پیام ویژه - خسارتهای ناشی از حوادثی مانند آتشسوزی، انفجار و مسمومیت که منشا آن برق یا گاز باشد، تحت پوشش قرار میگیرد.
بیمه برق، به عنوان یکی از سیاستهای حمایتی دولت در قبوض برق مشترکان، با هدف جبران خسارات مالی و جانی ناشی از حوادث و بلایای طبیعی طراحی شده است. این بیمه به دو بخش "بیمه خسارت مشترکان" و "بیمه همگانی" تقسیم میشود و مشترکان در صورت بروز حادثه میتوانند پیگیر آن باشند.
بیمه خسارت مشترکان از سال 1390 در قبوض برق لحاظ شده و با استناد به قانون الحاق 2 (ماده 12) در سال 1396، خسارتهای ناشی از حوادثی مانند آتشسوزی، انفجار و مسمومیت که منشا آن برق یا گاز باشد، تحت پوشش قرار میگیرد. مدیرکل امور انرژی و مشتریان توانیر اعلام کرده که در سال 1402 حدود 5700 پرونده مرتبط با این بیمه در سامانه توانیر ثبت شده که تاکنون 100 میلیارد تومان به مشترکان پرداخت شده یا در حال پرداخت است.
این بیمه به واسطه دریافت مبلغ اندکی از مشترکان (200 تومان در سال 1402 و 300 تومان در سال 1403 برای هر واحد مسکونی) توانسته نقش مؤثری در جبران خسارتهای جزئی و کلی ایفا کند. بیمه همگانی نیز که بر اساس قانون ایجاد صندوق بیمه بلایای طبیعی شکل گرفته، وظیفه دارد خسارتهای ناشی از حوادثی همچون سیل و زلزله را جبران کند. آنطور که اعلام شده این بیمه مبلغ 100 میلیون تومان کمک بلاعوض را به مشترکان خانگی آسیبدیده پرداخت میکند.
مهمترین ویژگی این بیمه، تقسیم هزینههای آن بین مشترکان و دولت است. در سال 1403، سهم دولت از درآمد این صندوق 7000 میلیارد تومان و سهم مشترکان 3 هزار میلیارد تومان پیشبینی شده است.
آنطور که اعلام شده در حال حاضر حدود 400 پرونده دارای نقص مدرک وجود دارد که پس از تکمیل شدن نزدیک به 150 میلیارد تومان برآورد اولیه شده است، بر این اساس بیمه دانا از مهرماه شروع به پرداخت کرده و در این میان قریب به 30 میلیارد تومان پروندههایی است که در حال بررسی است و پیشبینی میشود که تا پایان بهمن ماه تمامی پرداختهای سال 1403 به روز شود.
برای دریافت حق بیمه چه باید کرد؟
بر اساس بیمه مشترکان اگر خسارتی بر دارایی مشترکان خانگی یا سایر مصارف تحمیل شود که منشا آن برق باشد، در چارچوب قرارداد بیمه خسارت مشترکان و مفاد قرارداد پرداخت خواهد شد، در ابتدا لازم است مشترک وارد سایت توانیر و بخش بیمه خسارات مشترکین شود و یا از طریق جستجو در موتورهای جستجوگر به راحتی وارد سایت مورد نظر شود و درخواست خود را ثبت کند.
زمانی که مشترکان وارد سایت bimetavanir.org.ir شدند می بایست شناسه قبض خود را وارد و اگر مستنداتی دارند لازم است اطلاعات آن را وارد کنند، علاوه بر این اگر هزینه ای پرداخت کردند فاکتور آن را به درخواست خود اضافه کنند که پس از آن وارد مراحل رسیدگی، بررسی کارشناس، تعیین خسارت، گرفتن شماره شبا و نهایتا پرداخت می شوند.
ممکن است این خسارات در حوزه وسایل خانگی نباشد و آنش سوزی اتفاق افتاده باشد که در این شرایط نیز اگر ارگان هایی ذیصلاح تایید کنند که منشا خسارت برق است متناسب با مستنداتی که واحدهای ذیربط ارائه می دهند امور مالی لازم انجام، مبلغ برآوردی محاسبه می شود و مراحل بعدی ادامه دارد.
چه مدارکی لازم است؟
مدارک عمومی شامل برای این کار تصویر آخرین قبض پرداختی مشترک (مصرف کننده) یا تصویر صورت حساب پیامکی آخرین قبض، تصویر کپی کارت ملی مشترک (مصرف کننده)، تصویر اجارهنامه یا سند مالکیت محل خسارت است.
همچنین برای خسارت وارده به تجهیزات به استثنای مشترکین تجاری نیاز به ارائه مدرک فاکتور فروشگاه یا تعمیرگاه مجاز(با مهر و امضا)، گزارش معتمد محل یا نیروی انتظامی (در صورت وجود) و برای خسارت آتشسوزی نیاز به ارائه تصویر محل حادثه (2عدد)، تصویر گزارش آتشنشانی، تصویر گزارش کلانتری، تصویر پرونده کامل دادگاه (در صورت وجود) است.
در صورت خسارت ناشی از انفجار، تصویر گزارش آتشنشانی یا مقامات ذیصلاح، تصویر گزارش کارشناس خسارت، تصویر لیست موارد آسیبدیده، تصویر فاکتور تعمیرات، تصویر محل حادثه (2 مورد) و برای خسارت هزینه پزشکی تصویر صورت حساب بیمارستان، تصویر مدارک پزشکی و پروندههای بیمارستانی، تصویر گزارش مقامات ذیصلاح لازم است.
برای خسارت نقص عضو تصویر گزارش نیروی انتظامی یا بازرسان قانونی و سازمان آتشنشانی، تصویر کپی شناسنامه و کارت ملی مصدوم، تصویر گزارش اولین مرجع درمانی و پزشک معالج، تصویر صورت حساب و پرونده کامل پزشکی مصدوم در زمان بستری، تصویر گواهی پزشک معالج مبنی بر اتمام درمان، تصویر عکس رادیولوژی پس از حادثه و پس از اتمام دوره درمان (در صورت شکستگی اعضای بدن) لازم است.
برای حادثه منجر به فوت نیز تصویر تمام صفحات شناسنامه و کارت ملی ابطال شده، تصویر کپی برابر اصل معاینه جسد، تصویر کپی برابر اصل گزارش پزشک قانونی، تصویر کپی برابر اصل گواهی فوت، تصویر رای محاکم قضایی، تصویر گواهی انحصار وراثت نیاز است.
همچنین، براساس ضوابط قراردادی، مشترکان تا 15 روز پس از اختلال برق که باعث بروز یکی از موارد مذکور شده باشد، میتوانند مراتب را به اطلاع امور مشترکان شرکتهای توزیع برق در سراسر کشور برسانند و مدارک را به این دفاتر تحویل دهند. بدیهی است بررسی این مدارک در روالی قانونی انجام میشود.