پیام ویژه

آخرين مطالب

استفاده از حق قانونی در برجام يادداشت

  بزرگنمايي:

پیام ویژه-امروز شانزدهم تیرماه روز پایان مهلت 60 روزه‌ایست که جمهوری اسلامی ایران برای طرفهای اروپائی جهت اجرای تعهدات برجامی آنها تعیین کرده است. اگرچه طرفهای اروپائی مراتب حمایت لفظی از برجام را مرتباً اعلام کرده‌اند ولی در میدان عمل به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند.
طبعاً با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از برجام، انتظار می‌رفت سایر طرفها ضمن پایبندی به برجام در جهت جبران خسارت‌های ناشی از خروج آمریکا از برجام به‌طور جدی احساس مسئولیت کنند و شرایطی را فراهم آورند که منافع مورد انتظار ایران از برجام، قابل دستیابی شود. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که آمریکا فقط از برجام خارج نشد بلکه با برقراری تحریم‌های ظالمانه و ضدانسانی از یکطرف و اعمال سیاستهای فرامرزی ازسوی دیگر شرایطی را پدید آورده است که طرفهای اروپائی هم مجبور باشند در همان مسیری گام بردارند که ترامپ برای آنها ریل‌گذاری کرده است.
توقف خرید نفت ایران توسط کشورهای اروپائی و خروج شرکت‌های اروپائی از ایران و نقض تعهدات شرکت‌های اروپائی طرف قرارداد با ایران با هر توجیهی که صورت گرفته باشد، نشانگر همراهی طرفهای اروپائی با سیاستهای ضدایرانی ترامپ است که دقیقاً به منزله نقض برجام توسط سه کشور اروپائی محسوب می‌شود. ناگفته پیداست که این سیاست‌ها و نتایج تخریبگر آنها دقیقاً به زیان ملت بزرگ ایران است.
دارودسته ترامپ با اتخاذ مواضعی وقیحانه ادعا می‌کنند از مردم ایران حمایت می‌کنند و راضی نیستند ذره‌ای به رفاه و زندگی طبیعی مردم ایران آسیبی برسد، دروغ آشکاری که عمق دشمنی و کینه‌توزی آنها علیه ملت ایران را به نمایش می‌گذارد. چنین خصومتی علیه ملت ایران تازگی ندارد و آمریکا قریب 70 سال است که سرگرم دشمنی و شرارت علیه مردم ایران است. به‌ویژه آنکه ترامپ مرتباً ملت ایران را ملتی تروریست معرفی می‌کند درحالی که این آمریکای جنایتکاران که بذر تروریسم را در گوشه و کنار جهان پراکنده و تروریست‌های اجاره‌ای را تیمار و حمایت می‌کند.
برجام در چارچوب یک فرآیند حساس و دقیق به‌عنوان حاصل جمع یک دوره طولانی مذاکرات 12ساله تلقی می‌شود که تمامی طرفها با تایید آن تعهداتی را پذیرفتند که باید مو به مو اجرا کنند. این نکته پذیرفتنی نیست که صرفاً طرف ایرانی به تعهداتش عمل کند و سایر طرفها بدون هیچ هزینه و تلاشی فقط به صدور بیانیه و «حمایت کاغذی» اکتفا کنند. باید پرسید که وفاداری و پایبندی یکجانبه ایران به برجام چه نفعی برای کشور دارد و چرا دیگران از اجرای تعهداتشان طفره می‌روند؟ این هرگز قابل قبول نیست که جمهوری اسلامی ایران به تعهداتش عمل کند و مراتب پایبندی به برجام برای 14 مرتبه متوالی به تایید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برسد ولی سایر طرفها کمترین همراهی عمل برای انجام تعهداتشان را نشان ندهند.
مهلت 60 روزه ایران به طرفهای باقیمانده در برجام، یک هشدار جدی برای حفظ برجام بود که دقیقاً منطبق با مواد 26 و 36 برجام است و اجرای این مواد، هرگز به منزله نقض برجام نیست بلکه بخشی از حقوق ایران در چارچوب برجام است.
آنچه در این میان اهمیت مضاعفی پیدا می‌کند اینست که جمهوری اسلامی ایران رسماً اعلام کرده حتی حاضر است همین دو حرکت هشداردهنده را در هر لحظه‌ای که طرفهای اروپائی واقعاً مراتب پایبندی به تعهداتشان را در میدان عمل ثابت کنند، متوقف کند و به شرایط قبل از مهلت 60 روزه باز گردد. اما اگر بازهم آنها به سیاست دفع‌الوقت و حمایت‌های کاغذی متوسل شوند، گام‌های بعدی را عملیاتی می‌کند و درنهایت به تصمیم دیگری متوسل می‌شود که فعلاً جای بحث نیست. اما طرفهای اروپائی در این مهلت 60 روزه چه واکنشی نشان داده‌اند؟ نخست آنکه اعلام کردند تصمیمات منطقی ایران را نمی‌پذیرند. انگلیس حتی به تهدید هم متوسل شد و اعلام کرد اگر ایران به همین وضع ادامه دهد، انگلیس از برجام خارج می‌شود. طبعاً چنین ژست تهدیدآمیزی از کشوری که فاقد یک دولت باثبات است و از اوضاع آشفته، سردرگم و ناپایداری رنج می‌برد، پذیرفته نیست به تهدیداتی متوسل شود که حتی در دوره ثباتش هم چیزی را تغییر نمی‌داد. به‌راستی انگلیس با حضورش در برجام چه گرهی از کارها گشود و چه اقدامی در جهت اجرائی کردن و بقای برجام انجام داد که خروجش از برجام، چینن پیامدهائی را متوقف کند و یا به آن آسیبی برساند؟
نکته مهمتر اینکه دقیقاً در شرایطی که آمریکای ترامپ با اتخاذ سیاست‌های ضدانسانی و تکروی‌هایش در قلمرو برجام در موضع شکننده‌ای قرار گرفته و هیچ کشوری از اقدامات ضدایرانی ترامپ جانبداری نمی‌کند، از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته است شورای حکام مراتب پایبندی ایران به تعهداتش را بررسی و ارزیابی کند و آژانس هم این خواسته غیرمنطقی و تحکم‌آمیز را پذیرفته است! این خواسته غیرقانونی آمریکا باتوجه به اینکه ترامپ به هیچ قانونی پای‌بند نیست، امری طبیعی است ولی پذیرفتن این خواسته توسط آژانس، اقدامی خلاف قانون است. آژانس باید به این سوال اساسی پاسخ بدهد که چرا به خواسته کشوری که با خروج از برجام مرتکب خلاف شده ترتیب اثر می‌دهد؟

