پیام ویژه

آخرين مطالب

سفیر روسیه در ایران: برای رابطه با ایران از آمریکا اجازه نمی‌گیریم بين الملل

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا در پاسخ به این سوال که در ماه‌های اخیر و پس از نامه رئیس‌جمهور ایران خطاب به سه کشور اروپایی و چین و روسیه در اعلام کاهش تعهدات، شاهد تحرکات و اقدامات متفاوت کشورهای طرف برجام برای حفظ این توافق هستیم؛ مسکو مشخصا اقدامات خود در این رابطه را چگونه ارزیابی می‌کند، گفت: لازم است به این نکته تاکید کنم که من در جلسه هشتم ماه می حضور داشتم و آنجا به آقای عراقچی گفتم ما از اروپا جدا هستیم.
وی ادامه داد: ما همواره خروج ترامپ از برجام را محکوم کرده‌ و از آمریکا انتقاد می‌کنیم. می‌گوییم ما دیگر چگونه می‌توانیم به شما اطمینان کنیم که یک دولت توافقی را امضا می‌کند و دولت دیگر از آن خارج می‌شود.

تلاش می‌کنیم تحریم‌های آمریکا را دور بزنیم
وی تاکید کرد: درست است که تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی آمریکا تاثیر خیلی منفی دارد و مشکلاتی را برای شرکت‌های روس به خصوص شرکت‌های خصوصی ایجاد می‌کند؛ این حقیقت است اما ما تلاش می‌کنیم که این تحریم‌ها را دور بزنیم و روی این مساله کار می‌کنیم.
سفیر روسیه در ایران گفت: یک ماه پیش جلسه کمیسیون مشترک در تهران و اصفهان برگزار شد و ما دو پروژه خیلی مهم برق‌رسانی اینچه برون و نیروگاه حرارتی سیریک را داریم که اگرچه با مشکلات فنی روبرو شدیم اما تلاش می‌کنیم که این مشکلات را برطرف کنیم. در همین راستا هم از یک هیات ایرانی دعوت کرده و به وزارت امور خارجه ایران هم اطلاع داده‌ایم تا برای حل مسائل فنی سیریک به مسکو سفر کنند.
3 هفته دیگر جلسه سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در روسیه برگزار می‌شود
وی افزود: همچنین در راستای هماهنگی برای تکمیل پروژه‌های در دست اجرا و تعریف پروژه‌های مشترک میان دو کشور، حدود سه هفته دیگر جلسه سه‌جانبه روسای جمهور ایران، روسیه و آذربایجان در روسیه برگزار خواهد شد و معمولا در حاشیه این جلسات نشست‌های دو جانبه نیز برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: آقایان روحانی و پوتین قبلا در بیشکک و در حاشیه اجلاس شانگهای با هم ملاقات کردند. این بار در سوچی باز هم با یکدیگر دیدار می‌کنند و حتما همکاری‌های دو جانبه را مرور خواهند کرد. امیدوار هستم در این نشست هم دستاوردهای جدی داشته باشیم.
آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم
جاگاریان در پاسخ به این سوال که پس از وقفه‌ای نسبتا طولانی، اینستکس به عنوان پایه‌ای برای حفظ برجام و بازگشت طرف‌های توافق هسته‌ای به تعهداتشان به مرحله اجرایی رسید است؛ برنامه روسیه برای همکاری با این سازوکار چیست، گفت: ما چندین بار اعلام کرده‌ایم که آمادگی داریم در اینستکس شرکت کنیم اما طرف اروپایی تاکنون برای ما تشریح نکرده است که جزئیات این سازوکار چیست.
فکر نمی‌کنم اینستکس بتواند انتظارات تهران را برآورده کند
وی در پاسخ به این سوال که در ارزیابی شما آیا این سازوکار پاسخگوی نیازهای تهران خواهد بود یا خیر، نیز گفت: فکر نمی‌کنم این سازوکار بتواند انتظارات تهران را برآورده کند چرا که اینستکس بیشتر بر غذا و دارو تمرکز دارد اما انتظارات اصلی ایران مبادلات بانکی و فروش نفت است. معتقد هستم با این وجود که اروپا تلاش می‌کند اما نمی‌تواند موفقیتی به دست بیاورد چرا که امکانات آنها بسیار محدود است.
این دیپلمات ارشد روسی در خصوص بخشی از مشکلات پیش آمده در همکاری‌های دوجانبه تهران و مسکو گفت: ما در حوزه‌هایی همچون راه آهن و انرژی اتمی با ایران در حال همکاری هستیم اما از زمانی که آمریکا اعلام کرد معافیت‌ها را در خصوص فردو و اراک لغو می‌کند مشکلاتی به وجود آمد که ما نیز در تلاش هستیم تا این مشکلات را حل کنیم.
وی در تشریح این تلاش‌ها افزود: در ماه اوت جلسه گروه کاری بین ایران و روسیه در سطح معاونین روسای بانک‌های مرکزی برگزار می‌شود. در حوزه نفتی هم آقای نواک وزیر نفت روسیه یک ماه پیش به تهران سفر کردند. ایشان وقتی در حال پرواز به اصفهان بودند بنا به درخواست آقای زنگنه هواپیما در تهران به زمین نشست که من در آن نشست نبودم. ما باید خوشبین باشیم و تلاش می‌کنیم به ایران کمک کنیم. مسائل فنی هم هست که باید رفع کنیم.
سفیر روسیه در ایران همچنین با اشاره به عدم تعهد طرف‌های اروپایی به حفظ برجام، در خصوص توقیف نفتکش حامل نفت ایران در جبل الطارق و به دستور انگلیس گفت: اولین نکته این است که دلیل اصلی این توقیف این بود که انگلیس اعلام کرد مقصد این نفتکش سوریه بود.
هیچ تحریمی را علیه ایران و سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم
وی ادامه داد: ما می‌گوییم شورای امنیت تنها نهادی است که می‌تواند علیه یک کشور تحریم وضع کند. ما هم می‌توانیم یک کشور را تحریم کنیم و وادار کنیم سایر کشورها هم تحریم‌های ما را به رسمیت بشناسند؟! ما هیچ تحریمی را علیه ایران و سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم.
امیدواریم تنش بین ایران و بریتانیا هرچه سریع‌تر از طریق مذاکره حل شود
جاگاریان تاکید کرد: این موضوع خیلی پیچیده است؛ ما امیدوار بودیم که نتیجه مذاکرات در لندن بین ایران و جبل‌الطارق به نتیجه برسد. امیدوار هستم این مشکل که باعث تنش بین ایران و بریتانیا شده هرچه سریع‌تر از طریق مذاکره حل شود.

