پیام ویژه-اخطار مجلسی‌ها به روحانی درباره ابقای پوری حسینی
چهل و سه تن از نمایندگان مجلس در نامه‌ای شدیداللحن خطاب به رییس جمهور و معاون اول وی، خواستار برکناری پوری حسینی از ریاست سازمان خصوصی‌سازی شدند و نوشتند با وجود تشکیل پرونده کیفری و ممنوع‌الخروج شدن آقای پوری حسینی، رئیس سازمان خصوصی‌سازی، علت ممانعت جنابعالی و آقای جهانگیری از عزل ایشان چیست؟

در متن این نامه که به امضای 43 نفر از نمایندگان مجلس مطابق ماده 208 آئین‌نامه داخلی مجلس نگاشته شده، آمده است:

آقای رئیس جمهور. متاسفانه بزرگترین فساد اقتصادی در دولت جنابعالی تحت عنوان خصوصی‌سازی توسط آقای پوری حسینی، همراهان و حامیان ایشان صورت پذیرفته است و دهها هزار میلیارد تومان اموال مملکت در شرکت‌های هپکو، هفت تپه، ماشین‌سازی تبریز، آلومینوم المهدی، کشت و صنعت مغان و برخی شرکت‌های بزرگ در کرمانشاه و خراسان و غیره به غارت رفته است و انسان‌های متخلف و فاقد اهلیت در بسیاری از موارد با حمایت سازمان خصوصی‌سازی مالک این شرکت‌ها و اموال شده‌اند.

با وجود این که پرونده کیفری در خصوص این خیانت بزرگ تشکیل شده و آقای پوری حسینی ممنوع‌الخروج شده است، اما متاسفانه جنابعالی و آقای جهانگیری اجازه عزل ایشان را که می‌تواند در آشکار شدن بسیاری از تخلفات در این حوزه موثر واقع شود را نمی‌دهید، علت حمایت از غارت اموال ملت چیست؟

بقای اصلاح‌طلبی با مردم یا بدون مردم؟

روزنامه شرق  انتقاداتی نسبت به سخن اخیر حجاریان داشته است:... حجاریان ... درباره چگونگی حفظ آرامش‎ توسط اصلاح‌طلبان نوشته است: «به‌ لحاظ منطقی و باتوجه به پیشینه تاریخی، چنانچه اصلاح‌طلبان و معترضان به وضع معیشت یک‌صدا شوند، نخستین گزینه برخورد قهری، اصلاح‌طلبان خواهند بود، نه توده مردم حاضر در خیابان. از این‌رو اصلاح‌طلبان ضمن تمرکز بر عدالت به ‌معنی‌الاعم، به‌ تعبیری باید سر خود را پایین نگه دارند تا از این توفان به سلامت گذر کنند».

این سخن قدری رنگ‌وبوی كاسب‌كاری سیاسی دارد. در حقیقت حجاریان می‌گوید كه اگر مردم به وضع موجود معترض شدند، اصلاح‌طلبان باید اعتراض‌های ایشان را نادیده بگیرند تا مبادا گزندی به آنها برسد. حجاریان باور دارد كه اصلاحات یك ‌جنبش فراگیر اجتماعی است؛ چنین تفكری با سخن سیاسی اخیر در تضاد قرار دارد. مضافا آنكه مخالفان دیدگاه حجاریان همواره تأكید می‌كنند كه ضرورت دارد در عرصه قدرت باقی بمانیم و این در حالی است كه گویا حجاریان با چنین تفكری مخالف است. حال چگونه ممكن است كه چنین فردی برای بقای سیاسی اصلاحات به صراحت اعلام كند كه باید سر خود را پایین نگه داشت تا از این بحران به سلامت گذشت؟ حتی اگر برای بقای سیاسی اصلاحات چنین كاری نیز لازم باشد، تئوریزه‌كردن آن قدری خطرناك به‌نظر می‌رسد.

آیت‌الله رئیسی دیگر در جلسات شورای وحدت اصولگرایان شرکت نمی‌کند

مهدی چمران، عضو شورای راهبردی وحدت اصولگرایان گفت: آیت‌الله رئیسی بعد از انتصاب به عنوان ریاست قوه قضائیه دیگر در شورای راهبردی وحدت اصول‌گرایان حضور پیدا نمی‌کنند. وی در پاسخ به این سؤال که آیت درباره محوریت این شورا بعد از آیت‌الله رئیسی تصمیمی گرفته شده یا خیر، گفت: تصمیماتی گرفته شده امّا هنوز اعلام نشده است.

گفتنی است شورای راهبردی وحدت اصول‌گرایان متشکل از شخصیت‌های حقیقی و احزاب جریان اصول‌گرایی است که پس از انتخابات سال 96 تشکیل شد.

صرف اعلام خبر وقوع مفاسد اعتمادزداست

آیت الله ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه گفت: صرف اعلام خبر وقوع مفاسد، نه‌تنها اعتمادساز نیست بلکه اعتمادزداست؛ آنچه سبب ایجاد اعتماد مردم به مقابله نظام با مفاسد می‌شود، اولاً شناسایی و رفع بسترهای فساد و ثانیاً برخورد قانونی و عبرت‌آموز با مفسدان است.

رئیسی: صرف اعلام خبر وقوع فساد برای مردم اعتمادساز نیست/ برخورد عبرت‌آموز با مفسدان سبب ایجاد اعتماد مردم می‌شود

ماجرایی که رئیس‌جمهور را برافروخت

ایسنا نوشت: حسینعلی امیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور بشدت از جهت اجرایی نشدن مطالبات سیل سال 95 استان خوزستان برافروخته شده است، گفت: رئیس‌جمهور به رئیس سازمان برنامه و بودجه دستور داد که خیلی سریع مطالبات سال 95 برآورده شود.

امیری در جریان سفر خود به خوزستان و در جمع مردم شعیبیه با اشاره به اینکه حضور مسئولان دولتی در این منطقه برای این است که مشاهدات خود از آخرین وضعیت منطقه را به رئیس جمهور اعلام کنند، اظهار کرد: یکی از اعضای دولت موضوع سیل سال 95 را در هیأت دولت مطرح کرد که رئیس جمهور بشدت برافروخته شد و اصلاً نمی‌دانست برای جبران خسارات سیل قول داده‌اند، ولی در پیچ و خم‌های اداری افتاده است.

نگاه متفاوت ظریف به یارانش/ سرنوشت دیپلمات‌های مذاکره کننده چه شد؟

باشگاه خبرنگاران نوشت: از اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و ستاد اجرایی برجام چهار نفر در ایران باقی مانده‌اند و مابقی افراد به ماموریت خارج از کشور رفته‌اند. در هفته گذشته خبر انتصاب مجید تخت‌روانچی به عنوان نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد اعلام شد.

پیش از او اسماعیل بقایی هامانه  و حمید بعیدی نژاد که هر دو از مذاکره‌کنندگان اصلی هسته‌ای به شمار می‌رفتند به عنوان نماینده دائم  ایران نزد دفتر اروپایی سازمان ملل متحد در ژنو  و سفیر کشورمان در لندن منصوب شده اند، همچنین سیروس ناصری هم چندسالی است که در خارج از کشور زندگی می‌کند.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه و رییس ستاد اجرایی برجام، سید حسین سادات میدانی دبیر ستاد اجرایی برجام همچنین بهزاد صابری مشاور وزیر امور خارجه و عضو حقوقدان تیم مذاکرات هسته‌ای از اعضا ارشد تیم هسته ای ایران هستند که همچنان در دفاتر خود در «کوشک مصری» حضور دارند.

