پیام ویژه

آخرين مطالب

سرمقاله شرق/ معیشت در گرو توسعه‌، توسعه اسیر تخیل يادداشت

سرمقاله شرق/ معیشت در گرو توسعه‌، توسعه اسیر تخیل
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - شرق / سرمقاله شرق با عنوان معیشت در گرو توسعه‌، توسعه اسیر تخیل به قلم سیدمصطفی هاشمی‌طبا را در ادامه بخوانید.
ریاست جمهور محترم با گروه‌های مختلف کشور ملاقات‌هایی می‌کند و با آنان به گفت‌وگو می‌نشیند و حسب معمول در پایان نظرات خود را بیان و به جمع‌بندی می‌پردازد.

ریاست جمهور محترم با گروه‌های مختلف کشور ملاقات‌هایی می‌کند و با آنان به گفت‌وگو می‌نشیند و حسب معمول در پایان نظرات خود را بیان و به جمع‌بندی می‌پردازد.
ریاست جمهور محترم در ادامه ملاقات‌های خود با مجمع کارآفرینان جلسه‌ای برگزار کردند و پس از استماع سخنان حاضران به اظهارنظر و جمع‌بندی پرداختند و نهایتا در برابر مسائل مطرح‌شده از سوی کارآفرینان که چکیده آن توجه به توسعه کشور بود، چنین جمع‌بندی کردند که به هر قیمت معیشت مردم را حتی قبل از توسعه مدنظر قرار می‌دهند. البته توجه به معیشت مردم امر نیکویی است و در 40 سال گذشته هم از سوی امام (ره) و مقام معظم رهبری بر این امر تأکید شده و هم همه رئیس‌جمهورها و ازجمله نخست‌وزیر دفاع مقدس (که براساس عدالت برخی مؤلفه‌های معیشت را کوپنی کردند)، موضوع معیشت مردم را در دستور کار خود قرار داده‌اند و این سخن ریاست‌جمهور محترم تکرار همان سخنان است و نیز معلوم می‌کند که در گذشته تأمین معیشت مردم ممکن نشده و ایشان این امر را در اولویت کارهای خود قرار داده‌اند. می‌توان این سؤال را مطرح کرد که چرا چهل‌و‌چند سال توجه به معیشت مردم نتوانسته ثمری داشته باشد و حال ریاست ‌جمهور محترم چگونه می‌خواهد جبران مافات سال‌های از‌دست‌رفته را کند و شاه‌بیت تصمیمات ایشان در این زمینه چه خواهد بود؟ سیاست‌ها و خط‌مشی‌های ایشان با گذشته چه تفاوتی خواهد داشت که جبران مافات کند و معیشت مردم را بهبود بخشد؟ ببینیم وقتی از معیشت صحبت می‌کنیم، چه امر یا اموری را مدنظر قرار می‌دهیم. طبق اصول، معیشت بهتر به زبان فارسی یعنی زندگی بهتر؛ هر‌چند برخی افراد هنگامی که صحبت از معیشت می‌شود، معمولا خوراک روزانه افراد را به نظر می‌آورند. بیان رئیس‌جمهور محترم فاقد نکات محدودکننده معیشت به خوراک روزانه است، بنابراین نمی‌توان محدوده کلام ایشان را معلوم دانست. به هر حال معیشت بهتر به معنی زندگی بهتر، صرف‌نظر از فاکتورهای اجتماعی و روانی شامل خوراک روزانه اعم از آب، غذا، دارو و مسکن بدون لحاظ‌کردن هوای سالم، آموزش، حمل‌ونقل و تفریح خواهد بود. می‌خواهیم به‌تدریج آنچه را که در ‌سال‌های گذشته حل نشده، از ظرفیت معیشت کم کنیم، زیرا ثابت شده که حل‌شدنی نیستند. در درجه نخست به مسکن می‌پردازیم که حداقل 50 درصد درآمد افراد اجاره‌نشین را می‌بلعد؛ آن‌هم نوعا مسکن‌هایی که فاقد مشخصات استاندارد است. از سویی موضوع درمان به‌ویژه برای بیماری‌های مزمن و زمینه‌ای خاص به نحوی است که جز رنج‌بردن بیماران چاره‌ای بر آن متصور نیست. نه بیمه‌ها آنها را تقبل می‌کنند و نه امکانات بیمارستانی جواب‌گو است. مهاجرت پزشکان و پرستاران هم مزید بر علت است، پس موضوع درمان را هم از محدوده معیشت مردم خارج می‌کنیم و به غذا و آب بسنده می‌کنیم. به قول روشنفکران مسئله معیشت را می‌خواهیم به صورت مینی‌مالیستی یا در حد کف موضوع و نه میانه یا سقف آن در نظر بگیریم. وضع موجود را در نظر بگیریم که حدود 30 میلیارد دلار ارز نفتی برای واردات کشاورزی که به تغذیه مردم مربوط می‌شود، هزینه می‌کنیم و البته می‌گویند این واردات از نوع تراریخته است که کشت آن در ایران ممنوع ولی واردات آن آزاد است. این اقلام برای تأمین روغن، برنج، مرغ و تخم‌مرغ، گوشت قرمز و لبنیات مصرف می‌شود و بدون این واردات قفسه‌های فروشگاه‌های کشور خالی از اقلام یادشده می‌شود. حال این معیشت چگونه بهبود می‌یابد؟
هم واردات با ارز نفتی را باید اضافه کنیم و هم سیستم توزیع را بهبود ببخشیم و هم قیمت‌ها را کاهش دهیم یا سوبسید بیشتری بپردازیم تا معیشت مردم بهتر شود و بتوانند دوهزارو 100 تا دوهزارو 200 کیلوکالری در روز را به صورت متنوع یعنی گوشت قرمز، گوشت سفید، نان، لبنیات (میوه را جزء معیشت حساب نمی‌کنیم) و به زبان علم تغذیه پروتئین و چربی و کربوهیدرات را برای خود تأمین کنند. اینکه گفته‌اند به هر قیمت معیشت مردم را بهبود می‌بخشند و معیشت هم صرفا غذا باشد، به شرط هزینه بیش از 30 میلیارد دلار نفتی است؛ آن‌هم با تحریم‌هایی که خرید و حمل‌ونقل و انتقال پول را به نحو غیرمتعارف انجام دهیم و تازه معلوم نیست چگونه آسیب‌پذیران و محرومان از آن متمتع می‌شوند. پس اینکه می‌گویند به هر قیمت یعنی اینکه ارز نفتی بیشتری برای خرید از خارج بدهیم و از خزانه به ودیعه گذاشته‌شده خداوندی به بدترین نحو استفاده کنیم، البته به شرطها و شروطها. در 40 سال گذشته این روش وجود داشته و ادامه دارد و سال به سال به نیاز ارزی برای این واردات افزوده می‌شود. می‌بینیم که «به هر قیمت» به معنی «ارز بیشتر نفتی» است. حال نوبت توضیح رئیس‌جمهور محترم است که «به هر قیمت» را معنی کنند و بگویند کدام کشور در دنیا –دنیای حاضر و دنیای قبل‌ها- از این طریق یعنی صرف ثروت، معیشت مردم را بهبود بخشیده‌اند؛ آن‌هم فقط برای نان و گوشت! اگر به مبانی دینی قائلیم، فرمایش پیامبر را که توصیه به یادگیری کار کردند‌ هم به یاد بیاوریم. این فرمایش یعنی توسعه.
اگر کشوری معیشت مردم را بهبود بخشیده، تنها از راه توسعه بوده و نه از طریق «ثروت‌خوری». بهبود معیشت مردم از طریق توسعه است. اگر توسعه (به معنی بهبود) کشاورزی نداشته باشیم، همین کشاورزی هم خشک می‌شود و نیاز به واردات بیشتر است. اگر توسعه نداشته باشیم، رودخانه‌ها همچنان آلوده و زمین‌های ما پرنشست و زباله‌دان می‌شود. اگر توسعه نداشته باشیم، آب‌های ما با فاضلاب مخلوط می‌شود (همچنان که شده) و شما از دادن آب سالم به مردم که بخشی از معیشت است، درمانده می‌شوید. اگر توسعه نباشد، روز‌به‌روز مصرف انرژی شما بیشتر و جامعه بیشتر فقیر می‌شود.
جناب آقای رئیس‌جمهور! توسعه را در بند خیالات خود محبوس نکنید و به دنبال شعارهای پوپولیستی نروید. به ایرانی فکر کنید که باید 90 میلیون جمعیت آن زندگی بهتر داشته باشند و ثروت آنها با اندیشه‌های خام به هدر نرود. به ایرانی بیندیشید که به قول قرآن «صمد» باشد و نه بادکنکی که متورم است و به سوزنی فرو‌می‌افتد. موانع فعالیت بخش خصوصی را نمی‌توانید رفع کنید، مگر آنکه به توسعه بیندیشید؛ توسعه پایدار و منطبق با آفرینش خداوندی.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1525801/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سردترین شهر کشور اعلام شد

