پیام ویژه

آخرين مطالب

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد يادداشت

گزارش اکونومیست از دو رویدادی که سیاست نفتی دنیا در 50 سال گذشته را شکل داد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - انتخاب / متن پیش رو در «انتخاب» منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست.
پرواز به سمت غرب بر فراز امارات متحده عربی از فجیره، بندری مملو از تانکر‌های نفتی در دریای عمان به سمت خلیج فارس، این احساس را به شما می‌دهد که زمین‌های خشک و لم یزرع در برابر تغییرات اقلیمی آسیب پذیر هستند. مزارع الذید تا حدودی سرسبزی دارد، اما مواد غذایی تولید داخل به ندرت یافت می‌شود. آّب قابل شرب عمدتا از مجتمع‌های آب شیرین کنی به منازل انتقال می‌یابد. گرمای هوا سوزان است. کار در فضای باز در ساعات گرم بعد از ظهر روز‌های داغ تابستان ممنوع است.

پیام ویژه

اینکه صنعت نفت تمایل دارد از خود در برابر درخواست‌ها برای کاهش مصرف صیانت نماید، امر قابل کتمانی نیست. اما این صنعت همچنین سابقه تلاش برای تضعیف علم آب و هوا به منظور انکار پدیده تغییرات اقلیمی را نیز در کارنامه دارد. فعالان صنعت نفت لابی‌های قدرتمندی دارند که هرگاه اقدامات حفاظت از محیط زیست سوددهی آینده آن‌ها را تهدید می‌کند به سرعت دست به کار می‌شوند. شرکت‌های نفتی که تلاش می‌کنند خود را مجموعه‌هایی دوستدار محیط زیست جا بزنند، تلاش کرده اند تا هدف گذاری‌های بلندپروازانه کنفرانس‌های بین المللی تحت عنوان کاپ را که از سال 1995 تاکنون توسط کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل برگزار می‌شده تعدیل نمایند. آن‌ها بخش عمده‌ای از دلیل این موضوع هستند که چرا کنفرانس‌های کاپ هرگز به صورت مشخص ضرورت کاهش استفاده از سوخت‌های فسیلی را مورد تایید قرار نداده اند. زمانی که در نوامبر 2023، هزاران دیپلمات، سیاستمدار، دانشمند، کارآفرین، لابی گر و روزنامه نگار برای شرکت در نشست کاپ 28 وارد دوبی شدند، بسیاری از کسانی که قصد داشتند با این اقدامات مقابله کنند، با تصمیم امارات مبنی بر انتصاب سلطان الجابر، رئیس شرکت ملی نفت ابوظبی به ریاست این نشست خشمگین‌تر شدند. 
اما نشست کاپ 28 کار خود را در ماه دسامبر با یک گام رو به جلوی هرچند نمادین، اما مهم به پایان رساند. در بیانیه پایانی این نشست از کشور‌های جهان درخواست شده بود که در زمینه "گذار از سوخت‌های فسیلی در سیستم‌های انرژی مشارکت کنند... به اقدامات خود در این دهه تعیین کننده سرعت ببخشند به نحوی که تا سال 2050 به معیار کربن خالص صفر دست پیدا کنند.»
عبارت پردازی و کلمات استفاده شده در این بیانیه جالب توجه است. "درخواست شده" عبارت الزام آوری نیست. "مشارکت کردن" نیز نمی‌تواند به معنای دنبال کردن یک هدف مهم از اعماق وجود باشد. عبارت "گذار از" هم جای عبارت "برچیدن" را که بسیاری از هیئت‌های شرکت کننده به دنبال گنجاندن آن در متن بودند نمی‌گیرد. از این جهت این توافق تا حدودی ضعیف به نظر می‌رسد، اما در عین حال، بیانیه پایانی این نشست یک نقطه عطف تاریخی در مذاکرات محیط زیستی تلقی می‌شود، زیرا از قلب اصلی‌ترین منبع تامین نفت جهان، درخواست کاهش تقاضا برای مهمترین منبع انرژی قرن بیستم را فریاد می‌زند. با این حال به گفته سیمون استیل، رئیس دبیرخانه کنوانسیون تغییرات اقلیمی سازمان ملل «ما در دوبی صفحه جدیدی بر دوران سوخت‌های فسیلی نگشودیم... این دستاورد، آغاز یک پایان است.»
اگر این ارزیابی دقیق باشد، لزوما به ضرر امارات نخواهد بود. این کشور خود را قادر به تداوم تولید نفت تا پایان این دوران گذار می‌داند. بهترین ذخایر انرژی حوزه خلیج فارس هم از نظر گستردگی و هم از جهت ارزان بودن عملیات اکتشاف در اختیار این کشور است. به علاوه، در اکثر موارد کار با این منابع به خودی خود به اندازه تولید نفت در سایر نقاط جهان دی اکسید کربن منتشر نمی‌کند. در صورت برابر بودن سایر شرایط، جهان در مسیر کاهش وابستگی به نفت، ابتدا تولید کنندگان پرهزینه را کنار خواهد گذاشت.
اما گذار از نفت به سمت انرژی‌های غیرفسیلی همچنان به معنای تغییر دینامیسم حاکم بر صنعت نفت است، که این صنعت و رابطه آن با اقتصاد جهانی را طی 50 سال گذشته شکل داده است. در اکتبر 1973، کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس عضو اوپک خشمگین از حمایت آمریکا از اسرائیل در جنگ یوم کیپور، فروش نفت به ایالات متحده و متحدانش را تحریم کردند. پیش از آن تحریم، قیمت نفت اندکی بیش از 3 دلار در هر بشکه بود. این رقم تا مارس 1974 به 13 دلار رسید. قبل از تحریم نفتی اعراب، قیمت نفت دهه‌ها ثابت مانده بود. اما از سال 1973، قیمت همواره رو به افزایش بوده و روندی پرنوسان را تجربه کرده است.
جیسون بوردوف، کارشناس سیاست گذاری انرژی و رئیس مرکز سیاست گذاری جهانی انرژی در دانشگاه کلمبیا در این باره گفت: «هر چه بگویم، حق مطلب را در مورد شوک وارده به روح و روان مردم آمریکا در نتیجه جهش یک شبه قیمت نفت، تمام شدن سوخت در پمپ بنزین‌ها و تشکیل صف‌های طویل ادا نمی‌کند.» وی همچنان معتقد است که شوک نفتی 1973 و شوک بعد از آن که متعاقب پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اتفاق افتاد، «سیاست انرژی را برای نیم قرن شکل داد.»
بازه زمانی 50 ساله زمان مناسبی است که به عقب برگردیم و تغییرات رادیکال را مرور کنیم. این بازه زمانی تقریبا برابر با طول عمر یک انسان است و به مردمی که پس از تغییرات رخ داده در گذشته متولد شده اند اجازه می‌دهد تا درک بهتری از ویژگی‌های خاص جهانی که همواره می‌شناخته اند کسب کنند.
این دلیل برای بررسی جهانی که شوک نفتی سال 1973 آن را ایجاد کرد کافی است. اما چرخشی که در دسامبر سال گذشته در دوبی اتفاق افتاد این وظیفه را خطیرتر و فوری‌تر می‌سازد. بازار نفت پس از بحران 1973 همواره درگیر کشمکش میان نرخ رشد عرضه (که همواره توسط اوپک هماهنگ می‌شد) و تقاضا بوده است. در جهان محدود شده از ناحیه دغدغه‌های محیط زیستی این رشد عرضه و تقاضا باید پایان پذیرد. برخی بر این باورند که نرخ عرضه و تقاضا ثابت شده است. برخی اصرار دارند که باید میزان تولید و تقاضا به سرعت و به شکلی قابل توجه کاهش یابد. اگر این اتفاق رخ دهد، نگرانی‌های جدیدی نظیر اینکه عرضه نفت جدید از کجا تامین خواهد شد و تا چه اندازه این منابع قابل اتکا هستند، رخ خواهد نمود. سوالات بعدی احتمالا این خواهد بود که چه کسی عرضه را متوقف خواهد کرد و این اقدام چه تاثیراتی در پی خواهد داشت؟ زمانی که تقاضا در حال افزایش است، ارزیابی غلو آمیز از این روند می‌تواند منجر به سرمایه گذاری بیش از حد در حوزه انرژی شود. زمانی هم که تقاضا رو به کاهش است، سرمایه گذاری کم ممکن است ریسک بزرگتری را به دنبال داشته باشد.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1472531/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشی جدید ناتینگ 2 روز دیگر رونمایی می‌شود

پنجره بن سلمان رو به بسته شدن است؟

ایران و روسیه؛ معادلات برهم خورده اسرائیل

شبح ویتنامی دیگر بر سر آمریکا

گرداب تورم و مالیات

دیدار سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام با خانواده های معظم شهدا

حمله هم‌بنیانگذار فیسبوک به تسلا با پاسخ تند «ایلان ماسک» مواجه شد

آغاز لابی‌ها برای حذف

گزارش از دل اعتراض؛ در دانشگاه کلمبیا چه خبر است؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شد

قابلیت جادویی اندروید وارد حالت Split-Screen می‌شود

کنکور دوباره برای جاماندگان مناطق سیل‌زده

نقش قالیباف در قانون اقدام راهبردی

استاد دانشگاه استنفورد: چطور غزه دانشگاه‌های آمریکا را فتح کرد؟

برنامه های روز ملی خلیج فارس اعلام شدمعاون فرهنگی واجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش

درخواست اعدام برای متهمان تجاوز به پسر نوجوان

تحلیل مسعود نیلی از شرایط اقتصادی ایران در 10 سال آینده

پیوستن شبکه بانکی به سامانه املاک و اسکان

بازداشت سرایدار خیانتکار یک مزون در شمال تهران

جزئیات سرقت از صندوق امانات بانک ملی از زبان کاراگاه پرونده

پیش‌بینی قیمت دلار 9 اردیبهشت 1403

جیمیل ظاهراً با کمک جمینای قابلیت خلاصه‌سازی ایمیل‌ها را دریافت می‌کند

مدل جدید گلکسی S24 سامسونگ رسماً رونمایی شد

افزایش 260 میلیارد دلاری ارزش بازار انویدیا؛ غول‌های فناوری مشتاق هوش مصنوعی هستند

آیا MSI دیگر به تولید کارت گرافیک AMD تمایلی ندارد؟

وضعیت مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان در چه حالی است؟

درگذشت یک پزشک زن؛ مرگ یا خودکشی؟

واگذاری سرخابی‌ها به بخش خصوصی موفق خواهد بود؟

پیش‌بینی مردم درباره عوامل موثر بر افزایش قیمت‌ها در سال جاری

تکذیب خبر فعال شدن سامانه دهک ریاست جمهوری

تسخیر دانشگاه

ماندگاری نام شهید «الداغی» در غیرت و فداکاری ایرانیان

عملیات «وعده صادق» خنجر جهان اسلام روی گلوی رژیم صهیونیستی بود

آتش‌سوزی یک هتل در محدوده میدان ولیعصر تهران

بازی/ Idle World - Build The Planet؛ سرنوشت زمین را به دست بگیرید

خشونت‌‌ در چهاردیواری‌های بدون شاهد

عیادت مدیرکل بنیاد مازندران از پدر شهید مدافع حرم حسین مشتاقی در بیمارستان آمل

پدر شهیدان والامقام بابایی ملکشاه از مازندران آسمانی شد

دفاع جوان کاشمری از 3 دختر در مقابل اراذل

پرچم یا حسین در تظاهرات حامیان فلسطین در لندن

آخرین وضعیت ارائه ارز از زبان معاون ارزی مرکز مبادله

افزایش 30 تا 50 درصدی قیمت جهانی حبوبات/ واسطه‌ها بازار را بهم می‌ریزند

وجدان بیدار در جامعه بیمار

بازداشت مردی که با زنجیر به مسافران اتوبوس حمله کرد

بدترین روز بورس آمریکا در یک سال گذشته

ضرب‌الاجل به پاستور

تعداد کاربران فعال روزانه بینگ مایکروسافت از 140 میلیون گذشت

اپل رویداد 18 اردیبهشت‌ماه خود را ظاهراً همراه با مراسمی در لندن برگزار می‌کند

واکنش تاکسیرانی به فیلم حمل بار عجیب توسط یک تاکسی

دفاع «جوان» از تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه