پیام ویژه

آخرين مطالب

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها یادداشت

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گزارشی آماری از وضعیت اعتماد اجتماعی به سلبریتی‌ها که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است
لیلا شریف| سلبریتی‌ها چه می‌پوشند؟ چه می‌گویند؟ و چطور فکر می‌کنند؟ این سؤال‌ها تا همین چند سال پیش برای بسیاری از مردم مهم و هواداری از این چهره‌ها به زندگی مردم منگنه شده بود؛ اما کم کم با حضور اینفلوئنسرها (افراد معروف شده به وسیله شبکه‌های اجتماعی) این سلبریتی‌ها بودند که از خاطره افراد کم‌رنگ شدند؛ موضوعی که پایش به پژوهش‌های رسمی هم باز شده است و برخلاف تصور عمومی باید قبول کنیم که دیگر سلبریتی‌ها مانند گذشته نقشی در تصمیم‌گیری مردم ندارند و حتی در یک‌سری موضوعات مانند تبلیغ کالا، اخبار و بحران مورد اعتماد نیستند.
بی‌اعتمادی 24درصد مردم به سلبریتی‌ها
افکارسنجی ملت که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس است، در مردادماه سال 1403این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که 24درصد مردم به سلبریتی‌ها(در این پژوهش منظور شخصیت‌های مشهوری مانند برخی از ورزشکاران، ‌بازیگران، ‌خواننده‌ها، سیاستمداران و...) اصلا اعتماد ندارند.
جامعه آماری پیمایش، افراد 15سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد 1200پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.



62درصد «نه» به تبلیغ سلبریتی‌ها
این تحقیق در کمال تعجب بر تصور عمومی در مورد تأثیر سلبریتی‌ها در انتخاب یک کالا خط قرمز کشید و نشان داد که مردم آنچنان که در فضای مجازی تصور می‌شود به «کیفیت کالای تبلیغ شده» افراد مشهور و سلبریتی اعتماد بالایی ندارند.
در این بخش از پژوهش از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شد که «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، در چه صورت به کیفیت آن کالا اعتماد می‌کنید؟» پاسخ به این سؤال نگاه واقع بینانه‌ای از انتخاب‌های جامعه ترسیم کرده است:

پیام ویژه

بی‌اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحرانی
سیل، زلزله و آتش‌سوزی مواردی هستند که می‌توانند کشور را در موقعیت بحرانی قرار دهند؛ در این مواقع برخی از سلبریتی‌ها وارد میدان شدند تا مسیر بازگشت به شرایط عادی را برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنند. در این میان معدود سلبریتی‌های مشهوری وجود دارند که در گذر زمان به نقطه اطمینان مردم تبدیل شده‌اند، نکته این پژوهش هم آن را تأیید می‌کند.
مصاحبه‌شوندگان این پژوهش در پاسخ به سؤال«در مواقعی که در کشور بحرانی مثل سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد، برخی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری پول از مردم می‌کنند، در چه صورتی به اقدام آن سلبریتی اعتماد می‌کنید؟»
هر چند فاصله میان افرادی که «کلا به اقدام سلبریتی اعتماد نمی‌کنند»، با افرادی که «درصورت مشهور بودن سلبریتی در جامعه» اعتماد می‌کنند، اندک است اما گزینه اول با فاصله 6درصد در رتبه اول ایستاده و باید گفت که میزان اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحران کم است:

پیام ویژه

واکنش جامعه به سلبریتی‌های اخبارگو
افراد مشهور در موضوعات مختلف خود را صاحب‌نظر می‌دانند و گاهی هم افراد به جای آنکه اخبار را از کانال‌ها و رسانه‌های رسمی دنبال کنند، منتظر تحلیل سلبریتی‌ها می‌مانند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش موضوع اعتماد به اخبار منتشر شده از سوی سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و در کمال تعجب مشخص شد که 7/89درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند به اخباری که از سوی سلبریتی‌ها منتشر می‌شود، اعتماد نمی‌کنند.

پیام ویژه

سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند
دریافت مالیات از افراد مشهور شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها مورد پیگیری قرار گرفته است؛ هر چند سازمان امور مالیاتی سازوکاری برای دریافت مالیات از این افراد مشخص کرده اما هنوز هم راه‌های گریز باز هستند.
در این پژوهش نیز مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به سؤال«نظر شما درباره مالیات گرفتن از قراردادهای کاری سلبریتی‌ها چیست؟» با ثبت 7/83درصد، اعلام کردند که سلبریتی‌ها حتما باید مالیات پرداخت کنند و تنها 6/11درصد به این باور داشتند که سلبریتی‌ها باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

پیام ویژه

آمارهای کلی چه می‌گویند؟
نگاهی به کل آمار به‌دست آمده از پاسخ مصاحبه‌شوندگان نشان می‌دهد که در موضوعات مربوط به تبلیغات، بحران و اخبار، اعتماد به سلبریتی‌ها جایگاه مثبتی ندارد.
نگاهی کلی نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از مردم(3/24درصد) اصلا به سلبریتی‌ها اعتماد ندارند و همچنین در موضوعات ذکر شده 6/3درصد به سلبریتی‌های مشهور و 2درصد فقط به سلبریتی محبوب خود اعتماد دارند.
متوسط شاخص اعتماد زنان به سلبریتی‌ها بیشتر از مردان است.
با افزایش سن، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ متوسط شاخص اعتماد برای جوانان، میانسالان و سالمندان به‌ترتیب 7/4، 1/4و 6/3 است.
با افزایش سطح تحصیلات، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. متوسط شاخص اعتماد برای افراد با سطح تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، دانشگاهی به‌ترتیب 5، 25/4و 7/3است.
روستاییان اعتماد بیشتری به سلبریتی‌ها دارند. متوسط شاخص اعتماد برای روستاییان، ساکنان شهرهای تابعه و ساکنان مراکز استان‌ها به‌ترتیب 4/9، 4/4و 3/75 است.
سلبریتی‌های داخل یا خارج از کشور؟
در میان سلبریتی‌های ایرانی که ساکن کشور و خارج از کشور هستند، مردم بیشتر به سمت داخلی‌ها تمایل دارند و این علاقه در آمار به‌دست آمده از سوی مرکز پژوهش‌ها نیز عیان است:

پیام ویژه

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1541097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رفع فیلتر قطره‌ای پلتفرم‌ها؛ فیلترشکن‌ها همچنان روشن‌اند

هشدار نارنجی سازمان هواشناسی؛ تشدید بارش‌ها تا شنبه

پرداخت بیش از 11میلیارد دلار برای واردات کالاهای اساسی و دارو

طلسم یک روستا برای ساخت جاده

قیمت جدید کالاهای اساسی اعلام شد

دستگیری 3 نفر به اتهام افساد فی الارض در آمل

دستگیری سارقان دریچه‌های فاضلاب

دلیل اختلال در واتس اپ مشخص شد

آیفون بدون حاشیه اپل تا سال 2026 آماده نمی‌شود

این هوش مصنوعی زبان گیاهان را می‌فهمد

آیا روسیه جایگاه خود را به عنوان یک ابرقدرت از دست داده است؟

وزارت بهداشت غزه: 10 درصد کل جمعیت این منطقه شهید، زخمی یا مفقود شده‌اند

مردودی 20 درصد خودروهای زیر 4 سال در مراکز معاینه فنی!

وزیر نیرو: وضعیت برق در کشور به لحاظ فنی خوب است

بارش برف و باران در راه تهران

افزایش اندک قیمت نفت در بازار جهانی

مخابرات ایران از ظرفیت مردمی سازی داده در کشور برخوردار است

رئیس سازمان مالیاتی: معافیت مالیاتی 2 برابری اصناف و مشاغل و کارمندان سیاست درستی بود

واکنش سیدمحمد خاتمی به توقف اجرای قانون عفاف و حجاب/ در وضعیت خیلی خطیری قرار داریم

روسیه: باید از تقسیم سوریه به دولت‌های کوچک جلوگیری کرد

توافق خرید حمایتی 10 هزار راس دام سنگین

با One UI 7 ارتباط بین گوشی‌ها و لپ‌تاپ‌های سامسونگ یکپارچه‌تر خواهد شد

بحرانی شدن وضعیت جسمی همسر بشار اسد

دستور وزیر راه به رییس سازمان راهداری برای بررسی سریع درخواست یک شهروند

چه تعداد واحد نیروگاهی از مدار خارج است؟

خروج نیروگاه برق ری از مدار تولید؛ ذخیره گازوئیل تمام شد

شیائومی سرگرم توسعه یک تبلت رده بالا جهت رقابت با آیپدهای اپل است

ادعای مقام اوکراینی درباره سقوط هواپیمای آذربایجانی

واکنش تند حماس به تعرض بن‌ گویر به مسجدالاقصی

چرایی عدم توقف صادرات سیب‌زمینی با وجود افزایش قیمت

تصاویری از اجتماع بزرگ دختران حاج قاسم

احتمالا گلکسی رینگ 2 را در رویداد معرفی گلکسی S25 خواهیم دید

احترام به فرماندهان شهید جبهه مقاومت توسط دانشجویان دانشگاه الفرات الاوسط

قتل هم‌اتاقی به خاطر آب خوردن با پارچ

روایتی از عملیات نجات جان یک کودک در پاوه

کانال شکنی قیمت ها در بازار طلا و دلار؛ سکه ردیف 56 میلیونی را پشت سر گذاشت

ترامپ در پیام کریسمس علیه سه کشور حرف زد

هوش مصنوعی Gemini Live به گوگل کروم می‌آید؟

سرمقاله سازندگی/ تمرکز بر کنترل خسارت

ترکیه به حزب حامی کردها اجازه ملاقات با اوجالان را می‌دهد

جانباز سرافراز 70 درصد «علی روشنی» به هم‌رزمان شهیدش پیوست

آتش‌سوزی جزیی در پالایشگاه آبادان مهار شد

تعطیلی کاروانسرای دیرگچین قم به علت برپایی «کنسرت فرضی»

اما و اگرها از افزایش قیمت تخم‌مرغ

سرمقاله آرمان ملی/ عربستان و بهبود روابط با ایران

امکان ثبت نام تکمیل ظرفیت کنکور 1403 فراهم شد

طلای جهانی به خواب زمستانی رفت

رمزگشایی از دروغ شاخدار استعفای پزشکیان

ضرایب و منابع کنکور 1404 اصلاح شد

سرمقاله آرمان امروز/ فرصت بی‌نظیر دیپلماتیک