پیام ویژه

آخرين مطالب

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها یادداشت

پایان اعتماد به سلبریتی‌ها
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - همشهری /متن پیش رو در همشهری منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
گزارشی آماری از وضعیت اعتماد اجتماعی به سلبریتی‌ها که از سوی مرکز پژوهش‌های مجلس منتشر شده است
لیلا شریف| سلبریتی‌ها چه می‌پوشند؟ چه می‌گویند؟ و چطور فکر می‌کنند؟ این سؤال‌ها تا همین چند سال پیش برای بسیاری از مردم مهم و هواداری از این چهره‌ها به زندگی مردم منگنه شده بود؛ اما کم کم با حضور اینفلوئنسرها (افراد معروف شده به وسیله شبکه‌های اجتماعی) این سلبریتی‌ها بودند که از خاطره افراد کم‌رنگ شدند؛ موضوعی که پایش به پژوهش‌های رسمی هم باز شده است و برخلاف تصور عمومی باید قبول کنیم که دیگر سلبریتی‌ها مانند گذشته نقشی در تصمیم‌گیری مردم ندارند و حتی در یک‌سری موضوعات مانند تبلیغ کالا، اخبار و بحران مورد اعتماد نیستند.
بی‌اعتمادی 24درصد مردم به سلبریتی‌ها
افکارسنجی ملت که یکی از زیرمجموعه‌های مرکز پژوهش‌های مجلس است، در مردادماه سال 1403این موضوع را مورد بررسی قرار داد و مشخص شد که 24درصد مردم به سلبریتی‌ها(در این پژوهش منظور شخصیت‌های مشهوری مانند برخی از ورزشکاران، ‌بازیگران، ‌خواننده‌ها، سیاستمداران و...) اصلا اعتماد ندارند.
جامعه آماری پیمایش، افراد 15سال و بیشتر در کل کشور بوده‌اند. در این پیمایش تعداد 1200پرسشنامه به روش تلفنی از این جامعه آماری گردآوری شده است. هدف از اجرای این پیمایش، سنجش دیدگاه مردم درباره فرهنگ سلبریتی و هواداری در جامعه ایران است.



62درصد «نه» به تبلیغ سلبریتی‌ها
این تحقیق در کمال تعجب بر تصور عمومی در مورد تأثیر سلبریتی‌ها در انتخاب یک کالا خط قرمز کشید و نشان داد که مردم آنچنان که در فضای مجازی تصور می‌شود به «کیفیت کالای تبلیغ شده» افراد مشهور و سلبریتی اعتماد بالایی ندارند.
در این بخش از پژوهش از مصاحبه‌شوندگان پرسیده شد که «اگر یک سلبریتی کالایی را تبلیغ کند، در چه صورت به کیفیت آن کالا اعتماد می‌کنید؟» پاسخ به این سؤال نگاه واقع بینانه‌ای از انتخاب‌های جامعه ترسیم کرده است:

پیام ویژه

بی‌اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحرانی
سیل، زلزله و آتش‌سوزی مواردی هستند که می‌توانند کشور را در موقعیت بحرانی قرار دهند؛ در این مواقع برخی از سلبریتی‌ها وارد میدان شدند تا مسیر بازگشت به شرایط عادی را برای مردم آسیب‌دیده فراهم کنند. در این میان معدود سلبریتی‌های مشهوری وجود دارند که در گذر زمان به نقطه اطمینان مردم تبدیل شده‌اند، نکته این پژوهش هم آن را تأیید می‌کند.
مصاحبه‌شوندگان این پژوهش در پاسخ به سؤال«در مواقعی که در کشور بحرانی مثل سیل یا زلزله اتفاق می‌افتد، برخی از سلبریتی‌ها اقدام به جمع‌آوری پول از مردم می‌کنند، در چه صورتی به اقدام آن سلبریتی اعتماد می‌کنید؟»
هر چند فاصله میان افرادی که «کلا به اقدام سلبریتی اعتماد نمی‌کنند»، با افرادی که «درصورت مشهور بودن سلبریتی در جامعه» اعتماد می‌کنند، اندک است اما گزینه اول با فاصله 6درصد در رتبه اول ایستاده و باید گفت که میزان اعتماد به سلبریتی‌ها در مواقع بحران کم است:

پیام ویژه

واکنش جامعه به سلبریتی‌های اخبارگو
افراد مشهور در موضوعات مختلف خود را صاحب‌نظر می‌دانند و گاهی هم افراد به جای آنکه اخبار را از کانال‌ها و رسانه‌های رسمی دنبال کنند، منتظر تحلیل سلبریتی‌ها می‌مانند.
مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش موضوع اعتماد به اخبار منتشر شده از سوی سلبریتی‌ها را مورد بررسی قرار داد و در کمال تعجب مشخص شد که 7/89درصد از پاسخ‌دهندگان اعلام کرده‌اند به اخباری که از سوی سلبریتی‌ها منتشر می‌شود، اعتماد نمی‌کنند.

پیام ویژه

سلبریتی‌ها باید مالیات بدهند
دریافت مالیات از افراد مشهور شبکه‌های اجتماعی موضوعی است که در سال‌های اخیر بارها مورد پیگیری قرار گرفته است؛ هر چند سازمان امور مالیاتی سازوکاری برای دریافت مالیات از این افراد مشخص کرده اما هنوز هم راه‌های گریز باز هستند.
در این پژوهش نیز مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به سؤال«نظر شما درباره مالیات گرفتن از قراردادهای کاری سلبریتی‌ها چیست؟» با ثبت 7/83درصد، اعلام کردند که سلبریتی‌ها حتما باید مالیات پرداخت کنند و تنها 6/11درصد به این باور داشتند که سلبریتی‌ها باید از پرداخت مالیات معاف شوند.

پیام ویژه

آمارهای کلی چه می‌گویند؟
نگاهی به کل آمار به‌دست آمده از پاسخ مصاحبه‌شوندگان نشان می‌دهد که در موضوعات مربوط به تبلیغات، بحران و اخبار، اعتماد به سلبریتی‌ها جایگاه مثبتی ندارد.
نگاهی کلی نشان می‌دهد که حدود یک چهارم از مردم(3/24درصد) اصلا به سلبریتی‌ها اعتماد ندارند و همچنین در موضوعات ذکر شده 6/3درصد به سلبریتی‌های مشهور و 2درصد فقط به سلبریتی محبوب خود اعتماد دارند.
متوسط شاخص اعتماد زنان به سلبریتی‌ها بیشتر از مردان است.
با افزایش سن، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند؛ متوسط شاخص اعتماد برای جوانان، میانسالان و سالمندان به‌ترتیب 7/4، 1/4و 6/3 است.
با افزایش سطح تحصیلات، اعتماد به سلبریتی‌ها کاهش پیدا می‌کند. متوسط شاخص اعتماد برای افراد با سطح تحصیلی زیردیپلم، دیپلم، دانشگاهی به‌ترتیب 5، 25/4و 7/3است.
روستاییان اعتماد بیشتری به سلبریتی‌ها دارند. متوسط شاخص اعتماد برای روستاییان، ساکنان شهرهای تابعه و ساکنان مراکز استان‌ها به‌ترتیب 4/9، 4/4و 3/75 است.
سلبریتی‌های داخل یا خارج از کشور؟
در میان سلبریتی‌های ایرانی که ساکن کشور و خارج از کشور هستند، مردم بیشتر به سمت داخلی‌ها تمایل دارند و این علاقه در آمار به‌دست آمده از سوی مرکز پژوهش‌ها نیز عیان است:

پیام ویژه

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1541097/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

هدفون وان پلاس بادز ایس 2 با درایور 12.4 میلی‌متری و پشتیبانی از ANC معرفی شد

این ویژگی جدید ایرپاد، در iOS 18.4 اثرگذار خواهد بود

پوتین: روسیه به دنبال پایان دادن به جنگ اوکراین است

بلواسکای قابلیتی جدید و کاربردی دریافت کرد

متقاضیان وام ازدواج بخوانند

چرا اینستاگرام و تلگرام همچنان فیلتر هستند؟

ادعای دسترسی به اطلاعات کاربران به عنوان شرط رفع فیلترینگ برای نظام هزینه ایجاد می‌کند

قمار ژئوپلیتیکی خونین کیم

کرملین: فرضیه‌سازی در خصوص سقوط هواپیمای آذربایجانی پیش از تحقیقات اشتباه است

شمار شهدای حملات روز پنجشنبه رژیم صهیونیستی به نوار غزه به 44 نفر رسید

اتهام‌پراکنی اتحادیه عرب علیه مواضع ایران پیرامون سوریه

ابر هوش مصنوعی در راه است؛ هر سال، انقلابی به وسعت یک دهه!

قیمت انواع خودرو؛ رانا در بازار غرق شد

اندروید سوئیچ حالا می‌تواند تصاویر متوالی ثبت‌شده با آیفون را هم منتقل کند

ادعای الاخبار: توافق دولت و گروه‌های مقاومت عراق برای توقف حملات به اسرائیل

پزشکیان: آموزش در مدارس دولتی ارتقا خواهد یافت

وحشت اسرائیل از سوریه جدید

مانور دکترین

پوتین به سوال درباره پایان احتمالی درگیری اوکراین در سال 2025 پاسخ داد

گزارش صداوسیما از فراز و فرود طرح کالابرگ الکترونیکی

فاصله 15 ساله چین با غول‌های تراشه‌سازی غربی؛ تحریم‌ها چه نقشی در این عقب‌ماندگی دارند؟

سلطان سیاست در سایه

وال استریت ژورنال: شورشیان کنترل سوریه را به دست گرفته‌اند؛ چه خواهد شد؟

ترامپ؛ پشت‌پرده تصرف کانادا و پاناما چیست؟

کشف 3 هزار قبضه اسلحه قبل از ورود به ایران

ردپای داروهای غیرمجاز در بازار سیاه آنلاین!

واپسماندگی دلیل ندارد، علت دارد

پیش بینی اندیشکده بروکینز؛ چال جدی چین با ترامپ

پوتین برای میانجی‌گری ترامپ در جنگ اوکراین شرط گذاشت

رویترز: هواپیمای جمهوری آذربایجان توسط سامانه‌های دفاع هوایی روسیه سرنگون شد

شاخ‌وشانه قطر برای اروپا؛ ارسال گاز متوقف می‌شود؟

توقف تولید سیمان در تهران و خراسان؛ کوره‌ 22 کارخانه سیمانی خاموش شد

گاردین: سیتی چطور تبدیل به بدترین تیم دنیا شد؟

حضور رئیس WHO در فرودگاه صنعا هنگام حمله صهیونیست‌ها

توصیه پلیس به مردم برای انجام معاملات ملکی

حساب صرافی‌های رمز ارزی دوباره مسدود شد

ممنوعیت سرعت غیرمجاز تحت هر شرایطی

برای مذاکرۀ بی‌ایده ذوق مرگ نشوید

کانال 14 اسرائیل: حمله امروز، آغاز یک کارزار جدید علیه حوثی‌ها است

حماس به حملات امروز رژیم اشغالگر به یمن واکنش نشان داد

یک منبع امنیتی در دولت جدید سوریه؛ افسران حکومت اسد 4 روز مهلت دارند تا خود و سلاح‌هایشان را تسلیم کنند

کالبد شکافی گام اول حذف فیلترینگ

آرزوهای مشکوک سعید جلیلی به روایت حقیقت پور

ایران و عربستان کلید صلح منطقه

لوکاشنکو: بلاروس آماده میزبانی از موشک‌های اورشنیک است

کارشناس اندیشکده بروکینگز پیش‌بینی خود از برنامه چین در خاورمیانه طی چهار سال آینده را شرح داد

پزشکیان: در مدرسه سازی خودم کارگری خواهم کرد

اعلام قیمت یک دست کله‌پاچه؛ رییس اتحادیه طباخان: کسانی که دنبال غذای لاکچری هستند کله‌پاچه می‌خورند

کریسمس خونین غزه

متهم: از زن صیغه‌ای خسته شدم، او را کشتم