پیام ویژه

آخرين مطالب

اندیشکده آمریکایی: «ترامپ» می‌تواند مثل آب خوردن با «ایران» توافق کند! یادداشت

اندیشکده آمریکایی: «ترامپ» می‌تواند مثل آب خوردن با «ایران» توافق کند!
  بزرگنمايي:

پیام ویژه - فرارو /متن پیش رو در فرارو منتشر شده و بازنشرش در آخرین خبر به معنای تاییدش نیست
یک نکته کلیدی این است که اگر جمهوری‌خواهان به‌طور کامل به «حزب ترامپ» تبدیل شده باشند، او دیگر نیازی به نگرانی درباره حمایت پایگاه سیاسی خود یا اعضای جمهوری‌خواه کنگره نخواهد داشت. در چنین شرایطی، حتی تصمیم او برای مذاکره با ایران و دستیابی به یک توافق، مشابه رویکرد نیکسون در قبال چین، می‌تواند بدون فشار جدی حزبی پیش رود
استیون سایمون کارشناس ارشد مسائل خاورمیانه اندیشکده کوئینسی- ریسپانسیبل استیت کرفت| هم‌زمان با تشکیل کابینه و انتخاب مشاوران کلیدی توسط دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور منتخب، بررسی سوابق افراد منصوب‌شده و سیاست‌های احتمالی او در دوره نخست ریاست‌جمهوری، دیدگاه‌هایی درباره راهبرد او در قبال خاورمیانه آشکار می‌سازد. انتخاب‌های او چه مسیری را ممکن است ترسیم کنند؟
تأثیر گرایش‌های مذهبی و ایدئولوژیک در انتصاب‌های کلیدی دولت ترامپ
نخست آنکه، کسانی که برای پست‌های کلیدی مانند وزارت دفاع، وزارت امور خارجه، مشاور امنیت ملی، نماینده ویژه امور خاورمیانه و سفیر آمریکا در اسرائیل انتخاب شده‌اند، ارتباطات عمیق و در برخی موارد وابستگی‌های ایدئولوژیک و مذهبی با اسرائیل دارند و تعهدی جدی نسبت به تقویت روابط میان آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهند.
برای مثال، «پیت هگست»، نامزد ترامپ برای وزارت دفاع، که با گروه‌هایی با گرایش‌های ملی‌گرای مسیحی همکاری دارد، در مراسم شورای ملی جوانان اسرائیل در سال 2019 اظهار داشت: «صهیونیسم و آمریکایی‌گرایی در خط مقدم تمدن غرب و آزادی قرار دارند.» همچنین، «مایک هاکبی»، فرماندار پیشین آرکانزاس و گزینه ترامپ برای سفارت در اسرائیل، از باورهای مسیحیان انجیلی پیروی می‌کند که بازگشت یهودیان به سرزمین اسرائیل را تحقق پیش‌گویی‌های کتاب مقدس می‌دانند. او می‌گوید: «هر آنچه به‌عنوان یک مسیحی باور دارم، ریشه در وعده‌هایی دارد که خداوند به قوم یهود داده است.»
در دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ، افراد مذهبی در برخی مناصب کلیدی امنیت ملی حضور داشتند، مانند ژنرال بازنشسته «مایکل فلین» به‌عنوان مشاور امنیت ملی، اما در ترکیب جدید این تأکید بر مذهب برجسته‌تر است. در این میان، افرادی مانند «مارکو روبیو» به‌عنوان وزیر امور خارجه و «الیس استفانیک» به‌عنوان سفیر آمریکا در سازمان ملل، هرچند کمتر بر پایه موضوعات مذهبی عمل می‌کنند، اما به‌شدت حامی اسرائیل و سیاست‌های دولت آن هستند.
انتخاب ترامپ برای نماینده ویژه در امور خاورمیانه، «استیون ویتکاف»، که از حامیان پرشور اسرائیل است، تنها به دلیل وفاداری سیاسی به رئیس‌جمهور منتخب صورت نگرفته است؛ او یکی از دوستان نزدیک ترامپ به شمار می‌رود و رابطه‌ای فراتر از سطح معمول کاری با وی دارد، تا جایی که اغلب با او گلف بازی می‌کند و به‌عنوان یک هم‌سطح مورد اعتماد رئیس‌جمهور شناخته می‌شود. انتصاب چنین فردی به‌عنوان نماینده ویژه، آن هم کسی که به کاخ سفید نزدیک است، معمولاً به کاهش نفوذ وزارت امور خارجه در این حوزه می‌انجامد. ازاین‌رو، دیدگاه‌های «مارکو روبیو» درباره اسرائیل ممکن است تأثیر چندانی نداشته باشد، چرا که او در این موضوعات احتمالاً به حاشیه رانده خواهد شد.
افزایش آزادی عمل اسرائیل در تصمیم‌گیری‌های داخلی و منطقه‌ای در دوره دوم ترامپ
نتیجه این وضعیت آن است که در چهار سال آینده، اسرائیل احتمالاً آزادی عمل بیشتری در تصمیم‌گیری‌های داخلی و منطقه‌ای خود خواهد داشت. ترکیب افرادی که در کابینه ترامپ برای مسائل مرتبط با اسرائیل منصوب شده‌اند، از حامیان استراتژیک گرفته تا کسانی که از منظر مذهبی و تمدنی از اسرائیل دفاع می‌کنند، طیف گسترده‌ای از رویکردها را در بر می‌گیرد.
نکته مهم دیگر، غیاب «جرد کوشنر» در این ترکیب است. او که به دلیل طرح «معامله قرن» در خاورمیانه شهرت یافته بود، اعلام کرده که قصد دارد بر فعالیت‌های تجاری خود متمرکز شود. با این حال، سابقه ترامپ نشان داده که مرز میان منافع تجاری و حکومتی در خانواده او همواره مبهم بوده است. ازاین‌رو، بازگشت کوشنر در نقش رسمی یا غیررسمی در آینده دور از انتظار نیست، به‌ویژه آنکه هر گونه ابتکار جدید برای فلسطینی‌ها به احتمال زیاد به‌جای صلح سیاسی، بر صلح اقتصادی تمرکز خواهد داشت. طرح قبلی کوشنر، با اصلاحات لازم ناشی از تبعات جنگ غزه، ممکن است دوباره مطرح شود. با توجه به مخالفت کنونی اسرائیل با راه‌حل دو کشوری، این احتمال وجود دارد که طرح کوشنر تنها گزینه جدی روی میز باشد.
در سطحی پایین‌تر، به نظر می‌رسد «برایان هوک»، همان‌طور که در بخش اعظم دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ به‌عنوان نقطه تماس اصلی در مسائل مربوط به ایران شناخته می‌شد، دوباره این نقش را بر عهده بگیرد. همچنین، «جوئل رِیبِرن» ممکن است به وزارت امور خارجه بازگردد یا با احتمال بیشتر، به شورای امنیت ملی بپیوندد و حتی جایگزین «برت مک‌گورک» به‌عنوان هماهنگ‌کننده امور خاورمیانه شود. لازم به یادآوری است که مک‌گورک در دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ به دلیل برنامه‌های او برای خروج از سوریه از شورای امنیت ملی استعفا داد. با اینکه بازگشت او به نظر بعید می‌رسد، اما غیرممکن نیست، به‌ویژه اگر «مایک والتز»، مشاور امنیت ملی جدید، بخواهد برخی از سیاست‌های گذشته را در شورای امنیت ملی تداوم بخشد.
نکته دیگر، احتمال نهایی شدن یک معاهده دوجانبه با عربستان سعودی است که توسط دولت بایدن آماده شده و اکنون بر عهده ترامپ است که سرانجام آن را تعیین کند. هرچند ممکن است تصویب این معاهده با مخالفت دموکرات‌ها روبه‌رو شود، اما این مخالفت اکنون نسبت به گذشته کمتر به نظر می‌رسد، به‌ویژه اگر اسرائیل از این توافق حمایت کند. تحت رهبری ترامپ، احتمال آنکه امتیازاتی در زمینه انرژی هسته‌ای در این توافق گنجانده شود نیز بیشتر است.
حمایت اسرائیل از این معاهده تا حد زیادی به نحوه پیگیری «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، از اظهارات صریحش درباره نسل‌کشی در نشست اخیر ریاض وابسته می باشد.در این میان، «جرد کوشنر»، به دلیل روابط نزدیکش با عربستان سعودی و اسرائیل، احتمالاً گزینه‌ای بدیهی برای ایفای نقش واسطه خواهد بود.
احتمال مذاکره ترامپ با ایران و مقایسه با رویکرد نیکسون در قبال چین
چهارم، مسئله ایران از مهم‌ترین چالش‌هاست. تهران تاکنون با احتیاط عمل کرده و حتی به پیام مخفیانه جو بایدن درباره هشدار نسبت به طرح احتمالی ترور علیه ترامپ، واکنش مثبتی نشان داده است. با توجه به تعهد مجدد ترامپ به سیاست فشار حداکثری، ایران تمایل خود را برای کاهش خطر جنگ با ایالات متحده نشان داده است.
