پیام ویژه

آخرين مطالب

وعده خودروسازان پوچ بود؛ قیمت خودرو افزایش یافت اما تولید زیاد نشد اقتصادي

وعده خودروسازان پوچ بود؛ قیمت خودرو افزایش یافت اما تولید زیاد نشد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرهیختگان /برخلاف وعده‌های مدیران پس از گرانی خودرو تولید افزایش پیدا نکرده است.
26 آبان‌ماه خبری مبنی بر افزایش 30 درصدی قیمت کارخانه‌ای خودرو‌های سایپا و ایران‌خودرو منتشر شد. روز بعد از آن، دو خودروساز فهرست جدید قیمت‌ محصولات خود را با افزایش 30 تا 35 درصدی منتشر کردند. یکی از استدلال‌های اصلی برای تعدیل قیمت خودروهای تولید داخل، تاخیر 18ماهه در صدور مجوز افزایش قیمت و همچنین مهم‌تر از آن، زیان خالص و زیان انباشته عجیب و غریب خودروسازان بود. بررسی‌ها نشان می‌دهد با صدور مجوز افزایش قیمت، شکاف بین قیمت بازار و کارخانه با در نظر گرفتن قیمت کارخانه در اواسط آبان -تا قبل از افزایش قیمت کارخانه- بسیار کمتر شده و حداکثر بین 10 تا 15 درصد در کل خودروها و زیر 10 درصد در برخی خودروهاست. اما مقایسه قیمت‌های فعلی کارخانه و بازار در دو خودروساز نیز نشان می‌دهد درحال حاضر شکاف قیمت در محصولات گروه سایپا 18 درصد و در محصولات گروه ایران‌خودرو 21 درصد است. گرچه قیمت‌های بازار و شکاف ناشی از آن نمی‌تواند مبنای دقیقی برای ارزیابی سود و زیان خودروسازان باشد، اما به نظر می‌رسید با افزایش قیمت‌ها، تولیدات خودروسازان نیز روند افزایشی به خود بگیرد، موضوعی که مدیرعامل ایران‌خودرو از آن به عنوان جهش تولید خودرو در آذرماه نام برده بود، اما حالا این ادعا با داده‌های گزارش ماهانه خودروسازان تطابق ندارد. پرواضح است تعدیل 30 تا 35 درصدی قیمت‌ها تاثیر قابل توجهی در کاهش زیان خودروسازان و کاهش مشکل تامین نقدینگی آنها خواهد داشت اما به نظر می‌رسد زیان پیشین خودروسازان، حجم بالای تسهیلات بانکی و بدهی انباشته‌شده خودروسازان به قطعه‌سازان عواملی است که حداقل در کوتاه مدت امکان افزایش تولید را از خودروسازان دولتی گرفته است. شاید موضوعات فنی، یعنی حداقل زمان لازم برای طی شدن فرایند آماده‌سازی قطعه و ورود آن به خط تولید خودروسازان نیز از عوامل دیگری باشد که باعث شده هنوز نتوان آثار افزایش تولید در تولید خودرو را مشاهده کرد.
نمای تولید خودروسازان دولتی در 9ماهه
نگاهی به گزارش ماهانه دو خودروساز دولتی نشان می‌دهد مجموع تولید ایران‌خودرو و سایپا در 9ماهه نخست امسال حدود 747 هزار و 12 دستگاه بوده که از این تعداد، 371 هزار و 397 دستگاه مربوط به گروه سایپا (شامل شرکت سایپا + پارس‌خودرو + زامیاد + سایپادیزل) بوده و 375 هزار و 615 دستگاه نیز مربوط به گروه سایپاست. طبق داده‌های گزارش ماهانه دو خودروساز، تولید 747 هزار و 12 دستگاه در 9ماهه امسال درحالی است که این تعداد در 9ماهه سال گذشته 755 هزار 184 دستگاه و در هفت‌ماهه نخست سال 1401 حدود 733 هزار و 692 دستگاه بوده است. براین اساس، تولید امسال دو خودروساز نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 8200 دستگاهی یا 1.1 درصدی داشته است. 
