پیام ویژه
فروش اینستاگرامی در 2 سال گذشته 3 برابر شده است
دوشنبه 15 بهمن 1403 - 18:45:58
پیام ویژه - دیجیاتو / برآوردها نشان می‌دهد که حجم بازار خرده‌فروشی در اینستاگرام در سال 1403 به بیش از 75 هزار میلیارد تومان رسیده است.
براساس گزارش فروشگاه‌ساز پادرو، فروشگاه‌های اینستاگرامی فعال در این پلتفرم موفق شده‌اند در شرایط فیلترینگ، حجم فروش خود را تا سه‌برابر افزایش دهند. به‌رغم محدودیت‌های اعمال‌شده بر شبکه‌های اجتماعی از پاییز 1401، اینستاگرام همچنان، به‌عنوان پرمخاطب‌ترین پلتفرم، برای کسب‌وکارهای ایرانی درحال‌گسترش است.
به گزارش روابط‌عمومی پادرو، بررسی داده‌های مرتبط با فروشگاه‌های اینستاگرامی که از طریق این پلتفرم محصولات خود را می‌فروشند، حاکی از آن است که حجم بازار این فروشگاه‌ها با رشد 200 درصدی مواجه شده. برآوردها نشان می‌دهد سال 1403 حجم بازار خرده‌فروشی در اینستاگرام به بیش از 75 هزار میلیارد تومان رسیده است اما تحلیل‌های منطقه‌ای حاکی از آن است که درصورت نبود فیلترینگ، این رقم می‌توانست به بیش از 90 هزار میلیارد تومان برسد.


«پشوتن پورپزشک»، مدیرعامل پادرو، با اشاره به پتانسیل بالای بازار ایران در مقایسه با کشورهایی مانند ترکیه، گفت: «بازار خرده‌فروشی ایران باتوجه‌به شباهت‌های جمعیتی، فرهنگی و ضریب نفوذ اینترنت، مشابهت‌های بسیاری با بازار ترکیه دارد. با نگاهی به روند رشد بازار تجارت اجتماعی در ترکیه طی 5 سال اخیر، می‌توان نتیجه گرفت اگر موانعی مانند فیلترینگ و کیفیت پایین اینترنت در ایران وجود نداشت، سهم خرده‌فروشی آنلاین ایران حداقل دوبرابر رقم فعلی می‌بود و فرصت‌های توسعه در این بخش نیز از رشد بیش از 100 درصدی برخوردار می‌شد.»
پورپزشک در ادامه به روند بازیابی بازار پس از فیلترینگ گسترده سال 1401 اشاره کرد و افزود: «بررسی میزان فروش 300 فروشگاه برتر پادرو نشان می‌دهد که اگرچه تعداد سفارش‌ها پس از فیلترینگ آبان 1401 به پایین‌ترین سطح خود رسید، طی 2 سال گذشته روندی صعودی داشته و دی‌ 1403 به بیش از سه‌برابر فروش آبان 1401 رسیده است.» وی همچنین خاطرنشان کرد: «با‌توجه‌به کاهش 60 درصدی سفارش‌های فروشندگان اینستاگرامی در آبان 1402 نسبت به تیر همان سال، درصورت نبود فیلترینگ، بازار فروشندگان اینستاگرامی می‌توانست تا سال 1404 به ارزشی بیش از 120 هزار میلیارد تومان دست یابد.»


در شش ماه گذشته، وعده‌های متعددی برای رفع فیلتر شبکه‌های اجتماعی داده شده است، اما تاکنون اینستاگرام به‌عنوان پرکاربردترین پلتفرم برای کسب‌وکارهای ایرانی، رفع فیلتر نشده است.
پورپزشک در این باره توضیح می‌دهد: «پس از اعمال قوانین جدید برای دسترس‌پذیری درگاه‌های بانکی و الزام به ایران‌اکسس‌شدن آن‌ها، نرخ تراکنش‌های ناموفق فروشندگان پادرو به 67 درصد رسید. این بدان معناست که 67 درصد از مشتریانی که قصد خرید از فروشندگان را داشتند، نتوانستند فرآیند خرید خود را از طریق درگاه پرداخت آنلاین پادرو تکمیل کنند.»
او افزود: «این مشکل تنها محدود به پادرو نبوده و بسیاری از پلتفرم‌های اینترنتی دیگر نیز با این چالش مواجه شده‌اند. علاوه بر این، کاربران برای تکمیل فرآیند خرید در اینستاگرام، با مشکلات قطع و وصل شدن فیلترشکن‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کنند. شرکت‌های مختلف نیز در تلاش هستند تا با ارائه راهکارهای متنوع، تأثیرات این مشکلات را به حداقل برسانند.»
پورپزشک همچنین به تأثیر تورم و مشکلات اقتصادی بر رفتار خرید کاربران اشاره کرد و گفت: «فیلترینگ و محدودیت‌های دسترسی فقط بخشی از مشکلات پیش‌روی کسب‌وکارهای آنلاین هستند. تورم و شرایط سخت اقتصادی نیز بر رفتار خرید کاربران تأثیر گذاشته است. به‌طور مثال، متوسط تعداد کالاهای هر سبد خرید از 3 عدد به کمتر از 2 عدد کاهش یافته است. این کاهش ناشی از افزایش قیمت‌ها و کاهش قدرت خرید کاربران است.»

http://www.Yazd-Online.ir/fa/News/1560074/فروش-اینستاگرامی-در-2-سال-گذشته-3-برابر-شده-است
بستن   چاپ