پیام ویژه

آخرين مطالب

تولید نفت و عرضه و تقاضا در شرایط شکننده بسر می‌برد/ آیا عربستان و امارات توان جایگزینی نفت ایران را دارند؟/ پیامد‌ لغو معافیت نفتی برای واشنگتن چیست؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-امروز کاخ سفید طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه مه تمام می‌شود، تمدید نکند. موضوعی که دقایق قبل نیز توسط وزیر خارجه آمریکا طی کنفرانسی خبری تایید شد. آمریکایی‌ها اعلام کرده اند که با حذف نفت ایران، به همراه عربستان سعودی و امارات پاسخگوی تقاضای نفت جهانی خواهند بود. پرسش اساسی این است که آیا دو کشور عربستان و امارات خواهند توانست در صورت حذف ایران پاسخگوی تقاضای نفت باشند؟

 رئیس جمهور آمریکا در هجدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، خروج آمریکا از برجام را اعلام کرد. وی در سخنرانی خود بعد از خروج آمریکا از برجام وعده داد که تحریم‌های ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه باز خواهند گشت. تحریم‌هایی که به ترتیب از 16 مرداد و 14 آبان سال گذشته اجرایی شدند. تحریم نفتی ایران در مدت 180 روزه گنجانده شده بود. یعنی از تاریخ 14 آبان 1397 هر گونه معامله با شرکت نفت ایران، شرکت ملی نفت کش ایران، شرکت بازرگانی نفت ایران (نیکو) و خریداری نفت، محصولات نفتی و محصولات پتروشیمی از ایران ممنوع شد. دونالد ترامپ با وضع این تحریم‌های نفتی به دنبال آن بود که فروش و صادرات نفت ایران را به منظور کاهش درآمد‌های دولت ایران، به صفر برساند.

آمریکا علیرغم تمام تلاش‌های خود هرگز نتوانست فروش نفت ایران را در مهلت 180 روزه به صفر برساند و به همین دلیل در آبان ماه سال گذشته اعلام کرد که هشت کشور چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، ترکیه، اسپانیا، یونان و ایتالیا از تحریم‌های نفتی ایران به مدت شش ماه معاف هستند.

هر چند که این هشت کشور از تحریم‌های نفتی ایران معاف شدند، اما بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت طی مصاحبه‌ای در مورخه 16 بهمن ماه 1397 اعلام کرد که بعد از تحریم  فقط کشور ترکیه است که از جمع کشور‌های اروپایی از ما نفت می‌خرد و اروپایی‌ها به هیچ عنوان نفت از ایران برداشت نمی‌کنند با این که دو کشور اروپایی (یونان و ایتالیا) عملاً مجوز خرید نفت از ایران را دارند و ما بار‌ها با آن‌ها تماس گرفته ایم، اما جواب تماس ما را نمی‌دهند.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که همان گونه که زنگنه عنوان نموده است تنها 5 کشور از 8 کشور به خرید نفت ایران ادامه داده اند. اواخر بهمن ماه گذشته نیز برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران خبر داده بود که سه کشور از هشت کشوری که از ایالات متحده برای خرید نفت ایران معافیت گرفته بودند، خرید نفت خود را در حال حاضر به صفر رسانده اند.

زمان پایان معافیت‌های نفتی این هشت کشور، اول ماه می 2019 مصادف با 11 اردیبهشت ماه 1398 می‌باشد. با نزدیک شدن به زمان پایان معافیت‌های نفتی پرسش مهم این بود که آیا این معافیت‌ها تمدید خواهد شد یا خیر؟ امروز مورخه 2 اردیبهشت 1398 کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای عدم تمدید معافیت خرید نفت از ایران برای دیگر کشور‌ها خبر داد.

 
در این بیانیه آمده است: "ترامپ تصمیم گرفته که دیگر معافیت‌ها بابت خرید نفت از ایران را که ماه مه تمام می‌شود، تمدید نکند. این موضوع برای این است که صادرات نفت ایران به صفر رسانده شود و اصلی‌ترین درآمد دولت ایران از آن گرفته شود". در ادامه بیانیه ذکر شده بود: "ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و امارات متحده عربی، سه عضو اصلی تولید انرژی جهان به همراه دوستان و متحدان متعهد هستیم که تقاضای کافی در بازار جهانی نفت ادامه پیدا کند. ما توافق کردیم که تصمیمی زمان بندی شده بگیریم تا اطمینان دهیم تقاضای جهانی در پی کنار گذاشتن نفت ایران از بازار فراهم خواهد شد".
 
دقایقی قبل مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز طی کنفرانسی دوباره به عدم تمدید معافیت‌ها اشاره نمود و گفت که در کنار عربستان سعودی و امارات سعی می‌کنند که به تقاضای جهانی نفت پاسخ دهند.
 
لغو معافیت‌های نفتی ایران

اما اوضاع بازار نفت هم اکنون چگونه است؟ هم اکنون قیمت نفت به شدت افزایش یافته است و به بالای 70 دلار رسیده است. این تصمیم می‌تواند قیمت نفت را بازهم بالاتر ببرد چرا که قطعاً عربستان سعودی و امارات متحده عربی نخواهند توانست تقاضای نفت در بازار‌های دنیا را پاسخ دهند.
 
به عنوان نمونه در سال گذشته علیرغم اینکه عربستان سعودی با حجمی بی سابقه به تولید نفت خام می‌پرداخت، نتوانست تقاضای جهانی را پاسخ دهد و قیمت هر بشکه نفت خام به 86 دلار رسید. از طرفی نرسی قربان، کارشناس بازار نفت و انرژی طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که عربستان و امارات در حداکثر مقدار می‌توانند به اندازه کمتر از 500 هزار بشکه عرضه بیش از میزان فعلی داشته باشند و این دو کشور بر خلاف ادعاهایشان بیش از این میزان نمی‌توانند حذف نفت ایران از بازار جهانی نفت را جبران کنند.  

هم اکنون علاوه بر موضوع تحریم نفتی ایران، تحریم نفتی ونزوئلا، جنگ داخلی لیبی و از کار افتادن لوله انتقال نفت در نیجریه به علت آتش‌سوزی بر میزان عرضه نفت در بازار‌های جهانی تاثیرگذار بوده است. همچنین آمریکا و چین که دو قطب بزرگ اقتصاد دنیا هستند بعد از یک جنگ تجاری هم اکنون به پای میز مذاکره آمده اند تا به توافقاتی جهت خاتمه به این جنگ برسند که از قضا گویا فضای حاکم بر این مذاکرات مثبت بوده است و احتمال رسیدن به توافق بسیار بالاست؛ در نتیجه این موضوع می‌تواند بر رشد اقتصاد جهانی تاثیر بگذارد و همین موضوع باعث افزایش تقاضای نفت در جهان گردد.

همچنین در این شرایط که قیمت نفت در حال افزایش است قطعاً اقتصاد آمریکا نیز از این افزایش متاثر خواهد شد چرا که به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، هر دلار افزایش قیمت نفت به افزایش پنج میلیارد دلاری هزینه ‎های سالانه حمل و نقل در این کشور منجر خواهد شد. موضوعی که به نوعی بیژن زنگنه وزیر نفت در مصاحبه مورخه 25 فروردین ماه سال جاری خود به آن اشاره نمود و ضمن بیان این موضوع که ترامپ باید انتخاب کند که می‌خواهد فشار بر ایران را افزایش دهد یا قیمت سوخت را در پمپ‌های بنزین آمریکا پایین نگه دارد، گفت: هم اکنون ونزوئلا مشکل دارد، روسیه را تحریم کرده اند، لیبی ناآرام است و تولید بخشی از نفت آمریکا نیز از دست رفته است. این موارد نشان می‌دهد که تولید و عرضه و تقاضا در شرایط شکننده بسر می‌برد. اگر بخواهند فشار را بر ایران بیفزایند، این شکنندگی به طور غیرقابل پیش بینی شدت خواهد یافت.

از طرفی در بلندمدت موضوع لغو تمدید‌ها و دستور به سایر کشور‌ها جهت عدم خرید نفت از ایران می‌تواند بر روابط آمریکا با سایر کشور‌ها تاثیرگذار باشد. موضوعی که تام فودی، تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN ایالات متحده به آن اشاره داشته است.
 
وی گفته است: علیرغم آنکه لغو این معافیت‌ها به علت فشار دلار در معاملات نفتی احتمالا منجر به همراهی سایر کشور‌ها با خواسته دولت ایالات متحده خواهد شد، در بلند مدت استفاده ابزاری و یکجانبه ترامپ از دلار، پیامد‌هایی را برای واشنگتن خواهد داشت. فودی ادامه داده است: در صورتی که دولت ترامپ به نادیده گرفتن و عدم توجه به خواسته‌های ملی سایر کشور‌ها در موارد حیاتی همچون منابع انرژی و امنیت، ادامه دهد اقدامات تازه‌ای در راستای دوری از دلار و تشکیل سیستم‌های ارزی و پرداخت جایگزین با شدت بیشتری انجام خواهد گرفت.
 
تحلیلگر سیاسی خبرگزاری CGTN در ادامه اشاره داشته: برای هر کشوری، این تهدید که منبع اصلی درآمد و انرژی خود را به واسطه تصمیم‌های یکجانبه ایالات متحده از دست بدهد، منجر به تغییر طرز فکر و سیاست‌های آن کشور خواهد شد. چنین اقداماتی که بدون هیچ توجهی به دیپلماسی صورت میگیرند، برای همه اعضای جامعه جهانی مخرب و ناخوشایند هستند. فودی افزوده است: نتیجه آن که کشور‌ها فرآیند ایجاد سیستم‌های پرداخت جایگزین را تسریع می‌بخشند، همانگونه که چین، روسیه و اتحادیه اروپا نیز اقداماتی در این راستا انجام داده اند که در نهایت، این فعل و انفعالات منجر به کاهش قدرت دلار در بازار‌های جهانی خواهد شد. علاوه بر این، از آنجایی که کشور‌هایی که بیشترین ضرر را از این اقدامات متحمل شده اند، متحدان ایالات متحده در این معاهده هستند، اینگونه تصمیمات اعتماد آن‌ها به آمریکا را به عنوان یک دوست و متحد متزلزل میکند. البته این اولین بار نیست که اقدامات یکجانبه دولت ترامپ منجر به ضرر متحدانش می‌شود.

در پایان نیز اشاره به این نکته ضروری است از آنجا که دولتمردان پیش بینی عدم تمدید معافیت‌های نفتی را می‌کردند، خود را برای این شرایط آماده نموده و جایگزین‌هایی را برای فروش نفت در نظر گرفته بودند.
 
یکی مقام آگاه از مجموعه وزارت نفت طی مصاحبه‌ای با تسنیم در همین رابطه بیان نموده است: چه معافیت‌ها ادامه یابد و چه ادامه نیابد، صادرات نفت ایران در هیچ شرایطی صفر نخواهد شد؛ مگر آنکه مقامات ایران در شرایطی تصمیم به توقف صادرات نفت بگیرند که چنین شرایطی فعلاً مطرح نیست. وی در پاسخ به اینکه "آیا اقدام عاجلی از سوی ایران برای رفع تأثیر توقف معافیت خرید نفت از کشورمان تا 10 روز آینده صورت می‌گیرد؟ "، تصریح کرده است: "نیاز به اقدام عاجلی نیست، ما از گذشته تمامی سناریو‌های محتمل و شرایط پیشِ روی صادرات نفت کشورمان را رصد، بررسی و تحلیل کرده ایم و برای هر نوع شرایطی، اقدامات مورد نیاز در برنامه‌های از پیش تدوین شده، دیده شده است و این طور نیست که ایران برای صادرات نفت خودش منتظر تصمیم یا عدم تصمیم آمریکا باشد".

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/213749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامسونگ حذف یکی از نرم‌افزارها را در One UI 6.1 غیرممکن کرد

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

واکنش عباس عبدی به توئیت عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب درباره برخود با بی حجابی

پردازنده دیمنسیتی 6300 مدیاتک برای گوشی‌های میان‌رده معرفی شد

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

خرید سه‌بعدی کالاهای جدید به اپل ویژن پرو اضافه شد

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

بایدن در آستانه شکست؟

آمریکا پشت اسرائیل را خالی کرد | ادعای وزیر خارجه آمریکا درباره حمله اسرائیل به ایران

لاوروف: ایران خواهان تشدید تنش نیست

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری از اول اردیبهشت آغاز می‌شود

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

پوکو M7 5G در راه است؛ نسخه ری‌برند شده Redmi 13 5G

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

گزیده‌های نفتی هفته

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند/ ویدئو

تلویزیون‌های گیمینگ سری 2025 ردمی شیائومی با قیمت رقابتی معرفی شدند

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس/ بازداشت فردی که تهدید کرد خود را نزدیک ساختمان دیپلماتیک ایران منفجر می‌کند

واژگونی پراید حادثه آفرید

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

وقوع حادثه امنیتی مقابل سفارت ایران در پاریس

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

سقوط سهام آسیا

مرغ کیلویی چند؟

واکنش ها به تذکر دفتر رهبری در مورد گشت ارشاد جدید/ طرح نور تعطیل می شود؟

نویسنده آمریکایی: خاورمیانه در پرتگاه جنگ گسترده‌تری است که هیچ‌کس نمی‌خواهد

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است

آیپد ایر 12.9 اینچی به پنل Mini-LED نمایشگر مجهز خواهد شد

درگیری درکابینه نتانیاهو بعد از گنده گویی درباره ایران | ماجرا چیست؟

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

متا مدعی شد: مدل زبانی لاما 3 عملکرد بهتری نسبت به اغلب رقبا دارد

پدر گلاب ایران درگذشت

رقیب اپ استور آغازبه‌کار کرد؛ فروشگاهی جدید برای برنامه‌ها و بازی‌های آیفون

حمایت تمام قد علم الهدی از بازگشت گشت ارشاد و طرح «نور»/ اساتید حوزه عفاف و حجاب دختران را اقناع کنند

آذری جهرمی: این یک رجزخوانی نیست، هشدار است/ جنگ طلب نیستم اما در صورت اعلام جهاد از سوی رهبری، لباس سربازی خواهم پوشید

مشخصات Redmi 13 5G و پوکو M7 پرو 5G لو رفت

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

گوشی ارزان جدید موتورولا با باتری پرظرفیت در راه است

نگرانی دستگاه های امنیتی تل آویو از اظهارات وزیر کابینه نتانیاهو

ترافیک سنگین در جاده کرج - چالوس

شلاگیم؛ ماجرای ضربه به پایگاه امنیتی رژیم اسرائیل

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد