پیام ویژه

آخرين مطالب

پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد فرهنگی و اجتماعی

پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - تسنیم / رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ از پیشنهاد پلیس برای کاهش سرعت مجاز در آزادراه تهران ـ قم خبر داد و گفت: پلیس در محورهای منتهی به تهران کمین ندارد.
تصادفات جاده‌ای یکی از چالش‌های جدی در مدیریت حمل‌ونقل و ایمنی ترافیک در کشور به شمار می‌آید. نقش پلیس راهور در کاهش این حوادث و ارتقای فرهنگ رانندگی بسیار حیاتی است. در سال‌های اخیر، اجرای قوانین سختگیرانه‌تر و برخورد با تخلفات حادثه‌ساز توانسته تا حدی از شدت و تعداد تصادفات بکاهد، اما همچنان بسیاری از محورهای پرخطر، تخلفات حادثه‌ساز و عوامل انسانی و فنی به عنوان عوامل اصلی بروز این حوادث مطرح هستند.
در این مصاحبه، سرهنگ ابراهیم ارزانی؛ رئیس پلیس راه فرماندهی تهران بزرگ، از رویکردها و اقدامات پلیس راه برای کنترل تخلفات، کاهش تصادفات و ارتقای ایمنی جاده‌ها می‌گوید.
وی با ارائه جزئیاتی از وضعیت محورهای پرحادثه منتهی به تهران، تخلفات شایع و راهکارهای مهندسی، به ضرورت همکاری همه‌جانبه برای کاهش حوادث ترافیکی تأکید می‌کند. این گفت‌وگو همچنین به موضوعاتی نظیر بازدارندگی جرائم، ایمنی خودروها و نقش فرهنگ ترافیک پرداخته است که می‌توانید در ادامه آن را مطالعه کنید:
سرهنگ ارزانی، لطفاً بفرمایید که پلیس راهور چه اقداماتی برای کاهش تصادفات انجام داده است؟
از نظر پلیس راهور، 20 تخلف وجود دارد که حادثه‌ساز تلقی می‌شوند. این تخلفات نسبت به سایر تخلفات، عیار حادثه‌ساز بودن بیشتری دارند. علاوه بر اینکه راننده با انجام این تخلفات جان خود را به خطر می‌اندازد، برای دیگر کاربران ترافیک نیز مشکلاتی ایجاد می‌کند.
قانون‌گذار برای این نوع تخلفات جرائم بیشتری در نظر گرفته است و علاوه بر جریمه، نمره منفی نیز لحاظ شده که به معنای تنبیه بیشتر برای فرد متخلف است. به عنوان مثال، اگر راننده‌ای در کنار تخلفات حادثه‌ساز مانند سرعت و سبقت غیرمجاز، تجاوز به چپ و حرکات مارپیچ و مخاطره‌آمیز کند، مأمور راهور می‌تواند تا 72 ساعت خودروی او را توقیف کند.
با توجه به افزایش تخلفات، آیا گشت‌های پلیس در محورهای منتهی به تهران وجود دارد؟
در محورهای منتهی به تهران، ما هیچ کمینی از سوی پلیس نداریم. در عوض، سکوهای پلیس را تهیه کرده‌ایم. اما گشت‌های نامحسوس داریم که در کمین متخلفان هستند. این گشت‌ها هم در محورهای شمالی و هم در محورهای جنوبی مستقر شده‌اند و تخلفات رانندگان را رصد می‌کنند.
گشت‌های نامحسوس فقط به تخلفات سرعت مربوط نمی‌شود و هرتخلفی را رصد می‌کنند به عنوان مثال، شاید نبستن کمربند ایمنی یک تخلف حادثه‌ساز نباشد، اما اگر در یک تصادف فردی کمربند خود را بسته باشد، احتمال نجات جان او افزایش می‌یابد.
