پیام ویژه-دفاع عارف از ژن خوب

محمدرضا عارف، نماینده تهران و رئیس فراکسیون امید عرف درباره اعتراضات دی‌ماه سال گذشته گفت: «طرح مطالبات مردم در دی 96 طبیعی بود چون قرار بود دولت دوازدهم برای رفع مطالبات و مشکلات مردم به خصوص اقشار آسیب پذیر گام‌هایی بردارد که به دلایلی موفق نشد. از طرف دیگر مردم تعامل و پاسخ مثبت و ارتباط صمیمی با دولتمردان را احساس نمی‌کردند که این خود باعث کاهش سرمایه اجتماعی شد.»

عارف درباره ائتلاف مجدد اصلاح‌طلبان با اعتدالیون در انتخابات 98 با تاکید بر اینکه این‌بار مار در آستین پرورش نخواهند داد گفت: «بطور کلی ما در صورت تامین منافع مان حاضر به ائتلاف هسیتم با این تفاوت که این بار دیگر شبیه انتخابات مجلس دهم عمل نخواهیم کرد بدین معنا که با گذاشتن افرادی در لیست نوعی ائتلاف اخلاقی کنیم اما آن افراد از فردای پیروزی‌شان رودروی لیست ما قرار گیرند. در این دوره عده‌ای با لیست امید پیروز شدند و در مجلس هم با حفظ مواضع خود به ما احترام می‌گذارند اما کسانی هستند که با پشتیبانی لیست امید وارد مجلس شدند اما بعد از آن هویت خود را در حمله به امیدی‌ها دیدند، آنها فکر می‌کردند با حمله به امیدی‌ها جایگاه و مصونیتی برای آینده پیدا می‌کنند که صددرصد اشتباه کردند. ما با توجه به تجربه انتخابات مجلس دهم و در نظر گرفتن راه‌های اشتباه رفته دیگر این افراد را در لیست خود قرار نمی‌دهیم و مار در آستین پرورش نخواهیم داد.»

عارف با دفاع مجدد از اظهارات پسرش درباره ژن خوب گفت: «پسرم همچون سایر شهروندان نظرات خود را بیان کرده کما اینکه این مصاحبه هم بدون اطلاع بنده انجام شده است، صحبت‌هایی که به صورت تقطیع شده منتشر شد و ملاک ارزیابی قرار گرفت. البته اگر با من مشورت می‌شد توصیه به عدم مصاحبه داشتم ولی حرف ایشان در آن مصاحبه درباره ژن خوب و نه ژن برتر بود منتها شاید بد و بصورت گزینشی مطرح شد و بعد هم مورد سوءاستفاده سیاسی قرار گرفت. بنده هم هیچ وقت نخواستم به آن بپردازم. این صحبت درباره این بود که آیا این موضوع ریشه در ارزش‌ها و فرهنگ ما دارد یا خیر که باید به صورت کارشناسی بحث شود.»

***

امضای سه نامه در مجلس و یک سوال مهم

امروز در مجلس سه نامه توسط نمایندگان امضا و منتشر شد. اما تعداد امضاهای این سه نامه بسیار حائز اهمیت است. نخستین نامه، شکایت 13 نماینده برای رسیدگی به تخلفات سازمان خصوصی‌سازی در واگذاری 6 شرکت است.

شکایت 13 نماینده برای رسیدگی به تخلفات سازمان خصوصی سازی در واگذاری شش شرکت+ اسامی

13 نماینده مجلس شورای اسلامی در نامه ای به هیئت رئیسه مجلس تاکید کردند: برابر گزارش تفریغ بودجه 96 توسط دیوان محاسبات کشور، سازمان خصوصی سازی در سال گذشته در واگذاری شرکت های دولتی طبق قانون اجرای سیاست های کلی اصل 44 مانند شرکت پالایش نفت کرمانشاه، نیشکر هفت تپه، هپکوی اراک، ماشین سازی اراک، ریخته گری و ماشین سازی تبریز مرتکب اعمال مغایر قانون گردیده است که در نتیجه آن متاسفانه هزاران میلیارد تومان ضرر و زیان به بیت المال تحمیل گردیده است و به استناد ماده 234 قانون آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی خواستار رسیدگی به تخلفات مسئولین ذیربط و جبران خسارات وارده شدند.

اما نامه دوم، نامه 20 نماینده مجلس خطاب به رئیس قوه قضائیه است که طی آن درخواست کردند پرونده مهدی جهانگیری و حسین فریدون به صورت علنی رسیدگی شود تا اقدامات و مواضع آملی لاریجانی در برخورد با فساد در افکار عمومی آمیخته با برخی ملاحظه‌کاری‌ها تلقی نشود. 

