پیام ویژه

آخرين مطالب

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد! يادداشت

تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ؛ وقتی هزینه‌های تجارت سر به فلک می‌کشد!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - خبرآنلاین / متن پیش رو در «خبرآنلاین» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
با تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، هزینه‌های تجارت و انتقال کالاها از آسیا به اروپا و بلعکس افزایش‌یافته است. خبرآنلاین در این گزارش جزئیات افزایش هزینه‌های کشتی‌ها و مسیرهای جایگزین را بررسی کرده است.
تا قبل از تشدید درگیری‌ها در دریای سرخ، بیش از 15 درصد محموله‌های تجارت جهانی از کانال سوئز عبور می‌کرد اما پس از حمله اسرائیل به نوار غزه، ترافیک حمل و نقل از طریق این کانال تحت تاثیر قرار گرفته است. برای نمونه در اوایل هفته اول ژانویه، نرخ حمل و نقل از هند به عربستان از 700 دلار در هر کانتینر به 1500 دلار در هر کانتینر افزایش یافته است. از سوی دیگر گزارش بانک جهانی نشان می‌دهد که تاثیر تشدید حملات در دریای سرخ بر هند قابل توجه بوده، زیرا این کشور به شدت به تنگه باب المندب برای واردات نفت خام و LNG و تجارت با مناطق کلیدی وابسته است.
در واکنش به درگیری‌های دریای سرخ، حدود 65 درصد از واردات 105 میلیارد دلاری نفت خام هند در سال 23 از کشورهایی مانند عراق و عربستان سعودی احتمالاً از کانال سوئز عبور کرده است. در کل تجارت کالا با اروپا و شمال افریقا، حدود 50 درصد از واردات و 60 درصد از صادرات، در مجموع 113 میلیارد دلار از این مسیر استفاده کرده است. این بحران به ویژه مسیرهای کانال سوئز را تحت تاثیر قرار داده است که هم اکنون حدود 30 درصد از تجارت کانتینری جهانی را اداره می‌کند.
کارشناسان اقتصادی می‌گویند باتوجه‌به اینکه اکنون کشتی‌ها مجبور به‌دور زدن از دماغه امید نیک در افریقا هستند، زمان حمل‌ونقل کشتی‌ها 30 درصد افزایش یافته و ظرفیت حمل و نقل کانتینری جهانی حدود 9 درصد کاهش یافته است. درگیری‌ها در دریای سرخ همچنین هزینه‌های حمل و نقل را 40 تا 60 درصد افزایش داده است، حق بیمه‌های بالاتر را 15 تا 20 درصد افزایش داده و باعث تاخیر 20 روزه یا بیشتر به دلیل تغییر مسیر شده است.
ناظران سیاسی می‌گویند افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و بیمه و تأخیر در ورود محموله‌ها همچنین زنجیره‌های ارزش جهانی را مختل می‌کند، آن‌چنان که کشورهای آسیا، افریقا و اروپا با بیشترین اختلال مواجه شده‌اند. در همین راستا شرکت‌های قنادی از قیمت بالای کاکائو و کمبود آن به دلیل تحویل دیرهنگام از افریقا که سود خود را کاهش داده، ضربه خورده‌اند. صنایع نساجی و چرم نیز در حال مذاکره مجدد درباره هزینه‌های حمل‌ونقل با خریداران هستند و بر درآمد آن تأثیر گذاشته است. تولیدکنندگان خودرو نیز از مسیرهای مختلف حمل‌ونقل برای جلوگیری از تأخیر استفاده می‌کنند.
این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول (IMF) کاهش 50 درصدی حجم تجارت از کانال سوئز را در دو ماه اول سال جاری گزارش کرد، در حالی که تجارت در اطراف دماغه امیدنیک نسبت به سال گذشته حدود 74 درصد افزایش یافته است.
کارشناسان روابط بین‌الملل می‌گویند این بحران به همکاری جامع بین‌المللی نیاز فوری دارد و بررسی مسیرهای تجاری دریایی و زمینی جایگزین مانند کریدور اقتصادی هند، خاورمیانه - اروپا (IMEC) می‌تواند روی میز کشورها قرار گیرد.
این کریدور که پروژه IMEC نام دارد باهدف ایجاد یک کریدور اقتصادی گسترده برای اتصال اروپا، خاورمیانه و آسیا از طریق بهبود حمل‌ونقل، شبکه‌های ارتباطی و زیرساخت‌های انرژی است. این شامل مسیرهای راه‌آهن، جاده‌ای و دریایی در دو کریدور اصلی است: کریدور شرقی که هند را به خلیج‌فارس متصل می‌کند و کریدور شمالی که خلیج‌فارس را به اروپا متصل می‌کند. تنش‌های اخیر در دریای سرخ به طور قابل‌توجهی بر بازارهای جهانی نفت و گاز و حمل‌ونقل نیز تأثیر داشته است. بسیاری از شرکت‌ها مجبور شدند استراتژی‌های زنجیره تأمین خود را به دلیل افزایش حملات به کشتی‌ها در دریای سرخ و حملات هوایی تلافی‌جویانه ایالات متحده و انگلیس مجدداً ارزیابی کنند.
از اکتبر 2023، عملیات مداوم حملات هواپیماهای بدون سرنشین و موشکی به کشتی‌های تجاری با هدف فشار بر اسرائیل برای پایان دادن به بمباران نوار غزه و ورود به اتش بس انجام شده است. از این رو به دلیل افزایش هزینه‌های حمل و نقل و کالا، کشتی هل به جای عبور از دریای سرخ، در حال حاضر مسیر طولانی‌تری را در اطراف افریقا و دماغه امید طی می‌کنند که هفت تا 20 روز به زمان سفر انها اضافه می‌کند. به گفته موسسه اقتصاد جهانی کیل، این حملات صنایع مختلف از جمله انرژی، خودرو، خرده فروشی و تولید را تحت تاثیر قرار داده است و منجر به کاهش 1.3 درصدی تجارت جهانی از نوامبر تا دسامبر 2023 شده است.
این گزارش همچنین کاهش قابل‌توجهی در واردات و صادرات از اتحادیه اروپا از نوامبر 2023 را نشان می‌دهد. چه آنکه در ماه دسامبر، تجارت ایالات متحده نیز شاهد کاهش 1.5 درصدی صادرات بود. البته این نکته قابل توجه است که اگر مسیر دریایی از طریق دریای سرخ و کانال سوئز هم از سوی امریکا پیگیری می‌شد، آسیب کمتری در تجارت ایالات متحده نسبت به تجارت اروپا می‌داشت و نمی‌توانست تجارت امریکا را تحت تاثیر قرار دهد. این در حالی است که ارسال سلاح و مهمات به اسرائیل نیز نه از مسیر دریا بلکه از مسیر هوایی توسط امریکا انجام می‌شود. از سوی دیگر کشتی‌های عازم اسرائیل مسیر خود را به دلیل درگیری‌ها در تنگه باب‌ال دماغه امید نیک که در کیپ تاون آفریقای جنوبی قرار دارد بیش از 100 سال است که به دلیل طولانی بودن مسیر کشتیرانی و خطرات ناشی از امواج، مورد توجه کشتی‌های تجاری قرار نگرفته است. استفاده از دماغه امید نیک برای کشتی‌هایی که از آسیا به اسرائیل می‌روند 7 هزار مایل طولانی‌تر بوده و حدود 10 تا 14 روز زمان می‌برد. همچنین هزینه سوخت در مقایسه با کانال سوئز بالاتر خواهد بود مندب به دماغه امید نیک تغییر دادند.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1472181/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چت‌بات ChatGPT وارد ویندوز شد

انتقاد مهمانپرست از اصرار تندروها بر ساخت «بمب هسته ای»؛ خدا می داند چه نیتی دارند

تاریخ معرفی وان پلاس OxygenOS 15 مشخص شد

آیا اپل کمر به نابودی شبکه‌های اجتماعی بسته است؟

طعنه سنگین به پدر معنوی تندروها: به بیروت برو!

اندیشکده غربی: ایران دشمن شماره یک آمریکا نیست

ویدیویی از لحظات آخر زندگی شهید یحیی السنوار

استاندار خراسان رضوی با خانواده‌های شهید و یک جانباز دوران دفاع مقدس دیدار کرد

روایت منابع آمریکایی از سختی جنگ برای اسرائیل در جنوب لبنان

تفکر میرباقری کشور را به جنگ می‌‏کشاند

459 مسموم و 54 فوت «متانول» از 8 تا 24 مهر

واکاوی یک ادعا درباره بی‌بی؛ آیا نتانیاهو ایرانی‌الاصل است؟!

موج جدید توحش رژیم صهیونیستی در بمباران لبنان

روسیه: آمریکا بر اقدامات اسراییل سرپوش می‌گذارد

شریک فیفا در مسابقات جام جهانی 2026 فوتبال مشخص شد: لنوو

تهدید پزشکیان به برکناری و محاکمه

خطر اوکراینیزه‌شدن تایوان

تنگه را ببندیم نفت را چه کنیم؟

تصویری از یحیی السنوار در کنار اسماعیل هنیه

چند میلیون کاربر از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می‌کنند؟

نسخه 4G گوشی گلکسی A16 معرفی شد؛ ارزان‌تر و همچنان با پشتیبانی 6 ساله

واکنش بایدن درباره ادعای تل‌آویو درباره ترور السنوار

هلاکت 7 نظامی رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان

بازی Warhammer 40K Space Marine 2 به رکورد 4.5 میلیون بازیکن رسید

گردن‌کشی سیلاب در شمال ایران

سقوط دنا در بازار

اوپو از رابط کاربری ColorOS 15 مبتنی بر اندروید 15 رونمایی کرد

شمار شهدای لبنان از 2400 نفر فراتر رفت

تصاویر ادعایی رسانه‌های رژیم صهیونیستی از انتقال پیکر یحیی سنوار

خبر خوش وزیر بهداشت برای رزیدنت‌های پزشکی

بی بی در سراشیبی سقوط؟!

ارتش رژیم اسرائیل سطح آماده باش را افزایش داد

هلاکت 7 نفر از نظامیان صهیونیست در جنوب لبنان

نسخه قدرتمندتر پردازنده اگزینوس 2500 سامسونگ لو رفت

مذاکرات سفیر ایران در روسیه با هدف تحقق توافق‌های نفتی و گازی بین تهران و مسکو

سخنگوی دولت: کار خیریه در هر نوعی ستودنی است

سهم کالاهای اساسی از سبد هزینه‌ای دهک‌های مختلف

تنور داغ گران فروشی و کم‌فروشی نان سنتی

بررسی بازی Unknown 9: Awakening؛ ماجراجویی هارونا

نقشه جدید روس‌ها چیست؟

نتانیاهو: السنوار به دست نیروهای ما کشته شد

همه دانشجویان تعلیقی برنگشتند

رژیم صهیونیستی رسماً مدعی ترور یحیی السنوار شد

مطالعه عجیب: نام شما روی نحوه پاسخ‌دهی ChatGPT اثر می‌گذارد

بازی پیچیده همسایه کوچک

از تهدید پزشکیان تا حمله به ظریف

پرهیز از تنش همیشه امنیت‌ساز نیست

حمله انتحاری بیرون دانشکده افسری در پایتخت سومالی؛ هفت نفر کشته شدند

هلاکت 5 نظامی صهیونیست در درگیری با نیروهای مقاومت در جنوب لبنان

آمریکا 18 فرد، شرکت و کشتی را به بهانه ارتباط با انصارالله یمن تحریم کرد