پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ باده بی‌کفاف یادداشت

سرمقاله شرق/ باده بی‌کفاف
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / «باده بی‌کفاف» عنوان یادداشت روز در روزنامه شرق به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا است که می‌توانید آن را در ادامه بخوانید:
بازدید چندساعته رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای خلاقانه متخصصان ایرانی و صحبت‌های ایشان و نیز توصیه به مسئولان برای بازدید از نمایشگاه همه خوب و ارزشمند بود و حتما توجه مسئولان به پشتیبانی از مبتکران و استفاده از آنچه پدید آمده را برمی‌انگیزد. هرچند نظام اداری و مالی کشور ما به دلایل متعدد نوعا نمی‌تواند خطرپذیری را بپذیرد و نیز به خاطر سوء‌استفاده‌های متعدد افراد در نظام پولی- بانکی کشور و اعطای تسهیلات مالی اجباری، مبتکران و مخترعان برای توسعه کار، دست‌بسته هستند اما مواردی بوده که با کمک ناچیزی مجموعه‌ای تشکیل و توانی شکل گرفته است و البته نه در حد بزرگ و قابل تعمیم.
معمولا مبتکران و متخصصان در حد توان خود کار خود را عرضه می‌کنند و البته تبدیل آن به مجموعه‌ای که بتواند از یک سو نیازهای کشور را تأمین کند و از سویی به امر صادرات بپردازد، در حد وسع و توان ایشان نیست و به‌جد مسئولان کشور باید با پذیرش ابعاد مختلف کار توان‌های به نمایش گذاشته‌شده را در مقیاس نیاز جامعه گسترش دهند و نه آنکه هر مسئولی بگوید، باید بشود و بعد که نشد، بگوید من که گفتم. وظیفه مسئولان کمک به تبدیل جزء به کل مورد نیاز است و نه فقط گفتن و خواستن.

از سویی برخی نمایش‌های صنعتی فرصتی برای به اشتباه انداختن مسئولان است. در شهریور ماه 1402 یعنی تقریبا یک سال و نیم قبل، وزیر وقت صمت که هم‌اکنون وزیر نیرو است، با ارائه یک دستگاه اتومبیل برقی به رئیس‌جمهور وقت به عنوان ساخت داخل گفت که تا پایان سال 1402 صد هزار دستگاه از این نوع اتومبیل به بازار عرضه می‌شود. در همان موقع نوشتم که اگر هم این کار بشود- که نمی‌شود- به دلایل متعدد خاصیتی در بر ندارد. امروز پس از یک سال و نیم حتی یک دستگاه از آن نمایش به خیابان نیامده و فقط گاه و بیگاه چون نخود در شله‌زرد، تاکسی‌های برقی وارداتی شهرداری را می‌بینیم که نوعا هم برای خالی‌نشدن باتری در کنار خیابان به انتظار ایستاده‌اند. هیچ‌کس هم نمی‌گوید آقای وزیر صمت قبلی و نیروی فعلی، نمایش شما چه برون‌دهی داشت؟ حالا هم معاون اجرائی رئیس‌جمهور می‌گوید تصمیم‌های خوبی درباره برقی‌کردن اتومبیل‌های تهران گرفتیم ولی نمی‌گوید چه تصمیمی. بعید است این تصمیمات متضمن کار شود و اولین دلیل آن‌ هم عدم انتشار تصمیمات است زیرا نوعا ما نقد را بر نمی‌تابیم.
در عین حال با توجه به شرایط کشور در زمینه‌های مختلف نیازهای فنی و تکنولوژیک کشور بسیار بسیار بیشتر از آن چیزی است که در نمایشگاه مذکور به فعل رسیده و به همین دلیل هم می‌بینیم که مسئولان با کشورهای خارجی وارد قراردادهایی می‌شوند که حجم بزرگی از درآمد ارزی کشور را به خود جذب می‌کند مثل قطار برقی سریع‌السیر تهران- مشهد که اصلا اولویت ندارد و قرارداد آن با سروصدا منعقد شد و نیز قطار سریع‌السیر برقی قم- اصفهان که معلوم نشد سرنوشت قراردادش چه شد و نیز دو نیروگاه اتمی با روسیه هر کدام با هزینه پنج میلیارد دلار که هر سه قرارداد سرنوشت نامعلومی پیدا کرده و هر سه غیرضروری و غیراقتصادی است. ما بر دریایی از فاضلاب و پس‌ماند زندگی می‌کنیم و قادر به دفع و تغییر آن نیستیم، ما به ده‌ها و صدها مشکل فوری و ضروری مبتلا هستیم، آن‌گاه یکباره می‌خواهیم زائران حرم رضوی به جای هشت ساعت فقط سه ساعت در راه باشند. آیا این ضرورت و اولویت است؟
می‌خواهم بگویم نیازهای با اولویت فنی و تکنولوژی کشور بسیار وسیع است اما گاه به سراغ آنهایی می‌رویم که هم هزینه بسیار دارد و هم اولویت ندارد. اگر تمام آنهایی که در نمایشگاه دستاوردها شرکت کرده‌اند، به تولید با مقیاس وسیع برسند، در برابر نیازهای کشور که روند تخریب را متوقف کند و ما را به نقطه صفر توسعه یعنی نقطه عطف نزول به صعود برساند، بسیار کوچک است و نباید به این دل‌ خوش کنیم که بلی با این دستاوردها مسائل کشور حل می‌شود و به فلاح می‌رسیم به قول معروف، کجا کفاف می‌دهد این باده‌ها به مستی ما.
آری به تمام قوا باید به صنعتگران، مبتکران و خلاقان کمک کنیم و به توسعه و تکمیل تولیداتشان همت بگماریم (که معمولا نمی‌کنیم) ولی اگر همه اینها هم به فرض اتفاق افتد، تأثیری در روند فعلی تخریب کشور ندارد و باید که موضوع را گسترده، همان‌طور که هست، ببینیم و با درک اولویت‌ها از همه امکانات فنی و علمی موجود جهان برای جلوگیری از رفتن به حضیض استفاده کنیم.
این بار به قول سهراب نباید گفت چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید بلکه باید گفت چشم‌ها را باز کنیم و همه جا و همه پدیده‌های موجود و مؤثر در جامعه را ببینیم، به وسعت ایران و مرزها و به عمق وجود انسان‌ها. ببینیم در طول سال‌های گذشته چه شده، چه کار کرده‌ایم، سرعت کار چه میزان بوده، نیازها چه اندازه بوده، نیازها را با سرعت کارها مقایسه کنیم. این دو در مسابقه هستند. نیازها با سرعت پیش می‌روند اما کارها یا تعطیل یا کند بوده است. پس دونده کارها از دونده نیازها و ضرورت بسیار عقب افتاده است و چیزی نمانده که درمانده شود. حداکثر مثل آن دونده دوی مارتن که به جای دو ساعت، پس از هشت ساعت آن‌ هم خسته و زخمی و متلاشی به مقصد رسید، خواهیم شد و البته گمان آن‌ هم نمی‌رود که به‌هوش باشیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1558652/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بنیانگذار TSMC دلیل عدم همکاری اپل با اینتل برای ساخت تراشه‌های آیفون را فاش کرد

