پیام ویژه

آخرين مطالب

لاوروف: حاکمیت سوریه به خودش بازگردانده شود/منع تحقق سناریوی درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس واجب است بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: سازش در سوریه از نظر مسکو با بازگشت حاکمیت این کشور بر اراضی آن و برقراری وحدت میان گروه‌های مختلف در آنجا محقق می‌شود.
به گزارش گروه اخبار سیاسی “ پایگاه خبری ” رخ، به نقل از سایت سیریا نیوز، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در سخنرانی که در نشست وزرای خارجه کشورهای گروه بریکس اظهار کرد: جامعه جهانی باید در پیشبرد روند سیاسی در سوریه مشارکت کند.
لاوروف گفت: راه سازش در سوریه بازگشت حاکمیت سوریه بر این کشور، برقراری وحدت میان گروه‌های مختلف مردمی، از بین بردن گروه‌های تروریستی باقی‌مانده در سوریه، بازگشت پناهجویان سوری به خاک کشورشان و پیشبرد روند سیاسی است.
مسؤولان مختلف مسکو بارها تاکید کرده‌اند بازسازی سوریه از جمله ضروریات اصلی برای بازگشت صلح به مناطق سوریه و ایجاد شرایطی برای بازگشت آوارگان سوری به کشورشان است اما بسیاری از کشورهای غربی براین باورند صحبت درباره بازسازی‌ها در سوریه زودهنگام است و در حال حاضر اولویت آغاز روند انتقال سیاسی است.
وزیر خارجه روسیه با اشاره به این‌که روند انتقال سیاسی باید توسط خود مردم سوریه انجام شود، گفت: جامعه جهانی باید در پیشبرد روند سیاسی در این کشور مشارکت داشته باشد.
وی افزود: حمایت از بازسازی‌های سوریه پس از جنگ داخلی در این کشور بسیار اهمیت دارد و ما از شرکای خود در داخل گروه بریکس می‌خواهیم در بخشی از این روند مشارکت داشته باشند و در عین حال از تلاش‌های انجام شده توسط چین و هند در این زمینه تقدیر و تشکر می‌کنیم.
لاوروف در ادامه گفت: مشکل جدی دیگری که سوریه و دیگر کشورهای منطقه با آن مواجه هستند حمایت از مسیحیان است. تعداد مسیحیان در سوریه حدود 2.2 میلیون نفر است که طبق آمارهای اعلام شده در رسانه‌ها یک میلیون تن از آنها در پی بحران سوریه از این کشور مهاجرت کردند.
وزیر خارجه روسیه همچنین از اقدام برخی کشورهای غربی برای به حاشیه راندن نقش نهادهای بین‌المللی با برهم زدن قواعد به جای اجرای قوانین بین‌المللی در جهان انتقاد کرد و گفت: مساله جهانی شدن، توازن قوا در جهان را به نفع کشورهای در حال توسعه و کشورهای دارای بازارهای مشترک در حال تشکیل تغییر داده است. از نتایج این اقدامات انتقال مرکز نفوذ سیاسی در جهان از منطقه اروپا-اقیانوس اطلس به دیگر مناطق بوده است، مساله‌ای که همه طرف‌ها در غرب را راضی نکرد.
وی ادامه داد: گام‌های مشخصی با هدف تعطیلی نهادها، لغو توافق‌نامه‌های بین‌المللی، کنار گذاشتن دیپلماسی چند جانبه جهت اجرای تصمیماتی در چارچوب ساختار ائتلاف‌های متکی بر منافع و تحمیل آنها بر دیگر کشورها برداشته شده‌اند. ما این اقدام را تعبیری گمراه‌کننده می‌دانیم که ساختار جهانی متکی بر قواعد خوانده می‌شود اما در حقیقت تلاش غرب برای برهم زدن واقعیت قانونی دروغین جهت توجیه فعالیت‌های خود و کنار زدن رقبا است. آنچه در این زمینه “اصول” خوانده می‌شوند، در بسیاری از موارد تفسیر ظالمانه‌ای از اصول و احکام قوانین بین‌المللی بوده‌اند و هدف نهایی از آنها انحصار تصمیم‌گیری‌های مربوط به مسائل مختلف جهان برای غرب است.
وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: تنها راه برای حل بحران‌ها آغاز گفت‌وگو میان طرف‌های مختلف و اجرای راهکارهای سیاسی و دیپلماتیک با حفظ احترام به حاکمیت کشورها و به دور از هرگونه دخالت در امور آنها است.
لاوروف همچنین نسبت به پیامدهای افزایش بودجه‌های نظامی و تبعات فروپاشی ساختارهای ثبات استراتژیک در جهان هشدار داد و گفت: این رویکردها امنیت جهانی را تهدید می‌کنند و در این زمینه به اقدام آمریکا در نقض پیمان موشک‌های بالستیک و سپس پیمان منع موشک‌های میانبرد و کوتاه‌برد و ابهام موجود درباره سرنوشت پیمان‌ سلاح‌های هجومی استراتژیک را یادآوری می‌کند.
رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه به نگرانی مسکو نسبت به قصد واشنگتن برای توسعه بخش دفاع موشکی خود اشاره کرد و آن را حاکی از طرح‌های این کشور برای توسعه سلاح‌های ضد موشک خود در فضا در آینده نزدیک دانست و گفت: این اقدام موجب تشدید رقابت‌های تسلیحاتی خواهد شد.
لاوروف در پایان با اشاره به طرح‌های فرانسه برای ایجاد فرماندهی فضایی در نیروهای مسلح خود از کشورهای عضو بریکس خواست در راستای ممانعت از نظامی شدن حریم فضایی تلاش کنند.
وزیر خارجه روسیه در ادامه بر لزوم منع تحقق سناریوی درگیری نظامی در منطقه خلیج فارس تاکید کرد و خواستار عادی سازی اوضاع در این منطقه در اسرع وقت با تاسیس سیستم امنیت جمعی و همکاری در آنجا شد.
وی تصریح کرد: از این رو ما به پیشبرد مفهوم تضمین امنیت جمعی در منطقه خلیج فارس می‌پردازیم و این طرح را بین شرکا توزیع می‌کنیم و انتظار داریم شرکای ما در بریکس از آن حمایت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/243500/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

