پیام ویژه

آخرين مطالب

برنامه استقبال مردمی در سفر پزشکیان به زاهدان وجود نداشت

تعطیلی سنت دویدن پشت ماشین رئیس‌جمهور سياسي

تعطیلی سنت دویدن پشت ماشین رئیس‌جمهور
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - سفر‌های استانی از دوران احمدی‌نژاد شکل جدیدی به خود گرفت و در دوران بعد از او، تا حدی تعدیل شد. در طول 19 سال گذشته یک رویکرد تبلیغاتی بر سفر‌های استانی حاکم بود. تا جایی که در بعضی مواقع، صرفِ انجام سفر‌های استانی به عنوان یک دستاورد مورد مانور تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها قرار می‌گرفت.

رئیس‌جمهور در نخستین سفر استانی خود به استان سیستان و بلوچستان سفر کرد. سفری که به گفته مسعود پزشکیان قرار بود سه روزه باشد، اما به دلایل امنیتی، در یک روز به سرانجام رسید. در این سفر پس از سال‌ها، خبری از تجمع و استقبال مردمی نبود. نکته قابل توجه در مساله سفر‌های استانی این است که نفسِ سفر به خودی خود دستاوردی محسوب نمی‌شود بلکه خروجی آن برای مردم اهمیت دارد. 
مدل شناخته‌شده استقبال از روئسای جمهوری در ادوار مختلف همواره محل انتقاد بود. از تعطیل کردن مدارس و ادارات تا به خط کردن دانش‌آموزان و استقبال‌های اتوبوسی حواشی بود که در این سفر‌ها رخ می‌داد. این حواشی شاید در دوران حسن روحانی برای زدن رئیس‌جمهور وقت مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما منحصر به دوران و دولت او نبود.
رویکرد تبلیغاتی
سفر‌های استانی از دوران احمدی‌نژاد شکل جدیدی به خود گرفت و در دوران بعد از او، تا حدی تعدیل شد. در طول 19 سال گذشته یک رویکرد تبلیغاتی بر سفر‌های استانی حاکم بود. تا جایی که در بعضی مواقع مانند دوران دولت سیزدهم، صرفِ انجام سفر‌های استانی به عنوان یک دستاورد مورد مانور تبلیغاتی گسترده در رسانه‌ها قرار می‌گرفت. چه در فضای مجازی و چه در فضای رسانه‌ای و حقیقی، همواره میزان استقبال از رئیس‌جمهور در سفر به استان‌ها و تعداد آنها به یک امر مهم تفسیر می‌شود. دستاوردسازی از این سفر‌ها از دولت نهم تا سیزدهم به وضوح قابل رهگیری است. 

پیام ویژه


معاون اجرایی رئیس‌جمهور پیشین در رویدادی با عنوان چه سفرها کرده‌ایم که بخشی از آن به سفرهای استانی دولت سیزدهم اختصاص داشت - 1401
بازخوانی این گزارش می‌تواند بخشی از این رویکرد را مشخص کند: «آغاز سفر‌های استانی دولت نهم به ریاست محمود احمدی نژاد و همراهی هیئت دولت، آغازی بود که همگان از این حضور و دیدار با مردم، ملاقات‌های چهره به چهره و بررسی روند اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها از نزدیک، به عنوان شاخصه‌های مثبت دولت وقت یاد کردند، اما اگرچه دور اول سفر‌های استانی با استقبال بسیاری از سوی مردم و رجال سیاسی همراه شد با پایان آن و آغاز دور دوم سفر‌های استانی، برخی چهره‌های سیاسی از جمله نمایندگان مجلس، نسبت به بی نتیجه ماندن مصوبات دور اول و غیر ضروری بودن آغاز دور جدید هشدار دادند.
اما به رغم این هشدار‌ها دور دوم و پس از آن دور سوم و چهارم سفر‌های استانی دولت آغاز شد و حاصل آن علاوه بر حضور رئیس جمهور و وزیران در جمع مردم و دیدار نزدیک با اقشار مختلف، انجام هزاران مصوبه در زمینه‌های عمرانی، آموزشی، فرهنگی، بهداشتی، ورزشی، علمی و ... بود. [..]یکصدمین سفر استانی محمود احمدی نژاد و هیئت دولت صبح روز 21 اردیبهشت سال 91 همزمان با وررود به مشهد مقدس آغاز شد. سفری که پیش از آغاز در مقایسه با 99 سفر دیگر، تبلیغات گسترده‌ای برای انجام آن صورت گرفت تا به پاس صدمین حضور رئیس جمهور در سفر استانی، جشن بزرگ و همه جانبه‌ای در تمام استان‌های کشور برگزار شود.» (مهر، 1392)

پیام ویژه


هورا کشیدن برای رئیس‌جمهور
دستاورد و نتیجه سفر‌های استانی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت به استان‌ها، به مهم‌ترین دغدغه منتقدان در تمام سال‌هایی که این سنت وجود داشته، تبدیل شده است. چرا که هر سفر استانی میلیارد‌ها تومان هزینه مشخص و نامشخص دارد و اگر به مصوبه ختم شود، اما خروجی نداشته باشد، بی‌فایده است. 

پیام ویژه


عباس عبدی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر سیاسی یکی از منتقدان سفر‌های استانی بود که در دولت سیزدهم انتقادات زیادی از جوانب مختلف به این مساله وارد می‌کرد. عبدی از تصمیم دولت پزشکیان برای لغو اجتماعات مردمی و تشویق رئیس‌جمهور استقبال کرد. شاید برخی تصور کنند انتقاد‌های این روزنامه‌نگار و تحلیلگر شناخته‌شده مربوط به دولت رئیسی است، اما سابقه آن به پیشتر از این برمی‌گردد: 
«خبرنگار: برخی منتقدان معتقدند که سفر‌های استانی آقای روحانی یک رفتار پوپولیستی است. آیا این ادعا را قبول دارید؟
عبدی: برداشت من این نیست که این سفر‌ها رفتار پوپولیستی محسوب می‌شود. بازتاب‌ها و اثرات سفر‌های استانی روحانی با احمدی نژاد متفاوت است. سفر‌های پوپولیستی شامل یک مجموعه از رفتار‌ها و اقدامات دولتمردان سابق بود که مورد نقد کارشناسان واقع می‌شد. به عنوان مثال تصویب طرح‌های کیلویی بدون اخذ نظر کارشناسان و نسنجیدن جوانب آن، دریافت نامه‌ها و دادن پول و وعده‌های متعدد و... از عملکرد‌های مورد نقد در دولت قبل بود؛ بنابراین سفر‌های استانی دولت یازدهم به لحاظ محتوا با دولت قبل متفاوت است. 
در عین حال باید دانست که، چون روسای جمهور پیشین به همین ترتیب استقبال مردمی سفر‌های استانی را دنبال می‌کردند ممکن است مردم در شهرستان ها، تغییر شیوه سفر‌ها را کم توجهی به خود تلقی کنند. شاید به همین دلیل دولت روحانی هم تصمیم گرفت به شکل ظاهری استقبال‌های مردمی را ادامه دهد. اما اگر از من می‌پرسیدند که روحانی چه کاری می‌تواند انجام دهد؟ پیشنهاد می‌کردم که شیوه سفر‌های استانی به این ترتیب را تغییر دهد تا مردم از این شیوه استقبال راحت شوند که به نظرم بیشتر تلف کردن وقت مردم و هزینه دولت است. 
به نظرم اگر سیاستمداری شخصیت و اعتماد به نفس داشته باشد از مردم نباید انتظار داشته باشد که در خیابان برایش هورا بکشند. بنده مخالف سخنرانی یک رئیس جمهور در سالن اجتماعات و تهییج مردم با سخنرانی نیستم و به عقیده من این کار‌ها ایرادی ندارد. لازم هم هست، اما اینگونه استقبال خیابانی و دویدن به دنبال ماشین یک دولتمرد را نمی‌پسندم و فکر نمی‌کنم سودی هم داشته باشد.» (ایرنا، 1395)

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1536761/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشاهده 3 یوزپلنگ در میاندشت جاجرم

سهم استفاده از حمل و نقل عمومی در تهران؛ نصف شهرهای پیشرفته دنیا!

