و خواهد داد؛ لذا باید حساب‌شان را جدا کنند.

قوچانی به همین جا بسنده نکرد و تخریب هاشمی از سوی خوئینی‌ را در راستای «زدن حسن روحانی» تحلیل کرد و گفت: آقای موسوی خوئینی‌ تلاش داشت تا از زیر سایه آقای هاشمی بیرون بیاید و به اصول سنتی خودشان بازگردد که در ماه‌های آینده احتمالاً آثارش را خواهیم دید. به نظر من، آقای هاشمی را زدند تا آقای روحانی را بزنند.

گرامی مقدم: روحانی را به تقابل با اصلاح‌طلبان هدایت می‌کنند

تعداد قابل توجهی از اصلاح‌طلبان، بر این باور محکم خود پای می‌فشرند که روحانی، پس از انتخابات ریاست جمهوری سال 96 از اصلاح‌طلبان فاصله گرفت و به نزد جناح رقیب درغلطید. یکی از این چهره‌ها، اسماعیل گرامی مقدم، سخنگوی حزب اعتماد ملی است.

او اخیراً در گفت‌وگویی با بیان اینکه آقای روحانی پس از پیروزی در انتخابات 96 تلاش کرد تا رابطه خود با نهادهای حکومتی را برای پیشبرد اهداف دولت حفظ کند و در همین راستا از اصلاح‌طلبان فاصله بگیرد گفت: از سوی دیگر، جمعی محفلی که دفتر رییس‌جمهوری را در اختیار دارد، آقای روحانی را به سمتی هدایت کردند که مقابل اصلاح‌طلبان قرار بگیرد و دستاوردهای مردم و اصلاح‌طلبان در انتخابات دور دوم را مصادره به مطلوب کنند.

گرامی مقدم با بیان اینکه رییس‌جمهوری در حصر عده‌ای قرار دارد افزود: در این سال‌ها دولتی به دست سران حزب اعتدال و توسعه افتاد که رییس‌جمهوری آن را حصر کردند و به او اجازه بر آورده کردن وعده‌هایی را که به اصلاح‌طلبان داده نمی‌دهند و امروز که به ایام انتخابات نزدیک می‌شویم دوباره می‌خواهند خود را تشکلی اصلاح‌طلب معرفی کنند.

برائت دو جانبه

منظور نظر گرامی مقدم از افرادی که درصدد حصر روحانی هستند، به نظر می‌رسد، مشخصاً آقای محمود واعظی، رییس دفتر رییس‌جمهوری باشد. واعظی دی‌ماه سال جاری اظهاراتی را به زبان آورد که گلایه شدید اصلاح‌طلبان را به همراه داشت؛ او درباره مقوله ائتلاف دو جریان اعتدال و اصلاحات گفت: ما هیچ‌گاه با اصلاح‌طلبان تندرو ائتلاف نکردیم و الان هم همین را می‌گویم.

شاید اظهارات محمود واعظی، واکنشی به برخی چهره‌های اصلاح‌طلب نظیر آقای سعید حجاریان تئوریسین جبهه اصلاحات بود که پیش از او، ائتلاف میان اصلاح‌طلبان و اعتدالی‌ها را به کل رد کرده بود. او در گفت‌وگویی که آذرماه سال جاری منتشر شد گفت: ما با دکتر روحانی عقدی، به صورت ائتلاف نبسته بودیم. ایشان وعده‌هایی به مردم دادند و مردم هم به‌دلیل همان وعده‌ها پای صندوق رای رفتند. دفاع ما، براساس همین وعده‌ها بود و نه خواسته‌های حداکثری خودمان. اما، ایشان به بسیاری از وعده‌هایش یا نخواست یا نتوانست عمل کند و فی‌الواقع زمانی‌که از خود عبور کرد، طبعاً بخشی از اصلاح‌طلبان هم ناگزیر با ایشان زاویه پیدا کردند.

تاجیک: روحانی سنخیتی با جریان اصلاحات نداشت

آقای محمدرضا تاجیک از مشاوران رییس دولت اصلاحات، از جمله آن چهره‌هایی است که همواره انتقادات تند و تیزی به دولت و پیش از آن به گفتمان اعتدال روا داشته است. این بار نیز او، به دولت و راهبرد اصلاح‌طلبان در قبال آن انتقاد کرده و گفته است: اصلاح‌طلبان تصور می‌کنند حیات و ممات جریان اصلاحات منوط به حضور در قدرت است و با چنین دیدگاهی حتی از فردی مانند روحانی که سنخیتی با جریان اصلاحات نداشت، حمایت کردند تا به‌زعم خود در قدرت باقی بمانند.

او نیز با تایید ضمنی اظهارات حجاریان در رد مقوله ائتلاف با دولت، گفت: اصلاح‌طلبان حتی با روحانی یک ائتلاف مرسوم نیز نکردند چون اگر ائتلاف واقعی در کار بود، پس از پیروزی باید به طور مشخص از دولت سهمی می‌داشتند؛ آن‌ها چک سفید امضا به روحانی دادند، اصلاحات را در طیف اعتدال خلاصه کردند و تمام سرمایه عظیم اجتماعی جریان ریشه‌دار اصلاحات را در یک سبد گذاشتند؛ غافل از آنکه اصلاحات بیش از آنکه حیات سیاسی داشته باشد، حیات اجتماعی و فرهنگی دارد.

به‌رغم این هجمه‌ها و انتقادات به دولت، افرادی نظیر آقایان بهزاد نبوی و مصطفی تاجزاده از اعضای سابق سازمان منحله مجاهدین انقلاب هم هستند که بر تداوم حمایت اصلاح‌طلبان از دولت تاکید دارند. سردرگمی جریان اصلاحات در تعیین مناسبات خود با دولت، مساله‌ای نیست که قابل کتمان باشد؛ این گسیختگی و پا در هوایی با نزدیک شدن به انتخابات‌های آتی نظیر مجلس یازدهم و ریاست جمهوری سیزدهم، افزون‌تر نیز خواهد شد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/198328/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پورعباس: سازمان ملی سنجش در مرحله ابلاغ توسط شورای انقلاب فرهنگی قرار دارد

سعدی‌خوانی مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

هاوینگ چهارم بیت کوین انجام شد؛ آیا شاهد پرواز قیمت پادشاه رمزارزها خواهیم بود؟

پیکسل 9 پرو در اولین تصاویر زنده درکنار آیفون 14 پرو مکس فاش شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

اظهارات خانواده شهیدی که در اولین ماموریتش به شهادت رسید

آغاز ثبت‌نام پشت کنکوری‌ها جهت ایجاد سابقه تحصیلی و ترمیم نمره

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

ثبت تصویر پلنگ ایرانی در رودبار

سرورهای بازی LittleBigPlanet 3 برای همیشه خاموش شد

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

سهام انویدیا سقوط کرد؛ بدترین روز غول سازنده تراشه از مارس 2020

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

بازی/ Evil Lands؛ نبردی میان قهرمانان و شیاطین

آمار نهایی داوطلبان نوبت دوم کنکور اعلام شد

رئیس سامسونگ ثروتمندترین فرد در کره جنوبی شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

آزار و قتل زن جوان توسط مرد همسایه؛ متهم: جسد مقتول را به آتش کشیدم

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

انتشار آپدیت HyperOS برای این گوشی‌ محبوب شیائومی آغاز شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارد

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

آپدیت جدید بازی Marvel’s Spider-Man 2 منتشر شد

رد حمله موشکی توسط تحلیلگر نظامی شبکه ایران اینترنشنال!/ ویدئو

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

ایران و اسرائیل در منطقه خاکستری

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دردسرهای بزرگ اصولگرایان

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

هواوی مچ‌بند جدیدی با الهام از اپل واچ می‌سازد؟

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

سرمقاله سیاست روز/ ناگزیرهای غرب