پرسش کلیدی برای ایالات متحده این است که آیا ترامپ احتمال جنگ با ایران را افزایش خواهد داد یا خیر. این احتمال می‌تواند از طریق دادن آزادی عمل کامل به اسرائیل یا ایجاد چنین تصوری به وقوع بپیوندد. با این وجود، ترامپ به نظر نمی‌رسد که تمایلی به جنگ داشته باشد. اگر او باور کند که امکان دستیابی به یک توافق هسته‌ای جدید با ایران وجود دارد، احتمالاً این مسیر را در پیش خواهد گرفت. بازگشت چهره‌هایی مانند «البریج کلبی»، مقام سابق پنتاگون که بر ضرورت تمرکز آمریکا بر چین تأکید دارد، می‌تواند در جهت‌گیری تیم ترامپ به سمت دیپلماسی تأثیرگذار باشد. ترامپ در گذشته نشان داده که در مواجهه با دشمنان سنتی آمریکا تمایل به تغییر مکرر میان استفاده از زور و دیپلماسی جسورانه دارد. این رویکرد ممکن است فرصت‌های جدیدی برای مذاکرات باز کند.
پنجم، مسئله میراث ترامپ در خروج از افغانستان و سیاست‌های منطقه‌ای مشابه مطرح است. پرسش این است که آیا او این میراث را حفظ خواهد کرد و توافق دولت بایدن برای بازگرداندن نیروهای آمریکایی از عراق - و احتمالاً سوریه - را ادامه خواهد داد؟ این اقدام می‌تواند مستلزم حفظ دیپلماسی با طالبان باشد، مگر آنکه مشاوران او، به‌ویژه مایک والتز که به‌شدت با خروج آمریکا مخالفت کرده بود، ترامپ را به اتخاذ سیاستی سخت‌گیرانه‌تر ترغیب کنند. چنین سیاستی ممکن است شامل افزایش حملات نظامی و فشار بر گروه‌های شبه‌نظامی در منطقه باشد.
اگر دولت ترامپ رویکردی تهاجمی‌تر نسبت به ایران در پیش بگیرد، نیروهای آمریکایی مستقر در عراق و سوریه ممکن است بیش از پیش در معرض خطر حملات گروه‌های مقاومت قرار بگیرند. این وضعیت می‌تواند فشارها برای واکنش نظامی شدیدتر را افزایش دهد و به چرخه‌ای از خشونت و تشدید درگیری‌ها منجر شود. با این حال، ایران ممکن است در برابر این فشارها، راهبردی محتاطانه‌تر اتخاذ کند تا از درگیری مستقیم و گسترده با ایالات متحده اجتناب نماید.
این ما را به ششمین و آخرین متغیر در سیاست خاورمیانه ترامپ می‌رساند: «غیرقابل‌پیش‌بینی بودن رئیس‌جمهور منتخب». حتی اسرائیل نیز نگرانی‌هایی در این زمینه دارد. ترامپ ممکن است در صورت احساس منفعت شخصی یا سیاسی، از انتظاراتی که برای متحدانش ایجاد کرده، فاصله بگیرد. یک نکته کلیدی این است که اگر جمهوری‌خواهان به‌طور کامل به «حزب ترامپ» تبدیل شده باشند، او دیگر نیازی به نگرانی درباره حمایت پایگاه سیاسی خود یا اعضای جمهوری‌خواه کنگره نخواهد داشت. در چنین شرایطی، حتی تصمیم او برای مذاکره با ایران و دستیابی به یک توافق، مشابه رویکرد نیکسون در قبال چین، می‌تواند بدون فشار جدی حزبی پیش رود.
پیامدهای داخلی این سیاست‌ها نیز شایان توجه است. نخست، سرکوب اعتراضات علیه سیاست‌های اسرائیل، به‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی، می‌تواند فضای داخلی آمریکا را تنش‌آلود کند. دوم، وقوع یک حمله تروریستی احتمالی علیه ایالات متحده، که ممکن است پاسخی به حمایت آشکار واشنگتن از اسرائیل باشد، ریسک احیای اسلام‌هراسی در آمریکا را افزایش می‌دهد. چنین وضعیتی می‌تواند به موج جدیدی از مداخلات آمریکا در خاورمیانه منجر شود. در نهایت، مسیری که دولت ترامپ در خاورمیانه طی خواهد کرد، بستگی به این دارد که آیا او به غریزه خود برای کاهش حضور نظامی در منطقه و عمل به وعده‌های انتخاباتی پایبند خواهد ماند یا اینکه تحت تأثیر توصیه‌های مشاوران تندروتر خود، سیاستی مداخله‌گرایانه‌تر را در پیش خواهد گرفت.
با در نظر گرفتن روند گذشته، به احتمال زیاد سیاست‌های خاورمیانه ترامپ ترکیبی از مداخله‌گری محدود و رویکردهای کناره‌گیری استراتژیک خواهد بود. این ترکیب می‌تواند همان عدم پیش‌بینی‌پذیری و گاه تناقضاتی را ایجاد کند که در دوره اول ریاست‌جمهوری او مشهود بود.

لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1538009/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طراحی آنر 300 اولترا در تصاویر رسمی این گوشی مشاهده شد

دیپلمات ارشد سابق: ترامپ می‌تواند به 40 سال دشمنی تهران-واشنگتن پایان دهد

داستان طلایی که دست بدست می‌شود تا گرهی باز کند

ردمی بادز 6 پرو با فناوری حذف نویز و عمر باتری 36 ساعته معرفی شد

سفر معاون وزیر خارجه به روسیه برای پیگیری وضعیت دانشجویان ایرانی در کازان

شبکه های اجتماعی برای زیر 16 سال در استرالیا ممنوع شد!

چرا وقتی برق می‌رود، اینترنت هم قطع می‌شود؟

لحظات دستگیری مرد خطرساز در پرواز تهران به استانبول

گرد و خاک اطلس در چشم دنا‌

ادعای استاد دانشگاه از رقم عجیب واردات بنزین؛ 6 میلیارد دلار در 6 ماه اول سال جاری!

بحث و جدل بر سر مصرف خودروهای داخلی در برنامه زنده تلویزیون

شبکه‌های اجتماعی در استرالیا برای افراد زیر 16 سال ممنوع می‌شوند

نوروزی، حقوقدان: نگاهی که می‌گوید بی‌حجابان باید درمان شوند، کاملا نادرست است/ حاکم شدن تفکرات غلط، منابع کشور را هدر می‌دهد

اندیشکده آمریکایی: «ترامپ» می‌تواند مثل آب خوردن با «ایران» توافق کند!

نظریه‌پرداز آمریکایی: اسرائیل به شکست حزب‌الله نزدیک هم نشد

انسداد آزادراه منجیل - رودبار تا 30 آذر

کشف بیش از 12 کیلوگرم تریاک در بابل

تخفیف‌های پرهیجان جمعه سیاه؛ واقعی هستند یا جعلی؟

نماینده سابق مدعی شد: هر 4 روز یک زن در ایران به قتل می رسد

مصطفوی در سالروز حماسه ملبورن: فیفا می خواست ایران به جام جهانی برود

پوتین: روسیه اجازه دستیابی اوکراین به سلاح هسته‌ای را نخواهد داد

مقام سازمان ملل ادعاهای فرانسه درباره مصونیت «بنیامین نتانیاهو» را رد کرد

نتانیاهو: آتش بس ممکن است کوتاه باشد

همه چیز درباره حقوق‌ها در 1404

پس از اعتراض هنرمندان، دسترسی کاربران گزینشی به هوش مصنوعی Sora تعلیق شد

راه‌آهن سرگردان

ایجاد زنگ 30 دقیقه‌ای نماز در برنامه تمام پایه‌‌های تحصیلی

رشد سودآوری شپدیس علیرغم ناترازی گاز و کاهش قیمت جهانی اوره/تغییر مدل صادراتی منجر به افزایش 40 دلاری هرتن اوره شد

ویوو S20 و S20 Pro با اسنپدراگون 7 نسل 3 رسما معرفی شدند

فراموشی 13 ساله به قیمت جان زنان

نقض آتش بس توسط رژیم صهیونیستی در دومین روز توافق

هلاکت یکی از سرکرده‌های تروریست در حلب سوریه

افزایش عرضه مرغ گرم در بازار

پهلویست‌ها صاحب عزای آتش‌بس

حادثه برای خودروی حامل خبرنگاران

افزایش قیمت روغن در راه است؟

وبسایت نزدیک به جلیلی: پزشکیان حتی از روحانی بی‌خیال‌تر است

بلژیک حکم دادگاه لاهه علیه نتانیاهو را اجرا خواهد کرد

آخرین تحولات میدانی در سوریه

آلودگی، قصه پرغصه تهرانی‌ها

انتقاد دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از سیاست‌های مربوط به حجاب

عضو کمیسیون تلفیق بودجه: مجلس سال آینده اجازه واردات بنزین نخواهد داد

قالیباف به وفاق پشت کرد‌؟

تحلیلگر عرب: نتانیاهو به این 4 دلیل آتش بس را قبول کرد

آمریکا تائید کرد به اوکراین سلاح هسته‌ای نمی‌دهد

جراحی موفقیت آمیز کاشت حلزون شنوایی در بابل برای بار 30 ام

29 سال پیش در چنین روزی، مرورگر اینترنت اکسپلورر 2 منتشر شد

مردی که تمام نمی‌شود

چگونه حزب‌الله به معادلات صهیونیستی پایان داد

نیویورک‌تایمز: نتانیاهو در مورد غزه، منتظر دولت ترامپ است