پیام ویژه

آخرين مطالب

چگونه تهدید تحریم را به فرصتی برای رونق تولید تبدیل کنیم؟ سياسي

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-این نکته واقعیتی انکارناپذیر است که مصداق کامل آن در بخش نظامی و بعضاً سایر بخش‌ها مثل؛ تولید علم، دانش سلول‌های بنیادی، دانش شبیه‌سازی، صنایع نانو، صنایع هسته‌ای، صنایع داروسازی و سایر صنایع کشور رخ داده است، اما قطعاً توسعه و گسترش این ظرفیت و استفاده بهینه از فرصت تحریم، مستلزم فرام نمودن شرایط لازم از سوی دولت است.

برخی از مهمترین اقدامات قابل اجرا در این زمینه عبارتند از:
1- فهرست نمودن و اولویت‌گذاری تمامی مواد اولیه صنعتی، قطعات صنعتی و ماشین‌آلات و تجهیزات موردنیاز صنایع (اعم از سبک و سنگین یا پیچده و ساده) که در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند، در تمام بخش‌ها و موضوعات و انتشار و اطلاع‌رسانی در این خصوص، در سایت دستگاه‌های ذیربط و ترجیحاً در یک سایت متمرکز و با مشارکت سایر رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی.

2- شناسایی و فراخوان دانشمندان و نخبگان و همچنین کارآفرینان و تولیدکنندگان متعهد و متخصص ایرانی و واگذاری کار تولید محصولات مورد اشاره به آنها در قالب همایش‌های توجیهی و سایر روش‌ها.

3- ارائه اطلاعات لازم در مورد موضوعاتی مانند؛ مقدار مصرف سالانه هر محصول در داخل کشور، قیمت وارداتی هر محصول، مشتریان و مصرف‌کنندگان محصولات، امکان صادرات و بازارهای مصرف جهانی، ارائه اطلاعات فنی موجود در مورد هر محصول و امثال آن.

4- اعلام نحوه حمایت دولت از نخبگان و تولیدکنندگان مورداشاره برای تولید هر یک از این محصولات، اعم از؛ میزان وام و تسهیلات احتمالی قابل اعطا، مشوق‌های تولیدی و صادراتی مثل؛ بخشودگی مالیاتی یا استمهال بازپرداخت تسهیلات یا واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی و امثال آن، اعلام خرید تضمینی محصولات تولیدی، تبلیغ و معرفی محصولات تولیدی در بازارهای داخلی و بین‌المللی، فراهم نمودن امکان برگزاری یا حضور ارزان قیمت و ترجیحاً رایگان در نمایشگاه‌های تخصصی داخلی و خارجی.

5- همکاری در انجام امور پژوهشی و تحقیقاتی برای تولید محصول و نیز ایجاد ارتباط بین تولیدکننده با دانشگاه و مصرف‌کننده و همچنین ارائه خدمات برای طراحی علمی، مدل‌سازی، نمونه‌سازی و تولید نیمه صنعتی و تولید انبوه و کاملاً صنعتی محصولات با کمک مراکز دولتی.

6- فراهم نمودن شرایط لازم برای برای تبدیل علم و دانش نخبگان و دانشمندان و نیز مواد اولیه تولید داخل به محصولات ثانویه و نهایی با ارزش افزوده بالا و حتی‌المقدور بِرندسازی برخی از آنها برای افزایش قدرت رقابت‌پذیری در جهت صادرات مازاد آن به سایر کشورها.

7- اعتمادسازی و تضمین امنیت تولید و تجارت و نیز حذف تمام موانع تولید از جمله؛ قوانین و مقررات ناکارآمد و دست و پاگیر مربوط به محیط کسب و کار، کوتاه کردن منطقی فرآیند صدور مجوز برای ایجاد مراکز تولیدی یا تولید یک محصول خاص از طریق ایجاد سازمان ویژه و یا ایجاد هماهنگی نزدیک بین دستگاه‌های ذیربط مثل؛ سازمان محیط‌زیست، سازمان استاندارد و سایر دستگاه‌های ذیربط.

8- ایجاد سازوکار لازم به‌منظور جلوگیری قاطع از سرقت اطلاعات و طرح و نقشه دانشمندان و نخبگان و کارآفرینان و تولیدکنندگانی که قصد تولید این محصولات را دارند، از سوی عناصر فاسد و نفوذی ذیربط در دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و حذف و برخورد قاطع با این افراد و در صورت لزوم تضمین پرداخت خسارت صاحبان طرح‌ها و ایده‌ها.

9- شناسایی و حذف افراد بی‌انگیزه و به‌خصوص افراد مغرض، فاسد، زالوصفت و فرصت‌طلبی که با مانع‌تراشی و سنگ‌اندازی یا سهم‌خواهی، اخذ رشوه، رانت‌خواری و پارتی‌بازی و یا به علت ضعف دانش فنی و تخصصی، در روند تولید محصولات خلل ایجاد می‌کنند و واگذاری کار آنها به افراد متعهد، متخصص و باانگیزه.

10- فراخوان متخصصین، نخبگان و دانشمندان ایرانی که بعضاً به‌خاطر بی‌اعتنایی دستگاه‌های ذیربط دولتی به طرح‌حا و ایده‌هایشان یا شرایط سخت کسب و کار در ایران و امثال آن به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند و استفاده از توان تخصصی و ظرفیت‌های فکری و ذهنی آنها در جهت رونق تولید ملی از طریق اعطای تسهیلات ویژه و دلجویی از آنها در همایش‌ها و یا به شکل دعوت انفرادی.

11- عزل کلیه مدیران ناکارآمد، فاسد و مغرض در صنایع مختلف دولتی (از جمله صنایع خودروسازی) و واگذاری کار آنها به افراد جوان؛ متعهد، متخصص، باانگیزه و مبتکر و خلاقی که دارای روحیه انقلابی و آماده کار جهادی هستند.

12- برخورد جدی و قاطع با واردکنندگان کالاهای غیرضروری و دارای تولید مشابه داخلی و نیز کوتاه کردن دست دلالان و واسطه‌های غیرقانونی در چرخه تأمین، تولید و توزیع.

13- تنظیم قوانین و مقررات و پیش‌بینی تمهیدات لازم برای هدایت عملی و کامل دارائی‌های بانک‌های دولتی و غیردولتی، برای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، با اعطای تسهیلات بدون کارمزد یا با کارمزد اندک و عزل فوری مدیران نادان، فرصت‌طلب و مغرضی که از انجام این‌کار امتناع می‌ورزند.

14- بازنگری و اصلاح قوانین خصوصی‌سازی، در جهت تضمین ارتقاء و رشد کمی و کیفی بنگاه‌هایی که به بخش خصوصی واگذار می‌شوند.

بدیهی است که؛ تحقق کامل این هدف، به مبنا قرار گرفتن اسناد بالادستی مثل؛ سیاست‌های کلی طرح راهبردی اقتصاد مقاومتی و اجرای کامل تمام نکات مورد اشاره بستگی دارد، اما برخی از این نکات مانند؛ حذف مدیران و عناصر فاسد و ناکارآمد در دستگاه‌های دولتی، هدایت سرمایه بانک‌ها به سمت تولید و بازنگری و اصلاح قوانین مقرارات مربوط به محیط کسب و کار و به‌خصوص خودباوری و وجود اراده واقعی برای انجام کار، از اهمیت به مراتب بیشتری برخوردارند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/215523/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

ثبت اختراع جدید سونی؛ واکنش کنترلر به صدای کاربر

صدام و هیتلر؛ از میل به ویرانگری تا قهرمان پرستی

موافقت با تعطیلی شنبه ها/ دولت چراغ سبز نشان داد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

واردات قهوه 75 درصد افزایش یافت

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

بیت‌ کوین کمیاب‌ترین دارایی دنیا شد

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

کمپانی TSMC از فرآیند تولید 1.6 نانومتری خود برای نیمه‌هادی‌ها رونمایی کرد

از «گشت ارشاد» تا «طرح نور» فقط دو نوروز فاصله افتاد؛ برای زنان پرونده قضایی تشکیل می‌شود؟

گجت عجیب سونی معرفی شد؛ عملکردی شبیه به آن چیزی که در فیلم Dune دیدید

تسلیحات، واجب تر از نان شب

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

طلای جهانی جهش کرد

«جف بزوس» و مدیرعامل آمازون به حذف پیام‌های تجاری متهم شدند

گزیده‌های نفتی هفته

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

اجرای شگفت‌انگیز بازی Cyberpunk 2077 روی گوشی‌های قدیمی اندرویدی!

هاآرتس مطرح کرد: اسرائیل در تله‌ای استراتژیک

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

تحقق وعده صادق نشان از اقتدار سپاه بود

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

آمریکا می‌خواهد دار و ندار هواوی را تحریم کند!

غوغا در گوشی‌های آیفون با مدل‌های هوش مصنوعی OpenELM اپل

کیش؛ الگوی ایران آینده/ سرمایه‌گذاری کشورهای عربی در کیش

وضعیت جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در محور چالوس

آماده‌سازی نیروگاه‌های کشور برای تولید حداکثری برق در تابستان

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

ورود سامانه‌ بارشی جدید به کشور از روز سه‌شنبه

حضور دو بازی ایرانی در مراسم MENA Games Industry Awards 2024

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

رقابت بیش از 500 داوطلب در نوبت اول آزمون سراسری در کیش

آیا می‌توان اقتصادی به آفریقا سفر کرد؟

به‌روزرسانی نسل بعدی Fallout 4 منتشر شد

عروس بزرگ امام: نمی خواستم ازدواج کنم اما.. / آقا مصطفی، روحانیِ مدرنی بود و در حجاب سختگیری نداشت/ علاقه امام به بچه‌هایم غیرقابل توصیف بود

آیا دکترین هسته‌ای ایران تغییر کرده است؟

واکنش بغض‌آلود وزیر اسبق بهداشت به مهاجرت بهترین شاگردانش از ایران

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

عضو انجمن حمل‌ونقل ریلی: باید کفش آهنین بپوشیم و پولمان را از راه آهن بگیریم

هشدار بانک جهانی درباره نفت 100 دلاری

ایمیل اشتباه اپل به مشتریان آیفون، خبرساز شد

کشف مکان دقیق دفن افلاطون