پیام ویژه

آخرين مطالب

منطقه در حال جوشش؛ چرا خاورمیانه اوضاع کمپین هریس را بهتر نکرد؟ يادداشت

منطقه در حال جوشش؛ چرا خاورمیانه اوضاع کمپین هریس را بهتر نکرد؟
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - اکو ایران /متن پیش رو در اکو ایران منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
حتی اگر جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل فعلاً آغاز نشود، این نقطه‌ای نیست که ایالات متحده امیدوار بود در آستانه روز انتخابات در آن باشد.
ده روز مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، به نظر می‌رسد فعلاً از یک جنگ غیرقابل کنترل در خاورمیانه اجتناب شده است، که باعث آسودگی دستیاران جو بایدن در کاخ سفید و تیم انتخاباتی معاون رئیس‌جمهور، کامالا هریس در دلاور شده است.
بایدن پس از حمله روز شنبه اسرائیل علیه ایران گفت: «به نظر می‌رسد که آن‌ها به غیر از اهداف نظامی چیزی دیگری را هدف قرار نداده‌اند. امید من این است که این پایان کار باشد.»
چنین نتیجه‌ای در آغاز این ماه به سختی قابل پیش‌بینی بود، زمانی که رگبار گسترده موشک‌های بالستیک ایران به ترس از تلافی بزرگ اسرائیل منجر شد - که ممکن بود سایت‌های هسته‌ای یا نفتی ایران را هدف قرار دهد. با این حال، اگرچه در ذهن بایدن از بدترین سناریو جلوگیری شده است، گره بزرگتر که درگیری خاورمیانه است، همچنان محکم و قاطع باقی است.
به نوشته سی‌ان‌ان، حمله مستقیم به ایران، منطقه را به نقطه جدید و خطرناک‌تری رسانده و تهران اکنون در حال بررسی پاسخ خود است.
هریس روز شنبه گفت: «ما همچنان بر اهمیت حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود را تاکید می‌کنیم، و همچنین بسیار مصمم هستیم که باید شاهد کاهش تنش در منطقه در آینده باشیم، و این تمرکز ما خواهد بود». هریس در پاسخ به سئوالی درباره پیامش به ایران ادعا کرد: «ما به عنوان ایالات متحده به شدت احساس می‌کنیم که ایران باید از اقداماتش و این تهدیدی که برای منطقه ایجاد می‌کند، دست بردارد و ما همیشه از اسرائیل در برابر هرگونه حمله ایران دفاع خواهیم کرد.»
جنگ همچنان ادامه دارد
با این حال، به غیر از اقدام ایران، منطقه همچنان در حال جوشش است. اسرائیل همچنان به گسترش عملیات خود در لبنان ادامه می‌دهد که صدها زن و کودک را کشته و صبر آمریکا را آزموده است - اما تاکنون به دستاورد بزرگی منجر نشده است.
و به نظر می‌رسد که درگیری در غزه نسبت به قبل از ترور یحیی سنوار، رهبر حماس در ماه جاری، به پایان نزدیک‌تر نیست، رویدادی که بایدن امیدوار بود منجر به تلاش‌های مجدد برای توافق اسرا در برابر آتش‌بس شود. این پنجره فرصت، حداقل در ذهن دیپلمات‌های ارشد غربی، همچنان باز است و مذاکرات این هفته در قطر از سر گرفته خواهد شد.
اما تعداد کمی بر این باورند که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در 5 نوامبر توافقی به دست بیاید، چیزی که ناتوانی بایدن و هریس در ایجاد ثبات در منطقه را به یک نقطه ضعف جدی سیاسی تبدیل می‌کند.
حتی اگر جنگ تمام عیار بین ایران و اسرائیل فعلاً آغاز نشود، این نقطه‌ای نیست که ایالات متحده امیدوار بود در آستانه روز انتخابات در آن باشد.
مقامات آمریکایی فکر نمی‌کنند که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، انگیزه زیادی برای پایان دادن به عملیات چندجانبه خود قبل از انتخابات آمریکا داشته باشد. و سوالی در ذهن آن‌ها وجود ندارد که نتانیاهو، دونالد ترامپ را به عنوان متحد نزدیک خود می‌بیند.
ترامپ روز شنبه در کمپین انتخاباتی در میشیگان، گروهی از روحانیون مسلمان را پس از آنچه به گفته او یک دیدار خصوصی در پشت صحنه بود، روی صحنه آورد. ترامپ گفت: «رای دهندگان مسلمان و عرب در میشیگان، در سراسر کشور خواهان توقف جنگ‌های بی پایان و بازگشت به صلح در خاورمیانه هستند که ما در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ داشتیم، آیا تا به حال نام او را شنیده اید؟ آن‌ها خواهان قدرت در کاخ سفید، قانون و نظم و عقل سلیم هستند».
بایدن در سخنانی در روز شنبه گفت از تماس‌های منظم ترامپ با نتانیاهو «تعجب نکرده است». او به برخی نگرانی‌ها اشاره کرد و گفت که نامزد جمهوری خواه در آن گفتگوها نماینده ایالات متحده نبوده است.
دلسردی از هریس
