پیام ویژه

آخرين مطالب

دولت مراقب سیل اقتصادی سال98 باشد/ تغییر سال سختی‌ها به فرصت‌ها با برنامه‌ریزی و رونق تولید اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-گرچه برخی‌ها امید داشتند که سال98 ادامه اقتصاد متزلزل97 نباشد و تاثیرات چندان مخربی را در اقتصاد کشور شاهد نباشیم و به نوعی گرانی‌ها و سونامی‌های اقتصادی تا حدودی فروکش کرده، اما به هر بخش از اقتصاد کشور که بنگریم چالش‌های بزرگی را مشاهده می‌کنیم؛ این در حالی است که با شروع تحریم‌های جدید از نیمه سال گذشته انتظار می‌رود در سال98 تاثیرات این تحریم‌ها بر تولید افزایش یابد. بر این اساس کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که نه تنها امسال با رکود اقتصادی مواجهیم، بلکه فشارها از ناحیه فروش تولیدات بنگاه‌ها، مشکلات تامین مواد اولیه و تجهیزات نیز گریبانگیر تولید خواهد شد.

پس بی‌دلیل نیست که سال 98 سالی برای رونق تولید در نظر گرفته شده تا توجه دواتمردان و فعالان اقتصادی به این موضوع مهم جلب شود و از این طریق بتوان راه گریزی برای آن یافت تا شاید اقتصاد بیمار و فلج شده کشور را تا حدودی هر چند اندک درمان کرد.

هرچند خسارات وسیع مربوط به سیل اخیر کشور و نابودی بخش قابل توجهی از زیرساخت‌ها، هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل کرده و در حال حاضر بخش زیادی از توجه دولت و نظام به حل این مشکل معطوف است، اما برخی کارشناسان اقتصادی می‌گویند به دلیل ثبات نسبی نرخ ارز در نیمه دوم سال گذشته و عدم کشش رشد دوباره نرخ ارز، وضعیت بخشی از بنگاه‌ها در زمستان سال گذشته به ثبات نسبی رسیده و دستکم در سال جدید رشد اقتصادی منفی از عمق کمتری برخوردار خواهد بود؛ همچنین این گروه از کارشناسان می‌گویند رشد نرخ تورم نمی‌تواند بیش از رشد ناگهانی سال گذشته باشد و اوضاع از چیزی که هست، بدتر نمی‌شود.

با این حال، گروهی از کارشناسان معتقدند شرایط اقتصاد در سال 98 از وضعیت سال گذشته نامناسب‌تر خواهد شد و رکود اقتصادی عمق بیشتری خواهد یافت؛ همچنین به دلیل افت شدید ارزش ریال و با توجه رشد نه چندان مناسب دستمزدها، وضعیت معیشت جامعه بهبودی نخواهد داشت و قدرت خرید افراد همچنان تضعیف می‌شود.

از سوی دیگر اثرات تحریم‌ها بر درآمدهای نفتی در سال 98 بیشتر خود را نشان خواهد داد و به دنبال آن درآمدهای ارزی دولت نیز کاهش می‌یابد و مدیریت منابع نفتی محدود سخت‌تر شده و در پی آن کمک‌های دولتی به تولید و بنگاه‌هایی که هر روز به سمت تعطیلی کشانده می‌شوند به شدت کاهش می‌یابد و با ادامه این روند می‌توان انتظار افزایش بیکاری را نیز داشته باشیم.

تمامی این موارد در حالی اتفاق می افتد که هیچ سمت و سویی برای اقتصاد در سال 98 پیش بینی نشده و تقریبا برنامه ریزی کلان اقتصادی قابل مشاهده نیست و گویی دولت اقتصاد را به حل خود و رخ دادن معجزه رها کرده و منتظر است که سیل اقتصادی مردم را به هر طرف که می‌خواهد هدایت کند.

