پیام ویژه

آخرين مطالب

بازخوانی دستورالعمل ناکام خدمات پس از فروش تلفن همراه خواندنی ها

بازخوانی دستورالعمل ناکام خدمات پس از فروش تلفن همراه
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم / پس از تشدید تحریم‌ها در دهه 90 و عدم حضور برخی برندهای بزرگ تلفن همراه در ایران، دستورالعملی برای ساماندهی واردات و خدمات پس از فروش تلفن‌های همراه صادر شد که با وجود نکات مثبت ناکام ماند.
سال 1395 و هم زمان با اجرای رجیستری، ستاد قاچاق نامه‌ای به وزارت صمت زد تا براساس آن این وزارتخانه آیین‌نامه‌ای را برای مشخص شدن شرایط واردات تلفن‌های همراهی که امکان حضور نمایندگی‌های رسمی از شرکت‌ها مادر در ایران ندارند را تدوین کند. موضوع اصلی در این دستورالعمل براین اساس بود که برخی تلفن‌های همراه در کشور نمایندگی ندارند و براساس آن شرایطی فراهم شود تا فعالیت قانونی توسط شرکت‌هایی که امکان ارائه خدمات پس از فروش دارند، انجام شود.
در مقدمه و ماده اول تا سوم این دستورالعمل آمده بود:
مقدمه
این دستور العمل در راستای ساماندهی وارد کنندگان کالای سرمایه ای و مصرفی بادوام (گوشی تلفن همراه و تبلت که به دلیل تحریم امکان احد مجوز نمایندگی از سوی شرکت خارجی صاحب نام و نشان تجاری در ایران را ندارند و به استناد ماده 2 قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان قانون نظام صنفی اختیارات ناشی از اساسنامه وزارت صنعت معدن و تجارت و مصوبات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ار تدوین و ابلاغ می گردد.
ماده 1) این دستور العمل به هیچ عنوان مشمول برندهایی که تا تاریخ ابلاغ این دستور العمل در کشور ایران سایندگی و عرضه گوشی داشته اند نبوده و صرفاً شامل برندهایی از گوشی تلفن همراه و تبلت می شود. امکان ثبت نمایندگی رسمی شرکتهای اصلی آنها به تشخیص مرکز اصناف و بازرگانان ایران با بررسی و اطلاعات مرتبط که از طرق مقتضی از قبیل اخذ اطلاعات از مراجع دولتی و خصوصی اتاق بازرگانی صنایع معادن و کشاورزی ایران انجام خواهد شد را نداشته باشند.
مرکز اصناف و بازرگانان فهرست برندهایی که موفق به اخذ نمایندگی رسمی برای واردات گوشی تلفن همراه و تبلت به کشور شده اند را در درگاه مرکز اطلاع رسانی ساید
ماده (2) شرکتهای متقاضی واردات گوشی تلفن همراه و تبلت با نشان تجاری فاقد نمایندگی رسمی در ایران باید شرایط لازم بر اساس مفاد این دستور العمل را دارا باشد.
ماده (3) شرکتهای متقاضی واردات گوشی تلفن همراه و تبلت موضوع این دستور العمل علاوه بر آرایه اسناد و مدارک مورد نیاز و فرآیند اعلام شده مرکز اصناف و بازرگانان ایران میبایست نسبت به دریافت تاییدیه توشایی ارایه خدمات پس از فروش و تامین قطعات اصلی از سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان اقدام نمایند.
مرکز امور اصناف و بازرگانان می بایست حداکثر ظرف مدت یک هفته از تاریخ وصول درخواست متقاضی و دریافت اسناد و مدارک مربوطه و احراز شرایط اولیه نسبت به معرفی رسمی متقاضی به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان برای دریافت تأییدیه خدمات از سازمان مذکور اقدام نماید.
همچنین در بخش‌های بعدی این دستورالعمل نیز آمده است:

پیام ویژه



دو مسیر انحرافی دستورالعمل مجوز واردات تلفن‌همراه فاقد نمایندگی
نکته اولی که در خصوص این دستور العمل وجود داشت این بود که برای برندهایی در نظر گرفته شده بود که در ایران نمایندگی نداشتند. در آن سال‌ها سه برند آمریکایی و نوکیا که در آن بازه زمانی فعالیت خود را متوقف کرده بود، بدون نمایندگی در ایران بودند. البته با توجه به فعالیت مجدد نوکیا در سال‌های اخیر این شرکت در حال حاضر نمایندگی رسمی در ایران دارد.
با این حال به نظر می‌رسد که برخی توانستند با دریافت مجوز واردات برندهایی را وارد کشور کنند که در همان بازه زمانی(پیش از تشدید تحریم‌ها) همچنان در ایران نمایندگی داشتند. به این ترتیب ده‌ها نفر وارد حوزه واردات تلفن همراه شدند.
چگونه تعمیرگاه‌های تلفن همراه مجوز واردات گرفتند؟
نکته دومی که وجود دارد این است که در دستورالعمل اشاره‌ای به تعمیرگاه‌های تلفن همراه نشده است. در حقیقت در بخش شرایط و مدارک مورد نیاز، مسئله خدمات پس از فروش ذکر شده که اساساً با حوزه تعمیرات تفاوت دارد.
در دستورالعمل بحث تعمیرات وجود ندارد و تعیین شده است کار سایت‌های مربوط به شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش دارای سابقه باید براساس بازدید سازمان حمایت امکان سنجی شوند. مقرر بود تا این امکانسنجی به این منظور انجام شود که در نهایت مشخص شود که آیا امکان ارائه خدمات پس از فروش واقعی به مشتریان را دارند یا خیر.
به نظر می‌رسد که در این بین برخی تعمیرگاه‌های تلفن همراه هم توانستند براساس شرایطی که برای شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش ایجاد شده بود، مجوز واردات دریافت کنند. در حالی که اساساً این اتفاق به دور از اهداف اولیه این دستورالعمل بود.
با توجه به این تجربیات که با در نظر گرفتن مجموعه آنها می‌توان گفت این دستورالعمل توفیق چندانی نداشته است، به طوری که پس از تشدید تحریم‌ها نیز شاهد ایجاد مشکلات شدید‌تری در زمینه خدمات پس از فروش بودیم تا جایی که با وجود تحمیل هزینه به مصرف‌کننده نهایی عملاً خدماتی دریافت نمی‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1525494/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نصف پول باقی مانده گندمکاران این هفته پرداخت می‌شود

چرا این همه از ظریف وحشت دارند؟

خالد مشعل: السنوار زلزله‌ای را به جان رژیم صهیونیستی انداخت

هزینه 6.7 میلیارد دلاری جنگ با لبنان برای رژیم صهیونیستی

حمله گسترده حزب‌الله به حیفا و شمال سرزمین‌های اشغالی

نیروهای کماندوی آمریکایی در سرزمین‌های اشغالی

عملکرد خیره‌کننده هوش مصنوعی ادوبی را تماشا کنید

هشدار طوفان در بحبوحه قطعیِ برقِ فلج‌کننده در کوبا

مک‌بوک پرو M4 احتمالاً با حداکثر 28 گیگابایت رم عرضه خواهد شد

لزوم تضمین اقتصاد جایگاه‌داران سی‌ان‌جی با اصلاح الگوی کسب وکار / کارگروه ویژه سی‌ان‌جی تشکیل می‌شود

صف‌کشی بیکاران برای مشاغل دست‌نیافتنی

وعده «صادق» برای خانه‌سازی

وام بانکی 50 میلیون تومانی؛ بدون ضامن و سپرده!

روسیه پشت ایران را خالی می‌کند؟

نقش حیاتی ایالت‌های چرخشی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا

شارژ بی‌سیم تاکسی رباتیک سایبرکب تسلا به این شکل انجام می‌شود

اپل باور دارد که در توسعه هوش مصنوعی حداقل دو سال از رقبا عقب مانده است

دور منطقه در 14 روز

تل‌آویو از اقدام حقوقی علیه ماکرون خبر داد

چالش‌ «ناترازی گاز»، معضلات و راهکارها

اصرار کمیسیون اجتماعی مجلس برای تعطیلی روز پنج‌شنبه

حصر تمام نشده است

رویکردهای آخرالزمانی؛ انتقاد «عبدی» از سخنان میرباقری

روایت انسان فلسطینی؛ گفت وگو با مترجم رمانی که «سنوار» نوشته است

حادثه امنیتی سخت برای نظامیان صهیونیست در غزه

منابع صهیونیستی: رئیس شاباک برای حصول توافق با حماس به قاهره سفر کرد

درخواست فلسطین برای برگزاری نشست اضطراری اتحادیه عرب

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس: لایحه تعطیلی روز شنبه دوباره به صحن علنی مجلس می رود

توقف مشکوک تامین گوشت قرمز یارانه ای

تصاویر واقعی وان‌ پلاس 13 در چند رنگ لو رفت

طالبان: تحریم‌ها بزرگترین مشکل بخش خصوصی افغانستان است

کشته و زخمی شدن تعدادی نظامی صهیونیست در حادثه امنیتی در غزه

ابو عبیده: عملیات بحرالمیت چشم انداز امیدوارکننده جبهه اردن را تقویت کرد

کاهش ارز تخصیصی به بازار خودرو ضربه می‌زند

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به صور لبنان

واکنش بی‌شرمانه به شهادت یحیی السنوار

تب طلا آرام گرفت؛ سکه امامی به کانال 54 میلیون تومان بازگشت

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران: تراز تجاری امسال به منفی 7 میلیارد دلار رسید

یحیی سنوار چگونه به شهادت رسید؟

شمار فوتی‌های مسمومیت الکلی در این استان به 15 تن رسید

بازخوانی دستورالعمل ناکام خدمات پس از فروش تلفن همراه

کمین ترکیبی قسام برای نظامیان صهیونیست در غرب اردوگاه جبالیا

پرداخت کمک هزینه تا سقف 70 میلیون تومان برای هر بیمار صعب‌ العلاج

سالانه 5 میلیارد مترمکعب گاز و 8 میلیارد کیلووات ساعت برق تلف می‌شود

جدیدترین گزارش Speedtest: سرعت اینترنت در ایران افزایش یافته است

ماجرای درگیری تتلو در زندان چه بود؟

صدور احکام اصلاحی بازنشستگان مشمول طرح رتبه‌بندی معلمان در سال 1401

فروش 200 کیلو طلا در حراج امروز؛ تاریخ حراج بعدی اعلام شد

فروش Dragon Ball: Sparking! ZERO در عرض 24 ساعت از سه میلیون نسخه عبور کرد

تداوم حملات حزب‌الله به پایگاه‌ها و مراکز ارتش اسرائیل