نشر اکاذیب در اینستاگرام، یک کارگاه تولیدی را تعطیل کرد

پرداخت 40 میلیون تومان در صورت فوت بازنشستگان تامین اجتماعی

قابلیت بیرون کشیدن متن از عکس مایکروسافت حذف شد

برخورد مینی‌بوس با درخت 11 مصدوم بر جای گذاشت

بازگشت 60 دانشجوی اخراجی علوم پزشکی به تحصیل

بانک مرکزی مسئول رمزارزها نیست؟

واکنش طالبان به عدم واگذاری کرسی سازمان ملل

تصویب وام 400 میلیونی مسکن روستایی در کمیسیون اقتصادی دولت

تنبیه دانش‌آموز آمریکایی به دلیل استفاد از هوش مصنوعی برای انجام تکالیف

ماجرای سرقت 143 هزار دلاری از یک شرکت خصوصی

هشدار جدی پلیس فتا به خریداران در جمعه سیاه

تعطیلی سنّت دویدن پشت ماشین رئیس‌جمهور

انتخاب اعضای هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات‌ میان دوره‌ای/ برگزاری انتخابات میان دوره‌ای مجلس فقط در تبریز

حمله موشکی حزب الله به صهیونیست‌ها در جولان اشغالی و حیفا

پسکوف: حمله موشکی روسیه به اوکراین پاسخ به موقع و موثر بود

احتمال ادغام برخی از واحدهای دانشگاه پیام‌نور

اسپاتیفای بیش از 1000 کتاب صوتی اضافه کرد

سرمقاله فرهیختگان/ بازنشسته‌ها را اذیت نکنید

هشدار نسبت به تشدید بارش در 21 استان

وزیر علوم: با رعایت شرایط قانونی، تحصیل همزمان دو رشته مانعی ندارد

مدیر عامل راه‌آهن: قطار تهران - مشهد با تهاتر نفت برقی می‌شود

صادرات پسته در خط‌پایان

تعطیلی سنت دویدن پشت ماشین رئیس‌جمهور

شرط عجیب عربستان برای پاکستانی‌ها؛ گدایی ممنوع!

بازی‌های برنده جوایز گلدن جوی‌استیک 2024 مشخص شد؛ GTA 6 خواستنی‌ترین بازی

خیز تهران برای تبدیل تهدید ترامپ به فرصت؟

سرمقاله وطن امروز/ سیاسی‌بازی ممنوع

انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در مرکز فلسطین اشغالی

عملیات ترکیبی حزب الله لبنان علیه پایگاه نظامی تل‌آویو

افزایش 970 درصدی تب دنگی در کشور طی امسال

هدیه نفتی عراق به لبنان

تحلیلی بر رشد انفجاری قیمت بیت کوین

هوش مصنوعی گوگل به‌زودی می‌تواند از فست‌فودی محل، پیتزا سفارش دهد

وضعیت دما و بارش کشور تا نیمه اردیبهشت 1404

سفر عمره گران می‌شود

تعدیل روشنایی تابلو‌های تبلیغاتی در طول شب

اولین بازی رسمی فیفا پس از جدایی از EA معرفی شد

سرمقاله رسالت/ زورچین در جورچین قدرت!

تلاش زن اوکراینی برای جلوگیری از اعزام بستگانش به جنگ

جزئیات نقشه پایداری‌ها علیه ظریف در روز رأی‌گیری برای فوریت اصلاح قانون مشاغل حساس/ وضعیت 500 مسئول نظام شبیه ظریف است/ با این قانون، «زینب سلیمانی» هم که همسرش خارجی است نمی‌تواند پست بگیرد

ادامه جستجو برای یافتن نوجوان گمشده سیرجانی پس از 6 روز

حسینی‌کیا: انتظار مردم این است که مجلس برای ارز، برق، خودرو و ... جلسه بگذارد

ایران برای عبور از سناریوهای غرب چه استراتژی دارد؟

سرمقاله جوان/ بسیج، زنده و پایان ناپذیر

پنتاگون: آمریکا راهبرد بازدارندگی هسته‌ای خود را اصلاح می‌کند!

رونمایی از مغز اقتصادی ترامپ

انفجار خودروی بمب‌گذاری‌شده در فلسطین اشغالی

جریمهٔ 21 هزار خودرو و موتور پلاک مخدوش در پایتخت