در حالی سال گذشته را با تورم بالای 23 درصد به اتمام رساندیم که برخی از کارشناسان نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی را غیر واقعی می‌دانند و معتقدند که نرخ تورم واقعی حداقل دو تا سه برابر نرخ های اعلامی و غیر ملموس اعلامی از سوی دولت است و با تخلیه بار روانی تحریم‌ها، امسال تورمی سنگین را خواهیم دید. بسیاری از تحلیل گران اقتصادی می‌گویند که با وضعیت اقتصادی کنونی نمی‌توان انتظاری برای کاهش نرخ‌ها داشت و وعده‌های دولتمردان نیز فقط خرید زمان است.

نرخ ارز به ویژه دلار در اقتصادمان یکی از مهم‌ترین فاکتورها است. به عقیده برخی از کارشناسان اقتصادی تاثیرات افزایش بی‌سابقه آن در سال 98 همچنان مشاهده خواهد شد و همچنان افت ارزش ریال در برابر دلار و سایر ارزها را خواهیم داشت؛ اما از سوی دیگر برخی از کارشناسان هم می‌گویند که نرخ ارز در سال جاری به وضعیت با ثبات‌تری خواهد رسید گرچه کاهش محسوسی را تجربه نخواهد کرد.

از سویی مشکلات مالی و بانکی همچنان گریبانگیر اقتصاد است و پیش‌بینی انقباض مالی بیشتری متصور است، رشد اقتصادی کشور متزلزل تر از پیش خواهد بود و توان مصرفی مردم و نرخ ایجاد اشتغال وضعیت نابسامانی خواهد داشت و مشکلات اقتصادی، معیشتی، گرانی‌ها و به ویژه اشتغال از مهم ترین چالش‌های دولت در سال98 خواهد بود.

برخی معتقدند سیلاب‌های اقتصادی مانند سیل اخیر کشور، سال‌هاست که معیشت و زندگی مردم را با مخاطره و گرفتاری همراه کرده و دولت‌ها در بیشتر موارد از جبران معضلات اقتصادی کشور ناتوان بوده‌اند. رشدهای ناگهانی نرخ ارز و تاثیر مستقیم آن بر معیشت خانوار، رشد یکباره نرخ سکه و طلا و رواج دلالی در این بازارها، وضعیت متزلزل و گرانی‌های مسکن، دستمزدهای پایین و کسری درآمد خانوار در برابر مخارج؛ واژه‌های آشنایی است که زندگی بسیاری از مردم را تحت تاثیر قرار داده است.

در سال‌های اخیر وقوع سیلاب‌های ناگهانی اقتصادی در کنار ناکارآمدی‌ها و عدم مدیریت و اثر تحریم‌ها، مشکلات فراوانی برای زندگی مردم ایجاد کرده و افت ارزش ریال و سقوط قدرت خرید خانوار نیز در پی زلزله‌ها و سونامی‌های اقتصادی، فضای زندگی مردم را نامطلوب کرده است.

در شرایط فعلی و با اینکه برخی مقامات دولتی می‌گویند اقتصاد کشور در شرایط ایده آل و باثباتی قرار دارد،‌ نمی‌توان نگرانی مردم را از افت و خیزهای ناگهانی اقتصادی نادیده گرفت. برخی می‌گویند درست در زمانی که دولت می‌گوید همه چیز تحت کنترل است، سیلاب زندگی مردم ساکن در بخش‌هایی از کشور را فرا گرفت.

خطر وقوع سیل اقتصادی و از بین رفتن زیرساخت‌های اقتصادی کشور، مشکلات فروش نفت و تحریم‌ها، بمب نقدینگی، افزایش نرخ تورم، نرخ دلار، بیکاری و رشد اقتصادی منفی؛ سایه‌های سنگینی در اقتصاد ایران ایجاد کرده که حل آن نیازمند کار جهادی و شبانه روزی دولت و همراهی مردم برای عبور از مشکلات و گردنه‌های سخت است.

حال با وضعیت اقتصادی که کشور دارد وقوع یک سونامی یا حداقل سیل اقتصادی در سال 98 دور از تصور نیست و بهتر است که دولتمردان هشدارهای اقتصادی کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را جدی بگیرند و برای مواجه با شرایط سخت برنامه ریزی کند تا ناگهان با غافلگیری، مردم را به مخاطرات اقتصادی نیندازند. دولتمردان تدبیر و امید نباید منتظر معجزه باشند و باید کار کنند.

