پیام ویژه
چرا برخی از موفقیت سپاه می‌ترسند؟/ با ترساندن ملت، سکان اقتصاد را در دست گرفتند/ مشکلات مربوط به سوءمدیریت دولت‌ است؛ فقط شعار می‌دهند و بهانه می‌آورند/ وای به روزی که حجاب اختیاری شود
یکشنبه 28 بهمن 1397 - 10:07:21 AM
الف
پیام ویژه-«مدیریت یکی از کارخانه‌های خودروسازی در اختیار قرارگاه اقتصادی سپاه قرار گیرد.» نظرات برخی کاربران الف را درباره این مطلب می‌خوانید:

*نظر من دادن خودروسازی به بخش خصوصی متعهد داخلی است و رها کردن کل این بخش از هر نوع تصمیم قیمت گذاری و تعرفه گذاری دولتی .... این تنها راه نجات است. سپاه هم ارگان دولتی و دولتی محسوب می‌شود و در بلند مدت مشکلی را حل نمی‌کند. هر چند معتقدم سپاه مسولیت پذیری بیشتری نسبت به افراد موجود خواهد داشت، ولی در بلند مدت این راه حل درستی نیست.

*ساخت موتور پهپاد و موشک و جت سبک، که سپاه تا الان موفق به ساخت آن‌ها شده، بسیار سخت‌تر از موتور خودروهاست. واقعا اگر بساط دلال بازی و دزدی را جمع کنند و دست وزارت صنعت و رفقاش را از خودروسازی کوتاه کنند، سپاه می‌تواند چند ساله معضل خودروی ملی رو حل کند.

*اگر منظور طراحی و تولید خودروهای با کیفیت است، این امر نیازمند نوعی از مدیریت تکنولوژی است که خوشبختانه در نیروهای مسلح این نوع مدیریت را که مبتنی بر یادگیری تکنولوژیک و سپس نوآور شدن می‌باشد، به خوبی در زمینه محصولات نظامی با پیچیدگی کمتر فناورانه تجربه کرده‌اند. با این حال موفقیت آنها در عرصه موشکی به معنای توانمندی آنان به تولید محصول با قیمت مناسب و رقابت پذیر در عرصه بین المللی نیست. روش موفقیت در فناوری‌های اشاعه گرا متفاوت از روش موفقیت در فناوری‌های ماموریت گرا است که میزان زیادی پول خرج آنها می‌شود، بدون توجه به سود یا زیان اقتصادی آن.

*سایت الف شما حتما می‌دانید سپاه اگر در هر اقدامی دست بکار شود، آن کار را انجام می‌دهد؛ در خودروسازی و هم همانطور حتما در تولید ملی موفق می‌شود. این کاربرانی که نسبت به سپاه بدبینانه و یا مغرضانه مطلب نوشتند و یا رای منفی دادند، همان دشمنانی زیادی در خارج و تعداد اندکی در داخل هستند که پیشرفت نظام را نمی‌توانند ببینند و تعدادی هم رانت خوارانی هستند که دوست ندارند این صنعت دست سپاهیان بیفتد. از این می‌ترسندکه دیگر پول‌های هنگفت پورسانتی نصیب‌شان نشود.

*این دوستان کلا از این می‌ترسند که بعد از موفقیت حتمی سپاه چه جوابی باید به مردم بابت صدها هزار کشته و مجروح و میلیاردها یورویی که این سال‌ها حیف و میل شده بدهند. دلال‌ها چکار کنند؟ یادم نمی‌رود فرمایش سردار حاجی زاده را که چند سال پیش فرمودند اگه می‌خواهند وضعیت خودرو سازی سر و سامان بگیرد فقط کافیه 5 سال پاسپورت تمام مدیران صنعت خودروسازی را از آ‌نها بگیرند.

*اگر تاریخچه پیشرفت انواع صنایع را مطالعه کنید، پی می‌برید که جنگ و صنایع دفاعی باعث پیشرفت صنایع دیگر شده است، علت موفقیت سپاه در زمینه ساخت موشک همین است. به اعتقاد من سپاه می‌تواند در زمینه کیفیت و ارتقا خودروسازی به شرط سرمایه گذاری موفق شود.

*جدا از مسایل فنی، متاسفانه مشکل دیگری که در کشور وجود دارد این است که هیچکدام از قدرت‌های سیاسی حاضر نیست موفقیت طرف مقابل را تحمل کند. بنابراین حتی اگر هم فرضا سپاه در این زمینه بخواهد موفق شود، تمام تلاش گروه‌های مخالف از خارج و داخل زمین زدن این پروژه خواهد بود تا مبادا قدرت سپاه از این بیشتر شود.

*بخش خصوصی اگر خودروسازی را به دست بگیرد، مانند نیشکر هفت تپه، همه زمین‌ها و دستگاه‌ها را به فروش می‌گذارند و همه را با پرداخت پاداش‌های میلیاردی به هیات مدیره بالا می‌کشند و کارگران را هم بیکار می‌کنند و بحران دیگری مانند هفت تپه بوجود می‌آورند، بخش خصوصی واقعی باید مانند آقایان فورد و پورشه و لامبورگینی سال‌های سال زحمت کشیده باشد و کارخانه خود را مانند فرزندشان دوست داشته باشند نه اینکه بدانند که چند روزی رئیس‌اند و فقط به فکر اختلاس باشند.

*صنعت موشکی و صنعت خودرو دو موضوع کاملا مجزا هستند؛ اولی به امنیت کشور باز می‌گردد و ممکن است توجیه داشته باشد که یک موشکی که می توان مثلا 100 تومان از خارج خرید، برایش 1000 تومان هزینه کنیم؛ در حالی‌که در خودرو اصلا این‌گونه نیست و بحث رقابت است. در اینکه مدیران خودرویی ما توان مدیریتی ندارند، جای تردید است. ما.... به قول خودتان مافیای خودرویی داریم که نمی‌گذارند مدیریت خودروسازی ها کار صحیح را انجام دهند.

*خودرو خیلی با موشک فرق دارد، سعی و خطا در خودرو نباید تکرار شود، موتور خودرو بسیار پیچیده است، قطعات باید بسیار با دقت و با جنس مناسب تهیه گردند، استاندارد ایمنی هم بسیار مهم است. اگه یک کشور بتواند موتور تولید کند (تعداد کشورهای تولید کننده موتور به انگشتان دست می‌رسد) آن وقت صحبت از تولید خودرو امکان پذیر است. نیاز به حضور افراد مجرب خارجی جهت تولید چنین محصولاتی می‌باشد. مشاور خارجی با پرداخت‌های مناسب می‌تواند یه سری مشکلات را حل کند، ولی خودروساز شدن الکی نیست.

*تا وقتی شما درک نکنید که صنایع نظامی ماهیتش با خودروسازی فرق دارد، همین آش و همین کاسه هست. تنها راه حل مشکل خوردوسازی خصوصی سازی واقعی خودروسازان و آزاد کردن واردات خودرو با تعرفه کم است تا در بازار رقابتی خودروساز خودش را یا تقویت کند یا حذف شود. بازهم می‌گم باید درک کنید تولید موشک با تولید خودرو زمین تا آسمان فرق دارد.هیچ ربطی نداره بین اینکه شرکتی موشک خوب تولید کند در عین حال بتواند اتومبیلی زیبا راحت ارزان بادوام و عامه پسند هم بسازد.

 

******

 

در یادداشتی با عنوان «چرا ایران، ژاپن نشد؟» به برخی از علل پیشرفت کشور ژاپن پرداخته شده است که نظرات برخی از کاربران الف را درباره این یادداشت از نظرتان می‌گذرد:

*چون در ایران انقلابی شد که از مسیر اصلی‌ش منحرف شد و مردم و خواسته‌هایشان که عامل اصلی پیروزی انقلاب بودن، نادیده گرفته شدند و یک عده خودشان را  صاحبان اصلی انقلاب و دارای امتیازات ویژه فرض کردند و دلیل مهم تر اینکه مردم با اینکه می دیدن داریم، مسیر رو اشتباه می‌ریم دم نزدن و هیچ وقت انتظار نداشتند که در اداره کشور نقشی ایفا کنند و همیشه سکوت کردند. اگه در ژاپن هم مردم نسبت به سرنوشت خودشان و کشورشان و عملکرد مسئولین‌شان مثل مردم ایران بی تفاوت بودن الان ژاپن هم مثل ایران بود، چه بسا بدتر.

*از سال 68 به جای تفکرات امام و رهبری، تفکرات حجت الاسلام هاشمی بر اقتصاد حاکم شد و ریل گذاری غلط از همان موقع شروع شد. این تفکر با ارایه مشوق جنسیتی و ترساندن ملت از تفکر انقلابی، راحت سکان اقتصاد را در دست گرفت..

*عمده مشکلات کشور ناشی از سوء مدیریت دولت است و به تحریم ها مربوط نیست. به گفته خود آقای روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم‌هاست و 80 درصد بقیه مربوط به سوء مدیریت دولت‌هاست .

*علتش این است که آنها تقصیر را گردن دیگران نمی‌اندازند. هرکس به اندازه خود تلاش و کوشش می‌کند و بهانه نمی‌آورد؛ اینهایی که اعتقادی به حمایت از کالای ملی (به جز خودروسازهای فعلی البته) ندارند، فقط شعار می‌دهند و بهانه می‌آورند.

*از کجا باید شروع کرد!؟ بنظرم از خودمان ... همه از خودشان شروع کنند... من از خودم، تمام مدیران از رئیس جمهور تا ...پزشکان تا ادارات تا دانشگاه و از همه مهم‌تر مدارس... یک دانش آموز ارزش وقت را بداند و مدیریت زمان سرلوحه‌ی هر کاری باشد و دروس مدیریتی از دبستان آموزش داده شود

*باتوجه به اخبار منتشر شده درچند سال گذشته که گفته شده اکثر فارغ التحصیلان از پایان نامه‌های خریداری سود برده‌اند و معلومات آنها خیلی پایین‌تر از مدرک تحصیلی‌شان می‌باشد و مدیرانی کم سواد مشاغل استراژیک را آشغال کرده‌اند؛ نباید توقع ژاین شدن داشته باشید 

*ایران ژاپن نشد، چون ایران نفت داشت و آنها (ژاپن) نداشتند؛ ولی آنها به توانایی‌ها و رشد همه جانبه و با هم و به وجدان و تلاش‌شان متمرکز شدن...

*در ژاپن هر کس متخصص بهتری هست کار را به عهده‌اش می‌گذارند. در ایران اسم ظاهریش از قدیم تعهد بود،‌ اما الان همه می‌دانیم که هر کسی ریا‌کارتر هست کار بهتر با حقوق بهتری را به او می‌دهدند.

*برای این که یک جامعه پیشرفت کند ....ما ایرانی ها یا باید منتظر معجزه باشیم یا به فکر بیافتیم و فرهنگ خودمان را اصلاح کنیم.

 

******

 

ماجرای محجبه‌شدن شاخ‌های اینستاگرام از موضوعات عجیب و سوال‌برانگیز در چند هفته گذشته بود. «شاخ‌های محجبه یا وضعیت فکاهی ضد حجاب؟»، عنوان یادداشتی است که در الف درباره این موضوع منتشر شد و کابران ما هم واکنش‌های متفاوتی به این ماجرا داشتند:

*حالا که حجاب اجباری است، این وضع بعضی از خانم‌ها است. وای به روزی که اختیاری بشود. من شیک می‌پوشم و موقر و متین تو جامعه رفت و آمد می‌کنم و سعی می‌کنم چشم و دل پاک باشم، اما باور کن بعضی وقت‌ها نیمه برهنگی‌هایی می‌بینم که تا چند روز فکرم را مشغول می‌کند. من می‌گویم دختران کشورم با فهم و فضیلت و متانت خودنمایی کنند نه با تن، نه با ساپورت و مانتو جلو باز.

*کار این شاخ‌ها درست نیست. ولی دقت داشته باشید این همه گرفتاری و بدبختی تو مملکت داریم، از قبیل بیکاری و فحشا و تعدیل کارگران و حقوق بازنشستگان و گرونی ارزاق عمومی و گرونی مسکن و ... آن وقت شما گیر دادید به دلقک‌بازی این چند نفر؟

*(در پاسخ به کامن بالا این مشکلاتی که شما نام بردید، مشکلات اقتصادی است، بله مشکلات اقتصادی وجود دارد و مهم است، اما نمی‌شود مشکلات فرهنگی را به حال خودش رها کرد، چون مشکلات اقتصادی وجود دارد؛ شاید اقتصاد مملکت تا قیام قیامت درست نشود، یعنی فرهنگ مملکت را هم تا قیام قیامت به حال خودش رها کنیم، چون مشکلات دیگه‌ای وجود دارد؟

*در تمام دنیا با دزدان و قاتل‌ها بر خورد و مجازات می‌شوند. در تمام دنیا رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی اجباری و رعایت نکردنش جریمه دارد؛ ولی در هیچ جای دنیا حتی در کشورهای مسلمان دیگر حجاب اجباری نیست.

*گفته‌های یک خانم دکتر پژوهشگر مسلمان مالزیائی به یک دختر خانم دانشجوی ایرانی، بسیار رساس است و حق مطلب را به خوبی ادا می کند ؛ وی گفته بود که در پی سفرهای همیشگی خود به همه کشور‌های مسلمان، مشاهده کرد  ایران به عنوان تنها کشور در دنیا که حجاب زنان را در قلمرو خودش اجباری کرده است. در عین حال تنها کشور مسلمانیست که با مشکل بدحجابی! روبرو شده است؛ زیرا در تمامی کشور‌های دیگر، زنان یا با حجابند و یا بی‌حجاب و نه بدحجاب.

*این‌همه وقت و هزینه و انرژی که برای حجاب اجباری بر جامعه صرف کردید، اگر برای رفع مشکلات کشور صرف کرده بودید، الان هم کشور به مراتب پیشرفته‌تری داشتیم و هم مردم با اختیار و انتخاب و رغبت خودشان حجاب را انتخاب می‌کردند، البته تا زمانی که این اجبارها و محدودیت‌ها، اصل و فرع را با هم به باد ندهد. طبق معمول هم الان عده‌ای می‌آیند و لزوم حجاب را با بستن کمربند ایمنی موقع رانندگی مقایسه می‌کنند!

*تا کی می‌توانید مردم را مجبور به ظاهر سازی کنید؟ حتی تصاویر بانوان تماشاگر ایرانی در فوتبال را هم سانسور می‌کنید و فقط افراد محجبه را نشان می‌دهدید تا به مردم داخل کشور القا کنید همه حجاب دارد غافل از اینکه با این سانسورا و بازی‌ها، نمی‌توانید درون کسی را تغییر دهید.

*حجاب یک ارزش دینی است ... کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند اگر ادعای مسلمانی دارند، حداقل تفاسیر مربوط حجاب را بخوانند ... همه مراجع بر رعایت حجاب تاکید دارند.


http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/202281/چرا-برخی-از-موفقیت-سپاه-می‌ترسند؟--با-ترساندن-ملت،-سکان-اقتصاد-را-در-دست-گرفتند--مشکلات-مربوط-به-سوءمدیریت-دولت‌-است؛-فقط-شعار-می‌دهند-و-بهانه-می‌آورند--وای-به-روزی-که-حجاب-اختیاری-شود
بستن   چاپ