پیام ویژه - فرارو / طبق مصوبه دولت توزیع بنزین سوپر باید به صورت مجزا از زیر ساختهای توزیع سوخت یارانهای عرضه شود. با این اوصاف سرمایه گذاری که قصد عرضه بنزین سوپر را دارد باید خود به دنبال احداث جایگاه سوخت هم باشد.
همین چند وقت پیش بود که تصویری از مصوبه هیئت وزیران مبنیبر آزادشدن واردات بنزین سوپر منتشر شد.
براساس این مصوبه، اشخاص حقوقی مجاز هستند بنزین سوپر وارداتی را با قیمت غیریارانهای توزیع کنند. همچنین واردات و توزیع بنزین سوپر از طریق اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای آزاد شد. این مصوبه براساس ماده 9 آییننامه اجرائی تبصره 8 قانون بودجه 1403 بوده است. تا اینجای کار شاید همه چیز خوب باشد.
دولت بعد از سالها تصمیم به کاهش دخالتهای خود در اقتصاد انرژی گرفته است. اما وقتی مصوبه را با دقت مطالعه میکنید با چالشهای بیشتری مواجه میشوید. بر اساس آنچه در مصوبه دولت آمده توزیع بنزین سوپر باید به صورت مجزا از زیر ساختهای توزیع سوخت یارانهای عرضه شود. با این اوصاف سرمایه گذاری که قصد عرضه بنزین سوپر را دارد باید خود به دنبال احداث جایگاه سوخت هم باشد که در بهترین حالت روزی چند صد هزار لیتر بنزین سوپر بفروشد.
این همان نکتهای است که در گفتههای سخنگوی دولت هم به چشم میآید. فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت در حالی از تصویب واردات بنزین سوپر از طرف اشخاص حقوقی دارای مجوز از وزارت نفت با قیمت غیریارانهای خبر داده که گفته عرضه بنزین باید به صورت مجزا از زیرساختهای توزیع سوخت یارانهای با رعایت قوانین انجام شود.
حمید حسینی عضو اتحادیه صادرکنندگان فرآوردههای نفتی پیشتر تقاضای بنزین سوپر را حدود 4 الی 5 میلیون لیتر در روز میداند که احتمال میرود بیشتر آن در تهران و البته محدودههای شمال شهر باشد. حالا فرض بر این بگذارید که اگر قرار باشد سرمایه گذاری یک جایگاه سوخت را در مناطق خوب تهران که قیمت زمین در آنها بیش از یک میلیارد تومان است، احداث کند. چه سرمایه سنگینی برای اجرای این مصوبه نیاز است.
هاشم اورعی کارشناس انرژی در اینباره به بازار میگوید: در نگاه بدبینانه میتوان گفت که از این مصوبه بوی فساد میآید و مافیای بنزین و پمپ بنزینها به سطوح عالی تصمیم گیری نفوذ کرده اند. در نگاه خوش بینانه میتوان ادعا کرد که به اندازه کافی کار کارشناسی روی این مصوبه انجام نشده است.