افزایش انتقادها از طرحهای فروش سایپا
اقتصادي
بزرگنمايي:
پیام ویژه - تجارت نیوز / شرکت سایپا به مناسبت دهه فجر طرحی جدید برای پیشفروش برخی از محصولات خود ارائه کرده است. در این طرح تنها دو محصول ساینا و کوییک برای سه گروه متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده و جایگزینی خودروهای فرسوده عرضه میشوند که انتقادهای زیادی در پی داشتهاند.
طرحهای فروش خودرو در ایران، بهویژه آنهایی که از سوی شرکتهای خودروسازی داخلی مانند سایپا ارائه میشوند، همیشه واکنشهای گستردهای از جانب عموم مردم و کارشناسان برانگیختهاند. این واکنشها در شرایطی که اقتصاد کشور تحت تاثیر تورم، نوسانات ارزی و مشکلات اقتصادی فراوان است، بیشتر به چشم میآیند.
طرح جدید فروش سایپا به مناسبت دهه فجر نیز یکی از این طرحهاست که در سه بخش متقاضیان عادی، طرح جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده از فردا به اجرا درمیآید. اما این طرح محل مناقشات زیادی است که گزارش پیش رو به بررسی جنبههای مختلف آن میپردازد.
محصولات و نحوه ثبتنام
محصولات اصلی این طرح شامل خودروهای ساینا اس، کوییک GX-L، کوییک GXR-L و کوییک RS با استانداردهای مختلف میشوند. قیمت این خودروها به صورت علیالحساب تعیین شده است و در زمان تحویل، قیمت نهایی بر اساس نرخ روز خودرو و قرارداد تعیین میشود. برای متقاضیان مختلف، زمان تحویل خودروها بین خرداد تا دیماه 1404 پیشبینی شده است.
ثبتنام این طرح از ساعت 10 صبح روز دوشنبه مورخ 15 بهمن 1403 آغاز میشود و متقاضیان باید با ورود به سامانه فروش اینترنتی سایپا به نشانی «saipa.iranecar.com»، اقدام به انتخاب و ثبتنام خودرو مورد نظر خود کنند.
ساینا؛ تنها گزینه طرح جوانی جمعیت و جایگزینی خودرو فرسوده
ساینا یکی از خودروهای اقتصادی بازار ایران محسوب میشود و به دلیل قیمت پایینتر نسبت به سایر خودروها، توجه بسیاری از خریداران را جلب کرده است. در طرح فروش جدید سایپا، این خودرو تنها گزینهای است که برای طرح جوانی جمعیت و طرح جایگزینی خودروهای فرسوده ارائه شده است.
این در حالی است که در طرحهای فروش قبلی، سایپا با استقبال سردی از سوی متقاضیان نسبت به خودرو کوییک مواجه شد و به نظر میرسد تصمیم سایپا برای حذف کوییک از طرحهای ویژه و ارائه آن تنها به متقاضیان عادی، به دلیل کاهش تقاضای این خودرو و جلوگیری از تمدیدهای مکرر طرحهای فروش باشد.
فقدان شفافیت در قیمتگذاری و موعد تحویل
یکی از مسائل اصلی در طرحهای فروش خودرو، فقدان شفافیت در تعیین قیمت نهایی و زمان دقیق تحویل خودرو است. در این طرح نیز، قیمت نهایی خودرو بر اساس نرخ روز تحویل محاسبه میشود و زمان تحویل خودروها به بازه نیمه دوم 1404 موکول شده است.
این شرایط، علاوه بر اینکه میتواند نگرانیهای مصرفکنندگان را در خصوص افزایش قیمتهای ناشی از تورم تشدید کند، بهویژه برای خریدارانی که به دنبال تحویل سریعتر مانند خرداد هستند، مشکلساز است.
بدعهدیها و تعهدات جامانده سایپا
یکی از چالشهای بزرگ سایپا در سال جاری، بدعهدی در اجرای تعهدات پیشین بهویژه در مورد تحویل خودروها بوده است. این مساله باعث شده بسیاری از خریداران با تاخیرهای طولانی مواجه شوند و نارضایتی عمومی افزایش یابد.
گرچه این بدعهدیها بیشتر برای محصولات جدید این گروه خودروسازی اتفاق افتاده، اما با توجه به اینکه سایپا خودروهایی مانند کوییک و ساینا را بهعنوان جایگزین محصولات دیگر ارائه میدهد، این نگرانی وجود دارد که شرکت نتواند بهموقع تعهدات جدید خود را عملی کند و این موضوع طرحهای مکرر فروش این گروه خودروسازی را زیر سوال میبرد؛ طرحهایی که مختص خودروهای تولیدنشده بوده و راستیآزمایی موعد تحویل آنها انتقاد مصرفکنندگان را در پی داشته است.
خلق مدلهای جدید از خودروهای قدیمی
قیمتگذاری دستوری در صنعت خودرو در سالهای گذشته زیانهای قابل توجهی به خودروسازان وارد کرده است. از همین رو خودروسازان برای کاهش زیانهای خود به تولید مدلهای جدید از خودروهای قدیمی خود روی آوردهاند. این مدلها معمولاً با تغییرات جزئی مانند رینگ آلومینیومی یا افزودن آپشنهای کمهزینه، به اسم محصول جدید وارد بازار میشوند.
در این طرح نیز، سایپا مدلهای جدیدی با رینگ فولادی به بازار عرضه کرده است. حذف رینگ آلومینیومی از خودروها که در بازار آزاد قیمتی بین 14 تا 16 میلیون تومان دارد، تنها هشت میلیون تومان از قیمت نهایی خودرو کسر کرده که این کاهش قیمت، در مقایسه با ارزش واقعی رینگها، سوالهای زیادی را برای مصرفکنندگان ایجاد کرده که بارها به تجارتنیوز گزارش شده است.
چالشهای تولید و تحویل خودروها
یکی از دلایلی که سایپا در طرحهای اخیر خود تنها به ارائه و پیشفروش ساینا و کوییک پرداخته، مشکلات تولید و تامین قطعات خودروهای دیگر است. تولید خودروهایی با آپشنهای بیشتر و تنوع محصول در شرایط فعلی برای خودروسازان با چالشهای فراوانی همراه است و سایپا با ارائه خودروهایی که تولیدشان به قطعات پیچیدهتری نیاز ندارد، سعی در کاهش مشکلات تولید دارد.
با این حال، این محدودیتها دلالی و سوداگری محصولات کمتیراژ سایپا را ترویج کرده و کاهش جذابیت محصولات قدیمی سایپا را نیز به همراه دارد. بنابراین شایسته است که این گروه خودروسازی توازن عرضه محصولات خود را حفظ و بازار آزاد خودرو را متعادل کند.
انتظارات عمومی از طرح فروش ویژه دهه فجر
با توجه به اینکه طرحهای فروش به مناسبت دهه فجر همواره در کانون توجه مردم قرار دارد، انتظارات عمومی از این طرحها بسیار بالاست.
بسیاری از مردم انتظار دارند در این زمان خاص، شرایط ویژهای برای خرید خودروهای جدید سایپا با زمان تحویل کوتاهتر و قیمتهای شفافتر فراهم شود. در این راستا، ارائه خودروهایی چون آریا، شاهین، اطلس و کوییک، همچنین دو روش فروش فوقالعاده (تحویل 90 روزه) و مشارکت در فروش با سود منطقی از موارد مورد انتظار هستند. با این حال، در طرح جدید سایپا، خبری از امکان انتخاب زمان تحویل یا تنوع محصولات و روشهای فروش نیست.
طرح فروش سایپا به مناسبت دهه فجر با تمام تلاشهایی که ممکن است برای جذب مشتریان صورت گرفته باشد، همچنان با چالشها و انتقاداتی مواجه است. فقدان شفافیت در قیمتگذاری، تاخیر در تحویل و بدعهدی در تعهدات پیشین از جمله عواملی هستند که میتوانند اعتماد عمومی به این طرحها را کاهش دهند.
سایپا برای جلب اعتماد مشتریان و کاهش نارضایتی عمومی، نیازمند اصلاحات جدی در نحوه اجرای طرحهای فروش خود و بهبود کیفیت خدمات است.
-
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۵:۵۵
-
۶ بازديد
-
-
پیام ویژه
لینک کوتاه:
https://www.payamevijeh.ir/Fa/News/1559779/