پیام ویژه

آخرين مطالب

تحریم ظریف به زبان ساده سياسي

  بزرگنمايي:

اخبار ویژه - در ادامه راهبرد فشار حداکثری، وزارت‌ خزانه‌داری آمریکا محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران را تحریم کرد. پیش‌تر نیز بیت رهبری و برخی از فرماندهان سپاه پاسداران مشمول این تحریم‌ها شده بودند. این اقدام جدید آمریکا با واکنش‌های گسترده داخلی و بین‌المللی مواجه شده است. رئیس‌جمهوری ایران این تحریم‌ها را اقدامی کودکانه خوانده است.

به گزارش سرویس اقتصادی جام نیـوز ، اتحادیه اروپا نیز با ابراز تاسف از این اقدام گفته است کار با ظریف ادامه پیدا می‌کند. همزمان با این تحول که به زعم تحلیلگران ناشی از اختلاف نظر در دولت ترامپ است، وزارت‌خارجه ایالات‌متحده با صدور بیانیه‌ای رسما تمدید معافیت همکاری هسته‌ای ایران با کشورهای باقی‌مانده در برجام را برای 90 روز دیگر تمدید کرد و هدف از آن را ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران دانست. «دنیای اقتصاد» تبعات تازه‌ترین تحریم آمریکا علیه ایران را در گفت وگو با دو حقوقدان بررسی کرده است.
در همین ارتباط تحریم ظریف، چهارشنبه 31‌ژوئیه در بیانیه دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت‌خزانه‌داری آمریکا (OFAC) اعلام شد. این اقدام ذیل تحریم‌های ثانویه صورت گرفته است در این بیانیه آمده که دلیل اصلی این تصمیم، تبعیت او از رهبری این کشور است. اوفک یک آژانس اجرایی- اطلاعاتی مالی و جزو زیر مجموعه‌های وزارت‌خزانه‌داری آمریکاست که وظیفه‌ طرح و اجرای تحریم‌های اقتصادی و تجاری در حمایت از اهداف امنیت ملی و سیاست خارجی آمریکا را بر عهده دارد.
حدود یک ماه پیش مقامات آمریکایی اعلام کرده بودند که قصد دارند محمدجواد ظریف را تحریم کنند، ولی برخی از رسانه‌های غربی در آن موقع گزارش دادند که آمریکا احتمالا به‌خاطر عواقب این موضوع در تصمیم خود تجدیدنظر خواهد کرد ولی این اتفاق چهارشنبه به وقت محلی آمریکا صورت گرفت.
براساس این گزارش، آمریکایی‌ها همچنین در سفر اخیر ظریف به نیویورک برای شرکت در نشست سازمان ملل محدودیت‌هایی را برای تردد او وضع کرده بودند. چنان‌که او فقط می‌توانست به دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل، ساختمان سازمان ملل و همچنین محل اقامت خود در نیویورک‌ تردد داشته باشد. پیش‌تر و در 3 تیر 98، واشنگتن علیه دفتر مقام معظم رهبری و هشت فرمانده سپاه نیز تحریم‌هایی وضع کرد. تحریم ظریف تازه‌ترین اقدامی است که آمریکا در چارچوب راهبرد فشار حداکثری علیه ایران اعمال می‌کند که با مخالفت‌های گسترده‌ای مواجه شده است.
واکنش ظریف
به‌دنبال تحریم وزیر امورخارجه، محمدجواد ظریف در حساب توییتری خود نوشت: دلیل اینکه آمریکا مرا تحریم کرده این است که من سخنگوی اول ایران در سراسر جهان هستم. این حقیقت واقعا دردناک است؟ این اقدام تاثیر روی من یا خانواده‌ام ندارد. چون من دارایی یا منافعی خارج از ایران ندارم. از شما تشکر می‌کنم که مرا به‌عنوان چنین تهدید بزرگی برای اهدافتان محسوب می‌کنید.
واکنش‌های داخلی
حسن روحانی، سپاه پاسداران، سخنگوی وزارت‌خارجه و بسیاری از شخصیت‌ها و گروه‌ها تحریم ظریف را محکوم کردند. رئیس‌جمهور ایران، تصمیم آمریکا را «بچگانه» و ناشی از «ترس» دانسته است. وزارت‌خارجه ایران نیز در بیانیه‌ای این تحریم را محکوم کرد. پیش‌تر سیدعباس موسوی تصمیم واشنگتن مبنی بر تحریم رهبری ایران را باعث «بسته شدن راه دیپلماسی» بین دو کشور توصیف کرده بود. اسحاق جهانگیری، معاون اول روحانی، تحریم ظریف را دلیل دیگری بر «ریاکاری و دروغگویی آمریکا» در باب دعوت به مذاکره خوانده است.
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای با محکومیت و مضحک خواندن این اقدام غیر قانونی و نابخردانه، آن را در امتداد راهبرد به اصطلاح فشار حداکثری بر ایران عنوان کرد. همچنین ستادکل نیروهای مسلح در واکنش به تحریم رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در بیانیه‌ای اقدام از سر ضعف، زبونی و غیرقانونی دولت آمریکا در قرار دادن نام وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در لیست تحریم‌های این کشور را محکوم کرد.
واکنش‌های خارجی
تحریم محمدجواد ظریف همچنین به واکنش‌های گسترده‌ بین المللی دامن زده است. اتحادیه اروپا با ابراز تاسف از تصمیم دولت آمریکا برای تحریم وزیر امورخارجه ایران اعلام کرد به همکاری با ظریف که بالاترین دیپلمات ایرانی است ادامه می‌دهیم و حفظ کانال‌های دیپلماتیک با ایران را بسیار مهم می‌دانیم.» وزارت‌خارجه فرانسه نیز با ابراز نگرانی از اقدام آمریکا مبنی بر تحریم ظریف تاکید کرد که کشورش به همراه انگلیس و آلمان با این اقدام واشنگتن مخالف هستند و تمامی درهای دیپلماسی خصوصا زمانی که تنش‌ها بالا گرفته است، باید باز بمانند.
همچنین وزارت‌خارجه آلمان نیز روز پنج‌شنبه با اشاره به اینکه این کار واشنگتن نفی راه حل‌های دیپلماتیک است اعلام کرد: ما این اقدام ایالات‌متحده را نادرست می‌دانیم. سخنگوی وزارت امورخارجه انگلیس نیز گفت دولت لندن از قراردادن رئیس دستگاه دیپلماسی ایران در فهرست تحریم‌های آمریکا حمایت نمی‌کند.
همزمان سخنگوی وزارت امورخارجه روسیه گفت: تحریم ظریف نشانه بن‌بست در سیاست خارجی آمریکاست. ماریا زاخارووا اعلام کرد: به نظرم تنها چیزی که دیپلماسی آمریکایی بلد هست، اعمال تحریم است. اگر از الفاظ دیپلماتیک استفاده نکنیم، و شرایط را آن‌طور که هست تفسیر کنیم، ایالات‌متحده دارد خود را به بن‌بست می‌کشاند. این دیپلمات ارشد روس ادامه داد: آمریکایی‌هایی خودشان مانع استفاده خودشان از یک خط وسیع منابع و ابزارهای دیپلماتیک برای حل موضوعات و مشکلات مختلف شدند؛ با باقی گذاشتن تنها یک ابزار در قالب تحریم.
این ابزار کار نمی‌کند، هیچ‌جا خودش را نشان نداده و همه جا هم خودش را بی‌اعتبار کرده و هم آن کسانی را که به تبعیت آن پرداخته بودند. سوال بزرگ این است که چرا دیپلماسی آمریکایی در این مسیر که کاملا به بن‌بست می‌خورد حرکت می‌کند؟معاون سفیر روسیه در سازمان ملل نیز در واکنش به این اقدام گفت: «گاهی فهمیدن اینکه در ذهن آمریکایی‌ها چه می‌گذرد کار بسیار دشواری است.»
هویا چانیینگ، سخنگوی وزارت‌خارجه پکن نیز روز پنج‌شنبه با بیان اینکه آمریکا آتش تنش‌ها را شعله‌ورتر نکند ابراز کرد: چین با تحریم‌های یک‌جانبه ایالات‌متحده مخالف است. تحریم‌های آنها تاثیر مثبتی ندارند. تنها از طریق مذاکرات می‌توان به راه حلی دست یافت. آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به این اقدام خواستار «خویشتنداری حداکثری» همه طرف‌ها شد.
تمدید معافیت‌های همکاری هسته‌ای
از سوی دیگر و همزمان با این تحولات، وزارت‌خارجه ایالات‌متحده با صدور بیانیه‌ای رسما تمدید معافیت همکاری هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با کشورهای باقیمانده در برجام را برای 90 روز دیگر تمدید کرد و هدف از آن را ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای تهران دانست.
در بیانیه‌ای که دفتر مورگان اورتگاس، سخنگوی وزارت‌خارجه آمریکا صادر کرده، آمده است: «وزیرخارجه پمپئو محدودیت‌های اعمال شده بر برنامه هسته‌ای ایران را ادامه داده است. اقدام امروز به ادامه نظارت بر برنامه هسته‌ای غیرنظامی ایران، کاهش خطر گسترش [تسلیحاتی]، محدود کردن توانایی ایران برای کاستن از «زمان گریز» به سوی تولید سلاح هسته‌ای، و ممانعت از احیای مراکز حساس گسترش [تسلیحاتی] توسط رژیم ایران، کمک می‌کند.»
گروکشی در تیم ترامپ
عامل مهمی که می‌تواند موجب تحریم ظریف شده باشد، کشمکش‌ها در داخل تیم امنیتی ترامپ در مورد ادامه تعلیق تحریم برخی پروژه‌های هسته‌ای در ایران است. واشنگتن‌پست دو روز قبل از اختلاف شدید در داخل دولت ترامپ در مورد توقف یا ادامه تعلیق این تحریم‌ها نوشته و خبر داده بود که ترامپ نهایتا طرف وزیرخزانه‌داری را که مخالف توقف تعلیق بوده گرفته و با نظر بولتون و پمپئو که خواستار توقف تعلیق‌ها بودند مخالفت کرده است. به‌نظر می‌رسد موافقت ترامپ با تحریم ظریف ما‌به‌ازایی است که جناح تندرو توانسته در برابر عقب‌نشینی از خواسته‌اش در مورد تعلیق تحریم‌ها به‌دست آورد.
ارانیکو
2025

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/246930/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آیفون 17 پلاس ظاهراً با نمایشگر کوچک‌تر از گوشی‌های فعلی پلاس معرفی می‌شود

پیشرفت صنعت تراشه چین در سایه تحریم‌ها؛ تولید 40 درصد رشد کرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

سی‌ان‌ان مطرح کرد: بازدارندگی ربوده شده تل‌آویو

ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد

مرغ ارزان شد

شکست برنامه‌های فرزندآوری

ادعای روزنامه شهرداری تهران: درآمد هر زباله‌گرد 50 میلیون تومان

دعوای درون جریانی و مجلس تندروها

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

طراحی جلویی شیائومی Civi 4 در کنسول گوگل پلی مشاهده شد

حمله به جان وحدت

ساخت تصویر متحرک 3 ثانیه‌ای در پیام‌رسان پیش‌فرض اندروید امکان‌پذیر می‌شود

تاریخ سازی جعلی

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش: رتبه‌بندی 100 هزار معلم اصلاح شد

سیل برای دبی گران تمام شد

موضع‌گیری دو پهلو

سقوط کامیون نفت‌کش در آب‌نمای کنخ مسیر بندر خمیر

وزیر ارتباطات: تا پایان سال 50 درصد به سرعت اینترنت افزوده می شود

وزیر ارتباطات: یک‌سوم کشور به زیرساخت‌های فیبرنوری مجهز شدند

انتقاد نظامیان اسرائیلی از ضعف ارتش برابر حملات حزب الله لبنان

انقلابیون انتقادی

توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به 5 استان درگیر سیل در کشور

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

خسارت زلزله 5.6 ریشتری در شمال ترکیه

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

آیفون 16 پرو به پوشش ویژه لنز دوربین برای بهبود کیفیت تصویر مجهز خواهد شد

غیور مردان بوشهری در بِستر غیور زنان بوشهری شکوفا شدند

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

غربت مرتضی

اعتماد: طعم قدرت‌نمایی ایران را با رویارویی در برابر زنان تلخ نکنیم

تاریخ رونمایی گوشی پرچمدار 2024 سونی لو رفت

معاون مدیریت پسماند: عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ممنوع می شود

اپل بیش‌از 250 میلیون دلار در پردیس سنگاپور سرمایه‌گذاری می‌کند

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

از چاله به چاه؟

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

تغییر جایگاه مردان و زنان در اتوبوس‌های بی.آر.تی

اندروید 15 احتمالاً برای افزایش امنیت اقدام به قرنطینه اپلیکیشن‌های مشکوک می‌کند

فرش قرمز برای اسکناس درشت؟

رئیس سازمان سنجش: رئیس جدید سازمان سنجش به زودی معرفی می‌شود

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

متحدان اسرائیل در برزخ

رئیس پلیس فتا: فروشندگان سوال‌های جعلی آزمون سراسری بازداشت شده‌اند

آنر 200 لایت به زودی برای عرضه در بازار جهانی رونمایی می‌شود

تقابل نظامی اسرائیل و ایران؛ پیامدها و راه‌حل‌ها