پیام ویژه

آخرين مطالب

پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد فرهنگی و اجتماعی

پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم / رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ از پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم خبر داد و گفت: پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد.
تصادفات جاده‌ای یکی از چالش‌های جدی در مدیریت حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک در کشور به شمار می‌آید. نقش پلیس راهور در کاهش این حوادث و ارتقای فرهنگ رانندگی بسیار حیاتی است. در سال‌های اخیر، اجرای قوانین سختگیرانه‌تر و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز توانسته تا حدی از شدت و تعداد تصادفات بکاهد، اما همچنان بسیاری از محورهای پرخطر، تخلفات حادثه‌ساز و عوامل انسانی و فنی به عنوان عوامل اصلی بروز این حوادث مطرح هستند.
در این مصاحبه، سرهنگ ابراهیم ارزانی؛ رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ، از رویکردها و اقدامات پلیس راه برای کنترل تخلفات، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها می‌گوید.
وی با ارائه جزئیاتی از وضعیت محورهای پرحادثه منتهی به تهران، تخلفات شایع و راهکارهای مهندسی، به ضرورت همکاری همه‌جانبه برای کاهش حوادث ترافیکی تأکید می‌کند. این گفت‌وگو همچنین به موضوعاتی نظیر بازدارندگی جرائم، ایمنی خودروها و نقش فرهنگ ترافیک پرداخته است که می‌توانید در ادامه آن را مطالعه کنید:
سرهنگ ارزانی، لطفاً بفرمایید که پلیس راهور چه اقداماتی برای کاهش تصادفات انجام داده است؟
از نظر پلیس راهور، 20 تخلف وجود دارد که حادثه‌ساز تلقی می‌شوند. این تخلفات نسبت به سایر تخلفات، عیار حادثه‌ساز بودن بیشتری دارند. علاوه بر اینکه راننده با انجام این تخلفات جان خود را به خطر می‌اندازد، برای دیگر کاربران ترافیک نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند.
قانون‌گذار برای این نوع تخلفات جرائم بیشتری در نظر گرفته است و علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز لحاظ شده که به معنای تنبیه بیشتر برای فرد متخلف است. به عنوان مثال، اگر راننده‌ای در کنار تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ و مخاطره‌آمیز کند، مأمور راهور می‌تواند تا 72 ساعت خودروی او را توقیف کند.
با توجه به افزایش تخلفات، آیا گشت‌های پلیس در محورهای منتهی به تهران وجود دارد؟
در محورهای منتهی به تهران، ما هیچ کمینی از سوی پلیس نداریم. در عوض، سکوهای پلیس را تهیه کرده‌ایم. اما گشت‌های نامحسوس داریم که در کمین متخلفان هستند. این گشت‌ها هم در محورهای شمالی و هم در محورهای جنوبی مستقر شده‌اند و تخلفات رانندگان را رصد می‌کنند.
گشت‌های نامحسوس فقط به تخلفات سرعت مربوط نمی‌شود و هرتخلفی را رصد می‌کنند به عنوان مثال، شاید نبستن کمربند ایمنی یک تخلف حادثه‌ساز نباشد، اما اگر در یک تصادف فردی کمربند خود را بسته باشد، احتمال نجات جان او افزایش می‌یابد.
کدام محور بیشترین تصادفات را در سال جاری داشته است؟
امسال محور تهران-قم بیشترین تصادفات فوتی و جرحی را داشته است. یکی از دلایل تصادفات بالا در این آزادراه این است که اگر راننده یک لحظه به جلو توجه نکند، به خاطر فضای موجود می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، اما به دلیل حجم بالای تردد، راننده فرصتی برای این کار ندارد.
همچنین، برخی دسترسی‌های اشتباه به آزادراه ایجاد کرده‌ایم، به طوری که برخی رستوران‌های بین‌راهی دسترسی غیرمناسبی دارند و همین عامل می‌تواند باعث ایجاد ترافیک و یا حتی در برخی مواقع تصادفات شوند.
جالب است بدانید که سطح سرویس آزادراه تهران-قم در روزهای عادی حدود 70 هزار تردد بوده، اما در روزهای پیک به 170 هزار تردد می‌رسد. سرعت مجاز در این آزادراه 120 کیلومتر است و ما پیشنهاد داده‌ایم که از فرودگاه تا ورودی شهید کاظمی، این سرعت به 110 کیلومتر کاهش یابد تا شاید بتوانیم آمار تصادفات را در 30 کیلومتری تهران کاهش دهیم.
آیا جرائم وضع شده از سوی پلیس راهور، بازدارنده بوده‌اند؟
جرایم نسبت به گذشته بهتر شده‌اند، اما هنوز جای کار دارد تا به طور کامل بازدارنده باشند. این جرائم در سبد خانوار اثری ندارند، زیرا فرد می‌تواند با رعایت قوانین، از بروز مشکل جلوگیری کند. از زمانی که جرائم افزایش پیدا کرده، این جرائم به نوعی بازدارنده شده‌اند، اما نیاز است که این بازدارندگی بیشتر شود.
به نقش ایمنی خودروها و ایمنی راه در کاهش تصادفات اشاره کردید. آیا می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟
در مقوله تصادفات، عامل انسان، راه و همچنین وسایل نقلیه نقش مهمی دارند، اما باید بدانیم که نقش عامل انسانی از همه این‌ها مهم‌تر است. ما انتظار تصمیم خلاقانه از راه و وسیله نقلیه نداریم، اما از انسان انتظار داریم که رفتارهای درست را انتخاب کند. به همین دلیل است که باید فرهنگ ترافیک را افزایش دهیم.
البته ایمنی راه و خودروهای ایمن نیز نقش اساسی دارند. خوشبختانه عدد فوتی‌های پلیس راه تهران پایین است، زیرا شدت تصادفات در محورهای منتهی به تهران پایین‌تر است. علیرغم اینکه تردد در این محورهای منتهی به تهران 13 برابر سایر استان‌هاست، به خاطر رعایت اصول مهندسی ترافیک، شدت تصادف‌ها را پایین آورده‌ایم.
چند نقطه حادثه خیز در محورهای منتهی به پایتخت داریم؟
ما 14 نقطه حادثه‌خیز شناسایی کرده‌ایم که 9 نقطه آن رفع خطر شده و ایمن‌سازی شده است. همچنین 67 نقطه پرتصادف را احصا کرده و علامت‌گذاری کرده‌ایم تا علت حوادث را کشف و آنها را رفع کنیم.
به عنوان مثال، در خاورشهر یک نقطه بود که تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد و بعد از آزمایش‌های مختلف، متوجه شدیم که نبود نور مناسب دلیل وقوع این تصادفات بوده و با نصب یک دکل نوری، نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1547884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سهم بازار ویندوز 11 دوباره کاهش یافت

روایتی از اوضاع و احوال بازار سکه و طلا

تشدید رقابت به نفع مردم؛ آیفون‌های اپل در چین تخفیف خوردند

ماجرای تماس سردار سلیمانی با گلشیفته فراهانی/ ویدئو

جلیلی، ترور سردار سلیمانی را گردن دولت روحانی انداخت

حماس بیانیه داد

قیمت انواع میوه؛ یک کیلو موز چند؟

مدل «مرد آهنی» پوکو X7 پرو در راه است!

با آپدیت جدید بازی Call of Duty، در نقش سربازهای صورتی‌پوش اسکویید گیم قرار بگیرید!

شیوه جدید کلاهبرداری؛ فروش ماکت به عنوان گوشی آیفون

هیأت مذاکره‌کننده رژیم صهیونیستی راهی قطر شد

به یاد شهدای حادثه تروریستی کرمان

بازگشت ایران به بازار افغانستان

موج جدید کلاهبرداری‌ ارز دیجیتال با الهام از سریال اسکویید گیم!

مدارس این شهرها فردا تعطیل شدند

پیش بینی قیمت دلار 15 دی 1403

هنر و سخت‌افزار در یک قاب؛ کیس گیمینگ چوبی که باید ببینید

نقش گروه مرموز مرتبط با سیا در سرنگونی حکومت سوریه

نتانیاهو به هیئت مذاکره کننده اسرائیلی در دوحه اختیارات کافی داد

عاقبت تلخ ورود به خط ویژه؛ موتورسوار جان باخت

در بازار خودرو زمستان است

صحبت های عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه شریف از عدم رغبت زنان برای ورود به بازار کار

هواوی انجوی 70X معرفی شد؛ گوشی جدید با اتصال ماهواره‌ای و باتری قدرتمند

یکی از بهبودهای آپدیت جدید One UI 7 مخصوص گلکسی S24 است

تحلیل اکوایران پشت پرده انصراف ایران از اکسپو ژاپن

پیش بینی قیمت طلا و سکه 15 دی 1403

بازی Bright Memory: Infinite Mobile و تاریخ عرضه آن رونمایی شد

تصاویری از گسیل عناصر مسلح جولانی به مرز لبنان

آمریکا به دنبال ارائه کمک‌های امنیتی بیشتر به اوکراین

فیلسوف جنجالی: چه رخدادی را در سوریه متوجه نشدیم؟

حماس: مذاکرات غیرمستقیم با اسرائیل را از سر می‌گیریم

آتش‌سوزی در اسکله صیادی بندر کنگ

ایجاد فضای امن و شفاف برای سرمایه‌گذاران در اولویت وزارت نفت

فروش گلکسی S24 سرانجام از گلکسی S23 عبور کرد

انتقاد سیاستمدار فرانسوی از ماکرون بابت هدر دادن پول برای آموزش تیپ اوکراینی فراری

ارزش یورو به پایین‌ترین سطح خود در دو سال اخیر سقوط کرد

یوتیوبر معروف، هواوی میت XT را شکننده‌ترین گوشی 2024 می‌داند

آمریکا تحریمی جدید علیه چین اعمال کرد

2024، سال طلایی برای میلیاردرهای جهان

تولید تراشه های سفارشی توسط انویدیا؛ جذب مهندسان تایوانی!

تنش مرزی سوریه با لبنان؛ دیدار وزیران اروپایی با جولانی

ضربه بزرگ مقاومت؛ انهدام 4 تانک مرکاوا در شمال غزه

نشست شورای امنیت با محوریت غزه

کشیدن بارِ اضافی از سه راهی برق، خانه‌ای را به آتش کشید

پرچمدار چینی، قدرتمندترین گوشی دنیا از نگاه بنچمارک معروف انتوتو شد

کیبورد ارگونومیک جدید مایکروسافت، گران‌قیمت و هیجان‌انگیز است

احتمال افزایش 30 درصدی حقوق کارگران برای سال 1404

تصادف زنجیره‌‌ای در قزاقستان هنگام کولاک برف

تاکید مردم یمن بر ادامه حمایت از غزه و مقاومت

پیش بینی بورس شنبه 15دی 1403