پیام ویژه - صدا و سیما جوابیهای را در واکنش به خبر بعضی رسانهها درباره میزان مخاطب این رسانه، منتشر کرد.
روابط عمومی مرکز تحقیقات صدا و سیما در واکنش به گزارش ایسپا در جوابیهای به برخی رسانهها نوشته است:
«در اردیبهشت ماه سال جاری مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) با همکاری وزارت علوم اقدام به انجام یک نظرسنجی پیرامون *وضعیت فرهنگی و اجتماعی دانشجویان دانشگاه های دولتی* نمود. این نظرسنجی در بین 2250 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف عمدتاً کارشناسی به صورت پیمایشی انجام شده است بخشی از نتایج این نظرسنجی که به تازگی منتشر شده است نشان میدهد دانشجویان بخش عمده ای از اوقات فراغت خود را صرف گشت و گذار در فضای مجازی می کنند همچنین گوش دادن به موسیقی، معاشرت با دوستان، ورزش و ... در رتبههای بعدی فعالیتهای دانشجویان در اوقات فراغت قرار دارد.
این «نظرسنجی نشان می دهد اساسأ تماشای فیلم و سریال جایگاه قابل توجهی در پر کردن اوقات فراغت دانشجویان دانشگاه های دولتی ندارد» و در بعضی موارد حتی گوش دادن به پادکست بیش از تماشای فیلم و سریال اوقات فراغت دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. حال در این نظرسنجی از این اندک دانشجویانی که اعلام کردهاند در اوقات فراغت خود فیلم و سریال تماشا میکنند پرسیده شده که از چه منبعی فیلم و سریال تماشا میکنند؟ و نتایج نشان میدهد پاسخگویان بیشتر از طریق دانلود و تماشا از طریق سایتهای اینترنتی و بعد پلتفرمهای نمایش داخلی و خارجی فیلم و سریال تماشا میکنند و تلویزیون در رتبه چهارم قرار دارد.
انتشار این گزارش بهانهای شد تا برخی از سایتها و کانالها بدون اشاره به کل این نظرسنجی و با تحریف بخشهایی از آن، رسانه ملی را زیر سوال ببرند.
در این راستا ذکر چند نکته ضروری است:
- اساسا الگوی مصرف رسانه ای یک قشر خاص مثلاً دانشجویان، قابل مقایسه با عموم مردم و تعمیم به کل جامعه ایران نیست.
حتی ایسپا بعد از این شیطنت رسانهای توضیح داد که این نظرسنجی در بین 2250 نفر دانشجو انجام شده و نتایج آن قابل تعمیم به کل جامعه نیست. ولی متاسفانه این بیاخلاقی رسانهای ادامه یافت.
- البته این بیتوجهی به واقعیات که نشان دهنده نیت تحریفگران است موضوع تازه ای نیست. در فروردینماه یعنی چند روز قبل از اجرای این نظرسنجی دانشجویی، ایسپا در یک نظرسنجی از عموم مردم (نه یک قشر خاص مثل دانشجویان) " alt="پیام ویژه" width="100%" />
برای مخاطبان فهیم رسانهها مبرهن است که چنین فعالیتهایی نه علمی است و نه اخلاقی. البته کاهش مخاطب تلویزیون در رقابت با فضای مجازی امری جهانی بوده و موضوع جدیدی نیست اما این جنس فعالیتها به بهانه نقد مدیریت رسانه ملی مسبوق به سابقه نیست و بیانگر نیات خاص منتشرکنندگان این تحریفات است. کار رسانهای صداقت و انصاف میخواهد و گرنه نتیجه میشود فریب افکار عمومی.»
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/1523039/جوابیه-صدا-و-سیما-به-برخی-رسانهها-درباره-نظرسنجی-اخیر