کدام محور بیشترین تصادفات را در سال جاری داشته است؟
امسال محور تهران-قم بیشترین تصادفات فوتی و جرحی را داشته است. یکی از دلایل تصادفات بالا در این آزادراه این است که اگر راننده یک لحظه به جلو توجه نکند، به خاطر فضای موجود می‌تواند رفتار خود را اصلاح کند، اما به دلیل حجم بالای تردد، راننده فرصتی برای این کار ندارد.
همچنین، برخی دسترسی‌های اشتباه به آزادراه ایجاد کرده‌ایم، به طوری که برخی رستوران‌های بین‌راهی دسترسی غیرمناسبی دارند و همین عامل می‌تواند باعث ایجاد ترافیک و یا حتی در برخی مواقع تصادفات شوند.
جالب است بدانید که سطح سرویس آزادراه تهران-قم در روزهای عادی حدود 70 هزار تردد بوده، اما در روزهای پیک به 170 هزار تردد می‌رسد. سرعت مجاز در این آزادراه 120 کیلومتر است و ما پیشنهاد داده‌ایم که از فرودگاه تا ورودی شهید کاظمی، این سرعت به 110 کیلومتر کاهش یابد تا شاید بتوانیم آمار تصادفات را در 30 کیلومتری تهران کاهش دهیم.
آیا جرائم وضع شده از سوی پلیس راهور، بازدارنده بوده‌اند؟
جرایم نسبت به گذشته بهتر شده‌اند، اما هنوز جای کار دارد تا به طور کامل بازدارنده باشند. این جرائم در سبد خانوار اثری ندارند، زیرا فرد می‌تواند با رعایت قوانین، از بروز مشکل جلوگیری کند. از زمانی که جرائم افزایش پیدا کرده، این جرائم به نوعی بازدارنده شده‌اند، اما نیاز است که این بازدارندگی بیشتر شود.
به نقش ایمنی خودروها و ایمنی راه در کاهش تصادفات اشاره کردید. آیا می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟
در مقوله تصادفات، عامل انسان، راه و همچنین وسایل نقلیه نقش مهمی دارند، اما باید بدانیم که نقش عامل انسانی از همه این‌ها مهم‌تر است. ما انتظار تصمیم خلاقانه از راه و وسیله نقلیه نداریم، اما از انسان انتظار داریم که رفتارهای درست را انتخاب کند. به همین دلیل است که باید فرهنگ ترافیک را افزایش دهیم.
البته ایمنی راه و خودروهای ایمن نیز نقش اساسی دارند. خوشبختانه عدد فوتی‌های پلیس راه تهران پایین است، زیرا شدت تصادفات در محورهای منتهی به تهران پایین‌تر است. علیرغم اینکه تردد در این محورهای منتهی به تهران 13 برابر سایر استان‌هاست، به خاطر رعایت اصول مهندسی ترافیک، شدت تصادف‌ها را پایین آورده‌ایم.
چند نقطه حادثه خیز در محورهای منتهی به پایتخت داریم؟
ما 14 نقطه حادثه‌خیز شناسایی کرده‌ایم که 9 نقطه آن رفع خطر شده و ایمن‌سازی شده است. همچنین 67 نقطه پرتصادف را احصا کرده و علامت‌گذاری کرده‌ایم تا علت حوادث را کشف و آنها را رفع کنیم.
به عنوان مثال، در خاورشهر یک نقطه بود که تصادفات زیادی در آن رخ می‌داد و بعد از آزمایش‌های مختلف، متوجه شدیم که نبود نور مناسب دلیل وقوع این تصادفات بوده و با نصب یک دکل نوری، نتیجه مثبت آن را مشاهده کردیم.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1547884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