رشد تولید در سایپا، افت در ایران‌خودرو
طبق داده‌های گزارش ماهانه خودروسازان تولید ایران‌خودرو در 9ماهه امسال 375 هزار و 615 دستگاه بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش نزدیک به 21 هزار دستگاهی (5.2 درصد کاهش) داشته است. همچنین تولید امسال این خودروساز نسبت به تولید 9ماهه سال 1401 نیز کاهش 10.2 هزار دستگاهی را نشان می‌دهد. وضعیت تولید در گروه سایپا کمی متفاوت‌تر از گروه ایران‌خودرو است. به گفته این خودروساز در 9ماهه امسال تعداد 371 هزار و 397 دستگاه در شرکت‌های سایپا (شرکت اصلی)، پارس‌خودرو، زامیاد و سایپا دیزل تولید شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد 3.5 درصدی (12 هزار و 563 دستگاه) داشته و از تولید 9ماهه سال 1401 حدود 23.5 هزار دستگاه (6.8 درصد) بیشتر است. 
وعده جهش تولید مدیرعامل ایران‌خودرو توخالی بود؟
انتظار افزایش تولید خودروسازان آن هم یک ماه پس از افزایش نرخ‌های فروش، شاید تصور بسیار خوشبینانه و حتی دور از واقعیت باشد. این موضوع به‌ویژه با مشاهده زیان‌دهی خودروسازان و بدهکاری آن‌ها به نظام بانکی و قطعه‌سازان تردید‌ها درمورد اثر افزایش نرخ‌ها روی افزایش تولید را دوچندان می‌کند. اما 8 آذر 1403 بود که علیمردان عظیمی، مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو در یک نشست خبری از کسب درآمد سه هزار میلیارد تومانی طی 20 روز آینده خبر داد. عظیمی در این رابطه گفت: «ما برآورد کردیم تا 20 روز آینده تقریباً سه هزار میلیارد تومان از محل این افزایش قیمت خودرو‌ها درآمد خواهیم داشت. همچنین با یک بانک برای دریافت دو هزار میلیارد تومان، صحبت کرده‌ایم که به این ترتیب درمجموع پنج هزار میلیارد تومان کسب می‌کنیم.» مدیرعامل ایران‌خودرو ادامه داد: «ما قصد داریم این پنج هزار میلیارد تومان را خارج از چیزی که در تعهداتمان برای تولید عادی بوده، فقط به سمت قطعه‌سازی ببریم و حتی یک ریال آن را وارد مجموعه ایران‌خودرو نکنیم تا بتوانیم طی این یک ماه آینده، جهش تولید را رقم بزنیم.» وعده مدیرعامل گروه خودروسازی ایران‌خودرو درحالی است که آن‌طور که داده‌های ماهانه نشان می‌دهد؛ تولید این گروه از 46 هزار دستگاه در اردیبهشت، 51 هزار دستگاه در خرداد، 45 هزار دستگاه در تیرماه، 50،41،35و 42 هزار دستگاه در ماه‌های مرداد تا آبان، به 38 هزار و 845 دستگاه در آذرماه رسیده که پس از فروردین و مردادماه، کمترین تولید در سال‌های 1403،1402 و 1401 است. طبق این آمار‌ها، تولید 38 هزار و 845 دستگاه در آذرماه درحالی رقم خورده که این تعداد در آذرماه سال گذشته 50 و 60 هزار دستگاه بوده است که به ترتیب 11.3 هزار و 21.2 هزار دستگاه کاهش نشان می‌دهد. 

پیام ویژه


لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1547549/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یوتیوب قابلیت جدیدی برای نمایش ویدیوهای تصادفی را آزمایش می‌کند

جزئیات روشنایی نمایشگر گلکسی S25 اولترا لو رفت

جلیلی اصرار داشت، میرحسین راهی جز توبه ندارد/ ناگفته‌هایی از علل بن‌بست سیاسی تنش‌های سال 88

رژیم صهیونیستی برای گسترش جنگ در نوار غزه آماده می‌شود

بازی Kill Knight در فروشگاه اپیک گیمز برای مدت محدود رایگان شد

واشنگتن پست: ترامپ پشت زلنسکی را خالی می‌کند

محورهای سفر هیئت جهاد اسلامی به قاهره

جلسه 5 نفره

کاسبان آشوب

رفع فیلتر واتس‌اپ و گوگل‌پلی؛ از انفجار پیجرها در لبنان تا حکمرانی فضای مجازی در ایران

سایه سنگین تحولات منطقه بر سفر عراقچی به چین

بایدن درصدد برسمیت شناختن دولت شورشیان سوری

نوسان نرخ ارز در بازار غیررسمی

آب‌رفتن مخالفان دولت

مهاجرانی: اسد قربانی حلقه امنیتی- نظامی اطرافش شد

واکنش مجلس به ایده دولت برای انتقال پایتخت از تهران/ هزینه های انتقال پیش بینی شده است؟

مدارس ابتدایی زنجان و دماوند فردا غیرحضوری شد

ارزش معاملات خرد اوج گرفت؛ آخرین وضعیت بازار سرمایه در روزی که گذشت

نسخه لوکس هواوی میت XT آلتیمیت از جنس طلای 18 عیار و وزن یک کیلوگرمی تولید شد!

روایت شاهدان عینی از لحظه شهادت 5 خبرنگار فلسطین در غزه

سقط جنین عمدی یک سوم موالید در سال!

تحلیل اکوایران از دامنه نوسان بورس و تغییرات هیجانی

پیش بینی قیمت طلا و سکه 9 دی 1403

حتی پیشرفته‌ترین چت‌بات‌های هوش مصنوعی هم دربرابر این حمله ساده شکست می‌خورند

گردان مقاومت جنین: سلاحمان را تحویل نخواهیم داد

تصادف مرگبار در جاده اهواز به امیدیه

پلمب بیش از 2 هزار مشاور املاک غیرمجاز در استان تهران

پلی استیشن می‌خواهد بازی‌های قدیمی خود را احیا کند

اجرای نمایش زنده آزمایش اولین بمب اتمی روسیه در مقابل دوربین ثریا

مهدی یراحی آزاد شد

کاهش قیمت، از بازار مرغ به تخم مرغ رسید

حادثه امنیتی سخت برای نظامیان صهیونیست در نوار غزه

رئیس اطلاعات انتظامی بندرلنگه به شهادت رسید

اظهارات عجیب مدیرعامل دخانیات: مالیات سیگار کم نشود شرمنده خانواده دخانیات می‌شویم

علم الهدی: مهاجران فرصت‌ها و امکاناتی را برای ما فراهم می‌کنند که باید از آن استفاده کنیم

مدیرکل سازمان جهانی بهداشت: از بمباران فرودگاه صنعا به سختی جان سالم به در بردم

ضرب و جرح شدید زندانی دستبند به دست در بهداری

توزیع رایگان واکسن ضد سرطان در روسیه از سال 2025

پیش بینی قیمت دلار 9 دی 1403

میرلوحی، فعال اصلاح‌طلب: تجمع مخالفان رفع فیلترینگ نشان داد که این افراد به هیچ ضابطه‌ای پایبند نیستند و پشتوانه‌ای ندارند

نمی‌شود افراد وابسته به ساختار بتوانند اعتراض کنند ولی دیگران چنین حقی نداشته باشند

سازمان جهانی بهداشت: بیمارستان «کمال عدوان» غزه کاملا خالی شد

لبنان 70 نظامی سوری را به دمشق تحویل داد

یحیی سریع: پهپاد آمریکایی «ام کیو 9» را سرنگون کردیم

یونیسف: سال 2024 بدترین سال برای کودکان جهان بوده است

ریزش سنگ در محور کرج-کندوان بر اثر بارش باران

گزارشات جدید از تأخیر در عرضه «گلکسی S25 اسلیم» خبر می‌دهند

دستگیری سارق و مالخر دوچرخه‌ها در تهران

فاکتورسازی صوری زیر ذره‌بین مالیات

قرعه‌کشی ایران‌خودرو ١١ دی ماه برگزار می‌شود؛ برداشت وجوه بلوکه شده از فردا