امروز در جنگ اقتصادی تمام عیار هستیم و لازم است دولت نیز فضای جنگی را لمس و براساس این وضعیت اقدام و برنامه ریزی کند؛ می‌بایست سایر ارکان و نهاد و مردم نیز به دولت کمک کنند. با اقدام و برنامه ریزی، مدیریت و کار جهادی می‌توان این سال را که برای آن سختی پیش‌بینی شده است را به سال فرصت‌ها و گشایش‌ها تغییر داد، البته با کار و تلاش جهادی و رونق تولید.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/211702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون

پیش‌بینی وضعیت آب و هوا؛ سامانه بارشی جدی سه شنبه وارد کشور می‌شود

منتظر پیکسل تبلت 2 گوگل نباشید!

رفتارهای رادیکال در برخورد با کم حجابی، مردم را به دین بدبین می‌کند / چرا جلوی دزدی و اختلاس را نمی گیرید

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

به کار گیری منشی های خانم در ادارات کرمانشاه ممنوع شد

قالیباف؛ شمشیر را برای رئیسی از رو بست

وعده حل مشکل کمبود ناوگان جاده‌ای اربعین 1403 با واردات

داستان عجیب گم شدن حلقه ازدواج

ماجرای قمه‌کشی در ارومیه

کندوی پول ساز | چطور محصولی مثل عسل را صادر کنیم؟

اپل واچ سری X احتمالا از مادربرد با طراحی باریک‌تر استفاده خواهد کرد

دستگیری 4 نفر سر جلسه کنکور

ماجرای عجیب گم شدن حلقه ازدواج

فرمانده‌ای که روح نبرد را در کرانه‌ باختری دمید

رقابت پرمتقاضی‌ترین رشته‌های کنکور آغاز شد

علت گرانی شدید قیمت پیاز

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی: عدالت آزمونی در سازمان سنجش محقق شده است

خبر خوش رئیس سازمان سنجش برای بازماندگان از کنکور به خاطر سیل

پیامدهای تعطیل شدن روز پنجشنبه

تلگرام با 15 قابلیت جدید نفس را در سینه واتساپ حبس کرد

موجودات فضایی‌ بازی Exodus نژادهای متنوعی خواهند داشت

تسلیت سید محمد خاتمی به سید حسین خمینی در پی درگذشت همسر شهید آیت‌الله سیدمصطفی خمینی

اطلاعیه مرزبانی درباره مشکل پیش آمده برای 6 مرزبان در مرز افغانستان

سناتو آمریکایی خواستار جلوگیری از فروش تمام کالاها به هواوی شد

تصاویری از 6 مرزبان ایرانی بازداشت شده توسط طالبان؛ مرزبانان آزاد شدند

گلکسی رینگ سامسونگ به هوش مصنوعی مجهز خواهد بود

تعطیلی پنج‌شنبه یا شنبه؛ در این یک فقره حق با بهروز افخمی بود!

ارتباط مغز و کامپیوتر؛ رقیب چینی تراشه نورالینک ایلان ماسک معرفی شد

پالس‌های چراغ خاموش آمریکا

سرنوشت دلارهای نفتی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس

آقای ذوالنوری ممنون

دیگر خط لوله صلح بی‌معناست

بودجه شفاف و مجلس رأس امور

خطر از بین رفتن بینایی یک بازداشتی

انهدام باند فسا و قاچاق دختران در تهران

سیگنال مثبت به بورس تهران

جدال اپل و اسپاتیفای بر سر قوانین اپ استور همچنان ادامه دارد

کوالکام از تراشه اسنپدراگون X پلاس رونمایی کرد؛ سلاح اقتصادی ویندوزی‌ها برای نبرد با مک‌بوک‌ها

6 مرزبان ایرانی از دست طالبان آزاد شدند

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد