ایمیلهای عجیب مارک زاکربرگ درباره خرید اینستاگرام در دادگاه فاش شد
خواندنی ها
بزرگنمايي:
پیام ویژه - دیجیاتو / طی هفته گذشته محاکمه ضدانحصاری متا در جریان بوده و ایمیلها و اطلاعات جالب و عجیبی از تاریخچه رقابتها و خریدهای آن افشا شده است. در این دادگاه کمیسیون فدرال تجارت ایالات متحده (FTC) ایمیلهای «مارک زاکربرگ»، مدیرعامل متا، در اوایل دهه 2010 درباره خرید اینستاگرام را افشا کرد.
براساس گزارش تککرانچ، FTC در دادگاه شواهد قانعکنندهای ارائه کرده تا نشان دهد فیسبوک از خطری که اینستاگرام برای کسبوکارش ایجاد میکرد، بسیار آگاه بود. در اسنادی که حاوی ایمیلهای داخلی فیسبوک است، مدیران این شرکت از رشد اینستاگرام نگران بودند و درباره اینکه اگر فیسبوک قصد خرید آن را داشته باشد، چقدر باید برای این اپلیکیشن بپردازند، صحبت کردهاند.
در این اسناد مدیران این شرکت درباره استراتژیهای دیگری برای محدودکردن رشد اینستاگرام، ازجمله کپیکردن عملکرد آن و انتشار اپ جدید، یا خرید اینستاگرام سپس اضافهنکردن ویژگیهای جدید به آن حین کار روی محصولات خود، بحث میکنند.
بازار ![]()
ایمیلهای مارک زاکربرگ درباره خرید اینستاگرام
براساس استدلالهای FTC، استراتژی فیسبوک برای خرید یا دفن رقبا در مکالمات افشاشده مشهود است. این اسناد نشان میدهند فیسبوک آن زمان چگونه به مفهوم رقابت فکر میکرد؛ در واقع همین استراتژیها بود که اکنون متا را به غول شبکههای اجتماعی تبدیل کرده است.
مارک زاکربرگ فوریه 2011 در ایمیلی از رشد سریع اینستاگرام ابراز نگرانی کرده بود:
«به نظر میرسد اینستاگرام بهسرعت درحال رشد است؛ در عرض 4 ماه، تا 2 میلیون کاربر جذب و 30 هزار عکس در روز آپلود کردهاند. این عدد بزرگی است. ما باید این موضوع را از نزدیک دنبال کنیم. همچنین ظاهراً تلاش بزرگ بعدی Dropbox در اشتراکگذاری عکس خواهد بود.»
او سپتامبر 2011 نیز گفته بود: «اگر اینستاگرام همچنان در بازار موبایل به رشد خودش ادامه دهد، یا اگر گوگل آنها را بخرد، در چند سال آینده میتوانند بهراحتی قابلیتهایی به خود اضافه کنند که کپی چیزی است که ما درحالحاضر انجام میدهیم.»
فوریه 2012 نگرانی مدیرعامل متا بیشتر شده بود:
«یکی از روندهای نگرانکننده این است که تعداد زیادی از مردم هر روز از اینستاگرام استفاده میکنند، ازجمله کارمندان فیسبوک. آنها فقط برخی عکسهای خود را در فیسبوک آپلود میکنند.»
مارک زاکربرگ جایی از استراتژی عجیبی نیز صحبت کرده بود: «فکر میکنم کاری که باید انجام بدهیم این است که محصول آنها را از کار نیندازیم اما ویژگیهای بیشتری هم به آن اضافه نکنیم و روی توسعه محصولات خود متمرکز شویم، ازجمله ساختن تمام ویژگیهای دوربین آنها در محصولات خودمان.» او در ایمیل دیگری نیز نوشته بود: «چیزی که واقعاً میخریم زمان است. حتی اگر رقبای جدیدی ظاهر شوند، خرید اینستاگرام، Path ،Foursquare و غیره درحالحاضر به ما یک سال یا بیشتر فرصت میدهد.»
این ایمیلها هرچند به بیش از 10 سال قبل بازمیگردند، نشاندهنده مسیر فکری متا و مدیرانش درباره مقوله رقابت است.
-
يکشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۱:۴۰:۴۴
-
۹ بازديد
-

-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1582821/