نامه 20 نماینده به آیت‌الله آملی لاریجانی؛ پرونده حسین فریدون و مهدی جهانگیری به صورت علنی رسیدگی شود

اما نامه سوم با امضای 191 نماینده در پای آن بود در محکوم‌کردن لغو سخنرانی علی لاریجانی در کرج بود. ماجرا این است که اعلام شد علی لاریجانی سخنران راهپیمایی 22بهمن کرج است. در نمازجمعه هفته گذشته برخی از نمازگزاران با انضای طومار به سخنرانی این فرد در راهپیمایی اعتراض کردند. متعاقب آن امام جمعه کرج هم خواستار تجدیدنظر شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شد و علی لاریجانی هم که اوضاع را مناسب ندید از سخنرانی در آن مراسم انصراف داد.

بیانیه‌ 191 نفر از نمایندگان در محکوم کردن لغو سخنرانی لاریجانی در کرج

اما تعداد امضاهای این بیانیه در مقایسه با دو نامه بالا بسیار مهم است و جایگاه دغدغه‌های نمایندگان را به‌‌خوبی بیان می‌کند. 191 نماینده به انصراف لاریجانی از سخنرانی در کرج اعتراض می‌کنند اما فقط و فقط 13 نماینده به حیف‌ومیل چندهزار میلیار تومان از بیت‌المال اعتراض می‌کنند و فقط 20 نماینده نگران محاکمه علنی دو تن از بستگان مسئولان هستند.

***

حدادعادل عضو حزب رستاخیز بود؟

غلامعلی حدادعادل، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره شایعه عضویتش در حزب رستاخیز به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: «آن زمان که حزب رستاخیز به وجود آمد من معلمِ دانشگاه صنعتی شریف بودم من از سال 51 تا سال 57 در دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کردم وقتی حزب رستاخیز به وجود آمد. یک آقایی به نام آقای حبیبی بود با هیکل درشت، که در قسمت اداری دانشگاه می‌نشست و او مامور ساواک بود و همه هم می‌دانستند آقای حبیبی نمایندهٔ ساواک است، او به دانشکده‌ها و روسای دانشکده‌ها زنگ می‌زد که یک دفتری در فلان اتاق باز است به استاد‌ها بگویید بیایند امضاء کنند و عضو حزب رستاخیز شوند، همهٔ استاد‌ها هم می‌رفتند و امضاء می‌کردند که ما مثلاً شاه و فلان را قبول داریم و امضاء می‌کردند و هر چه برای من پیغام فرستادند که بیا امضاء کن، من نرفتم امضاء کنم و فکر می‌کنم برای اینکه فهرستشان کامل شود یک نفر از جانب من رفته بوده و جلوی نام من یک امضای جعلی کرده بوده و این‌ها هم گفتند همهٔ استاد‌ها امضاء کردند و کسی باقی نمانده است.»

***

بازگشت صفدر حسینی به دولت

نشریه صدا وابسته به جریان اصلاح‌طلب روز یکشنبه 14 بهمن ماه مدعی شده است که صفدر حسینی مدیرعامل سابق صندوق توسعه ملی که پس از ماجرای حقوق‌های نجومی ناگزیر به کناره‌گیری شده بود؛ به زودی جایگزین رضا ویسه به عنوان دستیار معاون اول رئیس جمهور خواهد شد.

گفتنی صفدر حسینی پیش از این به‌دلیل دریافت حقوق نجومی ماهانه 57 میلیون تومان مجبور به استعفا شده بود.

***

کنایه ضرغامی به روحانی

عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی که مجادله لفظی‌اش با رئیس‌جمهور در هفته گذشته خبرساز شد در یک سخنرانی گفت: «دو قطبی فیلترینگ و عدم فیلترینگ یک دوقطبی خائنانه است. من بارها اعلام کرده‌ام که فضای مجازی را خدا برای نجات انقلاب اسلامی آفرید. اگر نبود فضای مجازی و فضایی که نیروهای انقلابی آتش به اختیار در دست دارند و روشنگری می‌کنند، معلوم نبود با این الیگارشی‌ها و باندهایی که آمدند، صدای همه را خفه کنند تا بیانات رهبر انقلاب شنیده نشود، چه اتفاقی می‌افتاد.

ضرغامی: فضای مجازی را خدا برای نجات انقلاب اسلامی آفرید

 اگر نظام و دولت و مجلس این فضا را مدیریت کند این اسمش فیلترینگ نیست. فیلترینگ این است که در یک جلسه تخصصی، می‌خواهی حرفت را بزنی و نگذارند حرف بزنی و تحمل یک نقد سازنده در یک جلسه کارشناسی را نداشته باشند.»

***

آخوندی می‌خواهد رئیس مجلس شود؟

نامه‌نیوز با توجه به مصاحبه‌های متعدد آخوندی در این مدت نوشته است: «نخست اینکه او اگرچه به زبان ، شروع فعالیت های انتخاباتی را با بد و بیراه گفتن به دولت متفاوت می داند اما فاصله گرفتن از دولت را در دستور کار قرار داده است. این فاصله گرفتن از دولت به او کمک می کند تا حساب خود را از روحانی و دیگر همکارانش جدا کرده و خود را فشار افکار عمومی نجات دهد. از سوی دیگر این فرصت را می یابد که با افشاگری در مورد توصیه های پیش از این خود، در قامت یک منتقد وضع موجود ظاهر شود. روشن است که همین انتقاد کردن ها در موسوم انتخابات به کار آقایان می آید. 

نکته بعد اینکه عباس آخوندی در مصاحبه اخیر خود تاکید کرده است که شخصا به انتخابات 1400 فکر نمی کند اما چیزی در مورد انتخابات مجلس نگفته است. 

حضور آخوندی در فهرست اصلاح طلبان تهران کاملا محتمل است زیرا او امتیازات کافی را برای کسب این موقعیت دارد. در واقع او یکی از ژنرال های اصلاح طلبان است.همزمان مورد حمایت سیاست مدار  بانفوذی مثل ناطق نوری است. سابقه وزرات دارد و با یک استعفای جنجالی از دولت جدا و تبدیل به یک منتقد شده است. همه این ها سبب می شود که آخوندی به فکر کرسی سبز بهارستان باشد و تا اینجای کار مانعی سر راه ندارد.

نکته اینجا است که آخوندی بلندپروازتر از آن است که به یک کرسی ساده رضایت دهد و ورود او به انتخابات مجلس معنایی غیر از تلاش برای کسب کرسی ریاست ندارد. آرزویی که به نظر خیلی دست یافتنی نمی رسد. هرچه باشد آن سوی کارزار حریفی قدر مثل علی لاریجانی است! به فرض اینکه لاریجانی هم با سودای ریاست جمهوری از صحنه به در رفته باشد، باز هم امیدی به رئیس مجلس شدن آخوندی نیست.

دلیل این مدعا آن است که او نمی تواند گزینه مورد نظر همه اصلاح طلبان باشند. شاهدش آنکه وقتی حرف از شهردار شدن او بود هم، بزرگان اصلاح طلب و تصمیم گیرندگان اصلی در این جریان از وی حمایت نکردند. افزون بر این فهرست اصلاح طلبان خالی از ژنرال نیست و آخوندی نمی تواند مطمئن باشد که در صدر این فهرست قرار می گیرد. از همین حالا نام هایی مثل محسن هاشمی مطرح شده و روشن است که اگر کار به همین صورت پیش رود، اصلاح طلبان انتخاب سختی در تعیین سرلیست خود و گزینه ریاست خود پیش رو خواهند داشت.

***

درخواست برگزاری همایش برای دانه‌دانه افکار اما‌م‌خمینی(ره)

آیت‌الله یوسف صانعی از مراجع تقلیدی که اصلاح‌طلبان ارادت ویژه‌ای به او دارند گفت‌وگویی با جماران درباره امام‌خمینی(ره) داشت. اما آنچه در میان این مصاحبه بسیار جالب است، پیشنهاد متفاوت ایشان برای برگزاری همایش‌های متعدد است.

آیت‌الله صانعی گفت: «ای کاش موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، سایت جماران و یا هرکسی که قدرت دارد برای دانه دانه افکار امام همایش می گذاشت و این همایش ها بدون نظر به مسائل سیاسی و قدرت، بر مبنای واقعیت چیزی که امام گفته روی مبانی امام بحث می شد. در صحیفه، مبانی اندیشه امام فراوان وجود دارد اما الآن بعضی از آن مبانی را اگر من بخواهم بگویم بزرگترین عضو من مردمک چشمم خواهد شد.»

فارغ از اینکه این اقدام تا چه حد عملی باشد، باید از آن جناب پرسشید آیا شما نمی‌دانید این همایش‌ها صرفا محلی برای ریخت‌وپاش مالی است و هیچ سودی برای امام و آرمان‌های او ندارد؟