گوگل کارمندان بیشتری را اخراج می کند

رکورد بارش در سیستان‌وبلوچستان شکسته شد

ثبت ویدیویی از حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ خراسان رضوی

دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران

دستگیری تعدادی از متهمان سایبری کنکور؛ دریافت بالغ بر 100 هزار تتر از داوطلبان

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

معاون محمود احمدی نژاد درگذشت

وضعیت خیابان‌های دبی بعد از سیل

هواوی 4 گوشی پرچمدار رونمایی کرد؛ خانواده Pura 70 برای رقابت با آیفون و سامسونگ

رئیس «شورای روابط خارجی آمریکا»: اسرائیل گزینه‌های خوبی در برابر ایران ندارد

تصاویر هوایی از مناطق سیل‌زدۀ دشتیاری بلوچستان

پورعباس: آزمون‌های نهایی دانش آموزان به سازمان جدید سنجش واگذار می شود

مهلت 24 ساعته اروپا به تیک‌تاک برای توضیح درباره تیک‌تاک لایت

فرصت مذاکره؟

آخرین وضعیت لایحه حجاب از زبان معاون رئیس جمهور

گوشی تاشو وان پلاس فلیپ ظاهراً با یک ویژگی خاص از راه می‌رسد

متفکر آمریکایی: چگونه بایدن به آتش جنگ در خاورمیانه دمید؟

اولین نشست رفع موانع سرمایه گذاری جزیره کیش درسال جهش تولید با مشارکت مردم

ادامه امدادرسانی بی وقفه به متاثرین از سیلاب سیستان و بلوچستان

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

ادعای جلیل محبی: این گشت ارشاد کار دولت است

دام تل‌آویو برای واشنگتن

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

نیویورک تایمز: حمله ایران پیروزی بزرگ منطقه‌ای بود

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

پاکستان فیلترینگ «ایکس» را تایید کرد

واکنش ها به بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

فارن‌پالیسی: ایران قادر بود تل‌آویو را هم بزند اما خویشتنداری کرد

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

آیفون 17 پلاس با تغییری غیرمنتظره از راه می‌رسد

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند؛ نباید در این دام بیفتیم

ادعای جدید درباره بازگشت گشت ارشاد به خیابان ها

تحریم جدید، فیک یا واقعی؟

تحلیلگر صهیونیست: حمله ایران ناتوانی ما را به نمایش گذاشت

بُرد ژئوپلیتیک ایران

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

واکنش واعظی به ادعای خیالی مشاور وزیر کشور درباره روحانی و ظریف

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

توجه توئیتر فارسی به گشت ارشاد، بیش از جنگ ایران و اسرائیل!

برای دلار 20 هزار تومانی و تورم 30 درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار 65 هزار تومانی و تورم 45 درصدی را توجیه می‌کنند

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

اعتراض نمایندگان به رئیس جمهور برای پست دادن به جریان انحرافی در وزارتخانه ها / اوج گرفتن اوجی برای پست دادن به یار بقایی و مشایی!