پیام ویژه-دولت روحانی هیچ نظریه‌ای نداشت

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در دو دولت روحانی، پس از استعفا، مصاحبه‌هایش با رسانه‌ها زیاد شده است. در روزنامه شرق امروز هم مصاحبه مفصلی با آخوندی منتشر شده است. نکته جالب توجه در این مصاحبه این است که خبرنگار شرق به آخوندی می‌گوید: «شما به صفت اصلاح‌طلب‌بودن در دولت شناخته می‌شدید.» حقیقتا چه نسبتی میان اصلاح‌طلبی و آخوندی برقرار است؟ آخوندی چه سابقه‌ اصلاح‌طلبانه‌ای دارد؟ 

آخوندی در بخشی از مصاحبه می‌گوید: «در برجام، سخن من این بود که توافق برجام توافقی امنیتی بود نه اقتصادی؛ پس وقتی آمریکا از برجام خارج شد، ما بیشتر باید برای مراقبت از برجام هوشیاری به‌خرج بدهیم؛ پس چرا اعلام شد چند هفته نیاز به بررسی داریم؟ در این مدت می‌خواستیم چه چیزی را بررسی کنیم؟ من با موضع اعلام‌شده از سوی رئیس‌جمهور کاملا مخالف بودم و می‌گفتم ما باید به‌صراحت اعلام می‌کردیم در برجام باقی می‌مانیم، حتی اگر دیگران همه از برجام بیرون بروند؛ مسئولیت نقض عهد باید بر عهده‌ دیگران باشد، نه ایران...

اساسا دولت نسبت به مسائل بنیادین حوزه سیاست، اقتصاد و اجتماع نظریه‌ای نداشت و اقدامی جدی نکرد؛ از‌همین‌رو ‌وقتی با یک غول نخراشیده و نتراشیده مثل ترامپ مواجه شد، تمام ضعف‌های کارکردی یک‌باره روی میز آمد...

اعتماد از این نظر آسیب دیده که جریان اصلاح‌طلب روی اسبی سرمایه‌گذاری کرده؛ ولی اسب را کس دیگری برده است. این بی‌اعتمادی هست که اگر دوباره روی یک اسبی سرمایه‌گذاری کنیم و کسی دیگر ببرد، چه خاکی به سرمان بریزیم؟ حرف شما را تأیید می‌کنم؛ اما علت چیزی که گفتید، همین اتفاق است...

در تجدیدنظر سیاست داخلی ایران، اولین یافته من این است که به نظر من رئیس‌جمهور دودوره‌ای سم مهلک است. دوم اینکه به جای شرط‌بندی روی اسب، باید روی مواضع شرط‌بندی کرد. در‌این‌صورت شکست هم با شرافت خواهد بود. الان پیروزی‌اش هم خیلی قابل دفاع نیست.»

***

تمجید لاریجانی از خدمات سپاه

علی لاریجانی در رزمایش «اقتدار بهداری رزم» نیروی زمینی سپاه به رسانه ها به ویژه رادیو و تلویزیون توصیه کرد خدمات رسانی سپاه در عرصه بهداشت را به اطلاع مردم برسانند و افزود: دشمنان تلاش دارند به امنیت کشور آسیب بزنند و سپاه نقش موثری در مقابله با تهدیدات و صیانت از مرزها و مناطق مرزی و محروم کشور دارد؛ مردم و مسئولان باید قدر این زحمات را بدانند.

لاریجانی: مردم و مسئولان باید قدر زحمات سپاه را بدانند

وی افزود: ظلم است اگر این حجم عظیم از مردم‌یاری‌های سپاه به اطلاع مردم نرسد. من به شخصه در جریان زلزله غرب کشور دیدم که سپاه با از خودگذشتگی خود چه کارهای بزرگی انجام داد.

***

انتقاد جلیلی از «فشار پیامکی»

سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در سفر یک‌روزه خود به سبزوار در دیدار با تشکل ها و فعالان فرهنگی-جهادی شهرستان سبزوار گفت: باید به برخی دوستان گفت هم چنانکه در سیاست خارجی، «فشار ایمیلی» و «توئیتری» نمی‌تواند به تنهایی موثر واقع شود در داخل هم کار فرهنگی و تبیینی موثر با «فشار پیامکی» شکل نمی‌گیرد بلکه باید با تبیین درست و مستمر موضوعات و تحلیل صحیح از روند حرکت انقلاب، رفتار دوستان و باور عمومی جامعه را به حقایق و آنچه که صحیح است نزدیک کرد تا دشمنان نتوانند مطالب غلط را القاء کنند.»

سعید جلیلی: در سیاست خارجی «فشار ایمیلی» و «توئیتری» نمی‌تواند به تنهایی موثر واقع شود

***

قانون منع به کارگیری بازنشستگان اصلاح نخواهد شد

سید احسان قاضی‌زاده هاشمی در گفتگو با مهر، در خصوص اصلاحات قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان گفت: قانون منع به کارگیری بازنشستگان اصلاح نخواهد شد و اجرای آن با قوت و قدرت ادامه خواهد داشت.

قاضی‌زاده هاشمی: قانون منع به کارگیری بازنشستگان اصلاح نخواهد شد

نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تنها در قالب اصلاحیه قانون خدمات کشوری نکاتی در مورد سن بازنشستگی، اصلاح خواهد شد. در مورد سن بازنشستگی، 65 سال مد نظر است و روی 30 تا 35 سال خدمت هم بحث و بررسی می کنیم.

شهردار بازنشسته مشهد، معاون وزیر نیرو شد

در همین زمینه قابل ذکر است قاسم تقی‌زاده خامسی، شهردار سابق مشهد که با اجرای قانون منع به کارگیری بازنشستگان مجبور به ترک شهرداری مشهد شد، دیروز به‌عنوان معاون آب و آبفای وزارت نیرو منصوب شد!

***

گروه‌های معترض فقط از درون نظام به اهدافشان می‌رسند

سعید لیلاز اقتصاددان، استاد تاریخ و فعال سیاسی در گفتگو با جماران به مقایسه وضعیت اقتصای پیش و بعد از انقلاب اسلامی پرداخته است. لیلاز گفت: «یکی از منطق های اشتباهی که ما داریم مقایسه خودمان با امارات متحده عربی و دوبی است. در حالی که دوبی یک شهر است. اگر می خواهیم خودمان را مقایسه کنیم می بینیم در تمام خاور میانه و شمال آفریقا یکی از بهترین دموکراسی ها و یکی از بهترین رشدهای اقتصادی را داریم. مشکل ما تلاطم های سیاسی است که چه در زمینه روابط بین المللی چه در داخل پدید می آید و اقتصاد را مثل بازی مار و پله عقب می‌کشد؛ وگرنه عملکرد اقتصاد ایران اصلا با مصر، عربستان، سوریه، عراق و اردن قابل مقایسه نیست...

سعید لیلاز: بزرگترین مسأله ایران را فساد می دانم

این را به عنوان یک خبر بزرگ به شما می گویم. این یک مژده بزرگ و حرف گستاخانه ای از طرف من است. یعنی من تمام آبروی سیاسی خودم را برای گفتن این جمله به میدان می آورم؛ تمام گروه های دارای ظرفیت تولید خشونت از کشاورزان و کارگران گرفته تا ... همه به این جمع بندی رسیده اند که مصالح و نان شان از طریق پیش‌برد مسالمت آمیز اوضاع بیشتر از دعوا تامین می شود. ما متوجه شده ایم که از درون نظام جمهوری اسلامی بهتر به اهداف مان می رسیم تا بیرون از آن. به همین دلیل است که غربی ها یا خیلی ها در داخل با شگفتی می بینند در شش ماه گذشته نرخ تورم 30 درصد بوده که از مجموع تورم سه سال گذشته بیشتر است، اما نفس کسی در نمی آید، زیرا ما برای حل منازعات مان به یک همگرایی تاریخی رسیده ایم. از این نظر شاید بتوانیم بگوییم ایران از فرانسه امروز جلوتر است.»

 ***

رئیسی، روحیه خشن ندارد

آیت الله سیدحسین موسوی تبریزی که در دهه شصت دادستان انقلاب کشوربود در گفت‌وگویی با انصاف‌نیوز به تحلیل ریاست احتمالی آقای رییسی بر قوه‌ی قضاییه‌ پرداخت. موسوی تبریزی گفت: آقای رییسی را می شناسم. البته اینکه آقای رییسی اگر منصوب شود چطور رفتار می‌کند را نمی دانم.

اولین پست ایشان دادیار انقلاب در همدان بود که مرحوم آقای قدوسی قبل از من حکم‌شان را داده بود. آقای قدوسی دادستان کل انقلاب بود و شهید شد. من به جای ایشان در شهریور سال 60 از سوی امام به عنوان دادستان کل انقلاب منصوب شدم.

من آن زمان ایشان را به کرج آوردم چراکه آنجا مشکلات زیادی داشتیم. تاحدودی خودم آقای رییسی را می‌شناختم اما دوستان تایید کردند و به کرج آمدند. در آنجا حکم ایشان را به عنوان دادستان انقلاب کرج دادم؛ یعنی اولین حکم دادستانی ایشان را من دادم.

تا زمانی‌که کرج بود رفتارش خوب بود و شکایتی نمی‌کردند. آن زمان آدم اخلاقی بود، با اینکه جوان بود، راضی بودم و مشکلی برای ما ایجاد نمی‎کرد. بعد که به تهران آمد هم کارهایش تا حدودی همین‌گونه بود...

من تا الان چیز بدی از آقای رییسی ندیدم. رفتارش هم در آن زمان با مردم ملایم بود و اصلا روحیه‌ی خشنی نداشت. اما اینکه چگونه بتواند قوه را اداره کند را نمی‌دانم، و شرایط علمی‌اش هم که آن زمان در این حد نبود اما حالا ممکن است درس خوانده باشد که می‌دانم تهران درس آیت الله خامنه‌ای می‌رفتند.»

***

مطهری: در برجام به حرف ظریف اعتماد کردم

علی مطهری در یک گفت‌وگوی ویدئویی با بیان اینکه متن برجام را کامل خواندم اما برخی قسمت‌های آن را نفهمیدم، گفت: به همین خاطر به حرفهای صالحی و ظریف اعتماد کردم اما در برجام ما چیزی از دست ندادیم و اتفاقا باعث پیشرفت هسته‌ای ما نیز شده است. البته طرف مقابل کار غیراخلاقی کرد و به برخی تعهداتش در برجام عمل نکرد.

مطهری: مخالف شفافیت رای نمایندگان هستم/ حجاب اختیاری به برهنگی می‌انجامد