 کسی متعرض ورود آب به تالاب هورالعظیم نمی‌شود

بیژن زنگنه وزیر نفت درخصوص وضعیت آبگیری مخازن 4 و 5 تالاب هورالعظیم با توجه به اینکه برخی از منابع خبر از ممانعت وزارت نفت از این کار با هدف جلوگیری از آسیب به تاسیسات نفتی داده بودند، گفت: وزارت نفت ممانعتی در آبگیری  ایجاد نکرده و امکان آبگیری  تالاب هورالعظیم را فراهم کرده است. 

زنگنه: برای حفظ جان مردم با جان و دل به زیر آب رفتن تاسیسات نفتی را پذیرا شدیم

وزیر نفت همچنین درخصوص وضعیت تاسیسات نفتی داخل تالاب هورالعظیم توضیح داد: تاسیسات بزرگ و وسیعی در منطقه غرب کارون، دشت آزادگان و هور وجود دارد که بخشی از آن‌ها نیز مربوط به میادین نفتی مشترک است اما عموم این تاسیسات مغلوب در سیلاب هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان هم نوشت: قاسم ساعدی رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: تالاب هورالعظیم بین المللی بوده و حجم بالای آب را دربرمی‌گیرد که متأسفانه طی سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی و فعالیت شرکت‌های نفتی به کانون ریزگرد‌ها و تهدیدی برای سلامتی مردم تبدیل شده است.

ساعدی بیان کرد: ما باید از تهدید سیل به عنوان یک فرصت برای سیراب شدن تالاب هورالعظیم استفاده کنیم که در این مورد برخی مدیران نفتی در آن منطقه مانع ورود آب شدند در صورتی که مخزن 4 و 5 در تالاب هورالعظیم کاملا خالی بود و مخزن 3 هم تقریبا نیمه خالی و می‌توانست 700 میلیون مترمکعب آب را در خود جای دهد.

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان تأکید کرد: بنده روز گذشته طی جلسه‌ای با زنگنه در این مورد صحبت کردم و وزیر نفت دستورات خاصی را برای آن که کسی مانع ورود آب به مخازن 4 و 5 نشود صادر کرد.

روایت یک اصلاح طلب از آنچه در مناطق سیلزده می‌گذرد
محمدرضا جلائی‌پور فعال سیاسی اصلاح‌طلب مشاهدات عینی خود را از مناطق سیل زده روایت می‌کند. این روایت حاوی نکات مهم و قابل تامل است... وضعیت امدادرسانی‌های داوطلبانه‌ی مردمی، دولت، هلال احمر، گروه‌های جهادی، ارتش و سپاه در مناطقی که بیشترین آسیب را از سیل دیده‌اند بسیار بهتر از تصویری بود که قبل از مشاهده‌ی حضوری از طریق شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها داشتم.

نیروهای حشدالشعبی، سیلابِ ایران و کج فهمی برخی سلبریتی‌های وطنی

جلائی‌پور در توییتر هم نوشت: بامزه‌ است که وابستگان به پول بن‌سلمان و ترامپ و حامیان حمله و تحریم آمریکا به ایران، بیشترین حمله را به حضور حشدالشعبی در سیل خوزستان میکنند. تنها لودری که در گلدشت اهواز در حال ساختن سیل‌بند بود برای بسیح مردمی عراق بود.

هفت ماه است داماد رئیس جمهور شده‌ام، اما سابقه علمی چندین ساله دارم/ نه پدرم ژن خوب بوده نه خودم

کامبیز مهدی زاده، داماد رئیس جمهور و دبیر ستاد توسعه فناوری‌های انرژی معاونت علمی گفت: ... من نه پدرم ژن خوب بوده است و نه خودم ژن خوب هستنم و ادعایی هم مبنی بر نخبه بودن ندارم؛ نخبه  پروفسور حسابی و مرحوم میرزاخانی هستند؛ من با زحمت و تلاش خود موفقیت‌هایی را به دست آورده ام و راه علمی خود را ادامه می‌دهم ؛ هفت ماه است که داماد رئیس جمهور شده ‌ام اما سابقه علمی‌ چندین ساله دارم،  اگر سابقه علمی مرا بخوانید متوجه می‌شوید که  تجربه کار  آکادمیک و اختراع داشته‌ام و مدال‌های  بین المللی بسیاری را در حوزه‌های مختلف علمی و فناوری به دست آورده ام و به این اعتماد دارم که آینده از آن جوانان است و آن‌ها می‌توانند سکاندار مسئولیت‌های کشور شوند.