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/235214/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آقاتهرانی: انشالله شورای نگهبان فردا لایحه عفاف و حجاب را تایید کند

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

تشکیل کمیته های تخصصی شورای سلامت کیش / تشکیل اولین کمیته تخصصی دندانپزشکان در راستای اجرای طرح سلامت پایدار هم زمان با روز دندانپزشک

دلار 65 هزار تومانی در شأن مردم ایران نیست/ ردپای مهاجران غیرقانونی در حوادث تروریستی کشور

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟/ ماجرای عمل جراحی رهبری بدون بیهوشی عمومی/ ایشان دیگر به کوه نمی روند اما در خانه پیاده روی می کنند

سیدمحمد خاتمی: پاسخ ایران به جنایت اسرائیل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

افزایش 23 درصدی درآمد پلیمر آریاساسول در 1402

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

جشنواره نان و شیرینی کیش به دلیل شرایط نامناسب جوی از 30 فروردین آغاز می شود

در عملیات «وعده صادق» به هیچ وجه به مردم تعرض نشد و مراکز اقتصادی هدف قرار نگرفت/ مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

فناوری روز دنیا در خدمت بهداشت کیشوندان/ از جدیدترین دستگاه ماموگرافی کشور در بیمارستان کیش بهره‌برداری شد

توسعه تجهیزات و ارتقای خدمات بیمارستان؛ راهبرد اصلی سازمان‌ منطقه آزاد کیش در حوزه سلامت

سرعت‌ عمل بالای روسیه در احیای ظرفیت پالایشی آسیب‌دیده

آماده استفاده از سلاح‌هایی هستیم که قبلاً استفاده نکرده‌ایم

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق توسعه ملی در میدان‌های نفت و گاز

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

چهره‌ سیاسی اصولگرا: «پشم» مقدرات مجلس آینده را تعیین می‌کند!/ پایداری‌ها نشان دادند برخلاف ادعاهایشان اهل معامله هستند!

حضور کاظم صدیقی در تریبون نماز جمعه از نگاه دو عضو جامعه روحانیت

باران رحمت در کیش؛ شب پرتلاش نیروهای شرکت عمران، آب و خدمات برای جلوگیری از آب‌گرفتگی معابر جزیره

برداشت 750 هزار بشکه نفت با تفکیک‌گرهای سیار در نفت و گاز گچساران

قیمت نفت بالای 90 دلار ایستاد

پیشتازی نفت و گاز مارون در دستاوردهای فنی بار اول

بهره‌برداری از یک جایگاه عرضه سوخت در منطقه کردستان

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

انتصاب جدید در سازمان منطقه آزاد کیش

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

ادعای یک نماینده درباره نفوذی‌های اسرائیل در ایران

استناد نیروی انتظامی به لایحه حجاب، غیرقانونی است/ پلیس احتمالاً بر اساس قوانین دهه 60 درباره حجاب برخورد می کند/ بعید می دانم مردم با قانون حجاب و عفاف همراهی کنند

مدارس کیش فردا 28 فروردین غیر حضوری شد

دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی: «نور نیوز» ارگان رسانه‌ای شورا و دبیرخانه نیست

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

علم الهدی: در صورت هر حماقت اسرائیل، تل‌آویو و حیفا با خاک یکسان خواهد شد

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

قزاقستان تخطی از سهمیه تولید در اوپک‌پلاس را جبران می‌کند

انجام موفقیت‌آمیز 2 هزار و 200 کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران