پیام ویژه - حداکثر سن مجاز متقاضیان ورود به دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ثبت نام در آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم، 24 سال تمام (مبنا اوّل مهر ماه هرسال تحصیلی متولدین اول مهر ماه 1370 به بعد) خواهد بود.
بر اساس مصوبه «نظام نامه سنجش و پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش» جلسه 904 شورای عالی انقلاب فرهنگی و در راستای اجرای مصوبه «سیاست ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان» مصوب جلسه 879 شورای عالی انقلاب فرهنگی و به منظور تأمین و تربیت بخشی از نیروی انسانی در مشاغل آموزشی و پرورشی متناسب با مبانی و ارزشهای اسلامی و نیاز دورههای مختلف تحصیلی در دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهیدرجایی در سال ،1404 پذیرش دانشجو در این دانشگاهها از طریق آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم انجام خواهد شد.
لذا متقاضیانی که مایل به ثبت نام در این رشته ها هستند، لازم است همزمان با شروع ثبت نام آزمون سراسری سال 1404 برای ثبت نام اقدام کنند. تاکید می شود با توجه به اینکه فرآیند ثبت نام، برگزاری و پذیرش در این رشتهها منحصراً فقط درنوبت اوّل آزمون سراسری سال 1404 انجام خواهد شد، متقاضیان توجه داشته باشند باید در مهلت مقرر در سامانه ثبت نام آزمون سراسری سال 1404 (نوبت اوّل) در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش ثبت نام کنند.
همچنین آزمون برای همه متقاضیان اعم از متقاضیان نوبت اوّل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم (در روزهای پنجشنبه و جمعه به تاریخ 11 و 12 اردیبهشت ماه 1404) برگزار خواهد شد.
آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم: متقاضیان دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در صورت علاقه مندی می توانند به صورت مجزا در این آزمون ثبت نام و شرکت نمایند.
این آزمون همراه با نوبت اوّل آزمون سراسری سال 1404 ورود به دانشگاهها و در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم، علاوه بر دفترچه هایی که به متقاضیان در هر یک از گروههای آزمایشی تحویل می شود، برگزار خواهد شد. به عبارت دیگر مواد امتحانی هر یک از گروههای آزمایشی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم، شامل مواد امتحانی آزمون سراسری آن گروه به علاوه دو درس «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» است و متقاضیان این آزمون باید به تمامی مواد امتحانی پاسخ دهند. ضرایب دروس این آزمون برای گروههای آزمایشی علوم ریاضی- فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبانهای خارجی (به جز دروس ویژه آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم) همانند ضرایب آزمون سراسری خواهد بود.
* ارزیابی شایستگی معلم:
در این ارزیابی که توسط وزارت آموزش و پرورش در طول سال و یا در بازه زمانی اجرای آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم برگزار می شود، متقاضیان در دو بخش شایستگی های عمومی و تخصصی مورد ارزیابی قرار می گیرند. برای تعدادی از رشته ها که در آزمون سراسری 1404 دارای آزمون عملی هستند مانند علوم ورزشی و تعدادی از رشته های هنر، ارزیابی عملی و مهارتی نیز در ارزیابی شایستگی معلمی توسط وزارت آموزش و پرورش انجام می شود.
* سوابق تحصیلی:
تعریف و ضرایب دروس و نمرهکل بر اساس مصوبه سیاست ها و ضوابط سنجش و پذیرش دانشجو برای ورود به دانشگاه از دوره متوسطه و ماده واحده اصلاح و تکمیل آن (مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی) و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو، لحاظ می شود.
میزان تأثیر نمرات و امتیازات در نتیجه نهایی سنجش و پذیرش دانشجو- معلم در سال 1404 در هریک از گروه های آزمایشی به این صورت است.
میزان تأثیر نمرات برای گزینش نهایی در گروههای علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به این صورت است که آزمون سراسری 15 درصد، آزمون اختصاصی 10 درصد، سوابق تحصیلی 50 درصد و ارزشیابی معلمی نیز 25 درصد تاثیر دارد.
میزان تأثیر نمرات برای گزینش نهایی در گروههای هنر و زبانهای خارجی به این صورت است که آزمون سراسری 25 درصد، آزمون اختصاصی تربیت معلم 10 درصد، سوابق تحصیلی 50 درصد و ارزیابی شایستگی معلمی نیز 25 درصد در نتیجه نهایی پذیرش داوطلبان تاثیر دارد.
بخشی از سهم سوابق تحصیلی متقاضیان گروهه ای آزمایشی هنر و زبانهای خارجی که قابل تأمین نباشد، با نسبت برابر، بین میزان تأثیر نمرات و امتیازات آزمون اختصاصی تربیت معلم و آزمون سراسری توزیع می شود.
گزینش نهایی متقاضیان با معیارهای نمره آزمون سراسری و نمره آزمون اختصاصی تربیت معلم (با کسب حداقل تراز5000 برای هر دو آزمون برای تمامی گروه های آزمون سراسری)، نمره سوابق تحصیلی، نمره ارزیابی شایستگی معلمی (با حداقل کسب 50 درصد نمره ارزیابی شایستگی معلمی) انجام می پذیرد
منابع، طرح و مواد امتحانی آزمون اختصاصی تربیت معلم به شرح ذیل اطلاع رسانی می شود.
مدت زمان پاسخگویی به سؤالات این دفترچه از 40 تا 60 دقیقه تعیین می شود.
ماده امتحانی «هوش و استعداد معلمی» با ضریب 3 اعمال می شود. جنبه های شناختی و تحلیلی این استعداد، با هدف سنجش توانایی های ذهنی داوطلبان همانند قدرت درک، تحلیل، استدلال و استنتاج آنها در آزمون مبنای طرح سؤال قرار می گیرد.
سؤالاتی از جنس درک مفهوم متن، استدلال بر پایه گزاه های منطقی، طبقه بندی و تحلیل متغیرها، انجام مقایسه های کمّی و حل مسائل عددی، نمونه هایی از سؤالات این عنوان امتحانی هستند.
بنابراین با توجه به اینکه هدف از سؤالات مربوط به این عنوان، سنجش توانایی ذهنی و طبیعی است نه سنجش دانش اکتسابی داوطلبان، این عنوان فاقد منبع است.
ماده امتحانی «تعلیم و تربیت اسلامی» با ضریب 2 اعمال می شود.
از آنجائیکه سوابق تحصیلی دانش آموزان سال جاری در تیرماه سال 1404 آماده خواهد شد، ملاک معرفی چندبرابر ظرفیت برای مرحله ارزیابی شایستگی معلمی در سال 1404 منحصراً نمره کل آزمون سراسری و آزمون اختصاصی تربیت معلم خواهد بود.
اعلام نتیجه نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال 1404 قبل از انتخاب رشته متقاضیان آزمون سراسری خواهد بود و به قبولین نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم، کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته در آزمون سراسری داده نخواهد شد و امکان انتخاب رشته در آزمون سراسری (کنکور) را ندارند.
چنانچه این افراد تمایل به انتخاب رشته در آزمون سراسری دارند، بعد از اعلام نتایج نهایی آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم در سال ،1404 مهلت چند روزه به قبولین داده می شود تا این متقاضیان در مهلت مقرر تعیین شده و قبل از صدور کارنامه ملاک عمل برای انتخاب رشته آزمون سراسری، درخواست انصراف خود را از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یا دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، به سازمان سنجش اعلام کنند تا اجازه انتخاب رشته در آزمون سراسری به این افراد داده شود.
در صورت عدم قبولی متقاضی در پذیرش دانشجو - معلم در هر سال، نتایج ارزیابی وی در مرحله ارزیابی شایستگی معلمی، به غیر از ارزیابی گزینش، تا پایان زمان اعلام نتایج آزمون سال 1405 معتبر است و با ابراز تمایل و رضایت رسمی متقاضی، نتایج مزبور برای آزمون سال 1405 وی به شرط قرار گرفتن درمیان سه برابر ظرفیت معرفی شدگان ملاک عمل بوده و از تکرار ارزیابی شایستگی معلمی معاف خواهد بود.
همه سهمیه های اعمالی در آزمون سراسری ورود به دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی نسبت به آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم، معتبر و حاکم خواهد بود.
استان بومی، بر اساس استان های محل تحصیل سه سال آخر دوره متوسطه متقاضی تعیین می شود.
شهر بومی متقاضی در داخل استان بومی است و آخرین سال تحصیل در هر شهری از استان بومی باشد، آن شهر به عنوان شهر بومی وی لحاظ می شود.
محل اخذ مدرک تحصیلی هر سه سال آخر دوره متوسطه در داخل کشور است.
اگر استان محل تحصیل سه سال آخر یکی باشد، این استان، استان بومی است.
اگر استان محل تحصیل دو سال از سه سال آخر یکی باشد، استان محل تحصیل این دو سال، استان بومی است.
اگر استان محل تحصیل هر سه سال آخر؛ متفاوت باشد، استان آخرین سال تحصیل، استان بومی است. محل اخذ مدرک تحصیلی حداقل یک سال از سه سال آخر دوره متوسطه در خارج از کشور است. اگر یک سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و دو سال در خارج از کشور باشد، استان داخل کشور به عنوان استان بومی لحاظ می شود.
اگر دو سال از سه سال آخر تحصیل داخل کشور و یک سال در خارج از کشور باشد، آخرین استان داخل کشور به عنوان استان بومی لحاظ می شود.
اگر هر سه سال آخر تحصیل دوره متوسطه خارج از کشور باشد، استان و شهر تهران به عنوان استان و شهر بومی لحاظ می شود. تعریف استان و شهر بومی در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو – معلم با تعریف استان و شهر بومی در آزمون سراسری متفاوت است.
*سن ورود متقاضیان معلمی
حداکثر سن مجاز متقاضیان ورود به دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی و ثبت نام در آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم، 24 سال تمام (مبنا اوّل مهر ماه هرسال تحصیلی متولدین اول مهر ماه 1370 به بعد) خواهد بود.
دانشجو ـ معلمان در طول دوران تحصیل علاوه برگذراندن دروس برنامه درسی مصوب، باید مطابق محتوای معماری طراحی کلان برنامه درسی تربیت معلم، تعدادی دروس تعلیم و تربیت و پودمان های فرهنگی- تربیتی را براساس نظامنامه جامع فرهنگی تربیتی دانشجو ـمعلمان و با توجه به ساحت های شش گانه مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بگذرانند.
به استناد ماده 4 سیاستها و ضوابط کیفیت بخشی (مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی) دانشجو معلمان ورودی سال 1402 و پس از آن، ملزم به کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی » با شرکت و قبولی در «آزمون جامع» هستند. شرط هرگونه به کارگیری در حرفه معلمی داشتن گواهینامه صلاحیت معلمی است و عدم کسب «گواهینامه صلاحیت معلمی» در رشته تحصیلی در دانشگاههای وابسته به وزارت آموزش و پرورش به منزله عدم فراغت از تحصیل دانشجو است.
دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهیدرجایی و همچنین دانشجویان دارای تعهد خدمت به دستگاههای اجرایی و بورسیه، مجاز به ثبت نام در آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم نیستند.
بنا بر اعلام وزارت آموزش و پرورش، علاوه بر حداقل کارایی لازم مندرج در انتهای این دفترچه راهنما برای رشته های تحصیلی آزمون سراسری، برخورداری از سلامت کامل تن و روان و شرایط مناسب جسمانی برای حسن انجام وظیفه معلمی به استناد بند (ز) ماده (42) قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین نامه اجرایی ماده مزبورو با توجه به رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری با تأیید پزشک معتمد واجد شرایط آموزش و پرورش با ملاک ها و معیارهای ذیل الزامی است:
توانایی و مهارت گفتاری (توانایی رعایت مخارج تمام حروف و ادای کلمات و عبارات، بهطور کامل و صحیح و نداشتن لکنت زبان به هر میزان
*قدرت بینایی:
الف- قدرت بینایی قدرت دید هر چشم حداقل پنج دهم یا هر دو چشم بدون عینک و لنز، (حداقل ده بیستم) و نداشتن کوررنگی و انحراف چشم
ب- هر نوع نقص میدان بینایی در یک یا هردو چشم
ج- دوربینی غیرقابل درمان و نیستاگموس شدید هردو چشم
د- ضایعات وسیع، شدید و غیرقابل درمان در هردو قرنیه
هـ- کوررنگی (برای رشته های آموزش ابتدایی و رشته های گروه هنر و رشته هایی که شناخت رنگ و طیف نوری در آنها ضروری است، ممنوع بوده و در بقیه رشته ها بلامانع است)؛ و- نابینایی در یک چشم
*قدرت شنوایی:
توانایی شنیدن صداها و اصوات معمولی، نداشتن نقص شنوایی، (کمشنوایی داوطلب نباید بیش از 30 دسیبل باشد).
*قد و وزن:
با توجه به مقتضیات هر استان و متناسب با وظایف شغل معلمی به تشخیص اداره کل آموزش و پرورش استان مربوط، طبق ضوابط و مقررات که در مرحله مصاحبه تخصصی و انجام معاینات پزشکی، مورد سنجش قرارمیگیرد. حداقل قد لازم برای داوطلبان رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی، مطابق ضوابط مربوط به داوطلبان ورود به رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی است.
تغییر شکل مادرزادی یا اکتسابی اندامها و نداشتن کراهت منظر در اثر سوختگی، سوانح یا دیگر عوامل در صورت یا قسمت های ظاهری و نمایان بدن.
نداشتن نقص عضو مشهود و موثر در انجام وظایف حرفه ای معلمی بر اساس تشخیص پزشک معتمد واجدشرایط.
عدم ابتلا به بیماری های مزمن و صعبالعلاج از قبیل دیابت- سیروز کبدی- آسم- نارسایی کلیه- بیماری های قلبی- اسکروز آن پلاک- پارکینسون و بیماریهای خونی نظیر لوسمی- کم خونی شدید مقاوم به درمان، تالاسمی ماژور و هر نوع بیماری شناخته شده موثر درانجام وظایف معلمی به تشخیص پزشک معتمد واجد شرایط.
*سایر موارد:
بیماری هایی که بر اساس تشخیص پزشک متعمد آموزش و پرورش مانع انجام وظایف حرفه ای باشد.
احراز سلامت روانی براساس نظر روان شناس متخصص و متعمد آموزش وپرورش دارای نظام روانشناسی ازسازمان نظام روانشناسی و مشاوره جمهوری اسلامی ایران).
انتخاب رشته های تحصیلی دانشگاه های فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در سال ،1404 نیمه دوم اردیبهشت ماه سال 1404 به صورت مجزا از آزمون سراسری و در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش صورت می پذیرد.
شرط مجاز بودن برای انتخاب کدرشته محل های دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، کسب حداقل تراز 5000 در آزمون سراسری (نوبت اوّل) و کسب حداقل تراز 5000 آزمون اختصاصی تربیت معلم سال 1404 است.
متقاضیان مرد (برادران) آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو ـ معلم و منعی از نظر نظام وظیفه عمومی نداشته باشند.
متقاضیان اتباع خارجی، مجاز به شرکت در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو - معلم نیستند.
متقاضیان آزمون اختصاصی دانشجو ـ معلم، نمی توانند متقاضی استفاده از سهمیه بهیاری در گروه آزمایشی تجربی شوند.
شرایط و ضوابط کامل پذیرش دانشجوی متعهد خدمت به وزارت آموزش و پرورش به انضمام ظرفیت پذیرش، در دفترچه راهنمای انتخاب رشته پذیرش دانشجو - معلم به صورت جداگانه در نیمه دوم اردیبهشت ماه 1404 منتشر و به اطلاع متقاضیان ذی ربط رسانده خواهد شد.
http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/1543748/صفر-تا-صد-آزمون-ورود-به-دو-دانشگاه-فرهنگیان-و-تربیت-دبیر-شهید-رجایی