هریس به نوبه خود شواهد کمی ارائه کرده است که در صورت انتخاب شدن، رویکرد متفاوتی را اتخاذ خواهد کرد. هریس در پنسیلوانیا در پاسخ به سوالی در مورد اینکه چگونه قرار است «اطمینان حاصل کند که فلسطینی دیگری به دلیل بمب‌هایی که با دلارهای مالیاتی آمریکایی‌ها تامین مالی می‌شود جان خود را از دست ندهد»، دوباره به توافق آتش بس در حال شکل گیری اشاره کرد، بدون اینکه بگوید چگونه در جایی موفق خواهد شد که بایدن شکست خورده است.
اما تحت فشار خبرنگار سی‌ان‌ان در مورد پاسخ او به رای‌دهندگانی که به دلیل خشمشان نسبت به عملکرد واشنگتن در غزه، به او رای نمی‌دهند، اساسا گفت که ترامپ فقط اوضاع را بدتر خواهد کرد.
هریس گفت: «گوش کن، من احساسات قوی مردم را انکار نمی‌کنم. من کسی را ندیده‌ام که این عکس‌ها را دیده باشد و احساسات شدیدی نسبت به آنچه اتفاق افتاده است نداشته باشد. اما من همچنین می‌دانم که بسیاری از افرادی که به این موضوع اهمیت می‌دهند، به کاهش قیمت مواد غذایی نیز اهمیت می‌دهند. آن‌ها همچنین به دموکراسی ما و نداشتن رئیس جمهوری که دیکتاتورها را تحسین می‌کند و فاشیست است، اهمیت می‌دهند».
این پاسخ‌ها نتوانسته است رای دهندگان عرب آمریکایی را برای حمایت از هریس متقاعد کند، و هریس نشان نداده که در این موضوع صرفاً به عنوان امتداد دولت بایدن عمل نخواهد کرد.
عبدالله حمود، شهردار دموکرات دیربورن، میشیگان - شهری با یکی از بالاترین تراکم‌های جمعیت عرب - این هفته از حمایت از هر نامزدی خودداری کرد و به جای آن ساکنان را تشویق کرد که «به وجدان اخلاقی خود رأی دهند». حمود روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای گفت: «من هیچ نامزدی ندیدم، به ویژه نامزد حزبی که به آن وابسته هستم، که مایل باشد در مورد نسل‌کشی غزه و درگیری‌های گسترده‌تری که اکنون دامن لبنان را هم گرفته است، ما را از مسیر فعلی آقای بایدن دور کند».
سفر این هفته آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا به سراسر منطقه، شواهد کمی به دست داد که حماس و یا اسرائیل تمایل داشته باشند خواسته‌های خود برای توافق را به روز رسانی کنند. در حالی که تمرکز اصلی بلینکن برنامه ریزی برای غزه پس از جنگ بود، گام‌های رسیدن به آن روز مانند همیشه نامشخص است.
تصویر بایدن از آتش‌بس
بایدن ماه‌هاست که بدون موفقیت تلاش می‌کند تا نتانیاهو را برای رسیدن به توافقی تحت فشار بگذارد که به جنگ غزه پایان دهد، توافقی که در ذهن او تنش منطقه را کاهش می‌دهد و به طور بالقوه منجر به عادی‌سازی گسترده‌تر و دگرگونی سراسر خاورمیانه می‌شود.
بایدن در هر مرحله با مانع مواجه می‌شد، که منجر به ناامیدی عظیم و دوره‌های طولانی سکوت بین دو مرد شد. این الگو در هفته‌های گذشته که بایدن و دستیارانش به دنبال تشخیص چگونگی تلافی اسرائیل علیه ایران بودند، درجه‌ای از عدم قطعیت را ایجاد کرد.
از همان ابتدا، آن‌ها رویکرد متفاوتی را نسبت به حمله آوریل نشان دادند، زمانی که بایدن نتانیاهو را تشویق کرد تا از پاسخ صرف نظر کند.
دستیاران بایدن گفتند که مقیاس رگبار موشک بالستیک این بار را متفاوت بود و نیاز به واکنش داشت. اما رئیس‌جمهور در یک رشته اظهارنظرهای عمومی کاملاً صریح، به صراحت اعلام کرد که با حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران مخالف است و توصیه می‌کند تاسیسات نفتی هدف حمله نباشند.
نتانیاهو در یک تماس تلفنی در 9 اکتبر - اولین تماس آنها در نزدیک به دو ماه - اطمینان داد که این اهداف مدنظر اسرائیل نیستند، علیرغم فشار برخی محافظه کاران در کابینه که مشتاق استفاده از این فرصت بودند.
این یک نمونه نادر در سال گذشته بود که توصیه بایدن توسط همتای اسرائیلی‌اش پذیرفته شد، حتی اگر نتانیاهو دلایل خاص خود را برای اجتناب از حساس‌ترین اهداف ایرانی داشته باشد و به صراحت اعلام کرده باشد که تصمیم‌گیری اسرائیل مستقل از راهنمایی‌های واشنگتن است.
یک مقام ارشد دولت ایالات متحده ادعا کرد: «این گسترده بود، هدف‌دار بود، دقیق بود، علیه اهداف نظامی بود و با دقت بسیار آماده شده بود. تا جایی که به ما مربوط می‌شود، این باید پایان تبادل مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد». البته این که این چیزی باشد که در نهایت اتفاق می‌افتد، نتیجه‌ای است که کاملاً از دست بایدن خارج است.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1526749/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

Call of Duty: Black Ops 6 نقدهای متوسطی را در استیم دریافت کرده است

اقدام اعصاب خُرد کن صداوسیما بعد از حمله اسرائیل

سود پنهان فیلترینگ چقدر است که مانع از فروپاشی‌اش می‌شود؟

بلومبرگ: آیا حمله محدود اسرائیل به ایران، راهی به سوی توافق منطقه‌ای است؟

سیاست داخلی ظریف

سفیدنمایی طالبان

منطقه در حال جوشش؛ چرا خاورمیانه اوضاع کمپین هریس را بهتر نکرد؟

اگر قصد خرید مک بوک اپل دارید، فعلا دست نگه دارید!

محرومیت ستاره فوتبال زنان ایران به دلیل افتادن روسری؟

منطقه در چشم‌انداز ایران و شورای همکاری

روایت شاهد عینی از عملیات شهادت‌طلبانه تل‌آویو

دستور جدید بانک مرکزی برای حساب‌های بانکی

فداییان مردم

چرا گوشی‌های موتورولا در بازار ایران ناموجود شدند؟

یمن از زیردریایی انتحاری رونمایی کرد

مقام مسئول: 22 روز است که یک قطره آب وارد شمال غزه نشده است

استفاده از پیام‌رسان‌ها برای مدارس ممنوع شد؛ فقط از شاد استفاده کنید!

مجازات اعدام برای مردی که به دختر 12 ساله تعرض کرد

پیش بینی قیمت طلا و سکه 7 آبان 1403

تحلیل ی از دلیل جهش بازار سهام در روز رشد دلار و طلا

مشخصات ارزان‌ترین گوشی 5G سامسونگ افشا شد!

جزییات عملیات شهادت‌طلبانه بزرگ در شمال تل‌آویو

سه هفته نسل‌کشی اسرائیل در شمال نوار غزه

انتصاب مدیرعامل شرکت پایانه‌های نفتی ایران

بزرگ‌ترین شبکه پولشویی و فرار مالیاتی کشور شناسایی و منهدم شد

چهارراه سیاستگذاری مسکن در دولت پزشکیان

دعوای ایلان ماسک و امینم رپر معروف بالا گرفت

حملات سبعانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه / 53 تن روز یکشنبه به شهادت رسیدند

مراسم وداع با پیکر شهید محمد صباحی امام جمعه کازرون

اژه‌ای: گفتند قوه قضائیه در برخی کارها دخالت نکند، اگر دخالت نکنیم کار پیش نمی‌رود

رسانه عبری: بعد از یک ماه جنگ زمینی حزب الله پویاتر شده است

مدیرعامل شرکت نفت‌ خزر منصوب شد

انتصاب سرپرست روابط عمومی شرکت ملی نفت ایران

پیش‌بینی مجلس از تورم شب عید

جزایر سه گانه، شیخ زاید و طعم شیرین نزدیکی به ایران

یارگیری بی‌فایده امارات

وقت خرید طلاست؟

سرپرست مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران منصوب شد

اپل و سامسونگ علاقه‌مند به خرید اینتل هستند

شیخ زاید و طعم شیرین نزدیکی به ایران

طرح مصر برای آتش‌بس 48 ساعته در غزه

استاد اقتصاد و مالی دانشگاه برکلی کالیفرنا: آمریکا دیگر یک قدرت اقتصادی بزرگ نیست

فریاد صهیونیست‌ها بر سر نتانیاهو

رقابت عشقی دو پسر جوان رنگ خون گرفت

پیش بینی قیمت دلار 7 آبان 1403

داستان جالب برخورد احمدی نژاد با سریال معروف مهران مدیری/ ویدئو

شمار خبرنگاران شهید جنگ غزه به 180 نفر رسید

کمیسیون پزشکی جانبازان برگزار می‌شود

مدیرکل بنیاد مازندران از برگزاری بیش از 8 هزار جلسه مشاوره ای خبرداد

فرشاد مومنی: در مورد کسری مالی میراث دولت رئیسی اغراق می کنند