ماجرای اکران عجیب فیلم رحمان 1400

روزنامه وطن امروز نوشت: ... توقیف یکباره فیلم «رحمان 1400» به دلیل آنچه معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی از آن به «تخلف در اکران نسخه اصلاح نشده» تعبیر کرده است، آن هم بعد از نزدیک به یک ماه پس از اکران و فروش 22میلیاردی یک کمدی خطرناک نیست؟ در فاصله این یک ماه یعنی هیچ کدام از اعضای شورای فیلمنامه، شورای پروانه ساخت، اداره کل نظارت و ارزشیابی و کلی اداره و شورای نظارتی دیگر برایشان مهم نبوده نسخه اکران شده تفاوتی با نسخه‌ای که مجوز گرفته دارد یا ندارد؟ اصلا حالا که اوضاع قاراشمیش شده و برخی رسانه‌ها از اکران چند نسخه از «رحمان1400» صحبت می‌کنند (مثلا تفاوت نسخه اکران شده در حوزه هنری با نسخه پردیس‌های سینمایی مطرح شده است)، کسی خبر دارد نسخه اصلی دست کیست؟ بعد از گذشت یک ماه تکلیف یک سرگروه در اکران چه می‌شود؟ این سوالات را بگذارید کنار گمانه‌هایی که از تبانی و دورهمی دست‌های پشت پرده برای فروش بیشتر «رحمان1400» در رسانه‌ها مطرح می‌شود.... به همه اینها می‌شود نام تهیه‌کننده این فیلم را هم اضافه کرد...

فرهیختگان هم نوشت: ... طی دو روز گذشته، جو رسانه‌ای بی‌محابایی برای این فیلم شکل گرفته و اطلاعات آن به گوش مخاطبان هدف که همان مردم یا طبقه خاکستری مخاطب باشند، رسیده است و کنجکاوی آنها به‌اندازه کافی برانگیخته شده. اینکه طبق این بازی، فیلم چند روزی از قطار اکران دور مانده و سپس با استارت وسیع‌تری دوباره به چرخه نمایش بازگردد، قطعا روی فروش فیلم نیز اثرگذار خواهد بود...

حالا که به گفته مدیرکل سینمای حرفه‌ای، تخلف «رحمان 1400» مسجل شده، خارج از وجه عرفی قضیه، باید به وجوه حقوقی آن نیز توجه شود.

عصر ایران هم نوشت:...  اگر واقعاً نسخه‌ی اصلاح نشده توسط تهیه‌کننده در سینماها اکران شده و چنین تخلفی صورت گرفته است، با مقصران آن جدا از توقف اکران فیلم از سوی سازمان سینمایی چه برخوردی صورت خواهد گرفت؟ (با احتساب اینکه تهیه کننده فیلم معروفترین شخص عرصه پخش فیلم در سینمای ایران است)

کیهان هم نوشت: رسیدگی به اتفاقات مرتبط با فیلم ضداخلاقی و در جهت فروپاشی خانواده که بدون مجوز نیز به اکران رسید در قوه قضائیه محتمل به‌نظر می‌رسد... همچنین باید از حوزه هنری انتقاد کرد که چرا برخلاف اصول خود که همان حمایت از هنر ارزشی و انقلابی است، فیلمی ضداخلاقی و در جهت فروپاشی خانواده در ایران را، روی پرده سینماهای خود برد؟

صبح نو نوشت: مورد عجیب دیگر رحمان 1400 اکران همزمان سه نسخه متفاوت از فیلم در سینماهاست؛ یک نسخه اصلاح‌شده توسط ارشاد، یک نسخه غیرمجاز سازندگان فیلم و یک نسخه که سالن‌های حوزه هنری در حال اکرانش بودند! طبق شنیده‌ها، منوچهر هادی مسوول اعمال اصلاحات بوده و برخی از موارد اصلاحی را کنار گذاشته است.

نصرالله پژمانفر، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به توقیف فیلم ضداخلاقی «رحمان 1400» به فارس تأکید کرد: عده‌ای در تلاشند امکان اکران دوباره آن را فراهم آورند. می‌خواهند بگویند بعد از اصلاحات اجازه دهید دوباره اکران شود که این قابل قبول نیست و غیر از جلوگیری از اکران، باید عوامل آن جریمه هم بشوند.

ورود کمیسیون فرهنگی مجلس به موضوع فیلم «رحمان 1400»

وی افزود: خود آقای وزیر به ما توضیح دادند که در همه اکران‌ها بازرسانی وجود دارد و سالنها نظارت می‌شوند. ما باید ببینیم مسئول این نظارت به چه دلیلی کوتاهی کرده ‌است و برخورد وزارت ارشاد با شخص یا مجموعه خاطی به چه صورت است.

کسانی که به اصلاح طلبان رای داده اند به این نتیجه رسیده اند که آنها دنبال قدرتند نه خدمت

روزنامه شرق با غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران در باره برنامه انتخاباتی اصلاح طلبان در سال 98 گفت وگو کرده است. بخشی از این مصاحبه را می خوانید:

* ... الان شما بین مردم هم که باشید و آنهایی که ممکن است رأیی به اصلاح‌طلبان داده باشند، برداشت آنها این نیست که اصلاح‌طلبان فقط به خدمت یا حل مشکلات سیاسی فکر می‌کنند، مردم فکر می‌کنند که اینها هم دنبال قدرت یا پیداکردن جایی در حاکمیت هستند...متأسفانه اصلاح‌طلبان هم در مواقع مختلف آن‌قدر که به مباحث انتزاعی و حرف‌های سیاسی می‌پردازند، به گرفتاری‌های مردم و راه‌حل آن کمتر فکر می‌کنند. اگر هم احیانا با اشاره به این مشکلات راه‌حل ارائه می‌دهند، آن‌قدر رنگ‌وبوی سیاسی به آن می‌دهند که بیش از آنکه جنبه کارشناسی آن موردتوجه قرار بگیرد، ابعاد سیاسی آن در جامعه پررنگ می‌شود. طرف مقابل هم این جنبه‌های سیاسی را بیش از جنبه‌های کارشناسی مدنظر قرار می‌دهد.

*  وقتی یک نیرو  یا دولتی به اسم اعتدال و اصلاح‌طلب روی کار می‌آید، اما عملکردی که مورد توقع است اتفاق نمی‌افتد، خب معلوم است که فاصله ایجاد می‌شود.

ماجرای ساختمان 370 واحدی مجمع تشخیص مصلحت نظام در کن چیست؟

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید از ساختمانی که محمود صادقی از آن به‌عنوان ساختمان 370 واحدی مجمع تشخیص مصلحت نظام در کن یاد کرده،‌ بازدید داشته و قرار است بعد از پیگیری این موضوع از طریق محسن رضایی، نتیجه را به مردم اعلام کند.

احمد توکلی، نماینده سابق مجلس و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید: من به درخواست اهالی کن برای بازدید از این منطقه رفته بودم، چرا که مردم گزارش داده بودند در این منطقه عده‌ای می‌‌توانند ساختمان‌های بلندمرتبه بسازند، اما در مقابل، برخی اهالی حتی نمی‌توانند دور باغ‌های خود را حصار بکشند. به عقیده من این برخورد ظلم است و آن را بررسی می‌کنم.