پیام ویژه

آخرين مطالب

داستان متفاوت دو معاون یادداشت

داستان متفاوت دو معاون
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - هم میهن /متن پیش رو در هم میهن منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
محمدجواد روح| دیروز دومین معاون رئیس‌جمهور نیز با گذشت حدود هشت‌ماه از عمر دولت چهاردهم برکنار شد. برکناری اول، مربوط به محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس‌جمهور بود و برکناری دوم، به نام شهرام دبیری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور، رقم خورد.
اما میان این دو معاون رئیس‌جمهور و آنچه از سر گذراندند، فاصله‌ای است در حد فرش و عرش. تفاوت رفتار و پایگاه و کنش ظریف‌ و دبیری‌ چنان است که آنها را می‌توان نمادها و نمایندگان دو نحله و گرایش متمایز و متعارض درون دولت چهاردهم تصویر و تفسیر کرد و از «ظریف‌ها» و «دبیری‌ها» سخن گفت.
اینکه رئیس‌جمهور و فراتر از آن کلیت نظام، در ادامه به سمت تقویت و تثبیت کدام گرایش حرکت کنند؛ آینده این دولت را رقم خواهد زد و به‌تبع، شکاف میان ساختار سیاسی (حاکمیت) و نیروهای اجتماعی (ملت) را متاثر خواهد کرد.
شکافی که با تقویت دبیری‌ها، گویی تا قطب جنوب گسترش خواهد یافت. امیدها منجمد می‌شود و کلیت کشور را به ورطه‌ آتش خواهد انداخت. اما وجوه تمایز و تفاوت این دو معاون محذوف و این دو نحله دولتمردان کدام است؟ برخی از آنها را می‌توان چنین برشمرد:
1- بارزترین تمایز ظریف‌ها و دبیری‌ها آن است که نحله نخست برای دولت سرمایه‌اندوزند و نحله دوم، سرمایه‌سوز. درحالی‌که چهره‌ای چون ظریف با سخنرانی‌ها و رویکردها و ایده‌‌پردازی‌ها و رایزنی‌های خود برای دولت روحانی سرمایه اندوخت و حتی در دوره کوتاه مسئولیت در دولت پزشکیان و پیش از آن در ایام انتخابات تا شورای راهبری تشکیل کابینه بر اعتبار و وزانت دولت افزود؛ اما دبیری نه‌فقط کارکردی سرمایه‌اندوز برای دولت نداشت که آن را به دمی بسوخت. ازآن‌سو، حذف ظریف سرمایه دولت را به‌شدت کاست و حامیان آن را به تردید جدی انداخت؛ اما حذف و برکناری دبیری، با اقبال عمومی همراه شد و سرمایه دولت را افزود.
2- ظریف‌ها بر پایگاه دولت می‌افزایند؛ چون خود نیز سرمایه‌ای هستند. دبیری‌ها البته ممکن است از بُعد اقتصادی سرمایه‌دار باشند و چند میلیارد تومان برای سفری هزینه کنند؛ اما از بُعد اجتماعی، سرمایه‌ای ندارند که حتی اگر بخواهند، به دولت بیافزایند. بی‌مایه فطیرند و مصداق آن سخن شاعر که فرمود:
ذات نایافته از هستی‌بخش/ کی تواند که شود هستی‌بخش
3- برکناری دو معاون برکنارشده رئیس‌جمهور تحت‌تاثیر دو سفر رخ داد. آتش حملات چندماهه مخالفان به ظریف که داشت فروکش می‌کرد، با سفر او به داووس و گفت‌وگویش با فرید زکریا و کنایه‌اش به سعید جلیلی، تبدیل به موجی خروشان شد که بالاخره معاون راهبردی پزشکیان را برانداخت. سفر ظریف اما خروجی جدی در جهت گفتمان‌سازی و اصلاح تصویر ایران در شرایط بحرانی سیاست خارجی داشت و حتی از بُعد رسانه‌ای، با اقبال گسترده و رکوردزنی بازدیدکنندگان یک خروجی داووس در فضای مجازی همراه بود. مقصد سفر دبیری اما قطب جنوب بود و خروجی آن، نمایش تجمل و شکاف باورنکردنی میان نگاه دولتمردان و وضعیت مردمان. پیامی تلخ و تند و کمرشکن که گرچه تصویر این سفر هم با اقبال بازدیدکنندگان فضای مجازی همراه شد؛ اما این اقبال، فقط میوه تلخی چون تنفر از دولت به بار آورد.
4- از منظر نسبت دو معاون با رئیس‌جمهور نیز، ظریف‌ها و دبیری‌ها از دو جنس متفاوت‌اند. ظریف چه در دوران انتخابات و چه مقطع حضور در دولت، نماد و نماینده جریانی سیاسی-فکری بود که پیوستن و همراهی آن با پزشکیان، بر مبنای «شراکت» و «اشتراک» بود. شراکت در دولت بر مبنای اشتراک در سیاست. حال آنکه پیوستن دبیری‌ها به پزشکیان، بر مبنای «رفاقت» بود که چون ربطی به سیاست و گفتمان و راهبرد نداشت، حتی رفاقت قدیمی را هم خراب کرد. اغلب اعضای «حلقه دانشگاه تبریز» و وابستگان اقتصادی و قومیتی آن در دولت، نه‌فقط اشتراک سیاسی با راه و رای برگزیده انتخابات اخیر ندارند؛ بلکه با ندانم‌کاری (در نگاه خوش‌بینانه) و یا طرح و برنامه‌ریزی (در نگاه بدبینانه)، از پشت به دولت خنجر می‌زنند و خواسته یا ناخواسته پرده رفاقت پزشکیان را می‌درند.
5- ظریف‌ها از منظر توان و ظرفیت کارشناسی نیز قابل‌قیاس با دبیری‌ها نیستند. منظور از تخصص طبعاً در اینجا، ورود و فهم از عالم سیاست و نیز داشتن دانش و تجربه در حوزه مسئولیت است. ظریف یک دیپلمات سطح جهانی است که سال‌ها با شاخص‌ترین نظریه‌پردازان و استراتژیست‌های حوزه سیاست و روابط بین‌الملل همکاری و گفت‌وگو داشته است و تجربه فعالیت در پیچیده‌ترین پرونده‌های بین‌المللی پس از انقلاب را داشته است. بر همین اساس بود که او در دولت روحانی به وزارت امورخارجه رفت و پرونده مذاکرات هسته‌ای را در دست گرفت و در دولت پزشکیان نیز، معاونت راهبردی رئیس‌جمهور را عهده‌دار شد که در همین مدت کوتاه خروجی‌هایی چون «طرح مودّت» و سندی راهبردی و تاریخی برای از بین بردن تصویر تهدیدمحور ایران را به همراه داشت.
در مقابل، دبیری گرچه پزشکی متخصص و باسواد و باتجربه بود؛ اما هیچ سابقه و کارنامه‌ای در حوزه نمایندگی مجلس نداشت و به‌رغم این، به معاونت پارلمانی رئیس‌جمهور منصوب شد. البته در چنین انتصابی، مسئولیت و ایراد اصلی متوجه شخص نصب‌کننده (رئیس‌جمهور) است که فردی بدون سابقه و شناخت لازم از پارلمان و مناسبات و صف‌بندی‌های آن را به معاونت پارلمانی گماشته است. اما پذیرش این مسئولیت از سوی فرد منصوب‌شده (دبیری) هم از نظر اخلاق حرفه‌ای و سیاسی، محل نقد است و او را در مظان اتهام «پست گرفتن به هر قیمت و در هر مسئولیت» قرار می‌دهد؛ گرایشی که در میان طیفی از سرمایه‌داران شهرت‌طلب دیده می‌شود.
این فهرست تمایزها و تفاوت‌ها را می‌توان همچنان ادامه داد. اما نکته مهم و تعیین‌کننده نوع مواجهه شخص رئیس‌جمهور و کلیت نظام سیاسی با این دو نحله دولتمردان است. تکلیف طیف قدرتمند و رادیکال ساخت قدرت که روشن است. آنان با «نظارت استصوابی» در انتخابات مجلس و «قانون انتصاب در مشاغل حساس» در سطح قوه‌مجریه و بخش‌های مدیریتی، عملاً و به‌شکلی ساختاری، اولویت را به گزینش و برکشیدن نحله‌های ناتوان، فرصت‌طلب، غیرمتخصص و بدون پشتوانه سیاسی و اجتماعی داده‌اند که اوج آن در دوران سه‌ساله دولت خالص‌ساز سیزدهم بود که محصولات ناب خود را در وزرای محکوم پرونده چای دبش یا برکشیدن عبدالملکی‌ها و... بروز داد. دبیری‌ها هم محصول چنین روندی هستند.
وقتی پارلمانتاریست‌های باسابقه مجالس قبل با انواع اتهامات و محکومیت‌ها و پرونده‌ها به حاشیه سیاست رانده شده‌اند، معاونت پارلمانی به چهره‌ای غیرپارلمانی سپرده می‌شود. اصولاً، هدف طیف خالص‌ساز همین به‌هم‌ریختن و تضعیف بوروکراسی و بی‌محتوا کردن نهاد دولت است تا آسان‌تر بتوانند بر آن چنگ اندازند و به هر بیراهه‌ای که می‌خواهند، بتازند. همچنان که با نظارت استصوابی و تخریب جایگاه قانونگذاری و موازی‌کاری به‌ویژه در دو دهه اخیر، نهاد پارلمان و نمایندگی مجلس را از محتوا خالی کردند.
اما سوی دیگر مسئله، شخص رئیس‌جمهور و نیروهای موثر نزدیک به او هستند که جا دارد ماجرای دبیری را مغتنم بدانند و تکلیف مسیر آینده دولت را در میان دو نحله «شرکا» (ظریف‌ها) و «رفقا» (دبیری‌ها) روشن سازند و مسیر سرمایه‌سوز کنونی را تغییر دهند. متاسفانه جز عزل دبیری در موارد دیگر، عملکرد شخص رئیس‌جمهور و حلقه اصلی ایشان در نهاد ریاست‌جمهوری مناسب نبوده است. گویی این حلقه، چندان تمایل و علاقه‌ای به حضور ژنرال‌ها و بزرگانی خارج از حلقه محدود خود در دولت ندارند و در مواردی آمادگی دارند پاس گل‌های حذف و حاشیه‌نشینی چهره‌های شاخص دولت را به تندروترین طیف‌های مخالف دولت بدهند.
این، اتفاقی بود که در مورد ظریف رخ داد و به‌نوعی دیگر درباره علی طیب‌نیا و عبدالناصر همتی نیز تکرار شد. به‌رغم پاره‌ای حمایت‌های لفظی و مقطعی، شخص پزشکیان نیز درباره این چهره‌ها شرط شراکت را چنان که باید به جا نیاورد و به نظر می‌رسد علاوه بر مخالفان دلواپس، در دام رفقا و همشهریانی هم افتاد که نهاد ریاست‌جمهوری را ملک طلق خویش می‌پندارند و هر وزنه و بزرگی را از اطراف رئیس‌جمهور می‌پرانند. پزشکیان دیروز تصمیم درستی گرفت.
اما رئیس‌جمهور باید بداند همانطور که عزل و حذف دبیری‌ها بر اعتبار سیاسی و سرمایه اجتماعی دولت و شخص رئیس‌جمهور می‌افزاید و در نزد جامعه و بدنه حامیان امید می‌زاید، ایستادگی و مقاومت در برابر حذف ظریف‌ها نیز چنین نقشی ایفا می‌کند. اما در عمل، نشانه‌های روشنی از این ایستادگی دیده نشد. جا دارد آقای پزشکیان یک‌بار پاسخ دهد که چرا ظریف رها شد؟ چرا نهاد ریاست‌جمهوری حتی یک مراسم تجلیل برای کسی که تمام‌قد در جریان انتخابات و پس از آن به میدان آمد و همه تیرهای تهمت و حتی حکم اعدام در میدان‌ها و خیابان‌ها را به جان خرید؛ برگزار نکرد؟ آیا در اینجا هم، منع قانونی و مصلحت نظام در میان بود؛ آن‌هم درحالی‌که چند روز پس از برکناری، ظریف به افطاری رهبری هم دعوت شد.
از ظریف بگذریم؛ درباره وزیر سابق اقتصاد هم پرسش جدی وجود دارد. درحالی‌که انتظار می‌رفت و شنیده می‌شد که عبدالناصر همتی پس از آن استیضاح به ریاست بانک مرکزی گمارده شود تا در شرایط فشار حداکثری، حداقل از توانمندترین نیروهای خود در برابر جنگ اقتصادی ترامپ سود ببریم؛ نه‌فقط پزشکیان چنین اقدامی نکرد، بلکه در نهایت تعجب، تا امروز و با گذشت بیش از یک ماه از استیضاح حتی حکمی تشریفاتی در سطح مشاور اقتصادی رئیس‌جمهور و یا انتصاب به‌عنوان جایگزین ظریف در معاونت راهبردی صادر نشده است و بدین ترتیب، عملاً چراغ سبز به مخالفان برای قلع و قمع سایر ژنرال‌ها و معدود اصلاح‌طلبان اصیل دولت داده شد. باید منتظر ماند و دید آیا برکناری دبیری، آغاز تغییر رویه‌ای جدی از سوی رئیس‌جمهور خواهد بود یا آنکه در حد اقدامی مقطعی و اجباری و نسبتاً دیرهنگام متوقف خواهد ماند؟
بازار

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1577980/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

انگیزه ایثارگران مشغول به‌کار دستخوش نگاه‌های تبعیض‌آمیز قرار نگیرد

ارتباط با ایلان ماسک از بزرگترین تهدیدهای کسب و کار شد

مادر شهیدان والامقام «وطنی» از بهشهر مازندران آسمانی شد

صاحبان خودروهای پلاک‌ مخدوش به 6 ماه تا یک سال حبس محکوم می‌شوند

ماجرای افرادی که بازیچه دست کاسبان تحریم شدند چیست؟

سرمقاله کیهان/ لزوم «آرایش جنگی» در نبرد اقتصادی

نظر کره شمالی درباره تحولات غزه

استرداد متهم خیانت در امانت 12 کیلوگرم طلا به کشور

شهادت اسیر فلسطینی در زندان های رژیم صهیونیستی

اولین سخنرانی بایدن پس از ترک کاخ سفید: ترامپ اول شلیک می‌کند بعد نشانه می‌گیرد

جزییات محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های ترافیکی ویژه مراسم روز ارتش در پایتخت

سرمقاله ایران/ نتیجه نوروز امسال

بنیاد شهید و امور ایثارگران در حوزه درمان جامعه ایثارگری عملکرد مطلوبی داشته است

هواوی احتمالاً همچنان تراشه‌های هوش مصنوعی خود را از TSMC تأمین می‌کند

عارف: برای رانندگی صحیح به آموزش‌های فرهنگی مناسب نیاز است

کلید خوردن تفحص مجلس از بانک مرکزی

استاد دانشگاه تهران: باید مراقب روش‌های مذاکراتی خاص امریکا باشیم

شکایت اولین ایالت آمریکا از «دونالد ترامپ»

کشف مجسمه‌‌ای 7 هزار ساله شبیه به فرازمینی‌ها در کویت!

سرمقاله اعتماد/ ایران و آمریکا: از مسقط تا رم

گروسی با چه دستورکاری به تهران آمد؟

OpenAI از مدل‌های هوش مصنوعی استدلالی o3 و o4-mini رونمایی کرد

پیش‌بینی وزش باد شدید و بارش‌ پراکنده در نیمه شمالی و شرقی کشور

سرمقاله آرمان ملی/ اهمیت سفر گروسی به ایران

سگ زرد برادر شغاله یعنی همین سخنان جان کری!

آماری از قیمت کالای اساسی؛ چای خارجی گران شد

وان پلاس Nord CE 5 با طراحی مشابه آیفون 16 دیده شد

ضرورت پیگیری اولویت‌های اقتصادی بدون شرطی‌سازی جامعه به مذاکرات

هشدار کره شمالی به آمریکا

سرمقاله آرمان امروز/ راه‌های تضمین مذاکره

هوای تهران «پاک» شد

برنامه امضای تفاهم‌نامه مشترک با دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل توسط بنیاد مازندران

مایکروسافت مدل هوش مصنوعی سبک و کارآمدی معرفی کرد که روی CPU اجرا می‌شود

وکیل تتلو: این خواننده شاکی خصوصی ندارد و حکم اعدام او برای «سب‏‌النبی» است

از ایجاد معاونت بلاتکلیف تا ادغام آن در معاونتی بی‌ربط

وزیر آموزش و پرورش: هرگز اهرم فشار در عزل و نصب‌ها را نپذیرفتم

سرمقاله هم میهن/ درباره یک انتصاب؛ راهبرد و کارگزار

مادر شهیدان والامقام «رخشانی» از مازندران آسمانی شد

ابلاغ دستورالعمل وام ودیعه مسکن؛ ثبت‌نام فقط در سامانه "تم"

انصارالله: آمریکایی‌ها بهای سنگینی خواهند داد

آخرین مک مینی مجهز به پردازنده اینتل وارد دسته محصولات قدیمی اپل شد

سرمقاله سازندگی/ ناترازی سیاسی

آیا ترامپ می‌تواند از سد مخالفان توافق با ایران عبور کند؟

ربیعی: برخی افرادی که قرار است برای ساختن فرهنگ کشور سیاست‌گذاری کنند، از فرهیختگی لازم برخوردار نیستند

بازگشت پرقدرت سامسونگ به رقابت HBM؛ نرخ بازده تولید تراشه‌های HBM4 به 40 درصد رسید

️گرفتن مالیات از خانه‌های خالی ، خالی‌بندی بود؟

چین : آمریکا برای حل مسائل با پکن تهدید و باج‌خواهی را کنار بگذارد

چرا قیمت دلار بیش از 100 درصد بالا رفت اما قیمت موادمخدر نه!

سرمقاله دنیای اقتصاد/ هوش مصنوعی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

ده‌ها شهید و زخمی در حملات اشغالگران به چادرهای آوارگان غزه