مایکروسافت هوش مصنوعی OpenAI o1 را برای کاربران Copilot رایگان می‌کند

آیت الله جوادی آملی: خودمان را ارزان نفروشیم

جریان‌های اصولگرا دولت را دور زدند؟

یک کارشناس: هزار ساعت مذاکره بهتر از یک ساعت جنگ است

قالیباف: تلاش می‌کنیم کشور را از تک محصولی بودن خارج کنیم

بازی Forza Horizon 5 برای PS5 منتشر می‌شود

جنگ سرد سیلیکونی

ویندوز، اشتراک‌گذاری فایل برای کاربران اندروید را ساده‌تر می‌کند

تغییر نسل در راهبری موتلفه

پازل تندروها برای محاصره پاستور

لحظه ترور محمد ضیف و یارانش

وقتی سارق با صاحب خودرو سرقتی رو در رو می‌شود

پیشنهاد 20 میلیارد دلاری MrBeast برای خرید تیک تاک

افشای اقدام عجیب دولت بایدن در مورد غزه

افشای طرح دیوانه‌وار دولت بایدن علیه پوتین

ظریف؛ بهانه‌ای برای تخریب سه قوه؟

ابو عبیده: هزاران فرمانده جایگزین هر فرمانده خواهند شد

گزارش خبرنگار صداوسیما از جشن پیروزی مردم در غزه و تبادل اسرا

آیا توافق موقت در راه است؟

فرمانده‌ای که در اسارت اسرائیلی‌ها مدرک کارشناسی ارشد گرفت

مسکو: سکوت بایدن درباره ترور پوتین نشانه‌ گناهکار بودن اوست

افزایش 3 برابری بار ورودی سیب‌زمینی به میادین میوه و تره بار تهران

تفاوت عجیب در پرداخت وام‌ها؛ حمایت از مردم یا شرکت‌های خودی؟

فوتبال و اقتضائاتش

سفر 6میلیارد دلاری فیدان به ریاض

ترامپ: خلبان بالگرد عامل حادثه بود

حماس شهادت محمد الضیف را تایید کرد

رئیس‌جمهور پاناما: کانال پاناما متعلق به ما است

دعوت ترامپ از نتانیاهو برای دیدار در کاخ سفید

سرفیس پرو 11 و سرفیس لپ‌تاپ 7 با پردازنده‌های اینتل لونار لیک معرفی شدند

ترامپ سقوط هواپیما را گردن مشکلات استخدام در اداره هوانوردی انداخت

بن‌گویر: آزادی طراح ترور من، نشانۀ شکست است

پاناما: مذاکره بر سر کانال پاناما منتفی است

حماس شهادت «محمد الضیف» را تأیید کرد

دیدار خاصِ اسیر فلسطینی با مادرش پس از 5 سال اسارت

بیانیه دوحه در پی دیدار امیر قطر و جولانی در دمشق

پرچم فلسطین در دستان اسیر اسرائیلی آزاد شده

معاون پزشکیان: تامین امنیت، آموزش و سلامت وظیفه حاکمیت است نه تولید خودرو و برق/ شهریور متوجه شدیم منابع نیروگاه‌ها محدود است

تراژدی ارز دارو و تجهیزات پزشکی

پادشاه و ولی‌عهد سعودی به جولانی تبریک گفتند

هوای تهران برای همه گروه‌ها ناسالم شد

کل دیتابیس دیپ‌سیک لو رفت

ژستی که در قواره «رضا پهلوی» نیست

اسرای آزاد شده فلسطینی وارد غزه شدند

2 کشته و 19 مصدوم در تصادف مینی‌بوس با تریلی در اتوبان غدیر

رشد 31 میلیون مترمکعبی مصرف گاز خانگی در 4 روز اخیر

معاون رئیس‌جمهور: در کشور با مشکل جدی کمبود آب مواجه‌ایم/ مدیریت منابع آب در قوانین به‌درستی مدنظر قرار نمی‌گیرد

بار مالی افزایش قیمت دارو بر سازمان تامین اجتماعی

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه: یارانه پردرآمد‌ها حذف خواهد شد