یمن بار دیگر خواب را بر اهالی تل‌آویو حرام کرد

استاندار جدید دمشق: خواهان صلح با اسرائیل هستیم

تاریخ معرفی و تصاویر پوکو X7 و X7 پرو منتشر شد

با سنگ‌اندازی اپل، انتشار «به‌روزرسانی حماسی» تلگرام به تأخیر افتاد

جیمی کارتر؛ نامی گره خورده با ایران و انقلاب

متا می‌خواهد بات‌های هوش مصنوعی را به شبکه‌های اجتماعی خود بیاورد

اصلاح طلبان «نمی‌گذراند کار کنیم» را خیلی زود شروع کردند!

چالش سخت‌‏تر از لیبی

پشت پرده یک ترور در شب و آشوب در روز

حذف رژیم صهیونیستی از رقابت های جهانی بولینگ

شرکت گمنام چینی در لیست پرفروش‌ترین برندهای موبایل جهان

صدسال تنهایـی

زیدآبادی نوشت: رئیس‌جمهوری ضعیف یا بداقبال؟

کارتر امریکایی؛ کارتر ایرانی

کارتر و شکست هایش

رسانه عبری: دستیار نتانیاهو عامل درز اطلاعات بوده است

پیش‌بینی هواشناسی؛ بارش‌ها تا چه زمانی ادامه دارد؟

مشکل عجیب گلکسی S22 صدای کاربران سامسونگ را درآورد

طائب: وعده صادق 3 در زمان خود و با قدرت انجام خواهد شد/ مراقب باشیم به سمت دوگانه سازش-مذاکره نرویم

سقوط بالگرد CH-53 نیروی هوایی رژیم صهیونیستی بر اثر باد شدید

اشک‌ها و لبخندها برای یک قهرمان

کمبود 360 قلم دارو در کشور

پیش بینی قیمت طلا و سکه 12 دی 1403

رسانه عبری: طرح تقسیم سوریه به چند منطقه روی میز اسرائیل

بازداشت کلاهبرداری که عناوین قضایی و امنیتی را جعل کرده بود

35 میلیون بیبی دوج فقط با ثبت‌نام و 1 میلیارد بیبی دوج با دعوت از دوستان!

تحلیل اکوایران از کسری بودجه شدید و فشار بدحسابی دولت‌ها به جیب مردم

حکمرانی بازی کال آو دیوتی همچنان ادامه دارد

پدرخوانده هوش مصنوعی: به احتمال 10 تا 20 درصد، بشر تا 30 سال دیگر توسط هوش مصنوعی نابود می‌شود

غرقِ غزه؛ سرما و باران رنج‌های آوارگان را سنگین‌تر کرد

ممنوع الاُتومبوس!

سازمان ملل: نظام سلامت غزه در مرز فروپاشی کامل است

شهید «یحیی السنوار» شخصیت برگزیده جهان عرب در سال 2024 شد

توصیه سازمان حج به پیش ثبت نام کنندگان

شب‌های جلفای اصفهان در سال نوی میلادی

خلاء قانونی در انحلال بانک‌ها

ناتو برای مقابله با قطع کابل‌های زیردریایی به سراغ ماهواره‌ها می‌رود

جلیلی: فتنه با شبهه شعله ور می شود/ پیشنهادی برای پذیرش مسئولیت از سوی پزشکیان نداشتم

طرح حذف مغز متفکر پاستور

حمله هوایی رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان

بالگرد اسراییلی واژگون شد

جنگ لبنان 5 هزار زخمی بر روی دست اسراییل گذاشته است

آمریکا همچنان متعهد از دفاع از اسراییل در برابر یمن

سرقت از خانه‌ها با طلسم زن رمال!

رئیس کمیته محیط زیست مجلس: دوگانه خاموشی یا آلودگی بازی با سلامت مردم است

دانشمندان برای موش‌ها عینک واقعیت مجازی ساختند

آنر تبلت X9 پرو با نمایشگر 11.5 اینچی 120 هرتزی معرفی شد

کارشناسی!

سیگنال‌های مذاکره

جنجال وزیران اسراییلی بر سر بودجه