پیام ویژه - تجارت نیوز / پس از گذشت چهار روز از حملات اسرائیل به لبنان بازار خودرو ایران تقریباً به شرایط رکودی سابق بازگشته است. اما آیا این رکود ادامهدار است یا ممکن است شرایط روز شنبه دوباره بر بازار حاکم شود.
بازار خودرو طی سالهای اخیر دستخوش نوسانات و التهابهای زیادی بوده و هیچگاه از اخبار و رخدادهای داخلی و خارجی در امان نبوده است. در پی برخورد موشکهای اسرائیل با ساختمانهای بیروت و ترور سیدحسن نصرالله، رهبر حزبالله، در روز جمعه 5 مهر 1403، به رغم رکود چندماهه بازار خودرو، شوکی مقطعی به بازار دلار و در پی آن بازار خودرو وارد شد، شوکی که سایه آن بعد از یک روز کمرنگ شد و پس از گذشت چندروزه و ثبات یافتن ارزش دلار، بازار خودرو را به رکود سابق بازگرداند. اما چشمانداز بازار خودرو چیست؟ آیا این بازار تحت تاثیر التهابات خاورمیانه به کار خود ادامه میدهد یا به وضعیت رکودزده بازمیگردد؟
چشمانداز رکودی بازار خودرو
گرچه در صورت افزایش تنشها در خاورمیانه، امکان نوسانات خودرو طی روزهای آینده دور از انتظار نیست، اما نگاهی به نمود بیرونی اتفاقات چندروزه در بازار خودرو، چشمانداز رکودی از آن ترسیم میکند.
محصولات گروه ایران خودرو که در پی حملات اخیر، در روز شنبه جهشی مابین یک میلیون تا 40 میلیون تومان در بازار پیدا کرده بودند، طی سه روز اخیر به کانال سابق قیمتی بازگشتند.
البته در میان محصولات این گروه خودروسازی، مدلهایی وجود دارد که بنا بر تقاضای مشتریان، با وجود بازگشت قیمت خودرو به رکود سابق، همچنان در حال رشد هستند. در این میان خودرویی که بیشترین رشد چند روز اخیر را از آن خود کرده، دنا پلاس 6 دنده است.
محصولات گروه سایپا نیز یک روز پس از واقعه، رشدی معادل کمتر از یکچهارم محصولات ایرانخودرو پیدا کرده بودند. در این میان انواع وانتها سردمدار موج جهشی بودند. محصولات این گروه خودروسازی هم از رکود پس از واقعه در امان نماندند و امروز به کانال قیمتی پیشین خود بازگشتند. در میان محصولات به رکود نشسته سایپا، وانت پادرا، در گروه سواری، کوئیک اتومات و شاهین اتومات G و در سگمنت کراس اور، چانگان CS55 با رشدی ملایم روبهرو هستند.
محصولات مونتاژی چینی هم در واکنش به نوسانات و تنش خاورمیانه، روی دیگری از خود نشان دادند و بدین ترتیب، در میان محصولات مختلف گروههای خودروسازی چینی، همزمان رشد و رکود را رقم زدند.
عقبگرد محصولات مونتاژی
در بین مونتاژیها، اغلب محصولات گروه مدیران خودرو، رشدی بیش از هشت میلیون را به ثبت رسانده بودند که به کانال سابق خود بازگشتند. در این میان خودروهایی که در پی تنش خاورمیانه، خلاف جهت بازار، نموداری نزولی را در پیش گرفته بودند، با بازگشت بازار به رکود، تمایل خود را به رشد با شیبی ملایم نشان میدهند. ازجمله این خودروها میتوان به تیگو 8 پرومکس و تیگو 7 پرمیوم اشاره کرد.
محصولات کرمان موتور که در پی تنش خاورمیانه بیشترین افزایش قیمت را میان محصولات چینی به ثبت رسانده بودند، به کانال سابق خود و به رکود قبلی بازگشتند. در میان محصولات این گروه خودروسازی، جکEJ7، خودرو برقی معرفیشده از سوی کرمان موتور، جزو معدود خودروهایی بود که از این تنشها در امان ماند و نمودار قیمتی آن، چه پیش از وقوع تنشهای خاورمیانه و چه در زمان نگارش این مقاله، روندی نزولی با شیب زیاد را میپیماید و در این روند نزولی، حتی از قیمت کارخانه این محصول پیشی گرفته و پایینترین قیمت خود را به ثبت رسانده است.
در میان محصولات دیگر شرکتها، لاماری ایما که بیشترین رشد میان این تنشها را ثبت کرده بود نیز امروز روندی نزولی دارد و بیش از نصف رشد چندروزه اخیر آن کاسته شده است.
دولت قیمتها را تثبیت میکند
بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو، به تجارتنیوز گفت: بازار خودرو در ایران، وابسته به مسائل سیاسی داخلی و بیرونی است. چراکه این مسائل بیش از هر اتفاق دیگری، قیمت ارز را تحتالشعاع قرار میدهد و در نتیجه تحلیل رفتار مصرفکننده را دربر دارد. واکنش مصرفکننده نسبت به این شرایط گاه رفتاری هیجانی و گاهی عادی است.
به گفته او همانطور که در واکنش اخیر به تنش خاورمیانه، بازار خودرو رشدی بیش از پنج درصد را تجربه نکرد و طی مقطع کوتاهی نیز به کانال قیمتی قبلی خود بازگشت، پیشبینی میشود بازار پیشرو در همین محدوده قیمتی بماند و دستخوش نوسان شدیدی نشود.
صدرایی در پایان یادآور شد: دولت جدید سعی در ثبات قیمتها دارد و بعید است این مسائل سیاسی، در نهایت رشدی بیش از چهار درصد در پی داشته باشند و منجر به رها شدن فنر قیمتها شوند.