اگر آمریکا یکجانبه از برجام خارج نمی‌شد وضع جهان و منطقه به شکل دیگری بود
جاگاریان در رابطه با علل تنش‌های شکل گرفته در خلیج فارس نیز گفت: من فکر می‌کنم پشت پرده این تنش که به وجود آمده چه در جبل الطارق و چه در خلیج فارس ایالات متحده آمریکا و سیاست‌های تحریک آمیز واشنگتن است. ما تا امروز از آمریکا انتقاد کرده و انتقاد می‌کنیم. سیاست ما واضح و روشن است.
وی افزود: اگر آمریکا یکجانبه از برجام خارج نمی‌شد وضع جهان و منطقه به شکل دیگری بود. امروز هم تاکید می‌کنم اگر برجام از بین برود؛ مسئولیت اصلی بر عهده ایالات متحده است.
سیاست تهدید و مذاکره همزمان در قبال تهران قابل قبول نیست
این دیپلمات روس در پاسخ به این سوال که ایران در چهل سال گذشته ثابت کرده در مقابل ظلم سر خم نمی‌کند اما واشنگتن هیچ‌گاه از سیاست‌های غلط خود در قبال تهران دست برنداشته و امروز هم سیاست تهدید و مذاکره را پیش گرفته است؛ به نظر شما ایالات متحده چه زمانی به بی‌نتیجه بودن سیاست خود پی می‌برد، گفت: سیاست تهدید و مذاکره همزمان در قبال تهران قابل قبول نیست. آنها تا به حال موفق نشده‌اند تهران را مرعوب کنند و بعد از این هم نمی‌توانند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/243891/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سقف تراکنش‌های بانکی تغییر کرد

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

سرمقاله خراسان/ خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات

سرمقاله کیهان/ ابعادی از ظهور قدرت ایران در عملیات «وعده صادق»

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

سفر به دنیای ارباب حلقه ها با تریلر جدید Tales of the Shire: A Lord of the Rings

معاون سلامت و توانمندسازی اجتماعی  بنیاد شهید و امور ایثارگران با جمعی از جانباران قطع نخاعی دیدار کرد

کاش کاظم صدیقی را هم مثل حسینی، دروازه بان استقلال یک جلسه محروم می کردید!

اپل احتمالاً با قراردادی یک میلیارد دلاری، حق پخش مسابقات جدید فیفا را به‌دست می‌آورد

چرا رئیس سازمان آمان استعفا کرد؟

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس

بوسه‌ای که سانسور نشد

مورخ مشهور اسرائیلی: در یک قدمی شکست هستیم

توافقی که از دست رفت؛ پشت‌ پرده مذاکرات روسیه و اوکراین

ممنوعیت آیفون؛ اول کارمندان دولت چین، حالا پرسنل ارتش کره

روزنامه‌نگار اسرائیلی: باید چند رودخانه از خون اهالی غزه جاری کنیم

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

سخنگوی متا به 6 سال حبس در روسیه محکوم شد

پیورا 70 اولترا یکی از مشکلات بزرگ گوشی‌های هواوی را برطرف کرده است

جت شخصی چند؟

چالش اعتماد مصرف‌کنندگان به محصولات داخلی

تحریم ایران و شرایط شکننده بازار نفت

برای از ما بهتران؟

ضارب دانش‌آموزان آملی بازداشت شد

طوفان شن در لیبی

آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس

آپدیت بزرگ Tiny11 از راه رسید؛ نسخه سبک ویندوز 11 برای کامپیوترهای قدیمی

احتمالا خانواده آیفون 16 فاقد دکمه‌های فیزیکی خواهد بود

یکی از ساکنان روستاهای چابهار: دولت یک ریال از غرامت سیل را به ما نداده است

روزنامه‌نگار اسرائیلی: همه اهالی غزه مستحق شکنجه و مرگی دردناک هستند

7 ستونی که از اسرائیل فروریخت

عملیات ویژه نیروهای امدادی برای نجات سیل‌زدگان سیستان و بلوچستان

مایکروسافت با همکاری متا، نسخه ایکس باکس هدست کوئست را می‌سازد

بیلی آیلیش به بازی فورتنایت می‌آید

نقشه تندروها برای «عبور از قالیباف»

جنگ غزه دانشگاه‌های آمریکا را به هم ریخت

چرا به سوالات اپراتورهای اورژانس باید پاسخ داد

هوای تهران گرم می شود!

گلایه‌ی رئیس پلیس راهور از ابلاغ نشدن قانون افزایش جرایم رانندگی

کدام بانک‌ها به تعهدات ارزی خود عمل نکرده اند؟

بورس صعودی می‌ماند؟

توضیح بهادری جهرمی در مورد طرح ساماندهی اجاره‌بها

پیدایش ابرقدرت اسلامی

عدم بیمه کارگران ساختمانی با وجود دستور فوری رئیس جمهور