آیت الله مسعودی خمینی: دولت نباید قانون تند عفاف و حجاب را اجرا کند/ باید با زنان از قرآن و فتوا سخن گفت، شلاق و زندان معنا ندارد
سياسي
بزرگنمايي:
پیام ویژه - آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قانون عفاف و حجاب گفت: با زور و تفنگ نمی توان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسنند با آنان سخن گفت.
طی دو روز اخیر متن قانون عفاف و حجاب در فضای رسانه ای منتشر شد. قانونی که از 23 آذر ماه توسط محمدباقر قالیباف برای اجرا به دولت ابلاغ خواهد شد اما مواد قانونی آن با انتقاداتی هم در میان جامعه شناسان و هم در میان سیاستمداران مواجه شده است.
چنانچه، غلامحسن کرباسچی، فعال سیاسی شاخص اصلاح طلب بیان کرد: «حجاب، بحث اعتقادی و اخلاقی است. باید مردم را از این راه و روش ها قانع کرد نه با تصویب قوانین. قبلا هم این کارها را کرده اند. ریخته اند به خیابان ها و همه را بردند. خب چه کاری توانسته اند انجام دهند؟ اگر در آنجا توانستند موضوع را حل کنند می توانند امید داشته باشند که با اجرای این قانون هم می شود، بدحجابی را حل کرد.»
آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز درباره قانون عفاف و حجاب می گوید: «من می گویم همین خانمی که سر تا پا باز می پوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق می پذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می کند.»
وی ادامه داد: «به جای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوش فکر، خوش زبان، و خوش سابقه باشند، یک عده را داریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمی خورند. این افراد به دنبال سنگ اندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم.»
مشروح با آیت الله مسعودی خمینی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را در ادامه می خوانید؛
******
* آقای مسعود خمینی! طی دو روز اخیر متن قانون عفاف و حجاب در فضای رسانه ای منتشر شده است که با واکنش منفی هم روبرو شده است، نظر شما درباره این قانون چیست؟
در رابطه با قانون عفاف و حجاب دو مسئله وجود دارد؛ یک مسئله اینکه آیا واقعا حجاب از منظر اسلام، قرآن و احکام قرآنی واقعیت دارد و به ما دستور دادند که به خانم ها و زنان بگوییم لباس و سرشان را بپوشانند یا خیر. این یک بحثی است که در قرآن به صراحت آمده و می فرماید که زنانِ ما مسلمانان از نظر ظاهری جوری نباشند که مردان، مسائلی در پس ذهنشان ایجاد شود.
این که قرآن و پیامبر(ص) ما فرمودند که حجاب را رعایت کنید قطعی است. حالا اینکه صورتشان باز باشد، دستشان، سرشان و سینهاشان باز باشد، مسائل فرعی است اما وقتی یک زن بیرون می آید و در بین مردم و نامحرمان قرار می گیرد، باید جوری باشد که سر باز نباشد و ... مسائلی است که کلا باید از بین برود. اصل اسلام این است.
اسلام با بنشین و بتمرگ موافقت دارد یا بفرما؟
اما اینکه رفتار و گفتار ما چطور باشد، یک مسئله دیگر است. با زور و تفنگ نمی توان با مردم برخورد کرد. باید با زبان لین و زبانی که همه مردم آن را می پسندند با آنان سخن گفت. یکبار هم گفتم، بنشین و بفرما و بتمرگ هر سه یک معنا را دارند اما اسلام با کدام موافقت دارد؟ با بتمرگ و بنشین یا با بفرما؟ اسلام با بفرمایید مناسبت دارد و باید با دلیل، برهان و زبان خوب با مردم صحبت شود. با درشتی سخن گفتن و توهین کردن و زندانی کردن زنان منافات دارد.
من می گویم همین خانمی که سر تا پا باز می پوشد، اگر با زبان فکری و لین و مرام انسانی صحبت کنیم، مسائل را دقیق می پذیرد. حتی اگر کل آن را هم نپذیرد، بخشی از آن را رعایت می کند. می گوییم شما این روسری را که دارید تا نزدیک پیشانی بیاورید. اینجوری اگر با آنان صحبت کنیم، 90درصد خانم ها نیز آن را می پذیرند، عمل می کنند و به دیگران هم می گویند.
باید با زنان از قرآن و فتوا سخن گفت، شلاق و زندان معنا ندارد
* جریمه هایی که در این قانون گذاشته شده با انتقاداتی همراه است، اما حامیان قانون معتقدند با این جریمه ها مردم به سمت همراهی خواهند رفت، نگاه شما چیست؟
اجرای قانون دو قسمت است؛ یک وقت اجرای قانون به این شکل است که افراد را بگیریم، زندانی و حبس کنیم و شلاق بزنیم، من با آن موافق نیستم. زنان هم نباید جوری باشد که به این جا برسند، باید به تمام معنا به زبان لین، فهم و درک استدلال حرف بزند.
اگر یک زنی با سر برهنه، پاهای لخت بیرون بیاید، جوانان عزبی که از آن مسیر عبور می کنند، چطور فکر می کنند و چه بر سر آنان می آید؟ چقدر حاضر هستند که خودشان را به آب و آتش بزنند تا خواسته شان را انجام بدهند؟ باید خانم های محترم این مسائل را رعایت کنند. این پسران و جوانان عزب هم یک کاری کنیم که ناراحت نشوند و آنان هم دل دارند. اگر با خانم ها با زبان لین سخن بگوییم، مقداری از آنان می پذیرند و دیگر شلاق و زندان معنا ندارد و درست نیست. باید با آنان از قرآن و فتوا سخن گفت.
باید سنگ اندازان را از دایره اجرا کنار بگذاریم
* اصرار حامیان قانون عفاف و حجاب برای اجرای سریعتر قانون چقدر با هدف سنگ اندازی در مسیر دولت آقای پزشکیان است؟
من از قبل هم گفته ام، انتخاباتی که ما در کشور داشته و داریم، فشل است. به جای آنکه افرادی را پیدا کنیم که علم داشته باشند، خوش فکر، خوش زبان، و خوش سابقه باشند، یک عده را داریم که از اول هم با آنان مخالف بوده و هستیم و به درد هیچ کاری هم نمی خورند.
این افراد به دنبال سنگ اندازی هستند و باید از دایره فهم و درک و دایره قانون و اجرا کنار بگذاریم. متاسفانه در این جریان اخیر هم یک عده آمدند و مسئله را دست گرفتند. با انسانی که برای بیان حرف های خود فحش می دهد، تخریب می کند سخت مخالف هستم و باید آنان را بیرون کرد. دولت و مردم باید با آنان مخالفت کنند.
* شما پیش بینی می کنید که دولت به سمت اجرایی کردن قانون عفاف و حجاب برود؟
قانون اگر به این شکلی باشد که گفتم بله باید اجرا شود ولی اگر قانون تند باشد نباید آن را اجرا کند.
-
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۷:۵۹
-
۲۲ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1538930/