پیام ویژه

آخرين مطالب

معنای ظریف وفاق يادداشت

معنای ظریف وفاق
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
شادی مکی| محمدجواد ظریف روز گذشته در آیین آغاز به کار مرکز ارتباط (Focal Point) اتاق‌های بازرگانی کشورهای عضو مجمع گفت‌وگوی همکاری آسیا (ACD) در جمع فعالان اقتصادی و اعضای اتاق اصفهان سخنرانی کرد و از لزوم توجه به افرادی گفت که در انتخابات ریاست جمهوری اخیر مشارکت نکردند. او اظهار کرد:«نگاه ما باید معطوف به همه ذینفعان باشد و این نگاه مسیری قابل دوام و پایدار می‌سازد، لازم است بپذیریم که مردم صاحب اختیار و نکته اتکای ما بعد از خدا هستند. ما باید بپذیریم بخشی از مردم کشور از کارنامه ما راضی نیستند و باید رضایت آنها را حاصل کنیم، انتخاب دکتر پزشکیان بسیار هوشمندانه بود، اما باید بپذیریم حدود 50 درصد مردم در انتخابات شرکت نکردند و وظیفه ما این است که وفاق بین حاکمیت و مردم را ایجاد کنیم.»
ظریف به این موضوع هم اشاره کرد که وفاق تنها میان حاکمان نیست:«حدود 20 درصد مردم به نامزد مخالف و حدود 30 درصد نیز به رئیس‌جمهور رای دادند، اما 50 درصد رای ندادند و ما باید تلاش کنیم اکثریتی که در انتخابات شرکت نکردند را با خود همراه کنیم. در این دوره ایران نیازمند نگاه دقیق و ایجاد وفاق نه‌تنها در سطح حاکمیت و ملی که در سطح بین‌المللی بوده و این امر نیازمند اجماع، همراهی و هماهنگی در داخل کشور، کاهش تنش و افزایش تعامل با بخش خصوصی است. مشکلات ما مرتفع نخواهد شد اگر ما آماده شنیدن نظرات و سپس واگذاری اختیارات به استان‌ها و تمرکززدایی نباشیم.»
معاون راهبردی رئیس‌جمهور همچنین دیروز در مراسم تودیع و معارفه استاندار اصفهان هم حضور یافت و در این مراسم از حق مردم گفت: ما صاحب اختیار آن‌ها(مردم) نیستیم و این مردم هستند که در تمام 45 سال گذشته ایستادگی کرده‌اند، اما از کشور و انقلاب‌شان روی برنگردانده و در تمام هجوم‌ها از کشورشان دفاع کرده‌اند.
ظریف تاکید کرد که همه ما در یک کشتی هستیم و مشکلاتی چون معیشت، آب، آلودگی هوا برای همه ما وجود دارد. با این وفاق به همه چیز خواهیم رسید:«به مردم خیلی بدهکاریم. مردم برای مشکلات راه‌حل‌ها دارند، مشکلات را می‌دانند و باید طرف مشورت ما باشند. نباید منتظر دستور تهران باشیم. دستور از مردم می‌رسد. آن‌ها هستند که ما را سرپا نگه داشته‌اند. اگر آن‌ها را باور کنیم به راه‌حل می‌رسیم، مردم لایق بهتر از این‌ها هستند.»
او از مشکلات آب گفت:«در این روزگار چاره‌ای جز حل مشکلات در کنار هم نداریم. نه‌تنها اصفهان، بلکه در کنار هم با خوزستان، چهارمحال و تمام کشور. مشکل آب؛ مشکل کل کشور است. با استفاده از همه اقشار مردم اصفهان و مدیران جوان کشور که روح تازه‌ای به استان و کشور می‌دهند، موفق می‌شویم.»
شاید بتوان گفت یکی از قابل‌تامل‌ترین بخش اظهارات ظریف در سخنرانی‌های دیروز او، توجه به جمعیت 50 درصدی افرادی بود که پای صندوق‌های رای حاضر نشدند. در واقع تاکید بر جلب همراهی این بخش جامعه برای ایجاد وفاق و آشتی مردم با حاکمیت آنچنان که ظریف از آن سخن گفته، نیازمند توجه ویژه به خواست و مطالبات مردم از یک سو و اجرایی کردن این مطالبات دارد. 
مشکلات اقتصادی مهم‌ترین علت قهر با صندوق‌های رای
محمد نعیمی‌پور، عضو جبهه مشارکت و نماینده مجلس ششم دراین‌باره به هم‌میهن می‌گوید:«مسئله وفاق که شعار آقای پزشکیان بوده و در سیاست داخلی و سیاست بین‌الملل آن را مورد توجه قرار داده، موضوع مهمی است که ناشی از وضعیت سیاست داخلی ما و سیاست بین‌المللی در 40 سال گذشته بوده است. در این مدت توجه‌ها بیشتر معطوف به کشمکش سلیقه‌های سیاسی مختلف در کشور و مبارزه با قطب‌های اصلی قدرت در دنیا به‌ویژه قدرت‌های غربی شده بود. این شرایط وضعیتی را ایجاد کرد که نیازمند همکاری و سازگاری نشان دادن از سوی مردم بود اما در عمل فضای ایجادشده در جامعه پرتنش و ناامیدکننده بود.»
او ادامه می‌دهد:«دکتر پزشکیان در چنین شرایطی بر سر کار آمده و اعلام کرد که ما باید بتوانیم مشکلات‌مان را از طریق همکاری و سازگاری در سطح داخلی و بین‌المللی حل کنیم. هر فردی هم با رویکرد و سلیقه خود سعی در تسهیل اجرایی کردن این سخن دارد. من فکر می‌کنم این سخن پزشکیان کاملاً ملموس و قابل درک برای همگان است. توجه کنید که دشمن‌تراشی کردن در داخل و خارج از کشور کارساز نیست. امروزه اصولگرا دشمن خود را اصلاح‌طلب می‌داند و برعکس، به همین دلیل هم موضوع وفاق ملی بسیار جدی است.»
نماینده پیشین مجلس ضمن طرح این سوال که آیا به عنوان نیروهای سیاسی یا نیروهای موثر در سیاست ایران حاضر هستیم بر سر ایران همکاری کرده و از یکدست‌سازی دست برداریم؟ اضافه می‌کند:«آیا حاضریم برای ایران همکاری کرده و از همه توان کشور برای پیشبرد و توسعه استفاده کنیم؟ این مبارزات و درگیری‌ها چه در سطح داخلی و چه در سطح خارجی تنها موقعیت‌ها و فرصت‌ها را از ما گرفته است. این درگیری‌ها برای ایران و برای جمهوری اسلامی چه دستاوردی داشته است؟ اصل بحث پزشکیان همین موضوع است.»
نعیمی‌پور به این موضوع هم اشاره می‌کند که وفاق ملی به چگونگی حل مشکلات کشور برای رسیدن به احساس همدلی با ساختار حاکم می‌پردازد:«این درحالیست که جریان تندرو که اندکی دستش از قدرت کوتاه شده و حتی جریان مقابل آن وفاق را به معنای بازگشت خود به قدرت و حضور خود تفسیر می‌کند، رسیدن به راه‌های موثر برای منافع کشور مدنظرشان نیست. متاسفانه برخی جریانات سیاسی وفاق را بهانه‌ای کرده‌اند که سیاست و سلیقه خود را پیش برده و به نفی دیگران بپردازند. درحالی‌که پزشکیان می‌گوید برای منافع ایران همکاری کنیم تا بتوانیم کشور را بسازیم و با جهان هم تعامل کنیم تا از این رهگذر مشکلات مردم رفع شود.» 
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب نسبت به این موضوع که آمار افرادی که در انتخابات شرکت نکرده‌اند 50 درصد اعلام شده را مورد انتقاد قرار می‌دهد:«با غلو کردن مشکلات کشور حل نمی‌شود و تنها باید بر واقعیات تمرکز کرد. این آمار 50 درصدی از کجا آمده است؟ باید بگویند که چرا به این عدد استناد می‌شود؟‌ در کدام کشور 100 درصد مردم رای می‌دهند؟ به نظر من متوسط شرکت مردم ایران در انتخابات 65 درصد بوده و هرگز 100 درصد نبوده است. بنابراین باید این موضوع را شفاف کنند که چرا به 50 درصد استناد می‌کنند؟50 درصد عدد بزرگی است، چرا باید این کار را بکنیم؟» 
او معتقد است دلیل اکثر افراد قهرکرده با صندوق‌های رای، مشکلات اقتصادی و معیشتی است و این مسئله در اکثر نظرسنجی‌ها به اثبات رسیده است:«البته درصدی هم هستند که برای‌شان آزادی‌های سیاسی و اجتماعی مهم است اما این تعداد 50 درصد نیستند. نکته آن است که علت عدم رفع مشکلات اقتصادی، نبود وفاق است؛ به این معنا که نوعی پوپولیسم مخرب به اصطلاح سیاسی در اردوگاه‌های سیاسی کشور وجود دارد به همین دلیل وقتی مسئله‌ای مطرح می‌شود گروه‌های سیاسی به جای ارائه راهکار با یکدیگر مقابله کرده و می‌خواهند حرف خود را به کرسی بنشانند.»
نعیمی‌پور این را هم می‌گوید که از زمان روی کارآمدن پزشکیان گروه‌های تندرو سعی می‌کنند فضای سیاسی را با ادبیات خود پر کنند و بر اساس آن طرف مقابل خود را بزنند بدون آنکه برای‌شان مهم باشد این رفتار آنها چه تاثیری بر اقتصاد کشور می‌گذارد.
او علت سهم‌خواهی جریانات مختلف را ماندگاری در قدرت بدون توجه به منافع مردم می‌داند:«مثلاً در موضوع گشت ارشاد که حتماً هم باید جلوی آن گرفته شود، عده‌ای دوست دارند گشت ارشاد باشد تا بگویند آنچه ما می‌خواهیم نیست بدون آنکه برای‌شان مهم باشد که چنین روندی به کجا ختم می‌شود.»
نماینده پیشین مجلس تاکید می‌کند که وفاق ملی باید حول این موضوع باشد که مردم ایران به آرامش یک‌دست سیاست در اقتصاد، سیاست و فضای مجازی برسند و رسانه‌ها هم از ایجاد تنش و التهاب در جامعه حذر کنند:«امروز یکی از مهم‌ترین موضوعات کشور این است که آیا اسرائیل نسبت به یک حمله بزرگ اقدام می‌کند و ایران درگیر جنگ می‌شود یا نه؟ اینکه چه فردی وزیر و مدیرکل شود خیلی هم برای جامعه مهم نیست. در چنین فضایی باید ذهن مردم را نسبت به خسارات جنگ آگاه و اعلام کرد که باید چه کنیم تا دشمن بر کشور ما طمع نکند. بنابراین وفاق به معنای همراهی و همدلی با جناح مشخص نیست بلکه وفاق برای ایران و حل مشکلات مردم است و باید نسبت به حل مسائل مردم اقدام کرد. همچنین وفاق حکومت با مردم هم برای استحکام و دور نگه داشتن طمع دشمن نسبت به ایران ضروری است. هر زمان به این نقطه رسیدیم وفاق معنا می‌یابد.»

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1525369/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حذف کروکی کاغذی تصادفات از امروز

جذب 20 هزار معلم در آزمون استخدامی دی ماه

معاوضه BMW با رمز ارز تقلبی در مشهد

تیراندازی در عروسی 5 مصدوم برجای گذاشت

تصاویر گلس محافظ گلکسی S25 لو رفت؛ حاشیه‌های بسیار باریک و ابعاد 6٫17 اینچی

هشدار رگبار باران در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی از فرایند رسیدگی به تصادفات رانندگی

یکی از بزرگ‌ترین ناشران جهان استفاده از کتاب‌های خود برای آموزش هوش مصنوعی را ممنوع کرد

ویتنام؛ بازار بکر پتروشیمی برای ایران

نشست مشاورین وزرا در امور ایثارگران با موضوع برگزاری«رویداد بلندا» برگزار شد

لزوم هم افزایی و بسیج ظرفیت‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران

تورم تولیدات مرغداری‌ها کم شد

حباب سکه بالای 12 میلیون شد

آخرین خبرها از جبهه های جنوب لبنان و مقاومت حزب الله در برابر رژیم صهیونیستی

روایتی از حمله به دفتر شبکه سعودی در عراق به دنبال توهین به رهبران مقاومت

آخرین اخبار از شب خون بار در "بیت لاهیا"

تاکید بر نظارت و پیگیری مجدانه خادمین شهدا در خدمت‌رسانی به جامعه ایثارگری

سیزدهمین گردهمایی آزادگان سرافراز اردوگاه تکریت 11 کشور در مازندران برگزار شد

جانباز ٧٠ درصد دوران دفاع مقدس «حاج حسین واحدپرست» به همرزمان شهیدش پیوست

چرا مسئله مسکن حل نشده است؟

روایت تسنیم از ریختن بنزین برآتش تورم با عقب نشینی از سیاستهای انقباضی

انتقال پیام «شفاهی» ملک عبدالله دوم به اسد توسط وزیر خارجه اردن

دومین کمیسیون پزشکی در استان البرز برگزار شد

سومین نمایشگاه و جشنواره ملی «هنرهای تجسمی ایثار» برگزار می‌شود

یادواره شهدای شهرستان بن برگزار می شود

موفقیت دانش آموزان و دانشجویان شاهد و ایثاگر موجب افتخار است

بارندگی شدید و رگباری در غرب مازندران

اولین شکست طرح ضد مهاجرتی ملونی در دادگاه ایتالیا

ارسال بیش از 95 میلیون لیتر نفت‌گاز به نیروگاه سیکل ترکیبی سنندج

مدیران استانی

مدیران ستادی

فراخوان مشمولان اعزامی پایه خدمتی آبان ماه سال 1403

مراسم تجلیل از دانش آموزان شاهد و ایثارگر البرزی برگزار شد

برنامه‌های سفر مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل به شهرستان گرمی

حوزه دانش‌پژوهان در پیگیری مسائل نخبگان شاهد و ایثارگر موفق عمل کرده است

تکریم سرپرست بنیاد شهید آذربایجان‌شرقی از 5 خانواده شهید و جانباز در تبریز

مسیر پر پیچ و خم فیلترینگ؛ از بررسی‌های کارشناسی تا مطالبه عمومی

انهدام تانک اسرائیلی توسط حزب‌الله

هدف قرار دادن مستقیم تجمعات نظامیان صهیونیستی

حاشیه سازی بر سر استعفای مجدد کریم حسین زاده؛ فعال شدن لابی تندرو‌ها

رندر و تصاویر واقعی آنر مجیک 7 و مجیک 7 پرو فاش شد

کشف یک تونل زیرزمینی انتقال سوخت قاچاق در بندرعباس

هشدار نسبت به تردد در نوار شمالی کشور با احتمال بارش برف

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: رئیس‌جمهور مصوبه تاثیر قطعی معدل بر کنکور را لغو کند

شرایط شرکت در حراج چای دبش اعلام شد

معنای هدیه نظامی آمریکا به اسرائیل

کره شمالی درخواست گوترش برای خویشتنداری را رد کرد

ادعای نماینده مجلس درباره آمار بازماندگان از تحصیل

برگزاری آزمون استخدام 20 هزار معلم

جدال در مجلس؛ برای نمایندگان پرونده سازی نکنید/ چرا از قانون نظارت بر رفتار نمایندگان می ترسیم؟