هشدار کاهش رشد و برخورد به هسته سخت تورم

سی‌ان‌ان: ارتش اسرائیل از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند

افزایش شمار شهدای غزه به 42 هزار و 847 نفر

بازیگران و هنرمندان مشهور به استفاده از آثار خود برای آموزش هوش مصنوعی اعتراض کردند

مدیرعامل انویدیا: اروپا در سرمایه‌گذاری‌های هوش مصنوعی از آمریکا و چین عقب افتاد

ترامپ 2 درصد از هریس پیش افتاد

محمود عباس: بریکس، تحریم اسرائیل را پیگیری کند؛ درخواست عضویت فلسطین

حجم انتقال گاز از پارس جنوبی افزایش می‌یابد

پذیرش دانش‌آموزان مدال‌آور رشته‌های ورزشی در دانشگاه فرهنگیان

معاون وزیر نیرو: رایزنی برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها ادامه دارد

یکی از حاضران در تجمع مخالفان برداشتن فیلترینگ: به خاطر کارم مجبورم در این تجمعات باشم

سرمقاله همشهری/ شکست غرب در تقابل تمدنی پساطوفان‌الاقصی

صحنه‌هایی از عملیات حزب‌الله برای سرنگونی پهپاد هرمس 450 رژیم صهیونیستی

اردوغان: حمله شرورانه ما را در مبارزه با تروریسم مصمم کرد

بولتون: ترامپ خطرناک است اما فاشیست نیست

ارتش اسرائیل:حزب‌الله طی 2 دقیقه 50 موشک به الجلیل شلیک کرد

انهدام باند مخوف سرقت

زمان دقیق اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

فروش ایکس‌باکس سری ایکس در آمریکا از سری اس عبور کرد

کارشناس ارز: صادرکنندگان غیرنفتی ارز خود را در بازار آزاد می‌فروشند

شی: کشورهای درحال توسعه باید برای تحقق امنیت و رفاه مشترک هم‌صدا شوند

اعلام آمار باور نکردنی کمبود کلاس درس در تهران

تاریخ سه جزیره ایرانی از کجا شروع شد؟

گردونه بچرخون، سفر به جزایر قناری برنده شو

مایکروسافت و OpenAI با رسانه‌ها برای استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی قرارداد بستند

سرمقاله رسالت/ رمزگشایی از جاودانگی شهدای مقاومت

لحظاتی از آماده‌سازی پیکر مطهر مجاهد شهید، سیدهاشم صفی‌الدین برای خاکسپاری

تأکید مکرون و میقاتی بر برقراری آتش‌بس فوری در لبنان

ماجرای قطع درختان در مرکز شهر تهران چیست؟

توضیحات سازمان هواپیمایی کشوری درباره مقررات حمل آلات موسیقی در کابین هواپیما

سخنان پوتین در بریکس پلاس؛‌ از ضرورت جلوگیری از گسترش درگیری خاورمیانه تا توسعه کریدور

رویترز: انتظاری چندانی از نتایج نشست پاریس در مورد لبنان وجود ندارد

وجود یک میلیون اثر تاریخی در کشور

توقف فروش TSMC به یک مشتری از ترس نقض تحریم‌ها

درخواست حماس از روسیه برای آغاز مذاکرات درباره تشکیل دولت وحدت

دیدار وزیران نیرو ایران و پاکستان در چین

این قاب عجیب، گوشی آیفون را به کتاب‌خوان الکترونیکی تبدیل می‌کند

سرمقاله روزنامه جوان/ شکست تمدنی غرب در غزه و لبنان

کنگره ملی 9 هزار و 800 شهید استان کرمانشاه برگزار شد

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان والامقام «حاجیان»

ارزانی بنزین و 10 واقعیت مهم‌تر و جدی‌تر دربارۀ آن

ارثیه پدری زندگی عاشقانه زوج جوان را به تباهی کشاند

دستگیری 2 عضو شورای شهر در گنبدکاووس

رژیم صهیونیستی: 160 نقطه در لبنان را طی یک روز بمباران کردیم

رشد دلار در کانال 68 هزار تومان؛ طلای 18عیار 4 میلیون و 600 هزار تومان شد

لوکاشنکو: هر دو نامزد انتخابات آمریکا احمق هستند

افزایش سه برابری رشد مصرف برق

حمله موشکی حزب‌الله به صنایع نظامی اسرائیل در حیفا

دفترچه ثبت نام آزمون دکتری اصلاح شد